شناسه خبر : 40765 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

افزایش تامین ارز

آیا ایران می‌تواند سهمی از بازار گاز اروپا به دست آورد؟

رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرد: تامین ارز در سال ۱۴۰۰ با افزایش ۵۷درصدی در مقایسه با سال ۱۳۹۹ به بیش از ۵۷ میلیارد دلار رسید. علی صالح‌آبادی با تاکید بر اینکه وضعیت بازار ارز کشور مطلوب، روان و متعادل است گفت: تامین ارز انجام‌شده در سال ۱۳۹۹ مجموعاً 5 /36 میلیارد دلار بوده است اما این رقم در سال ۱۴۰۰ به بیش از ۵۷ میلیارد دلار افزایش یافت. رئیس‌کل بانک مرکزی همچنین با اشاره به افزایش بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور تاکید کرد: مجموع عرضه ارز توسط صادرکنندگان در سامانه نیما در طول سال ۱۴۰۰ نیز ۲۹ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار بود که از رشد ۶۶درصدی نسبت به سال ۱۳۹۹ برخوردار است. صالح‌آبادی ضمن تشریح تحولات بازار ارز کشور در سال گذشته افزود: میزان خرید و فروش اسکناس دلار در بازار متشکل معاملات ارزی با افزایش ۱۷۶درصدی در سال ۱۴۰۰ در مقایسه با سال ۱۳۹۹ به رقم یک میلیارد و ۶۹۴ میلیون دلار رسید. نرخ اسکناس دلار در این بازار در ابتدای دوره ۲۴,۷۵۴ تومان و در پایان دوره ۲۴,۸۱۴ تومان بود.

 

تلاش برای کسب بازار اروپا

مدیرعامل سابق شرکت ملی گاز ایران گفت: برای صادرات گاز به اروپا نیازمند شروطی هستیم که اگر محقق شود، می‌توانیم بازارهای اروپا را به دست آوریم. حمیدرضا عراقی، با بیان اینکه در حال حاضر ایران امکان صادرات گاز را ندارد، اظهار کرد: با توجه به شرایط کنونی گاز ایران نمی‌تواند جایگزین روسیه شود اما اگر  در درازمدت صرفه‌جویی صورت بگیرد و توسعه مخازن انجام شود، ایران می‌تواند از فرصت‌ها استفاده کند و این مساله تنها منوط به شرایط کنونی نمی‌شود و در صورت فراهم شدن شرایط کلاً می‌تواند از مزایای توسعه صادرات بهره ببرد. وی با تاکید بر اینکه تحقق این مساله مستلزم شروطی است، گفت: مصرف بهینه باید اتفاق بیفتد و در کنار آن نیز توسعه مخازن صورت بگیرد؛ علاوه بر این حفظ و پایداری شرایط موجود و توسعه سرمایه‌گذاری نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که اگر محقق شود، آینده خوبی را برای صنعت گاز می‌توانیم ترسیم کنیم. مدیرعامل سابق شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه هر زمانی ایران گاز مازاد داشته باشد این فرصت برایش وجود دارد که به بازارهای اروپایی راه پیدا کند، گفت: امکان صادرات گاز ایران به اروپا وجود دارد اما باید به بحث مدیریت مصرف، توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، توسعه و پایداری تولید گاز، سرمایه‌گذاری در مخازن جدید توجه شود. عراقی افزود: باید روی این مساله فکر شود و اگر با روش فعلی پیش برویم، امکان صادرات گاز به اروپا وجود نخواهد داشت، در شرایط کنونی طبق اعلام مسوولان صنعت گاز به ۱۵۰ میلیارد دلار سرمایه نیاز داریم. وی با اشاره به پتانسیل‌های صادرات گاز به اروپا گفت: اگر سیاستگذاری‌ها به درستی انجام شود، می‌توانیم تا ۲۰۰ میلیارد مترمکعب در سال صادرات گاز به اروپا داشته باشیم.

 

کاهش سرانه مصرف اسباب بازی در ایران

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی با بیان اینکه ۸۰ درصد تولید اسباب بازی جهان در چین است و می‌توان با همکاری با شرکت‌های چینی به هاب منطقه‌ای تولید اسباب بازی تبدیل شد، گفت: با تهیه یک برنامه ۱۰ساله می‌توان بازار اسباب بازی منطقه را در اختیار تولیدکنندگان داخلی قرار داد. چراکه در کشورهای اطراف به جز ترکیه هیچ‌کدام تولیدکننده اسباب بازی نیستند. حامد تاملی، با بیان اینکه ۱۵ تا ۲۵ درصد بازار اسباب بازی در اختیار کالای ایرانی است، اظهار کرد: البته آمار دقیقی در این زمینه وجود ندارد. درصد زیادی از کالاهای وارداتی نیز به صورت قاچاق به کشور وارد می‌شود. وی با اشاره به ممنوعیت واردات اسباب بازی در سال‌های اخیر به دلیل محدودیت‌های ارزی، گفت: بنابراین اگر هم واردات قانونی انجام شود به اسم اسباب بازی نیست و چیز دیگری اظهار می‌شود. عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی درباره مصرف اسباب بازی در سال گذشته نیز گفت: در کنار مشکلات معیشتی، قیمت اسباب بازی نیز افزایش داشته و شاهد کاهش فروش هستیم. توزیع‌کنندگان هم معتقدند تعداد سفارش کم شده، اما با توجه به افزایش قیمت ریالی تغییر چندانی نداشته است. در این شرایط سرانه مصرف هم تغییر جدی نمی‌کند، اما این دلیل بر این نیست که تعداد نفراتی که اسباب بازی می‌خرند ثابت مانده باشد، چراکه مشاهدات حاکی از کاهش در این زمینه است.

تاملی در ادامه درباره صادرات نیز اظهار کرد: صادرات اسباب بازی در پی جهش اول نرخ ارز افزایش داشت، اما جهش‌های بعدی تاثیر چندانی نداشت. به طور کلی به دلیل مشکلات ناشی از تحریم و ریسک بالای انتقال پول، تولیدکنندگان خیلی به سمت صادرات نمی‌روند. البته به گفته وی در حال حاضر تعداد قابل توجهی از تولید‌کنندگان بزرگ در حال طراحی برنامه‌های صادراتی خود هستند، اما ضعفی که در این زمینه وجود دارد، نبود شرکت‌های مدیریتی در حوزه صادرات اسباب بازی است. در این شرایط بازرگانان به طور موردی اسباب بازی صادر می‌کنند و فعالان اقتصادی به طور اختصاصی در این حوزه نیستند. تولیدکنندگان نیز به دلیل دغدغه‌های فراوان، به ویژه در حوزه تامین مواد اولیه، زیاد وارد حوزه بازرگانی نمی‌شوند. تاملی کشورهای همسایه، سی‌آی‌اس و آسیای میانه را هدف‌های اصلی صادرات عنوان کرد و گفت که تعداد اندکی از مجموعه‌ها به اروپا هم صادرات داشته‌اند. عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی با بیان اینکه ظرفیت تولید و صادرات در کشور وجود دارد، اظهار کرد: در حوزه طراحی پیشرفت‌های خوبی اتفاق افتاده، به ویژه در حوزه بازی‌های فکری و رومیزی که در حال حاضر توسط ایرانی‌ها طراحی می‌شود. به گفته وی بر اساس آمار منتشر‌شده از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال ۱۳۹۸ واردات اسباب بازی حدود ۳۵ میلیون دلار، در سال ۱۳۹۷ حدود ۳۷ میلیون دلار، در سال ۱۳۹۶ معادل ۱۲۵ میلیون دلار و در سال ۱۳۹۵ حدود ۸۷ میلیون دلار بوده است. بر اساس کشفیات بازار مصرف هم بیش از یک میلیارد دلار تخمین زده شده است که از دید صنعت این رقم اشتباه و مصرف اسباب بازی در کشور کمتر از یک‌سوم این رقم است.

 

خداحافظی پرشور با قرن

اگر سجامی شدن یکی از معیارهای سنجیدن میزان استقبال مردم به بورس باشد، آخرین آمار نشان می‌دهد که استقبال در آخرین‌ماه قرن گذشته از سوی مردم نسبت به ماه‌های قبل افزایش داشته و به بیش از ۲۳۴ هزار نفر طی یک ماه رسیده است. آنگونه که ایسنا گزارش داده است، تازه‌ترین آمارها حاکی از آن است که در اسفند‌ماه سال ۱۴۰۰، تعداد ۲۶۷ هزار و ۶۰۲ ثبت‌نام از سوی سرمایه‌گذاران حاضر در بازار سرمایه در سامانه «سجام» صورت گرفته و تعداد احراز‌ هویت‌شده‌ها نیز با عبور از ۲۳۴ هزار سهامدار در این ماه به ۲۳۴ هزار و ۲۴۷ مورد رسیده که نسبت به ماه قبل (بهمن ۱۴۰۰) با رشد 86 /70درصدی مواجه بوده است. در بهمن‌ماه سال ۱۴۰۰ تعداد ثبت‌نام در سامانه «سجام» ۱۳۹هزار و ۳۴۸ و تعداد احراز هویت‌شده‌ها نیز ۱۳۷ هزار و ۹۵ مورد بوده است. این درحالی است که تعداد سجامی‌شده‌ها در آذر و دی‌ماه سال گذشته به میزان چشمگیری کاهش یافته بود. به طوری‌که در آذرماه سال قبل، تعداد ۶۰ هزار و ۲۶ ثبت‌نام از سوی سرمایه‌گذاران حاضر در بازار سرمایه در سامانه «سجام» صورت گرفته و تعداد احراز هویت‌شده‌ها نیز ۷۹هزار و ۱۳۸ مورد بوده است. آماری که از کاهش میزان ثبت‌نام و احراز هویت نسبت به آبان‌ماه حکایت داشت. چراکه در آبان‌ماه ۷۹ هزار و ۱۳۸ نفر در سامانه سجام ثبت‌نام و ۱۰۱ هزار و ۷۱۶ نفر نیز احراز هویت شدند. همچنین در دی‌ماه تعداد ۵۵ هزار و ۸۹۱ ثبت‌نام از سوی سرمایه‌گذاران حاضر در بازار سرمایه در سامانه سجام صورت گرفته و تعداد احراز هویت‌شده‌ها نیز با عبور از ۷۰ هزار سهامدار در این ماه به ۷۲ هزار و ۸۰۳ مورد رسیده بود که نسبت به آذرماه، ۴۱۳۵ نفر و نسبت به آبان‌ماه نیز ۲۳ هزار و ۲۴۷ نفر کاهش داشته است. البته این روند از بهمن‌ماه برگشت و شاهد افزایش تعداد سجامی‌شده‌ها در بهمن‌ماه بودیم. روندی که به اسفند سال گذشته نیز کشیده شد.

 

تصمیم تازه برای ارز 4200تومانی

جعفر قادری درباره حذف ارز ۴۲۰۰تومانی به شرط تهیه کارت‌های اعتباری و اقدامات انجام‌شده برای تهیه و صدور این کارت‌ها برای ارائه یارانه به مشمولان اظهار داشت: در ابتدا باید تاکید داشته باشم که قرار نیست یارانه دارو و نان حذف شود یا در خرید افراد در داروخانه یا نانوایی تغییری رخ دهد. وی افزود: در گذشته یارانه گندم به واردکنندگان ارائه می‌شد اما قرار بر این شد که این یارانه پس از این به نانوا داده شود. در بحث دارو هم قرار بر این است که یارانه دارو را شرکت‌های بیمه‌ای در مقابل خریدی که افراد انجام می‌دهند به داروخانه بپردازند. عضو کمیسیون تلفیق مجلس با تاکید بر اینکه قرار نیست کارت نان داشته باشیم و کارت‌های جداگانه‌ای داده نمی‌شود، ادامه داد: افراد با کارت معمولی حساب بانکی خود خرید را انجام می‌دهند و در این شرایط مشخص است که خرید از چه کسانی انجام می‌شود و با مشخص بودن اطلاعات افراد، امکان قاچاق دارو و آرد و... وجود نخواهد داشت. قادری در پاسخ به این سوال که یارانه دارو و نان شامل چه دهک‌هایی می‌شود، به ایلنا اظهار داشت: در بخش اختصاص یارانه نان و دارو تفکیکی بین افراد وجود ندارد و بین فقیر و غنی فرق و تفاوتی ایجاد نشده است. باتوجه به عملکرد نانوایی‌ها و داروخانه‌ها یارانه مورد نظر به آنها پرداخت می‌شود. وی از پرداخت یارانه گوشت خبر داد و گفت: قرار شده است برای نهادهای دامی که اثرگذار در قیمت گوشت است یارانه جداگانه‌ای پرداخت شود و این یارانه تنها به ۷ دهک اول اختصاص داده خواهد شد. عضو کمیسیون تلفیق مجلس ادامه داد: در واقع یارانه دارو و نان شامل تمام جامعه می‌شود اما یارانه نهاده‌های دامی فقط شامل دهک‌های اول تا هفتم می‌شود.

