شناسه خبر : 22655 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

آب در هاون

چرا تلاش آمریکا برای تغییر نظام در ایران بی‌نتیجه است؟

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان که به آمریکا سفر کرده بود، در نشست شورای روابط خارجی در گفت‌وگویی با ریچارد هاس، رئیس این اندیشکده اظهار کرد، آمریکا از تاریخ و نتیجه کودتای 28 مرداد 1332 درس نگرفته و همچنان به دنبال تغییر رژیم در ایران است و با این‌کار در واقع خودش را دست می‌اندازد.

آب در هاون

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان که به آمریکا سفر کرده بود، در نشست شورای روابط خارجی در گفت‌وگویی با ریچارد هاس، رئیس این اندیشکده اظهار کرد، آمریکا از تاریخ و نتیجه کودتای 28 مرداد 1332 درس نگرفته و همچنان به دنبال تغییر رژیم در ایران است و با این‌کار در واقع خودش را دست می‌اندازد. رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا، در سخنرانی خود در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرده بود: «سیاست ما در قبال ایران هنوز در حال تکمیل است و هنوز به رئیس‌جمهور تقدیم نشده است. ولی باید بگویم ما قطعاً متوجه ادامه حضور تنش‌زای ایران در خاورمیانه هستیم و به همین دلیل می‌خواهیم از عناصری در داخل ایران حمایت کنیم که منجر به انتقال مسالمت‌آمیز حکومت در ایران می‌شود.» این در حالی بوده که جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا نیز چندی پیش ادعا کرده بود، هر جا در خاورمیانه مشکلی وجود دارد، ردپای ایران نیز دیده می‌شود.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به حضور گسترده مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری و ایستادن 10ساعته آنها در صف در داخل و خارج از کشور، قدرت و مشروعیت حاکمیت را ناشی از مردم دانست و گفت علت اینکه ایران بدون هیچ حمایت خارجی قادر به پیشرفت در 38 سال اخیر بوده، اتکای نظام به مردم بوده است.

البته درگیری‌های لفظی میان سران ایران و آمریکا بحث تازه‌ای نیست. پس از پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن 1357، و به خصوص پس از حادثه تسخیر سفارت آمریکا در ایران،‌ این کشور همواره به دنبال تضعیف ایران در منطقه و تحت فشار قراردادن نظام جمهوری اسلامی بوده است ولی هیچ‌گاه در رسیدن به این هدف موفق نبوده است. 

هر چند میزان تنش‌ها در دوران ریاست‌جمهوری‌های مختلف با فراز و نشیب‌هایی مواجه بوده ولی به هر حال همواره سطحی از تنش در روابط میان دو کشور دیده شده است. محمدجواد ظریف همچنین در پاسخ به پرسشی درباره تحریم‌های آمریکا علیه برنامه هسته‌ای ایران گفت: آمریکا باید رویه خود را در قبال تحریم‌ها تغییر دهد. وقتی آمریکا تحریم‌های هسته‌ای را علیه ایران آغاز کرد، ما 200 سانتریفیوژ داشتیم که پس از تحریم‌ها و در زمان مذاکرات این تعداد به 20 هزار سانتریفیوژ رسید. پس نتیجه آن 19 هزار و 800 سانتریفیوژ بیشتر بوده است. تحریم هیچ‌گاه کارآمد نبوده است. با این حال وزیر امور خارجه کشورمان هشدار داد، با توجه به اینکه آمریکا روح توافق هسته‌ای را نقض کرده، اگر پای یک نقض عمده به میان بیاید، گزینه خروج از برجام را روی میز داریم. با توجه به اینکه دولت ترامپ اولویت اصلی خود را به مسائل داخلی معطوف کرده است، به نظر می‌رسد چنین اقداماتی تنها در راستای قدرت‌نمایی و کم‌کردن فشارهای داخلی گروه‌های تندرو در آمریکا باشد تا یک طرح استراتژیک کلی و بلندمدت برای تغییر حکومت در ایران. 

 

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها