شناسه خبر : 37775 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

خلع‌ید مالکان هفت‌تپه

پیشنهاد اصلاح شرایط بازنشستگی رد شد

محمد‌ابراهیم جواهری به ایرنا گفت: مطابق با تبصره ماده ۷۶ قانون تامین اجتماعی کسانی که ۳۰ سال تمام کار کرده و در هر مورد حق بیمه مدت مزبور را به سازمان پرداخته باشند در صورتی که سن مردان ۵۰ سال و سن زنان ۴۵ سال تمام باشد، می‌توانند تقاضای مستمری بازنشستگی کنند. وی ادامه داد: نمایندگان مجلس در ارائه طرح اصلاح تبصره (۱) ماده (۷۶) با این توجیه که قانون مجری باعث نوعی بی‌عدالتی شده و به عنوان مثال افرادی که در سن پایین مشغول به کار می‌شوند قبل از رسیدن به سن مقرر در قانون (۴۵ سال برای زنان و ۵۰ سال برای مردان) ۳۰ سال سابقه را احراز می‌کنند و به واسطه عدم احراز سن و سابقه مقرر در تبصره (۱) ماده ۷۶ قانون تامین اجتماعی به صورت توامان نمی‌توانند بازنشسته شوند و این موضوع را اجحافی در حق آنان دانسته‌اند، نسبت به ارائه طرح مزبور اقدام کرده‌اند، حال آنکه طرح‌های ارائه‌شده در مجلس شورای اسلامی در حوزه بیمه‌ای نیازمند محاسبات اکچوئری دقیق بوده و مطالعات تطبیقی با سایر قوانین را لازم می‌نماید که در صورت عدم توجه به این مهم، آسیب‌های جبران‌ناپذیری از رهگذر تصویب این قبیل طرح‌ها بر بدنه سازمان تامین اجتماعی وارد خواهد آمد. وی افزود: برخلاف عبارت مندرج در دلایل توجیهی مفاد طرح که کمک به کارگرانی عنوان شده که با داشتن ۳۰ سال سابقه نمی‌توانند درخواست بازنشستگی بدهند، در صورت تصویب این قانون، نه‌تنها بیمه‌شدگان اجباری ذی‌نفع هستند، بلکه گروه‌های دیگر بیمه‌ای (بیمه‌پردازان اختیاری، حرف و مشاغل ‌آزاد، بیمه‌پردازان خاص و...) نیز از آن منفعت خواهند برد و این موضوع نظر طراحان از ارائه طرح مزبور را برآورده نمی‌سازد و با توجه به اینکه خیل عظیمی از متقاضیان، بیمه‌پردازانی خواهند بود که مشمول دیگر قوانین بیمه‌پردازی هستند، از این‌رو اصلاح قانون، به ورود افراد جدید به مشاغل منجر نخواهد شد. جواهری تصریح کرد: در واقع خروجی این طرح مشوقی برای کارفرمایان خواهد بود تا به جای به‌کارگیری نیروی جوان، افراد بازنشسته را با توجه به قوای جسمانی و توان کاری که در آنها وجود دارد و تجربه بالایی که طی سالیان متمادی کسب کرده‌اند، بدون پرداخت حق بیمه به سازمان تامین اجتماعی در مشاغل قبلی به کار گمارند و اینگونه با فرار بیمه‌ای بیش از پیش مواجه خواهیم بود. بازنشستگان با ۳۰ سال سابقه از فروردین ۱۴۰۰، ۴ میلیون و ۲۰۰ تا ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند. بازنشستگان با بیش از ۳۰ سال سابقه نیز باتوجه به سنوات بیش از این مبلغ و بازنشستگان کمتر از ۳۰ سال سابقه هم کمتر از این میزان را (باتوجه به سنوات) دریافت خواهند کرد.

 

