شناسه خبر : 42130 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

تعلیق مبارکه

هرکاری کنیم قیمت‌ها به قبل برنمی‌گردد

گزارش تحقیق و تفحص مجلس از فولاد مبارکه زوایای ناپیدای بسیاری دارد و با گذشت زمان و اظهارنظرهای مختلف در حال پیچیده‌تر شدن هم هست. از یک‌سو پول‌پاشی و رقم فساد مالی قابل اغماض نیست، از سوی دیگر مشخص نیست ادعاهای مطرح‌شده تا چه میزان مستند و مستدل هستند. در این بین برخی از اعضای کمیته تحقیق و تفحص از میزان و شدت فساد می‌نالند و برخی هم گزارش را غیردقیق می‌دانند؛ بنابراین فعلاً قضاوت درباره صحت ادعاها سخت است. آن‌گونه که شرق گزارش داده: حسین میرزایی، رئیس کمیته تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه اصفهان گفته است: یکی از پیش‌نویس‌های ناپخته درباره تفحص از فولاد مبارکه اصفهان بوده و بسیاری از اطلاعاتش نیازمند بررسی بیشتر است و متاسفانه افراد هم برخی مطالب را به این گزارش اضافه کردند و اصلاً هم از سوی بنده و کمیته تحقیق و تفحص و دستگاه قانونی نشر پیدا نکرده است. گزارشی که در قالب تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه اصفهان در فضای مجازی نشر پیدا کرده قابل استناد رسمی نیست. متاسفانه این گزارش تحقیق و تفحص از جانب هیات مذکور منتشر نشده است. این نماینده مجلس با بیان اینکه ما در طول مسیر تهیه گزارش تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه اصفهان تلاشمان بر این بود که رعایت صددرصدی امانت و عدالت صورت بگیرد، بیان کرد: حرفی که سند قابل دفاعی دال بر آن وجود نداشت، به هیچ وجه در این گزارش درج نشد. او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا رقم تخلف اعلامی در جریان گزارش این موضوع در فضای مجازی صحت دارد، گفت: ما اگر می‌خواستیم اعداد و ارقامی را در جریان این گزارش اعلام کنیم، در خلاصه گزارش ارائه می‌کردیم. رئیس هیات تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه اصفهان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: داستان این است که برخی دوست دارند اعداد و ارقامی را دست بگیرند و پشت این ارقام و اعداد هرچه می‌خواهند بگویند. میرزایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بنابراین این اعداد و ارقام اعلامی واقعیت ندارد، بیان کرد: البته بنده این موضوع را هم تایید نمی‌کنم. این نماینده مجلس با اشاره به توزیع رانت در فولاد مبارکه اصفهان بیان کرد: البته این توزیع رانت ممکن است در برخی موارد دستور دولتی باشد. با این حال رانتی در این بخش شکل گرفته؛ بنابراین برخی مبالغ فساد مربوط به رانت اشخاص بوده است. رئیس هیات تحقیق و تفحص از شرکت فولاد مبارکه اصفهان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: برخی از مبالغ فساد است و برخی از آنها تخلف قانونی قطعی است.

 

خداحافظی با یارانه نقدی

سیداحسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، چندی پیش درباره آخرین وضعیت ارائه کالابرگ الکترونیک به جای یارانه نقدی به مردم اعلام کرده بود؛ وزارت رفاه وعده داده است که در شهریورماه پیشنهاد رسمی کالابرگ الکترونیک را به ستاد هماهنگی اقتصادی دولت ارائه می‌کند که پس از اجرای آزمایشی و پایلوت در برخی نقاط کشور، ایراد این طرح رفع و سپس برای توسعه آن به کل کشور تصمیم‌گیری خواهد شد. این در حالی است که محمدهادی سبحانیان، معاون سیاستگذاری اقتصادی وزیر اقتصاد، اعلام کرد که این طرح قرار است از مهرماه اجرایی شود و پرداخت کالابرگ را به پاییز موکول کرد. بر اساس این گزارش پیش از این قرار بود که در سه شهر ایلام، گرمسار و آبیک کالابرگ به صورت آزمایشی اجرا شود. البته سبحانیان، معاون اقتصادی وزارت اقتصاد از شهرهای هدف اجرای آزمایشی طرح کوپن اطلاعات جدیدتری نداد. طرح توزیع کوپن به جای یارانه نقدی از اردیبهشت‌ماه و با پرداخت یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزارتومانی در دستور کار قرار گرفت و اعلام شد اجرای آن هم به آماده شدن زیرساخت‌ها بستگی دارد و گفته شده که یکی از اهداف دولت و مجلس از توزیع کالابرگ تامین کالاهای اساسی است. کالاهایی نظیر برنج که از سال گذشته تاکنون بیش از ۲۰۰ درصد هم افزایش داشته‌اند. محسن زنگنه، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه نیز با اشاره به عملکرد دولت در بحث اصلاح قیمت‌ها گفته است: ما از ابتدا هم با دادن یارانه نقدی به مصرف‌کننده مخالف بودیم، این مساله که افزایش قیمت چهار کالای اساسی باعث افزایش قیمت سایر کالاها می‌شود، امری واضح و روشن بود. متاسفانه مشاوره‌هایی که برخی به مسوولان می‌دادند حرف‌های غیرعلمی بود. اینکه فقط چهار کالا گران می‌شود یک نوآوری در علم اقتصاد بود؛ مگر می‌شود چهار کالا افزایش قیمت داشته باشد، اما سایر کالاها افزایش قیمت نداشته باشند. او همچنین در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است در بودجه ۱۴۰۲ از طرف دولت و مجلس در مورد ارز ۴۲۰۰ تجدیدنظر شود، گفت: ارز ۴۲۰۰ تحت هیچ شرایطی برنمی‌گردد. اثرات ارز ۴۲۰۰ در بازار کاملاً خودش را نشان داده است، هر کاری کنیم دیگر قیمت‌ها به قبل برنمی‌گردد و ارزان نمی‌شود، چراکه ما تورم معکوس نداریم.

