شناسه خبر : 44017 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

سال نو با مسمومیت

آیا گردوغبار در فروردین‌ماه از راه می‌رسد؟

با بازگشت دانش‌آموزان به مدارس پس از تعطیلات نوروزی روز پانزدهم فروردین‌ماه رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی آذربایجان شرقی گفت: ۲۰ دانش‌آموز مدرسه دخترانه در شهرک باغمیشه تبریز به دلیل مسمومیت به بیمارستان منتقل شدند. اصغر جعفری اظهار کرد: با اعلام گزارشی مبنی بر بدحالی تعدادی از دانش‌آموزان یکی از دبیرستان‌های دخترانه در تبریز بلافاصله کارشناسان اورژانس به محل اعزام شدند. وی ادامه داد: تنگی نفس از جمله علائم بیماری دانش‌آموزان گزارش‌ شده و کارشناسان اورژانس با انجام اقدامات پیش‌بیمارستانی ۲۰ نفر از دانش‌آموزان را به بیمارستان سینا انتقال دادند. جعفری اعلام کرد: علائم حیاتی دانش‌آموزان عادی و نرمال است و حال عمومی همه دانش‌آموزان خوب است. همچنین در روز شانزدهم فروردین خبرگزاری صدا و سیما از بدحال شدن هفت دانش‌آموز در دبیرستان دخترانه سلامت، خیابان ۱۹ دی قم خبر داد. گزارش‌های رسیده حاکی از آن بود که این دانش‌آموزان به علائمی مانند سردرد و سرگیجه دچار شده‌اند. گفته شده پیش از بدحال شدن دانش‌آموزان بویی شبیه لاستیک سوخته در فضای مدرسه استشمام شده است.

گردوغبار در فروردین

سازمان هواشناسی کشور نسبت به خیزش گردوخاک در ۹ استان هشدار نارنجی و نسبت به کاهش دید و کیفیت هوا در ۲۳ استان هشدار زرد صادر کرد. سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار نارنجی‌رنگ از افزایش شدید گرادیان فشاری، افزایش میزان سرعت باد در مقیاس شدید و در نواحی مستعد همراه با خیزش گردوخاک به‌ویژه در ساعات بعدازظهر خبر داد. این وضعیت جوی برای روز پنج‌شنبه (۱۷ فروردین) در استان‌های مرکزی، زنجان، جنوب آذربایجان شرقی، همدان و نیمه جنوبی اردبیل و در روز جمعه (۱۸ فروردین) در غرب خراسان جنوبی، سمنان، شمال غرب سیستان و بلوچستان و شرق کرمان پیش‌بینی شده بود. از پیش هشدار داده شده بود که خیزش گردوخاک و کاهش کیفیت هوا در مناطق مستعد، خسارت به تجهیزات شهری و برون‌شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، سقوط اشیا از ارتفاعات و شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال را به همراه دارد. سازمان هواشناسی کشور برای کاهش تلفات ناشی از این وضعیت جوی عدم تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی، اجتناب از فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهنسال و عدم سم‌پاشی یا محلول‌پاشی باغات و مزارع به‌ویژه در بعدازظهر و استفاده از قیم برای نهال‌ها را توصیه کرد.

بازداشت زورگیر در تهران

معاون مبارزه با جرائم جنایی پلیس آگاهی تهران بزرگ از دستگیری سارق زورگیری که با همکاری همدستش پس از سرقت خودرو از محل متواری می‌شود خبر داد. به گفته سرهنگ مرتضی نثاری، با رها کردن راننده خودرو در بیابان‌های اسلامشهر، راننده خودرو به علت شدت ضربات وارده فوت می‌کند. معاون مبارزه با جرائم جنایی پلیس آگاهی تهران بزرگ همچنین ادامه داد: ماموران گشت پلیس آگاهی تهران بزرگ در چهاردهم فروردین ماه ۱۴۰۲ در حین گشت‌زنی در محدوده جنوب غرب تهران، اقدام به شناسایی یک خودرو کوئیک سفیدرنگ دارای سابقه سرقت در شهرستان اسلامشهر کردند. معاون مبارزه با جرائم جنایی پلیس آگاهی تهران بزرگ عنوان کرد: ماموران به راننده خودرو کوئیک دستور توقف داده اما وی با افزایش سرعت اقدام به فرار از دست گشت پلیس آگاهی می‌کند که در ادامه تعقیب و گریز و با اضافه شدن چند واحد گشت کمکی پلیس آگاهی، خودرو متوقف و راننده آن دستگیر می‌شود. با دستگیری متهم و بررسی علت دستور توقیف خودرو از پلیس آگاهی اسلامشهر، مشخص شد که خودرو دارای سابقه سرقت به شیوه زورگیری در پوشش مسافر بوده که در زمان سرقت، راننده مورد اصابت ضربات چاقو قرار گرفته؛ در بیابان‌های اسلامشهر رها شده و متاسفانه به علت شدت جراحات وارده فوت کرده است. با انتقال متهم به اداره دهم پلیس آگاهی تهران بزرگ، متهم به سرقت خودرو به همراه یکی از دوستانش اعتراف کرد و در ادامه تحقیقات کارآگاهان اطمینان پیدا کردند که وی از مرگ راننده خودرو هنوز هیچ اطلاعی ندارد. معاون مبارزه با جرائم جنایی پلیس آگاهی تهران بزرگ خاطرنشان کرد: متهم (حدوداً ۳۵ساله و دارای سابقه در زمینه سرقت) در اعترافاتش به کارآگاهان گفت: در ایام عید با یکی از دوستانم به‌نام حمید، به عنوان مسافر سوار یک دستگاه خودرو کوئیک شده؛ یک نفر از ما در صندلی جلو و نفر دوم در صندلی عقب نشست. پس از خروج از اسلامشهر، با چاقو چندین ضربه به بدن راننده زده تا او را بترسانیم؛ زمانی که راننده توقف کرد، او را از ماشین به بیرون پرتاب کرده و با سرقت خودرو، به سرعت از محل متواری شدیم و پس از آن هیچ اطلاعی از سرنوشت راننده ندارم.

از خودتان قانون وضع نکنید

بدون تردید یکی از بحث‌برانگیزترین موارد مواجهه با مساله حجاب در روزهای اول سال ۱۴۰۲ انتشار تصاویری در فضای مجازی بود که در آن فردی برای تذکر حجاب به یک دختر و مادر در فروشگاه لبنیاتی به سر آنها سطل ماست خالی کرد، تصاویری که بلافاصله پربازدید و البته پربازخورد شد. دراین‌باره سیدحسن موسوی‌چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران، در یادداشتی نوشت: «تجربه زیسته بیش از 40 سال در کشورمان نشان می‌دهد که این نوع برخورد با یک موضوع فرهنگی نه‌تنها پاسخ مثبت نمی‌دهد و اثرگذار نیست بلکه اتفاقاً نتیجه معکوس دارد. مگر فراموش کردیم با افرادی که در دهه‌های قبل این‌گونه برخورد کردیم چه نتایجی به‌دنبال داشت؟» آن‌گونه که خبرآنلاین گزارش داده است: همچنین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در اطلاعیه‌ای مشابه از ارائه نکردن خدمات آموزشی و رفاهی به دانشجویانی که مقررات پوشش در دانشگاه را رعایت نمی‌کنند خبر داد، در بخشی از اطلاعیه این وزارتخانه نوشته شد که «کلیه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی تحت نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از ارائه خدمات آموزشی، رفاهی و... به معدود دانشجویانی که قوانین و مقررات دانشگاه‌ها در این خصوص (پوشش) را رعایت ننمایند، معذور خواهند بود.» با وجود این برخی از کارشناسان حقوقی مانند مورد قبل در خصوص ارائه خدمات حمل‌ونقل در فرودگاه‌ها معتقدند که بر اساس قانون نمی‌شود به دانشجو و دانش‌آموز خدمات آموزشی و رفاهی ارائه نداد، در این‌باره حسن کیا، وکیل دادگستری در گفت‌وگویی به خبرآنلاین گفت: «وزارت علوم و دانشگاه هیچ حقی دراین‌باره ندارد و نمی‌تواند به دانشجویی که عضو آن دانشگاه هست خدمات آموزشی و رفاهی ارائه ندهد، چرا که ما قانون بالادستی داریم و دانشگاه نمی‌تواند از خودش قوانین جدید وضع کند، یا به قوانین اضافه کند، مجازات‌های تکمیلی هم در دست قاضی است، کجای قانون آمده که جاهای دیگر می‌توانند خودشان مجازات تکمیلی وضع کنند؟ اگر قرار باشد هر فرد و نهادی خودش قانونگذار و مجری قانون شود که سنگ روی سنگ بند نخواهد شد، این‌طور مسائل خطرناک است.»