خلع‌ید مالکان هفت‌تپه

با خلع‌ید شرکت نیشکر هفت‌تپه از مالکان، مالکیت این شرکت باز هم باید به دولت واگذار شود. به گزارش تسنیم، پس از ابطال واگذاری‌های فسادآمیز بنگاه‌ها و واحدهای تولیدی نظیر هپکو، ایران ترانسفو، ماشین‌سازی تبریز، شرکت تولید نیروی برق شاهرود، شرکت آب‌وخاک پارس، شرکت کشت‌وصنعت دامپروری مغان، سیلوی سنقر، شرکت تراورس البرز، شرکت فولاد میبد و... حالا با ورود دستگاه قضایی، شرکت هفت‌تپه نیز از واگذاری معیوب رهایی یافت و به بیت‌المال بازگشت. سال گذشته بود که تصمیم‌گیری پیرامون واگذاری شائبه‌دار شرکت هفت‌تپه توسط سازمان خصوصی‌سازی به هیات داوری محول شد. با ورود دستگاه‌های مختلف نظارتی و اعتراض به رای هیات داوری، دادخواست ابطال واگذاری پر فساد شرکت هفت‌تپه به دادگاه ویژه حقوقی رسیدگی‌کننده به پرونده‌های مساله‌دار خصوصی‌سازی ارجاع شد و پس از برگزاری جلسات رسیدگی دادگاه در زمستان سال گذشته، رای ابطال واگذاری هفت‌تپه صادر شد. بر اساس این رای صادره، مالکیت این شرکت باید به دولت واگذار شود. علت تاخیر در اعلام حکم این دادگاه، تمهید شرایط انتقال مالکیت توسط دولت و جلوگیری از به وجود آمدن مشکلات کارگری بوده است. با این حال، احسان‌الله اسدبیگی، رئیس هیات مدیره هلدینگ مالک شرکت هفت‌تپه، به ایلنا گفته است که «رای لغو واگذاری شرکت هنوز به این مجموعه ابلاغ نشده است». از سال ۱۳۹۴ که مالکیت شرکت هفت‌تپه به بخش خصوصی واگذار شد کارگران آن بارها برای دستمزدهای معوقه اعتصاب و اعتراض کردند اما برخی از آنان به زندان محکوم شدند.

 

آمار ۹ میلیونی جوانان مجرد در کشور

۹ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر جوان در سن ازدواج و مجرد در ایران وجود دارد و ۲۲۰ هزار نفر از جمعیت کشور هم تا ۵۰سالگی ازدواج نکرده‌اند و مجرد قطعی محسوب می‌شوند. علی‌اکبر معصوم جمعیت‌شناس گفت: طبق آمارهای سال ۹۹ در حال حاضر جمعیت کشور بیش از ۸۴ میلیون نفر است و در کل ۲۶ میلیون خانواده با تعداد افراد 1 /3 نفر در کشور زندگی می‌کنند. وی تصریح کرد: در حال حاضر ۴۵ درصد ولادت‌های کشور از مادران بالای ۳۰ سال است؛ به علاوه ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار جوان در سن ازدواج و مجرد در کشور داریم و ۲۲۰ هزار نفر از جمعیت کشور تا ۵۰ سالگی ازدواج نکرده و مجرد قطعی محسوب می‌شوند. این کارشناس جمعیت‌شناسی تاکید کرد: این تاخیر در ازدواج و بالا رفتن سن فرزندآوری به محدود شدن باروری و کاهش جمعیت منجر شده است. معصوم در ادامه به آمار زنان در سن باروری اشاره کرد و گفت: تا سال ۱۴۰۸ رشد آمار زنان در این سن متوقف می‌شود و سپس با کاهش آمار زنان بارور مواجه می‌شویم. این کارشناس جمعیت درباره آمار جوانان کشور خاطرنشان کرد: جمعیت جوانان ۱۵ تا ۲۹ سال کشور در سال ۹۰ برابر ۲۳ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر، سال ۹۵ برابر با ۲۰ میلیون و ۵۱ هزار نفر و سال ۹۹ برابر با ۱۷ میلیون و ۸۱۷ نفر بود که این امر حاکی از کاهش شدید جمعیت جوان کشور است. معصوم در خصوص آمار جمعیت سالمندان اعلام کرد که شمار سالمندان بالای ۶۰ سال در سال ۹۵، هفت میلیون و ۴۱۴ هزار نفر و در سال ۹۹ هشت میلیون و ۵۴۲ هزار نفر بود. وی به آمار موالید کشور اشاره کرد و افزود: در سال ۹۷، یک میلیون و ۳۶۷ هزار موالید داشتیم که این رقم در سال ۹۸ با کاهش روبه‌رو شد و به رقم یک میلیون و ۱۹۷ هزار نفر رسید.

 

حواس‌پرتی؛ بیشترین دلیل تصادفات!

رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ در تشریح تصادفات پایتخت در سال ۹۹ گفت: بررسی تصادفات سال ۹۹ نشان می‌دهد که حدود ۴۲ درصد متوفیان تصادفات رانندگی عابرین پیاده و ۴۴ درصد آنان موتورسیکلت‌سواران هستند. همچنین ۱۴ درصد تلفات نیز مربوط به راننده و سرنشین خودروها بوده است. به گفته وی، با توجه به افزایش استفاده از موتورسیکلت توسط شهروندان در سال ۹۹ تعداد متوفیان موتورسیکلت حدود هفت درصد نسبت به سال ۹۸ افزایش داشته است. وی بالاترین علت تصادفات را مربوط به عدم توجه به جلو و حواس‌پرتی رانندگان دانست و گفت: حدود ۳۴ درصد تصادفات به این دلیل بوده است. دومین علت حوادث رانندگی در خیابان‌ها و تقاطع‌ها نیز مربوط به عدم رعایت حق تقدم عبور با ۱۶ درصد و در بزرگراه‌ها نیز عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه ناشی از تخطی از سرعت مطئمنه و سرعت غیر‌مجاز با سهم حدود ۱۲درصدی است. مومنی بیشترین ساعت وقوع حوادث رانندگی را نیز ساعات ۱۶ تا ۲۰ اعلام کرد و گفت: ۲۶ درصد تصادفات در ساعات تاریکی هوا و شب و حدود ۴۲ درصد نیز در ساعات روز به وقوع پیوسته است. رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ بالاترین سهم متوفیان حوادث رانندگی را مربوط به منطقه ۴ شهرداری تهران با ۱۲ درصد از کل متوفیان دانست و گفت: منطقه ۱۵ شهرداری تهران نیز با ۹ درصد از کل متوفیان و منطقه ۱۹ شهرداری تهران با هشت درصد از کل متوفیان در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

 

نگرانی از کاهش میزان بازگشت پناهندگان افغانستانی

به گزارش ایلنا، مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور در جلسه مجازی با مدیرمنطقه‌ای کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در آسیا و اقیانوسیه در خصوص سازوکار حمایتی راه حل‌های راهبردی برای پناهندگان افغانستانی به صورت مجازی گفت‌وگو و تبادل نظر کردند. محمودی در این جلسه ضمن ابراز نگرانی از کاهش میزان بازگشت پناهندگان افغانستانی به کشور خویش، گفت که ما باید در سال جاری با حمایت کشورهای کمک‌کننده، مجامع بین‌المللی و کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان با برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت و میان‌مدت شرایط افغانستان را برای بازگشت آنها فراهم و هموار کنیم. وی تاکید کرد: میزان حمایت‌ها از دولت جمهوری اسلامی ایران در مقایسه با کشورهای همسایه و سایر کشورهای پناهنده‌پذیر کمتر و بیشترین بار مسوولیت بر عهده کشور ماست و این سختی‌ها برای کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، سازمان‌ها و NGO‌های بین‌المللی در سال 2020 میلادی مشهود و قابل لمس بود، از این‌رو کشورهای کمک‌کننده و مجامع بین‌المللی موظف هستند در این مساله و همچنین اسکان مجدد پناهندگان در کشور ثالث ورود کنند و حمایت‌ها و کمک‌های مالی خود را به‌صورت دو‌سویه هم به جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان کشور میزبان و هم افغانستان به‌عنوان کشور مبدا داشته باشند تا شاهد بازگشت سریع و زودبازده پناهندگان به کشور خود باشیم. مدیر کل و دبیر کمیسیون ساماندهی اتباع خارجی افزود: جمهوری اسلامی ایران معبری برای عزیمت اتباع خارجی به سمت کشورهای اروپایی است و بار مشکلاتی را که ممکن است در آن کشورها ایجاد شود، به دوش می‌کشد، در صورتی که این بار مسوولیت باید منصفانه تقسیم شود.

 