 

تولید شش میلیون بشکه نفت؟

حمیدرضا صالحی عضو اتاق بازرگانی تهران گفت: صنعت نفت ایران به عنوان یکی از اصلی‌ترین حوزه‌هایی که در آن مزیت نسبی داریم، در تمام سال‌های گذشته نقش و سهمی مهم در تامین نیازها و درآمدهای اقتصادی کشور داشته اما برای تداوم این نقش، نیاز به برنامه‌ریزی‌های کلان و جذب سرمایه‌های تازه وجود دارد. آن‌گونه که ایسنا گزارش داده: صالحی با اشاره به محدودیت‌هایی که صنعت نفت ایران در سال‌های گذشته داشته است، بیان کرد: ما در سال‌های پیش از تحریم و در دوران اجرای برجام توانستیم میزان صادرات نفت خود را به بالاترین حد ممکن برسانیم اما در سال‌های اخیر این عدد کاهش یافته و به دنبال آن فعالیت پالایشگاه‌ها نیز محدود شده است. این در حالی است که این حوزه برای تداوم فعالیت، نیاز به جذب سرمایه‌های جدید به شکل دائمی دارد و غفلت از این موضوع در سال‌های اخیر، فاصله با رقبای منطقه‌ای را بیشتر کرده است. عضو اتاق بازرگانی تهران با اشاره به تولید بالای روزانه نفت در کشورهایی مانند روسیه و عربستان سعودی، توضیح داد: اینکه عربستان سعودی می‌گوید به زودی امکان تولید نفت روزانه خود را به ۱۰ میلیون بشکه می‌رساند، نشان از آن دارد که این کشور چه در حوزه حفظ بازار و چه در حوزه سرمایه‌گذاری‌های جدید موفق عمل کرده است و برای آنکه ما نیز به حداکثر توان تولیدی خود برسیم، باید گام‌های اجرایی مهمی را برداریم. در برنامه‌های بالادستی و در طرح‌هایی که از سوی وزارت نفت ارائه شده، ایران می‌تواند به تولید شش میلیون بشکه نفت در روز برسد اما این مساله نیاز به استفاده از تجهیزات به‌روز، جذب سرمایه داخلی و خارجی و استفاده از حداکثر ظرفیت‌ها دارد؛ موضوعی که در سال‌های گذشته کمتر به آن پرداخته‌ایم.

 

رانت خودرو

امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت، در یک نشست خبری در وزارت صمت اعلام کرد: آیین‌نامه اجرایی واردات خودرو نهایی شده است. وی با اشاره به پیگیری‌های وزارت صمت برای عملیاتی شدن آیین‌نامه واردات خودرو اعلام کرد: هدفگذاری واردات خودرو برای دهک‌های پایین است و تا ۲۰ هزار دلار برنامه‌ریزی شده است. او در مورد خودروهای اقتصادی هم گفت: این قبیل خودروها، از جمله خودروهایی هستند که در سطح جهانی ۵۰ درصد تقاضا را تشکیل می‌دهند. به گفته قالیباف برای واردات با خودروسازهایی همچون تویوتا ژاپن و همچنین شرکت‌های خودروساز آلمانی، چینی و هندی مذاکراتی شده است. سخنگوی وزارت صمت درباره تامین ارز مورد نیاز واردات خودرو و موافقت بانک مرکزی در این ارتباط اظهار داشت: بانک مرکزی معمولاً مخالفت‌هایی دارد، اما نکته ما تصویب آیین‌نامه واردات است که این مهم انجام شده است. آن‌گونه که اعتماد گزارش داده: فربد زاوه، تحلیلگر صنعت خودرو، در واکنش به خبر نهایی شدن آیین‌نامه واردات خودرو و رسانه‌ای شدن آن گفت: تاکنون بارها در رسانه‌ها اعلام شده که این آیین‌نامه نهایی شده است اما هنوز هم مفاد این آیین‌نامه منتشر نشده و به نظر می‌رسد طولانی شدن این موضوع تنها به ذی‌نفعان تجاری در این قضیه مربوط می‌شود. زاوه با اشاره به سخنان سخنگوی وزارت صمت در مورد مذاکرات با شرکت‌های خارجی افزود: اینکه گفته شده مذاکراتی با شرکت تویوتا و سایر شرکت‌ها برای واردات خودرو انجام شده به این معنی است که یک فساد ساختاریافته در وزارت صنعت، معدن و تجارت شکل گرفته که یک عده در جریان این قضیه‌اند و در حال مذاکره برای واردات هستند و سایرین هم اصلاً در جریان این واردات نیستند.