 

پیش‌بینی کاهش تورم

وزیر اقتصاد گفت: پیش‌بینی این است که در سال ۱۴۰۱ بتوانیم تورم را به سطوح خیلی پایین‌تر، یعنی به محدوده میانگین بلندمدت برسانیم. احسان خاندوزی، در پاسخ به این پرسش که آیا از چشم‌انداز تورم برآوردی دارید و می‌توانید بگویید منحنی تورم به چه سمتی حرکت می‌کند؟ اظهار داشت: در بلندمدت اقتصاد ایران بین ۲۲ تا ۲۵ درصد تورم داشته است؛ البته در سال‌هایی این نرخ حتی تا حول و حوش ۱۵ درصد هم پایین آمده، ولی در اغلب سال‌ها در فاصله بین ۲۰ تا ۳۰ درصد نوسان داشته است. الان پیش‌بینی این است که در سال ۱۴۰۱ بتوانیم تورم را به سطوح خیلی پایین‌تر، یعنی به محدوده میانگین بلندمدت برسانیم. وی در پاسخ به این پرسش که عدد تورم را چقدر پیش‌بینی می‌کنید؟ عنوان کرد: به جهت اهرم‌های پولی که در اختیار بانک مرکزی است و همچنین سیستم بانکی که ناترازی آن به تورم سرریز می‌کند، هدف‌گذاری تورم بر عهده بانک مرکزی است و من اطلاع ندارم هدف‌گذاری بانک مرکزی برای سال ۱۴۰۱ چیست. خاندوزی متذکر شد: برآوردهای ما این است که حداقل ۱۰ درصد پایین‌تر از تورم ۱۴۰۰ را شاهد باشیم. 

♦♦♦

ایسنا: محمدمهدی برادران، معاون وزیر صمت، از حذف ارز دولتی برای دارو خبر داد و گفت که هدف وزارت صمت کاهش ۵۰درصدی ارزبری در این حوزه تا پایان سال است.

مهر:‌ فرشید پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان، گفت: نرخ مالیات بر ساخت‌وساز برای سال جاری ۲۷ درصد تعیین شده که اگرچه تاثیری در افزایش قیمت مسکن ندارد ولی از میزان سرمایه‌گذاری در ساخت‌وساز مسکونی می‌کاهد.

مهر: اتاق اصناف ایران در اطلاعیه‌ای از کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی در برخی از صنوف به کمتر از ۴۰ درصد و تشدید بازرسی‌ها خبر داد.

ایبنا:‌ محسن کریمی، معاون امور بین‌الملل بانک مرکزی ایران، گفت: ایران امکانات و تمهیدات لازم را برای آغاز مبادلات تجاری با روسیه با استفاده از روبل و تومان دارد.

ایرنا: فروشندگان ملک در تهران می‌گویند: جریان کاهش قیمت در طول ماه‌های سال گذشته وارد بازار مسکن ۱۴۰۱ شده است و ریزش نرخ‌های پیشنهادی و ثبات قیمت در سال جاری با تکیه بر نتیجه‌گیری از مذاکرات رفع تحریم‌ها قطعی است.

ایسنا: همایون حائری، معاون وزیر نیرو در حوزه برق و انرژی، گفت: باید قطعاً تا دو سال دیگر یارانه پرمصرف‌ها قطع شود، دلیلی ندارد که مشترکانی که الگوی مصرف را رعایت می‌کنند متحمل ضرر شوند.

باشگاه‌خبرنگاران‌جوان: منصور پوریان، رئیس شورای تامین‌کنندگان دام، گفت: با توجه به زایش‌های مناسب و فراوانی گوشت منجمد کمبودی در عرضه نداریم.

ایلنا: منصور پوریان، رئیس شورای تامین‌کنندگان دام کشور با بیان اینکه گوشت مورد نیاز ماه مبارک رمضان تامین است گفت: قیمت گوشت قرمز به دلیل فضای روانی شب عید و ایام نوروز افزایش یافته بود که اکنون روند کاهشی به خود گرفته است.

مهر:‌ محسن ابراهیمی با اعلام این خبر تصریح کرد: بر اساس بند ج ماده ۱۱ قانون تنظیم بخشی از درآمدهای دولت، هر کارفرمایی که از نیروی کار خارجی غیرمجاز استفاده یا در مشاغلی به جز شغل تعیین‌شده در پروانه کار اقدام کند، به پنج برابر حداقل دستمزد برای هر روز اشتغال جریمه می‌شود. 

خبرگزاری‌صداوسیما: محسن منصوری استاندار تهران در ارتباط با افزایش قیمت نان که در سال نو گزارش شده می‌گوید: افزایش قیمت نان نداریم و با نانوایی‌های متخلف برخورد می‌شود.

