شناسه خبر : 41519 لینک کوتاه

خودرو مشترک ایران و روسیه

چه خبر از اموال مسروقه؟

بانک ملی در اطلاعیه‌ای جدید ضمن تاکید بر اینکه هنوز هیچ اموالی تحویل مالکان نشده است، اعلام کرد: هرگونه تعیین‌تکلیف و تحویل اموال صرفاً پس از اعمال تشریفات قضایی و برابر دستور بازپرس رسیدگی‌کننده امکان‌پذیر است. بانک ملی در تازه‌ترین اطلاعیه خود درباره تحویل ارز و سکه مکشوفه از سارقان صندوق‌های اجاره‌ای شعبه دانشگاه این بانک، اعلام کرد: 1- به منظور حفظ حقوق صاحبان اموال مسروقه، صورت‌برداری و ارزیابی اقلام کشف‌شده شامل  سکه، ارز و مصنوعات طلا‌، تحت نظارت دادسرا، بازپرس رسیدگی‌کننده و پلیس صورت‌برداری و ارزیابی‌شده و به نیابت از دادسرا‌، تحویل خزانه بانک ملی ایران شده است. گفتنی است تاکنون هیچ اقلامی تحویل هیچ‌یک از صاحبان اموال نشده است؛ از این‌رو ضمن عدم تایید این بخش از خبر منتشر‌شده‌، بانک ملی ایران اعلام می‌کند که حسب دستور قضایی ابلاغی، هرگونه تعیین تکلیف و تحویل اموال صرفاً پس از اعمال تشریفات قضایی و برابر دستور بازپرس رسیدگی‌کننده امکان‌پذیر است و این روند به‌سرعت در حال بررسی و پیگیری است. با عنایت به اختلاط اموال مسروقه یافته‌شده، دادسرای رسیدگی‌کننده با‌سرعت، دقت و جدیت اقدامات لازم به منظور تفکیک، تعیین تکلیف اموال و صاحبان آن را آغاز کرده و قطعاً نتایج حاصله و فرآیند تشخیص و تحویل آن نیز مستقیماً به اطلاع هر یک از صاحبان اموال خواهد رسید و دادسرا به اظهارات و نظرات احتمالی ذی‌نفعان توجه و رسیدگی می‌کند، از این‌رو از تمامی ذی‌نفعان پرونده خواهشمندیم در این زمینه صرفاً به اطلاع‌رسانی مستقیم دادسرا و اطلاعیه رسمی بانک ملی ایران در سایت بانک توجه فرمایند.

 

ابهامات یارانه‌ای

 واریز یارانه تیر‌ماه بدون توضیح مشخص مسوولان همچنان در هاله‌ای از ابهام است. مردم هنوز نمی‌دانند قرار است یارانه تیر همچون یارانه اردیبهشت و خرداد نقدی به‌ حساب آنها واریز شود یا این یارانه به صورت کالابرگ در اختیارشان قرار می‌گیرد؟ آن‌گونه که خبرآنلاین گزارش داده است، بیش از یک ماه است که وضعیت پرداختی یارانه‌ها متفاوت شده است. دیگر خبری از یارانه نقدی ۴۵‌هزارتومانی و یارانه معیشتی نیست و قرار شده بود تا دو ماه یارانه نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزارتومانی و پس از آن نیز کالابرگ توزیع شود. پاسخ مشخصی به ابهامات راجع به یارانه نقدی و کالابرگ داده نشده است. مثلاً وزیر اقتصاد در این‌باره می‌گوید: ما در سیاست عادلانه کردن یارانه‌ها، طی دو ماه اول پرداخت نقدی، زمانی را لازم داشتیم که زیرساخت فنی را آماده و حکم قانون بودجه ۱۴۰۱ را اجرا کنیم که مجلس از ما خواسته بود کالابرگ الکترونیکی را برای کاهش فشار به مردم در نظر بگیریم و امیدواریم تا پایان تیرماه زیرساخت‌های لازم به شکل 100درصدی آماده شود. وزیر کشور نیز در این‌باره توضیح می‌دهد: پرداخت یارانه‌ها تا زمان آماده ‌شدن کالابرگ‌ الکترونیک ادامه دارد. بهادری‌جهرمی سخنگوی دولت نیز در پاسخ به این سوال گفت: تا زمانی‌ که زیرساخت‌های کالابرگ الکترونیکی فراهم نشده باشد، پرداخت یارانه‌ها ادامه خواهد داشت. بنابراین هنوز دقیق مشخص نیست که یارانه تیر‌ماه نقدی است یا به صورت کالابرگ. البته با توجه به اینکه هنوز خبری از آماده شدن شرایط برای کالابرگ نیست، احتمال می‌رود که یارانه تیرماه نیز مانند دو ماه گذشته به‌ صورت نقدی پرداخت شود، اما هنوز چیزی مشخص نیست. یارانه معترضان نیز هنوز قابل‌برداشت نیست و فرصت وزارت رفاه نیز برای بررسی موضوع به اتمام رسیده؛ اما هنوز تکلیف یارانه معترضان هم مشخص‌نشده که گفته می‌شود تغییر استعفای وزیر دلیل این موضوع است. بنابراین این افراد نیز باید منتظر بمانند تا بالاخره وزارت رفاه لیست را به سازمان هدفمندی یارانه‌ها ارائه کند.