فشار بر مراتع کشور با کاهش میزان بارش‌ها

مدیر کل دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ضمن تشریح راهکارهای کاهش اثرات خشکسالی در مراتع گفت: کاهش میزان نزولات جوی فشار بر مراتع را به‌صورت تصاعدی افزایش می‌دهد. ترحم بهزاد در گفت‌و‌گو با ایسنا با اشاره به اینکه مراتع کشور با وسعتی معادل 8 /84 میلیون هکتار، بیش از ۵۲ درصد از سطح کشور را شامل می‌شود، اظهار کرد: معیشت بیش از یک میلیون خانوار بهره‌بردار شامل ۲۰۰ هزار خانواده عشایری به مراتع وابسته است. از سویی دیگر پوشش گیاهی در حدود ۶۶ درصد از مراتع کشور در وضعیت فقیر قرار دارد و بهره‌برداری‌های غیراصولی از این عرصه‌ها سبب تشدید تخریب و بروز مسائل و مشکلات بیشتری در حفظ منابع پایه شامل آب و خاک و تسریع رخداد بیابان‌زایی می‌شود. وی ادامه داد: یکی از واقعیت‌های انکار‌ناپذیر مناطق خشک و نیمه‌خشک جهان از جمله ایران «پدیده خشکسالی» است که بیابان‌زایی را شدت می‌بخشد و حتی روی گیاهانی که تلورانس (مقاومت و سازگاری) بالایی در مقابله با خشکسالی از خود نشان می‌دهند نیز تاثیرگذار است. مدیر کل دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در ادامه با بیان اینکه متاسفانه بر اثر بروز و استمرار پدیده خشکسالی، مراتع کشور در معرض آسیب جدی قرار گرفته‌اند و تولیدات مراتع فقیر به لحاظ پوشش گیاهی بسیار پایین آمده و به حداقل ممکن رسیده است، تصریح کرد: در نهایت کاهش ظرفیت علوفه مرتعی مورد نیاز دام و کاهش گیاهان خوش‌خوراک و جایگزین شدن آن توسط گیاهان مهاجم و هجوم آفات و امراض سبب می‌شود که به سلامت مرتع و دام زیان وارد شود. به گفته بهزاد وقوع پدیده خشکسالی علاوه بر خسارت‌های مستقیم، خسارت‌های زیادی در زمینه‌های مختلف ازجمله افزایش ضریب سیل‌خیزی حوضه‌های آبخیز، فرسایش خاک، کاهش حجم آب سفره آب‌های زیرزمینی، فرسایش بادی، بروز مسائل اقتصادی و حتی فرهنگی و... را به‌دنبال دارد.

♦♦♦

میزان: محمد میرزابیگی، رئیس سازمان نظام پرستاری، گفت: در بحران کرونا بالغ بر ۱۰۰ هزار پرستار مبتلا به کرونا شده و بالغ بر ۱۲۰ شهید پرستاری نیز در این بحران داشتیم.

ایسنا: مرکز اطلاع‌رسانی سازمان جنگل‌ها اظهار کرد: در سال جاری حداقل ۵۰ هزار هکتار از عرصه‌های بیابانی کشور با مشارکت مستقیم مردم، جوامع محلی و بهره‌برداران مورد حفاظت، احیا و بهره‌برداری پایدار قرار می‌گیرد.

ایلنا: رئیس سازمان بازرسی کل کشور نتایج پیگیری پرونده حادثه آتش‌سوزی کلینیک سینااطهر تهران را تشریح و اعلام کرد: ۱۱ نفر تحت تعقیب کیفری قرار گرفتند و یکی از معاونان شهردار تهران به انفصال دائم از خدمات دولتی محکوم شده است.

ایرنا: رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از پیشنهاد اعتبار ۳۲۲۰ میلیاردتومانی مدیریت خشکسالی با اولویت تامین فوری و بهینه آب شرب شهری در همه نقاط کشور خبر داد.

ایسنا: بررسی مطالعه میزان استرس، اضطراب و افسردگی در بین رزیدنت‌ها یا دستیاران پزشکی حاکی از آن است که ۲۳ درصد از دستیاران پزشکی دارای «افسردگی» شدید تا بسیار شدید بودند و حدود ۲۵ درصد از افراد «اضطراب» شدید تا بسیار شدید و نزدیک به ۳۴ درصد از آنها «استرس» شدید تا بسیار شدید داشتند.

مهر: رئیس کمیته جمعیت در شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: استفاده از وسایل تنظیم خانواده با ۵۹ درصد تاثیر بسیار زیادی در کاهش باروری داشته و پس از آن، سقط عمدی با ۱۶ درصد تاثیر، به کاهش نرخ باروری کشور منجر شده است.

ایرنا: معاون محیط‌زیست دریایی و تالابی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: سال ۱۳۹۲ حداقل مساحت آبی و حداقل خشکی را در دریاچه ارومیه داشتیم که با اقدامات صورت‌گرفته بعد از تشکیل ستاد احیای دریاچه ۱۳۰ سانتی‌متر تراز آب افزایش یافت و با این اقدامات دیگر دریاچه به شرایط سال ۹۲ برنمی‌گردد.

تسنیم: سخنگوی قوه قضائیه گفت: زنان زندانی برای برخورداری از مجازات‌های جایگزین حبس و استفاده از نظارت الکترونیک و پابند الکترونیک، نسبت به مردان در اولویت قرار دارند.

ایلنا: رئیس کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی مدیریت بیماری کرونا با اشاره به اینکه موج چهارم بیماری در کشور در شرایط کنترل و مهار قرار گرفته است، گفت: طبق گزارش وزارت بهداشت و درمان تا آخر خردادماه همه افراد ۶۵ سال به بالا واکسینه خواهند شد.

مهر: لاهیجان‌زاده معاون سازمان محیط زیست گفت: ما از ساخت بند کمال‌خان به دلیل گنجایش محدودش نگرانی نداریم اما افغانستان در حال انحراف مسیر هیرمند با حفر کانال است، که می‌تواند نگران‌کننده باشد.

♦♦♦

مخالفت صریح با تشکیل وزارت انرژی و محیط زیست

اعتماد نوشت: به دنبال ارائه طرح تشکیل وزارت آب، انرژی و محیط ‌زیست از سوی برخی نمایندگان مجلس، رئیس کمیته محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر قرار باشد دستگاهی مسوول حفظ محیط ‌زیست باشد باید از موضع بالاتری نسبت به وزارتخانه‌ها به مسائل ورود کند. به نوعی رئیس‌جمهوری به‌طور مستقیم مسوولیت محیط ‌زیست را بر عهده دارد. از این‌رو تبدیل سازمان حفاظت محیط ‌زیست به وزارتخانه نه‌تنها مشکلی را حل نخواهد کرد، بلکه محیط ‌زیست کشور بیش از پیش آسیب خواهد دید. مجابی اظهار کرد: بسیاری از مواقع در کشور ما بحث بر سر این است که اگر ساختار و تشکیلات تغییر کند، مشکلات حل خواهد شد این در حالی است که ما باید عمیق‌تر به مشکلات موجود نگاه کنیم.

 

کمبود 200 هزار معلم برای سال تحصیلی آینده

همشهری نوشت: کمبود معلم در مدارس ایران به رقم 200 هزار نفر در سال تحصیلی 1401-1400 رسید؛ رقمی که کارشناسان منابع انسانی آن را آغازگر یک سونامی و بحران بزرگ در دل بزرگ‌ترین وزارتخانه کشور می‌دانند. بحرانی که زنگ خطر کلاس‌های بی‌معلم را در مدارس دولتی کشور به صدا درآورده و مسوولان آموزش و پرورش را برای حل این معضل مهم به تکاپو انداخته است. این میزان کمبود را دو نفر تایید می‌کنند؛ اولی اسفندیار چهاربند، رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نیروی انسانی سابق آموزش‌وپرورش که قبلاً هم نسبت به این بحران هشدار داده بود و دوم معاون حقوقی وزارت آموزش و پرورش که وعده می‌دهد با تخصیص ردیف استخدامی این مشکل را مرتفع می‌کنند.

 

تامین اعتبار طرح همسان‌سازی

ایلنا نوشت: رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در جلسه هیات‌های امنای دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری وابسته به وزارت عتف، از تامین شدن اعتبار مربوط به جزء ۲ بند و تبصره ۲ قانون بودجه ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: این اعتبار که طرح همسان‌سازی حقوق اعضای هیات علمی دو وزارت علوم و بهداشت نیز در آن دیده شده، تامین شده است و منتظر نهایی شدن دستورالعمل اجرایی مورد وفاق نمایندگان این دو وزارت و سازمان برنامه و بودجه هستیم. وی همچنین گفت: در فاز نخست باید بسترهای قانونی این موضوع را مهیا می‌کردیم که این کار صورت گرفت. در فرآیند بررسی بودجه ۱۴۰۰ نیز موضوع منعکس شده و با پیگیری و همکاری‌های وزارت علوم به ثمر نشست.

 

تبدیل ۸۰۰ تن پسماند تهران به انرژی

خبرگزاری فارس نوشت: مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران اظهار داشت: ۴۰ درصد از سرمایه زباله‌سوزها را شهرداری و ۶۰ درصد را بخش خصوصی پرداخت می‌کنند و بعداً از محل فروش انرژی هزینه‌کرد خود و وامی را که از شرکت‌های خارجی یا بانک‌های داخلی دریافت کرده‌اند تسویه می‌کنند. او از نامه موافقت رئیس‌جمهور برای دریافت کمک‌هزینه خرید زباله‌سوز در تهران خبر داد و گفت: ۸۰۰ تن پسماند تهران با استفاده از روش زباله‌سوز تبدیل به انرژی می‌شود. به گفته علیپور پسماندی که قابل بازیافت است تفکیک شده و به چرخه بازیافت بازگردانده می‌شود و پسماندهای عادی که قابلیت تبدیل به کود دارند، کود می‌شوند.