ایسنا: در حالی‌که به تازگی بانک مرکزی از ابلاغ بخشنامه پرداخت وام ازدواج ۱۲۰میلیونی با وثایقی سهل‌تر به شبکه بانکی خبر داده است، اعلام برخی از بانک‌ها حاکی از آن است که فعلاً بخشنامه جدید ابلاغ نشده و مبلغ وام ازدواج همان ۷۰ میلیون تومان است.

♦♦♦

متهم زیان‌دهی تولید

دنیای اقتصاد نوشت: گزارش پژوهشکده پولی و بانکی نشان می‌دهد رشد شاخص تولید صنعتی شرکت‌های بورسی برای پنجمین ماه متوالی در محدوده منفی قرار گرفته است. این شاخص به‌دلیل داشتن نیمی از وزن شرکت‌های صنعتی، می‌تواند به‌عنوان شاخص پیش‌نگر، وضعیت آینده تولید را ترسیم کند. در این گزارش، عامل اصلی افزایش زیان‌دهی شرکت‌های تولیدی معرفی شده‌ است. بر این اساس، سودآوری برخی شرکت‌های صنعتی تولیدی، در سال ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته و به تعداد شرکت‌های زیان‌ده افزوده شده است. از نگاه این گزارش، کاهش ارزش حقیقی سود این صنایع و افزایش تعداد شرکت‌های زیان‌ده، می‌تواند ریشه در قیمت‌گذاری دستوری صنایع داشته باشد. 

 

93 درصد یارانه‌بگیر!

همشهری نوشت: در مطالعات انجام‌شده براساس داده‌های پایگاه اطلاعات رفاهی ایرانیان، ۹۳ درصد خانوارهای ایرانی یارانه‌بگیر هستند که از این میزان، ۳۵ درصد فقیر، ۵۷ درصد جزو طبقه متوسط و هشت درصد از طبقه برخوردار و ثروتمند محسوب می‌شوند. ساختار و مناسبات هفت درصد از کل خانوارهای ایرانی که یارانه نقدی نمی‌گیرند، در نقطه کور این پایگاه اطلاعاتی قرار دارد و عملاً وارد فرآیند دهک‌بندی نمی‌شود. بررسی آماری معاونت رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نشان می‌دهد جمعیت کل خانوارهای یارانه‌بگیر 4 /77 میلیون نفر بوده که از این میزان ۲۷ میلیون و ۱۰۳هزار نفر در فقر به‌‌سر می‌برند. 

 

مالیات‌ستانی از ۵۵۰ هزار مالک خودرو لاکچری

ایران نوشت: افزایش و تعریف پایه‌های مالیاتی جدید و همچنین تمرکز بر پایه‌هایی که طی سال‌های گذشته جدی گرفته نشده بود، باعث شده است تعداد زیادی از کسانی که مشمول مالیات نبودند، در تور مالیاتی قرار گیرند. به منظور دریافت مالیات از خودروهای لاکچری اقداماتی انجام شده است. سال گذشته ۵۰۵ هزار و ۱۷۷ مؤدی مشمول مالیات خودروهای لاکچری شناسایی شدند که ۳۷۰ هزار دستگاه خودرو را دربر می‌گیرد. مالیات متعلق به این افراد نیز به بیش از ۳۰میلیارد تومان می‌رسد که در سال گذشته تعدادی از مشمولان مالیات خود را پرداخت کردند. براساس گفته‌های رئیس کل سازمان امور مالیاتی از 5 /17 میلیون خودرو سواری و دوکابین موجود در کشور، ۵۵۰ هزار خودرو مشمول این مالیات هستند که این خودروها باید ۵۶۰۰ میلیارد تومان مالیات بدهند.

 

آشفتگی در بازار لوازم یدکی

جام‌جم نوشت: بازار لوازم یدکی خودرو این روزها با آشفتگی عجیبی همراه است.‌ علاوه بر قیمت‌گذاری سلیقه‌ای، کالاهای قاچاق و تقلبی کار را برای فروشندگان این قطعات نیز سخت کرده؛ به طوری که هنگام خرید یک قطعه فروشنده هیچ تضمینی در خصوص کیفیت کالا یا اصالت آن نمی‌دهد. فعالان این حوزه افزایش قیمت لوازم یدکی داخلی و از سوی دیگر ضعف در خدمات پس از فروش خودروسازان را دلیل اصلی قاچاق عنوان کردند. به گفته امیرمحمد پرهام‌فر، مدیر کل دفتر مبارزه با قاچاق ارز و پولشویی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، در سال ۹۸ شاهد واردات غیر‌قانونی دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون‌دلاری قطعات خودرو بوده‌ایم که این رقم طی دو سال گذشته افزایش بیشتری را تجربه کرده است.