 

مجوز افزایش قیمت برای لوازم خانگی

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت از صدور مجوز افزایش ۱۵‌درصدی قیمت تلویزیون و افزایش ‌10درصدی قیمت یخچال و فریزر و ماشین لباسشویی خبر داد. قالیباف، سخنگوی وزارت صنعت گفت: در حوزه لوازم خانگی، افزایش قیمت ۱۵ درصد برای تلویزیون و ۱۰ درصد برای یخچال، یخچال فریزر و ماشین‌لباسشویی و ظرفشویی تایید ‌شده و از اول تیر‌ماه اجرا می‌شود. در همین ارتباط عباس هاشمی به عنوان دبیر انجمن لوازم خانگی به خبرنگار تسنیم گفت: هنوز این مصوبه به‌ صورت کتبی به انجمن ابلاغ نشده است. وی با بیان اینکه با دریافت مصوبه کتبی افزایش قیمت ۱۰ تا ‌15درصدی لوازم خانگی آن را به واحدهای تولیدی ابلاغ خواهیم کرد، گفت: در شرایط فعلی که قیمت نهاده‌های تولید روند افزایشی دارد سیاست‌های دستوری نتایج مطلوبی نخواهد داشت.

 

طرح جدید توزیع نان در تهران

رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران گفت: دستگاه کارتخوان هوشمند در تمام ۹‌هزار واحد نانوایی تهران نصب می‌شود و قیمت نان بعد از حذف آرد یارانه‌ای، برای مردم تغییری نخواهد داشت. بیژن نوروزی‌مقدم، رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران اظهار داشت: در جلسه‌ای در استانداری تهران با ریاست حشمت‌الله عسگری معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری تهران اعلام شد که ۶۸۰۰ دستگاه کارتخوان هوشمند در نانوایی‌های تهران نصب می‌شود. وی افزود: اتحادیه نیز اعلام کرده آمادگی لازم برای نصب دستگاه‌ها را دارد و برای این اقدام ملی همکاری‌های لازم را انجام می‌دهد. نوروزی‌مقدم گفت: به ۹ هزار واحد نانوایی کشور آرد یارانه‌ای پرداخت می‌شود اما فعلاً به تعداد ۶۸۰۰ واحد، دستگاه کارتخوان هوشمند آماده برای نصب وجود دارد، بر اساس اعلام استانداری برای مابقی واحد‌های نانوایی نیز این کارتخوان نصب می‌شود. رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران ادامه داد: بعد از نصب کارتخوان‌های هوشمند، فروش نان با این دستگاه‌ها انجام می‌شود اما با توجه به اینکه فعلاً آرد یارانه‌ای به واحدهای نانوایی پرداخت می‌شود شکل پرداخت یارانه نان تغییری نخواهد داشت. وی تصریح کرد: بعد از اینکه آرد نانوایی‌ها آزاد شود، نیز دولت مابه‌التفاوت قیمت نان را به حساب نانوایان واریز می‌کند تا مردم کماکان نان را به قیمت قبل خریداری کنند. رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران در پاسخ به اینکه آیا قیمت نان برمبنای آرد یارانه‌ای تغییری نخواهد داشت گفت: نرخ نان برای ۱۴۰۰ است و قرار بود که نرخ جدید به نانوایان ارائه شود اما با وجود این با افزایش قیمت در این مقطع موافقت نشده است و نرخ‌های سال گذشته اعمال می‌شود.

 

 تولید خودرو مشترک ایران و روسیه

در جریان سفر معاون وزیر صمت به روسیه، دو طرف مذاکراتی را درباره به صفر رساندن تعرفه تجارت گندم و تولید یک خودرو مشترک نهایی کردند. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، علیرضا پیمان‌پاک، معاون وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت با فایزولین وزیر مسکن روسیه، اسلپنیوف وزیر تجارت در اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ماکسیم سوکولوف مدیرعامل آوتاباس و وزیر سابق حمل‌و‌نقل روسیه دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدارها مذاکراتی برای صفر شدن تعرفه واردات گندم و روغن صورت گرفت و بر تولید مشترک خودرو در ایران توافق شد. همچنین دو طرف در مورد موضوع احداث شهرک‌ها و مناطق صنعتی مشترک و نیز استفاده از ظرفیت شهرک‌های موجود برای تجارت آزاد و تولیدات مشترک بحث و تبادل نظر کردند. در این جلسات وزیر مسکن روسیه از اشتیاق و علاقه کشورش برای خرید مصالح ساختمانی و توربین از ایران خبر داد. بر اساس گزارش این سازمان، پیمان‌پاک دیداری نیز با معاون نخست وزیر روسیه داشت. در این دیدار اوورچوک، معاون نخست وزیر روسیه ضمن خوشامدگویی به طرف ایرانی، از فعال‌سازی کریدور شمال-‌جنوب استقبال کرد و از برنامه ایران برای حل مشکلات لجستیکی این کریدور پرسید و از موافقت رئیس‌جمهور روسیه برای ساخت راه‌آهن در ایران خبر داد. وی گفت: روسیه حاضر است ۱۶۲کیلومتر راه آهن آستارا-رشت را ساخته و تحویل ایران دهد. در ادامه این نشست در مورد مباحث پولی و تشکیل کارگروه تولید مشترک، تامین قطعات صنعتی کارخانه‌های روسیه توسط کارخانه‌های ایرانی و ایجاد مناطق آزاد مشترک در شمال و جنوب ایران بحث و تبادل نظر شد. همچنین پیمان‌پاک بر نقش روسیه در نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل ریلی ایران، نوسازی ناوگان کشتیرانی در دریای خزر و نوسازی ناوگان جاده‌ای ایران تاکید کرد. معاون نخست‌وزیر روسیه نیز با بیان اینکه روس‌ها می‌دانند تحریم‌ها لغو نخواهد شد از چشم طمع دشمنان به منابع عظیم دو کشور سخن گفت و بر لزوم طراحی شیوه‌های جدید تبادلات پولی و بانکی تاکید کرد. وی همچنین از عزم روسیه برای پیگیری عضویت ایران در بریکس خبر داد و پیشنهاد کرد ایران به عنوان عضو ناظر به اتحادیه اوراسیا ملحق شود.

 