 

کاهش تورم؟

گزارش تورم مردادماه از ثبت پایین‌ترین نرخ تورم ماهانه در سال 1401 در میانه تابستان حکایت دارد. بر اساس گزارش مرکز آمار ایران از شاخص بهای مصرف‌کننده در مردادماه، درحالی‌که نرخ تورم ماهانه خرداد رکورد تاریخی خود را شکست و عدد 2 /12 درصد را به ثبت رسانده بود در میانه مردادماه به سطح دودرصدی رسید که در سال 1401 بی‌سابقه است. از سوی دیگر این گزارش حاکی از آن است که تورم نقطه‌به‌نقطه از اوج 54درصدی خود در تیرماه فاصله گرفته و به سطح 2 /52درصدی رسیده است. آن‌گونه که دنیای اقتصاد گزارش داده: این آمارها نشان می‌دهد تورم ماهانه کالاهای خوراکی از سطح 7 /5درصدی خود تا سطح 4 /1درصدی کاهش یافته است. جزئیات تغییر قیمت کالاهای خوراکی نشان می‌دهد گروه گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آن و روغن‌ها و چربی‌ها کاهش اندکی را نسبت به ماه گذشته تجربه کرده‌اند. به‌نظر می‌رسد پس از شوک تورمی که به واسطه حذف ارز ترجیحی و اصلاح یارانه‌ها در خردادماه خود را نشان داد، شاخص قیمت‌ها وارد شیب نزولی شده و در ماه‌های آتی کاهش‌های بیشتری را تجربه خواهد کرد. باید توجه داشت که اگر برجام یا لغو تحریم‌ها در دسترس باشد، تورم سال 1401 مدل روند طی‌شده تورم در سال 92 را تکرار خواهد کرد. 

♦♦♦

ایلنا: دانشمند، عضو هیات‌مدیره کانون موسسات حمل‌ونقل، گفت: در حال حاضر لاینرها ترجیح می‌دهند که بار ایران را در امارات تخلیه و بارگیری کنند. تردد هر کانتینر بین بندرعباس و دوبی ۵۰۰ دلار هزینه اضافی برای ایران در پی دارد و سالانه یک میلیون کانتینر متعلق به ایران در دوبی تخلیه و بارگیری می‌شود. 

ایسنا: علی دهقان‌کیا رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی استان تهران در مورد زمان پرداخت مابه‌التفاوت افزایش ۳۸درصدی حقوق بازنشستگان سایر سطوح تامین اجتماعی، گفت: در همین زمینه قرار است احکام جدید بازنشستگان در شهریورماه صادر و حقوق آنها پرداخت شود.

باشگاه‌خبرنگاران‌جوان: با وجود مصرف حدود ۲۶۰ لیتر آب برای تولید هر کیلو هندوانه، صادرات این محصول نه‌تنها سودی ندارد، بلکه مبلغی را به عنوان یارانه پنهان وارد جیب خارجی‌ها می‌کند.

تسنیم: بلومبرگ با اشاره به اینکه در پی احیای برجام تولید و صادرات نفت ایران به‌سرعت افزایش خواهد یافت، نوشت: پالایشگاه‌های اروپایی که قبل از تحریم‌ها حدود ۶۰۰ هزار بشکه در روز نفت خام ایران را وارد می‌کردند، از بازگشت نفت ایران به بازار استقبال می‌کنند.

ایسنا: مهدی مسکنی معاون وزیر کار از ساخت شهرک‌های مسکونی با اولویت کارگران در جوار شهرک‌های صنعتی خبر داد و تنها راه خانه‌دار شدن طبقات ضعیف کشور را مدل تعاونی‌های مسکن دانست.