مردن در نوروز

جانشین رئیس پلیس راهور فراجا از ثبت ۵۱۳ میلیون تردد و مرگ ۸۷۱ تن در صحنه تصادفات رانندگی از زمان آغاز طرح نوروزی تا پایان ۱۴ فروردین‌ماه خبر داد. سردار سیدتیمور حسینی به تشریح آمارهایی از وضعیت تردد و تصادفات رانندگی در طول اجرای طرح نوروزی پلیس راهور و دیگر دستگاه‌های امدادی و خدماتی در سال ۱۴۰۲ اشاره کرده و گفت:‌ همان‌طور که از قبل نیز اعلام شده بود، طرح نوروزی سال ۱۴۰۲ پلیس راهور از ۲۴ اسفندماه آغاز شد و تا ۱۵ فروردین‌ماه ادامه پیدا کرد. در این طرح دستگاه‌هایی چون جمعیت هلال‌احمر، راهداری، اورژانس، امدادخودروها، آتش‌نشانی و... نیز مشارکت داشتند و برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، بر پایه افزایش سفرها و ترددهای نوروزی در سال جاری صورت پذیرفت. جانشین فرماندهی پلیس راهور فراجا در ادامه با بیان اینکه جلسات هماهنگی برای اجرای طرح‌های نوروزی با حضور نمایندگان دیگر دستگاه‌ها از چندین ماه قبل از نوروز ۱۴۰۲ آغاز شد، گفت: در این طرح دلایل وقوع تصادفات در دوره‌های قبل و محل وقوع آنها مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت و از این‌رو تاکید شد تا تمرکز بیشتری بر محدوده ۳۰کیلومتری شهرها بر مبنای اینکه در این محدوده‌ها بیشترین تصادفات رخ داده داشته باشیم، در همین راستا با مشارکت دیگر دستگاه‌ها مقرهایی مناسب برای استراحت و آموزش و اطلاع‌رسانی به مسافران در محدوده ورودی شهرها ایجاد کردیم. حسینی به تشریح آمارهای به‌دست‌آمده از ابتدای طرح تا پایان روز چهاردهم فروردین‌ماه ۱۴۰۲ پرداخت و گفت:‌ تا ساعت ۲۴ روز چهاردهم فروردین مجموعاً ۵۱۳ میلیون تردد بین‌شهری در جاده‌های کشور انجام شده است که این آمار به‌وسیله سامانه‌های ترددشمار به ثبت رسیده است.

جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا با بیان اینکه متاسفانه از زمان اجرای طرح تا پایان روز چهاردهم فروردین‌ماه ۸۷۱ نفر در صحنه تصادفات در شهرها و جاده‌ها جان خود را از دست دادند، گفت:‌ ۲۸ درصد از این افراد زیر ۱۸ سال، سه درصد عابرین پیاده، ۱۰ درصد موتورسواران و ۳۳ درصد رانندگان وسایل نقلیه بوده‌اند. وی تعداد کل تصادفات اعم از جرحی، فوتی و خسارتی را ۸۵ هزار و ۴۶۹ فقره اعلام کرده و افزود: مقایسه آمار تصادفات با میزان ترددهای انجام‌شده حاکی از آن است که تنها دوصدم درصد از کل ترددهای کشور به تصادف منجر شده که این موضوع کاهش چشمگیری در مقایسه با سال‌های قبل داشته است، لازم به ذکر است که عمده این تصادفات نیز خسارتی بوده است. سردار حسینی درباره بیشترین و کمترین تصادفات فوتی رخ‌داده در معابر درون‌شهری نیز گفت: تهران بزرگ دارای بیشترین جانباخته درون‌شهری با ۲۱ نفر کشته در صحنه تصادفات در ایام اجرای طرح نوروزی است اما در استان‌های خراسان شمالی، سمنان، مرکزی، همدان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، شرق استان تهران، قزوین و کردستان نیز هیچ تصادف منجر به فوتی در معابر درون‌شهری گزارش نشده است. 

♦♦♦

ایسنا: عقیل عقیلی، باستان‌شناس، گفت: مدت‌هاست که سنگ‌قبرهایی تاریخی متعلق به عصر صفوی در محوطه امامزاده سیدمحمد خمینی‌شهر اصفهان رها شده‌اند. این سنگ مزارها پرکار و مزین به نقوش و اشعار و کتیبه، بوده ولی به نامناسب‌ترین شکل ممکن با فاصله کوتاهی از جنوب شرقِ ایوان گزی‌ها در مجموعه زیارتی امامزاده سیدمحمد خمینی‌شهر استان اصفهان رها شده و مستقیماً در معرض تخریب طبیعی و انسانی قرار دارند.

میزان: محسنی‌اژه‌ای، رئیس دستگاه قضا، همچنین خطاب به مسوولان قضایی ذی‌ربط بار دیگر تاکید کرد: در جریان رسیدگی به پرونده‌ها، در مواردی که ضروری نیست، برای افراد محدودیت‌هایی نظیر ممنوع‌الخروجی و ممنوع‌المعامله بودن را در نظر نگیرند و چنانچه با بررسی همه جوانب امر و ضروریات موجود، این محدودیت‌ها را اعمال کردند، موضوع را به اطلاع افراد برسانند و پس از رفع ضرورت، نسبت به رفع این محدودیت‌ها نیز اقدام کنند.

ایسنا: بر اساس آمار شبکه‌های لرزه‌نگاری مرکز لرزه‌نگاری کشوری وابسته به موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، ایران در سال ۱۴۰۱، هفت هزار بار لرزید.

تسنیم: دادستان عمومی و انقلاب مرکز گیلان از درگذشت کیومرث پوراحمد کارگردان سینما و تلویزیون در انزلی خبر داد. کیومرث پوراحمد کارگردان آثاری چون نگهبان شب، اتوبوس شب، شب یلدا، قصه‌های مجید و... بود.

ایسنا: حمیدرضا ادراکی، مدیرعامل بنیاد بیماری‌های نادر به لزوم تاسیس اداره کل بیماری‌های نادر در وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: حالا که دیگر سند ملی بیماری‌های نادر هم ابلاغ شد، خوب است که دوستان وزارت بهداشت به فکر تاسیس چنین اداره کلی باشند تا مامن و پیگیر مشکلات بیماران نادر باشند.

ایسنا: انفجار و آتش‌سوزی در یک ساختمان مسکونی سبب مصدومیت یک زن و مرد در شهر ری شد. در ساعت 06:10 صبح روز پانزدهم وقوع یک مورد حادثه انفجار و آتش‌سوزی در یک ساختمان مسکونی دوطبقه در شهر ری به سامانه ۱۲۵ اطلاع داده شد که در پی آن ستاد فرماندهی آتش‌نشانان دو ایستگاه و عوامل یک گروه امداد و نجات را به محل حادثه واقع در حمزه‌آباد، شهرک ممتاز اعزام کرد.

♦♦♦

دزدی از مسافران نوروزی

خراسان نوشت: در پی چندین فقره شکایت در خصوص سرقت کارت عابربانک از مسافران نوروزی ماموران دایره تخصصی تجسس کلانتری 16 امیرکبیر با استفاده از بازبینی فیلم دوربین‌های مداربسته مغازه‌هایی که از آنها سرقت شده بود، موفق به شناسایی و دستگیری سارق شدند. دزد که زن بروجردی بود و برای انجام سرقت به آبادان آمده بود در بازجویی‌های فنی اظهار داشت به بهانه خرید به مغازه‌های سطح شهر می‌رفتم، وقتی خریدار رمز کارتش را به فروشنده می‌گفت اقدام به سرقت کارت بانکی و خالی کردن کارت آنها می‌کردم. وی گفت در چندین مرحله نیز اقدام به سرقت از مغازه‌ها کردم.

 

سفر بیشتر، کیفیت کمتر

دنیای اقتصاد نوشت:  سفرهای نوروزی در سال جدید حاکی از رشد شش‌درصدی سفرهای جاده‌ای است، با این حال تفاوت‌های چشمگیری در نوع و سبک سفرهای نوروزی در مقایسه با سال‌های گذشته مشاهده شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که کیفیت سفرها تنزل یافته و اقامت در سفرها بیش از آنکه در مراکز اقامتی رسمی و حتی غیررسمی انجام شود، به‌صورت کمپ یا چادر در مقاصد صورت گرفته است. اقامت به‌شکل چادرمانی حتی در مراکز غیرمجاز بیش از هر زمان دیگری به‌چشم می‌خورد و در مقابل هتل‌ها و مراکز اقامتی نتوانستند ظرفیت اتاق‌های خود را به حداکثر برسانند.

 

جابه‌جایی در وزارت آموزش و پرورش

ایرنا نوشت: در پی استعفای یوسف نوری از وزارت آموزش و پرورش، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی با پذیرش این استعفا، رضا مرادصحرایی رئیس دانشگاه فرهنگیان را با حفظ سمت به عنوان سرپرست وزارت آموزش و پرورش انتخاب کرد. رئیس‌جمهور ۲۹ اسفند در پی اشکالات ایجادشده در پرداخت حقوق معلمان، به معاون اول دستور داده بود در اسرع وقت جلسه‌ای با حضور مسوولان مربوطه تشکیل داده و ضمن بررسی علل بروز مساله، برای رفع مشکل پرداخت در چارچوب قانون و همچنین برخورد با قصور و تقصیرهای احتمالی مدیریتی، تصمیم‌گیری و نتیجه را گزارش کند.

 

ورود به بام‌لند ممنوع

شرق نوشت: هفته گذشته خبری غیررسمی در خصوص ممنوعیت ورود مهاجران افغانستانی به مجتمع بام‌لند از اول تا چهارم فروردین‌ماه منتشر شده است. روابط عمومی این مجموعه ترجیح داده پس از انتشار این خبر به تلفن همراه خود پاسخ ندهد. پیگیری‌های دوروزه خبرنگار شرق به پیامکی ختم می‌شود که درخواست می‌کند؛ دلیل تماس‌های پی‌درپی را پیامک کنیم اما پرسش پیامکی هم بی‌پاسخ می‌ماند. بر اساس اخبار منتشرشده مسوولان حراست و نگهبانی این مجتمع در توضیح این ممنوعیت گفته‌اند:‌ برای راحتی شهروندان ایرانی، ورود افغانستانی‌ها در این چهار روز به مجتمع بام‌لند ممنوع شده است.