دفاع از یارانه سوخت هواپیما

 رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از تصویب اختصاص یارانه سوخت به هواپیماهای مسافری در دولت خبر داد و گفت: با کد ملی می‌توانیم ثابت کنیم بخش اعظمی از قشری که سوار هواپیما می‌شوند دهک بالای جامعه نیستند. محمد محمدی‌بخش درباره موضوع چرایی اختصاص یارانه سوخت به هواپیماهای مسافری و اختصاص سوخت لیتری ۶۰۰ تومان به هواپیماها که به ادعای برخی موجب پرداخت یارانه ۲۰ هزارمیلیاردی به شرکت‌های هواپیمایی می‌شود، افزود: درصد و عدد و رقمی که اعلام می‌شود، صحیح نیست و این را می‌توان از تعداد هواپیماهای فعال و میزان مصرف دقیق اعلام کرد تا مشخص شود چه درصدی از سبد هزینه دولت را در برگرفته است. به گفته وی در «سامانه سدف» بر اساس رجیستری و تایپ هواپیما می‌توان دقیق حساب کرد که ادعای یارانه پنهان ۲۰ هزار‌میلیاردی صحیح نیست. رئیس سازمان هواپیمایی توضیح داد: دلایل متعددی وجود دارد که درنهایت کلان نظام به این نتیجه رسیده است که یارانه سوخت هواپیماها قطع نشود. معاون وزیر راه‌و‌شهرسازی گفت: یکی از مشوق‌های مهم حمل‌ونقل و تاثیرگذارترین بخش آن با وجود درصد کم از سهم جابه‌جایی مسافر ‌و‌ بار، بخش هوایی است. این بخش در شرایط خاص هر‌بار تاثیرگذاری مهمی را در کنترل وضعیت داشته است. اشاره می‌کنم به دوران شیوع ویروس کرونا و نقش حمل‌ونقل هوایی در ورود واکسن و ماسک به کشور؛ این موارد موضوعات مهمی است که کشور با آن دست به گریبان بود و نمی‌شود اثرگذاری بخش هوایی و صنعت حمل‌ونقل هوایی را در کنترل این وضعیت‌ها نادیده گرفت. محمدی‌بخش افزود: بخش هوایی در اقتصاد کل کشور تاثیر کلیدی دارد. دولت‌ها همواره به این موضوع اثرگذاری آگاه هستند و همواره در سبد اقتصادی دولت بررسی شده است و به دلایل مختلف مجدداً سوخت ۶۰۰ تومانی هواپیماهای مسافری تصویب شده است. به گفته وی، اکنون سوخت بالگردها و هواپیماهای کارگو آزاد حساب می‌شود و فقط بخش مسافری است که دولت مجدد پرداخت یارانه به آن را مصوب کرده است.

♦♦♦

ایسنا: بررسی روند بازار خودرو در خردادماه نشان می‌دهد که با وجود عقب‌نشینی دلالان و کاهش نسبی قیمت‌ها، برخی خودروها نیز افزایش قیمت داشته‌اند.

مهر: احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، اعلام کرد: طرح «واریز یارانه بنزین به حساب هر ایرانی» از اولویت خارج شده است.

تسنیم:‌  در حالی طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی قرار بود آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن حدود ۲۰۰ میلیون تومان باشد که این مبلغ به ۳۲۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

باشگاه خبرنگاران جوان: افشین دادرس، مدیرعامل اتحادیه دام سبک، گفت: به‌‌رغم توزیع ۶۰ تن گوشت منجمد در تهران و روند کاهشی قیمت دام، نرخ گوشت همچنان بالاست.

ایرنا: عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، گفت: با تامین بخشی از برق مورد نیاز صنعت سیمان، قیمت این محصول در مقایسه با هفته گذشته به‌طور متوسط بین ۱۰ تا ۱۲ درصد کاهش یافت.

تسنیم: فعالان بازار معتقدند سیاست ارزی جدید بانک مرکزی عرصه را بر سفته‌بازان و معامله‌گران فردایی تنگ کرده و در حال حاضر بانک مرکزی و صرافی‌های مجاز دست بالا را در بازار دارند.

فارس: کامران سلطانی‌زاده، دبیرکل کانون صرافان ایران درباره مصوبه اخیر بانک مرکزی مبنی بر امکان فروش ارز توسط اشخاص حقیقی و غیرصادرکننده به نرخ توافقی در صرافی‌ها، گفت: این تصمیم خوبی است و قطعاً تاثیر مناسبی بر افزایش عرضه ارز در بازار رسمی و کمرنگ شدن بازار غیررسمی خواهد داشت و موجب استمرار روند نزولی قیمت‌ها می‌شود.

ایسنا: محمدرضا تاجدار، رئیس انجمن تولیدکنندگان، صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات دخانی از افزایش ۱۰ تا ۲۰درصدی قیمت سیگار در پی افزایش عوارض گمرکی و مالیات خبر داد و خواستار بهبود وضعیت تامین ارز مواد اولیه دخانیات برای تامین بازار و جلوگیری از افزایش بیشتر قیمت شد.

ایسنا: سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران ضمن تاکید بر اینکه، بازار خودرو همچنان در آرامش نسبی به سر می‌برد و جز خریدار دارای فوریت برای خرید، افراد به بازار مراجعه نمی‌کنند، از بی‌اعتنایی این بازار به نوسان‌های افزایشی در بازار ارز طی یک هفته اخیر خبر داد.

ایسنا: مشاهدات میدانی بازار حاکی از آن است که پس از تجربه التهابات در بازار گوشت قرمز اکنون شاهد کاهش قیمت گوشت قرمز هستیم.

♦♦♦

حساب چه کسانی مسدود شده است؟

دنیای اقتصاد نوشت: مصطفی قمری‌وفا، مدیر روابط عمومی بانک مرکزی، در صفحه شخصی خود در توئیتر فارسی نوشت: شایعات مطرح‌شده درباره مسدودسازی حساب‌های با تراکنش بالای ۵۰۰ میلیون تومان به هیچ وجه صحت ندارد و چنین برنامه‌ای در دستور کار بانک مرکزی نیست. مدیر روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد: حساب‌های مسدود‌شده با دستور مقام قضایی، همگی مربوط به افرادی است که به‌طور غیرقانونی در معاملات فردایی ارز و طلا فعالیت داشته‌اند. در چند روز گذشته، خبری مبنی بر مسدود شدن حساب‌های با تراکنش بالای ۵۰۰ میلیون تومان در سال، در فضای مجازی منتشر شده بود.

 

موجر یا مستاجر؟

اعتماد نوشت: دعوای هر دو سو یعنی موجر و مستاجر با دولت است و نه با یکدیگر. حالا چگونه دولت این وسط طرفدار مستاجر شده است؟ به علاوه رفتار دولت طرفداری از مستاجر هم به حساب نمی‌آید. همچنان که ادامه ارز ۴۲۰۰تومانی طرفداری از مردم نبود. اگر مبلغ اجاره برای موجر مقرون‌به‌صرفه نباشد، اجاره نخواهد داد و دیگر خانه‌ای نیز برای اجاره عرضه نخواهد شد، در نتیجه مستاجران دچار مشکل می‌شوند. از همه مهم‌تر اینکه اجاره‌ها یک‌ساله است و مستاجر در پایان سال باید تخلیه کند، اگر مطابق نظر موجر اضافه نکند، چه‌بسا مجبور به تخلیه شود و جای دیگر را باید به رقم بسیار بالاتری به علاوه تحمل یک اسباب‌کشی اجاره کند.

 

مشمول مالیات بر ارزش افزوده نیستیم

خراسان نوشت: اخیراً مدیرکل امور مالیاتی استان خراسان رضوی گفته است: مالیات آستان قدس رضوی به‌صورت دخلی و خرجی و پرونده آنها در حال رسیدگی است، به پرونده همه پرداختی‌های این نهاد رسیدگی شده مگر اینکه معافیت‌های قانونی برای مالیات بر ارزش‌افزوده داشته باشند که مطابق ماده 12 قدیم و ماده9 جدید مثلاً عملکردشان در محصولات کشاورزی منجر به این می‌شود که مشمول مالیات به نرخ صفر شوند. به‌طورکلی این نهاد مشمول مالیات بر ارزش‌افزوده نیست با این حال با رعایت تمام و کمال قوانین، به پرونده مالیاتی آنها رسیدگی می‌شود.

 

فقط 10 درصد؟

جمهوری‌ اسلامی نوشت: در نظر گرفتن 10 درصد افزایش برای مستمری بازنشستگان با واقعیت‌های اقتصادی و نیازهای معیشتی جامعه امروز ما منطبق نیست. اصرار بر تجدیدنظر دولت در مصوبه مربوط به مستمری بازنشستگان نباید نوعی معارضه با دولت تلقی شود. می‌دانیم که دولت نیز در شرایط تحریم با مشکلات زیادی مواجه است، ولی از آنجا که مستمری بازنشستگان از اموال متعلق به خودشان پرداخت می‌شود و باری بر دوش دولت نیست، توقع بازنشستگان، امری کاملاً بجاست و هیچ‌گونه تحمیلی بر دولت محسوب نمی‌شود. اول تا آخر حرف بازنشستگان این است که لطفاً پول خودمان را به خودمان بدهید و این، حرف حساب است.