ایلنا: در پی اعتراضات شهروندان در مورد یارانه‌ها و ابهامات نحوه تخصیص آن، سازمان بازرسی کل کشور از معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون توضیح خواست.

فارس:  گودرزی، مدیرعامل بورس و اوراق بهادار تهران،‌ گفت: بورس تهران با توجه به ابهاماتی که در شرکت فولاد مبارکه وجود داشت با هماهنگی سازمان بورس اقدام به تعلیق نماد معاملاتی فولاد در بورس کرد و تا اطلاعات لازم به صورت شفاف از سمت ناشر اخذ نشود، بازگشایی نماد انجام نخواهد شد.

ایسنا: معاون سیاستگذاری اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی ضمن تشریح آخرین وضعیت اجرای طرح یارانه نان از امکان اجرای طرح پایلوت کالابرگ از مهرماه خبر داد.

تسنیم: حمیدرضا سیدی مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه هزینه عوارض فرودگاهی در پروازها هفت سال است تغییر نکرده گفت: پیشنهاد افزایش این نرخ به پنج درصد در پروازهای داخلی و هفت درصد در پروازهای خارجی را داده‌ایم.

♦♦♦

برنده پارس جنوبی

دنیای اقتصاد نوشت: میدان گازی غول‌آسای پارس جنوبی، بزرگ‌ترین میدان گازی جهان است که بین ایران و قطر تقسیم شده و ایران با وجود تولید بیشتر گاز طبیعی، از نظر درآمدی از همسایه خود عقب مانده است. قطری‌ها با سرمایه‌گذاری گسترده، همکاری با غول‌های انرژی، استفاده از فناوری مدرن و صادرات گاز طبیعی به روش‌های گوناگون، از محل میدان پارس جنوبی درآمدی معادل پنج برابر درآمد ایران داشته‌اند. این در حالی است که ایران اکثر گاز تولیدی این میدان مشترک را برای مصارف خانگی-صنعتی و با پرداخت یارانه‌های بسیار هنگفت عرضه می‌کند.

 

نهادهای حاکمیتی باید مالیات بدهند

اعتماد نوشت: منازعه بر سر مالیات نهادها و بنیادها همچنان ادامه دارد. با اینکه برخی نهادهای حاکمیتی تاکنون از معافیت‌های خاص مالیاتی برخوردار بوده‌اند، اما رئیس سازمان امور مالیاتی می‌گوید این نهادها و بنیادها باید مالیات بدهند. داود منظور، رئیس سازمان امور مالیاتی می‌گوید: این نگرانی در اذهان عمومی وجود دارد که این نهادها چقدر مالیات پرداخت می‌کنند اما همه بدانند برای سازمان امور مالیاتی تمام فعالان اقتصادی فارغ از اینکه به کدام نهاد مربوط می‌شوند، باید نسبت به فعالیت‌های اقتصادی انجام‌شده مالیات پرداخت کنند و اگر این نهادها هم نسبت به پرداخت مالیات اقدام نکنند، مشمول مجازات و جرایم خواهند شد.

 

بیماری هلندی بازار مسکن را فلج کرده

سازندگی نوشت: انتخاب مسکن به‌عنوان یک دارایی، بیشتر از هر چیز به خاطر اطمینان‌بخشی از بازدهی آن در مقایسه با سایر دارایی‌هاست. آینده مسکن در میان‌مدت، به کیفیت سیاستگذاری پس از توافق احتمالی وابسته است. اگر مانند دفعات گذشته، سیاستگذار به پول‌پاشی روی آورد و اولویت سیاستگذار این باشد که کالاهای مصرفی وارداتی را ارزان کند و همزمان روند کسری بودجه و رشد نقدینگی تغییری نکند، نقدینگی رشدیافته به سوی کالاهای غیرقابل واردات (مثل مسکن) رفته و در میان‌مدت به‌عنوان بخشی از اثرات «بیماری هلندی»، باعث رشد فزاینده قیمت مسکن می‌شود.

 

اتباع افغان اجازه خرید نان ندارند

شرق نوشت: با اجرای طرح جدید عرضه نان که بر اساس آن خرید نان فقط با کارت بانکی امکان‌پذیر است، برخی از مهاجران افغانستانی که به‌صورت غیرقانونی در ایران هستند، یا در این مدت با قطع خدمات بانکی مواجه بوده‌اند، برای خرید نان دچار مشکل و مجبور به قرض کارت بانکی از اطرافیان خود برای خرید نان هستند. گزارش‌هایی از محدودیت‌های بانکی برای اتباع خارجی در ایران منتشر می‌شود. برخی می‌گویند کارت بانکی آنها مسدود شده، برای عده‌ای خدمات آنلاین بانکی محدود شده و برخی حتی از سوی بانک احضار شده، موجودی حساب خود را به‌صورت نقد دریافت کرده و مجبور شده‌اند حساب خود را ببندند.

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها