شناسه خبر : 42448 لینک کوتاه

از بیش‌فعالی تا آلزایمر

آیا مرگ‌ومیر ناشی از کرونا به پایان رسیده است؟

به گزارش سازمان بهداشت جهانی بنابر جدیدترین آمار رسمی همه‌گیری کرونا، مجموع مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ در جهان تا هفته گذشته به ۶۲۳ میلیون و ۶۹۰ هزار و ۶۰۴ نفر رسیده و مرگ شش میلیون و ۵۵۱ هزار و ۷۵۲ بیمار کووید نیز تایید شده است. بر اساس تازه‌ترین داده‌ها در جدول پاندمی کرونا، در روز گذشته ۱۷۴ هزار و ۸۲۲ ابتلای جدید به کووید در جهان ثبت و به آمار قبلی افزوده شده است. همچنین براساس جدول جهانی «ورلداُمتر»، آمریکا با بیش از 2 /98 میلیون مبتلا و یک میلیون قربانی همچنان در صدر فهرست کشورهای درگیر با این بیماری قرار دارد. در اروپا نیز هم‌اکنون فرانسه با ثبت بیش از 4 /35 میلیون مبتلا، تا این لحظه رکورددار ابتلا در بین کشورهای این منطقه است و روسیه با گذشتن از آمار ۳۸۷ هزار قربانی، هم‌اکنون بالاترین رقم مرگ‌ومیر کرونایی را در میان کشورهای اروپایی دارد. همچنین ایران با مجموع هفت میلیون و ۵۵۰ هزار و ۲۱ مورد ابتلا و ۱۴۴ هزار و ۴۴۸ مورد فوت ناشی از بیماری کووید ۱۹ در حال حاضر در رتبه ۱۷ در بین کشورهای دارای بیشترین آمار مبتلایان به کرونا قرار دارد. روند افزایش آمار ابتلا به بیماری کووید ۱۹ که تاکنون در ۲۲۸ کشور و منطقه در جهان شیوع یافته، ادامه دارد و این بیماری همچنان در دنیا قربانی می‌گیرد.

حذف تسهیلات نوسازی تاکسی‌ها از بودجه ۱۴۰۱

علی محتشمی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص فرآیند نوسازی تاکسی‌های پایتخت با بیان اینکه متولی نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی، سازمان شهرداری‌هاست و اساساً قرارداد با خودروساز نیز توسط سازمان شهرداری‌ها منعقد می‌شود، اظهار کرد: از نظر کارشناسی برخی‌ها معتقدند خودرو سمند سورن که جایگزین سمند و پژو ۴۰۵ شده مناسب نیست؛ اما جای سوال است که چه خودرو دیگری را انتخاب کنیم چرا که در حال حاضر سبد محصولات صنعت خودرو کشور مشخص است و ما نمی‌توانیم توقع بیشتر داشته باشیم. وی با بیان اینکه این مطالبه ماست که یک خودرو ملی متناسب با شغل تاکسی تولید شود، اظهار کرد: اما در حال حاضر سبد محصولات خودروساز مشخص است و کمترین خودرویی که قابلیت به‌کارگیری به عنوان تاکسی را دارد، سمند سورن دوگانه‌سوز است که همین حالا کف قیمت این خودرو ۲۷۶ میلیون تومان تعیین شده است. معاون فنی سازمان تاکسیرانی شهر تهران با بیان اینکه شاید بتوانیم بهترین برندهای خودرو دنیا را به عنوان تاکسی استفاده کنیم اما باید این را در نظر بگیریم که آیا از نظر قیمت انتخاب خودروها در توان پرداخت راننده تاکسی است یا نه، گفت: آیا تسهیلات متناسب با قیمت خودروهای برتر توسط دولت قابلیت تامین دارد یا نه؟ تسهیلات ۹۰‌میلیونی که سال گذشته برای نوسازی تاکسی پرداخت می‌کردیم در قالب تبصره ۱۸ قانون بودجه بود؛ اما این تبصره در بودجه سال ۱۴۰۱، وزارت کشور را از دستگاه‌های مجری این تبصره حذف کرده است، یعنی به عبارت ساده دیگر در نوسازی تاکسی تبصره ۱۸ هم نداریم. معاون فنی و بهره‌برداری سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران اضافه کرد: در حال حاضر مطالبه و پیگیری شهردار تهران این است که حداقل تسهیلات تبصره ۱۸ را نگه دارند. وی با بیان اینکه انتخاب یک خودرو بالاتر به عنوان تاکسی قطعاً روی حاشیه قیمت خودرو تاثیر می‌گذارد، افزود: اگر بخواهیم خودرویی باکیفیت‌تر داشته باشیم و در عین حال نتوانیم پکیج تسهیلات قرض‌الحسنه را در نظر بگیریم، عملاً پروژه نوسازی زمین می‌خورد.

شناسایی و درمان «کودکان بیش‌فعال»

حمید طریفی‌حسینی در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران، گفت که آیین‌نامه‌ای برای بچه‌های بیش‌فعال در دست تهیه است که مشخص می‌کند دانش‌آموز نقص توجه و بیش‌فعال چه ویژگی‌ها و شرایطی باید داشته باشد که بر اساس آن تشخیص‌گذاری شود. وی افزود: در واقع ملاک‌ها و معیارهای غربالگری و تشخیص‌گذاری را احصا و ابزارها را مشخص می‌کنیم. پس از آن باید همکاران خودمان را آموزش دهیم تا بتوانند این تست‌ها و مداخلات تخصصی لازم را انجام دهند. رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی با بیان اینکه برنامه ما این است که از آبان‌ماه بتوانیم این دانش‌آموزان را نیز همانند دانش‌آموزان اختلال یادگیری در مراکز ویژه اختلال یادگیری تحت درمان و آموزش قرار دهیم گفت: پیش‌بینی ما این است که آمار دانش‌آموزان دارای نقص توجه و بیش‌فعالی به اندازه دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری باشد. طریفی‌حسینی با اشاره به اینکه، دانش‌آموزان بیش‌فعال، دانش‌آموزان عادی هستند که ممکن است در دقت و توجه، مشکلاتی داشته باشند که باید مداخلات تخصصی برایشان انجام شود. در واقع لازم است معلم، خانواده و دانش‌آموزان، آموزش‌های لازم را در این زمینه دریافت کنند. وی تاکید کرد: اینها هیچ تفاوتی با بچه‌های عادی به لحاظ آموزش نخواهند داشت. بچه‌های مبتلا به اختلال یادگیری ما سر کلاس عادی می‌نشینند و بعضی روزها به مرکز یادگیری مراجعه می‌کنند و یکی دو جلسه در هفته با آنها کار می‌شود و اگر نیاز به دارودرمانی هم داشته باشند که به روانپزشک ارجاع داده می‌شوند، هم دارو مصرف می‌کنند و هم کارهای توانبحشی‌شان انجام می‌شود. رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی با بیان اینکه پوشش کودکان بیش‌فعال برای نخستین‌بار انجام خواهد شد اظهار کرد: دو سال پیش شورای سازمان، تصویب کرده بود که دو گروه دانش‌آموزان دارای نقص توجه و بیش‌فعالی و همچنین دانش‌آموزان دارای اختلال گفتار و زبان به هفت گروه تحت پوشش سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی افزوده شود، اما سازوکار ارائه خدمت به اینها تاکنون فراهم نشده بود. وی افزود: کودکان دارای اختلال گفتار و زبان هم در مدارس عادی تحصیل می‌کنند ولی مثلاً لکنت، درک کلامی ضعیف یا مشکلات زبانی دارند که یکی دو جلسه در هفته در مراکز اختلال یادگیری ما حضور می‌یابند. قرار است مراکز اختلال را ارتقا و به مراکز جامع تبدیل کنیم که دارای دپارتمان‌های مختلفی باشند و این گروه‌ها ذیل آنها قرار گرفته و خدمات دریافت کنند.

از ۱۵ شهریور تا ۱۵ مهر، ماه جهانی بیماری آلزایمر است و اهمیت اطلاع‌رسانی درباره این بیماری‌ها در جهان بیش از پیش می‌شود. گفته می‌شود که بیش از ۵۵ میلیون نفر در جهان با بیماری آلزایمر درگیر هستند و بر اساس شواهد تا سال ۲۰۳۰ آمار مبتلایان به این بیماری به بیش از ۱۳۷ میلیون نفر خواهد رسید. این در حالی است که هزینه نگهداری از این بیماران نیز کم نیست.

هر سه ثانیه و یک مبتلا به آلزایمر

ایرنا در گزارشی نوشت: بر اساس گزارش‌های انجمن جهانی آلزایمر، هر سه ثانیه یک نفر در جهان به دمانس یا زوال عقل مبتلا می‌شود و این بیماری هفتمین علت مرگ در جهان است. هرچند دمانس و آلزایمر درمان ندارند، اما می‌توان کیفیت زندگی بیمار را تا حد زیادی بهبود داد و این نیازمند آموزش به اطرافیان بیمار است. دمانس با آلزایمر چه فرقی دارد؟ دمانس و آلزایمر یکسان نیستند. دمانس یا زوال عقل یک اصطلاح کلی است که برای توصیف علائمی که بر حافظه، عملکرد فعالیت‌های روزمره و توانایی‌های ارتباطی تأثیر می‌گذارد، استفاده می‌شود. آلزایمر شایع‌ترین نوع زوال عقل است که با گذشت زمان بدتر شده و حافظه، زبان و فکر را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بنابراین زوال عقل را باید یک اصطلاح چتری بدانیم که آلزایمر می‌تواند تحت آن تعریف شود. سازمان جهانی بهداشت می‌گوید بیش از ۴۸ میلیون نفر در جهان با زوال عقل زندگی می‌کنند. در توصیف تفاوت‌های دمانس و آلزایمر گفته شده که زوال عقل یا دمانس مربوط به گروهی از علائم می‌شود که روی حافظه تاثیر منفی می‌گذارند، اما آلزایمر یک بیماری پیش‌رونده مغزی محسوب می‌شود که به آرامی باعث اختلال در حافظه و عملکرد شناختی خواهد شد. علت دقیق آن ناشناخته است و هیچ درمانی برای آن در دسترس نیست. انجمن دمانس و آلزایمر ایران اعلام کرده که اکنون بیش از ۹۰۰هزار تا حدود یک میلیون نفر در کشور با دمانس زندگی می‌کنند و پیش‌بینی کرده که تا سال ۱۴۳۰ این تعداد به بیش از سه میلیون نفر خواهد رسید. افراد جوان هم می‌توانند به زوال عقل و آلزایمر دچار شوند، اما با افزایش سن، خطر ابتلا به این بیماری افزایش پیدا می‌کند. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های خاصی از مغز آسیب ببینند. بسیاری از شرایط می‌توانند باعث زوال عقل شوند، از جمله بیماری‌هایی مانند آلزایمر و پارکینسون و هانتینگتون.

پرونده آلایندگی پالایشگاه آبادان

به گزارش ایلنا، محمدجواد اشرفی، مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینکه درخواست تعطیلی واحد بنزین‌سازی پالایشگاه آبادان به دلیل انتشار آلودگی ارائه‌شده، گفت: پرونده آلایندگی این پالایشگاه از دو ماه پیش به مراجع قضایی ارسال شده اما هنوز به نتیجه نرسیده است. وی درباره انتشار دوباره گرد سفید در پالایشگاه آبادان، بیان کرد: مشکل انتشار این گرد سفید از واحد تولید بنزین در پالایشگاه آبادان در کوتاه‌مدت حل نمی‌شود و زمان‌بر است به همین دلیل درخواست تعطیلی این واحد را تا زمان راه‌اندازی خط تولید جدید، ارائه کردیم اما به دلیل شرایط اقتصادی کشور با چالش‌هایی روبه‌رو هستیم. او راهکار دیگر حل مشکل آلودگی این واحد را نصب سیستم غبارگیر بیان کرد و افزود: مسوولان پالایشگاه گفته‌اند که پروژه دیگری به عنوان غبارگیر برای جلوگیری از انتشار گرد در هوا تعریف شده اما این پروژه نیز زمان‌بر است و حدود دو تا سه سال طول می‌کشد. اشرفی اضافه کرد: این مشکلات به وزارت نفت منعکس شده و جلیل مختار یکی از نمایندگان مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی نیز قول پیگیری آن را داده است. وی با تاکید بر تاثیر این گرد سفید بر روی سیستم تنفسی، ادامه داد: معتقدیم سلامتی شهروندان اهمیت بیشتری دارد، به همین دلیل پرونده آلایندگی پالایشگاه آبادان، در پی انتشار آلودگی، از دو ماه پیش به مراجع قضایی ارجاع شده اما هنوز به نتیجه نرسیده است. اشرفی این آلودگی را ناشی از فرآیند تولید در واحد تولید بنزین دانست و گفت: مسوولان پالایشگاه آبادان می‌گویند این پودر همیشه در فرآیند تولید وجود دارد و بعد از راه‌اندازی مجدد به دلایل فنی، میزان خروج آن از دودکش‌ها بیشتر می‌شود؛ البته زمان انتشار آن محدود و در شعاع خاصی است و بعد از مدتی ته‌نشین می‌شود. خروج این گرد سفیدرنگ از پالایشگاه آبادان از 26تیر امسال با انتشار ویدئوهای اعتراضی شهروندان آبادانی خبرساز شد. 

♦♦♦

ایسنا: پرویز سروری، نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران از اجرایی شدن تامین دو هزار واحد مسکونی برای آتش‌نشانان در آینده نزدیک خبر داد.

ایلنا: آمارهای مرکز درمان در منزل جهاد دانشگاهی (دَم) نشان می‌دهد سالمندان بیشترین متقاضیان دریافت خدمات درمانی و مراقبتی در منزل هستند که خدماتی همچون ویزیت پزشکی، پرستاری، فیزیوتراپی و درمان زخم‌های فشاری مانند زخم بستر و درمان زخم پای دیابتی را از این مرکز دریافت کرده‌اند.

تسنیم: اصغر باقرزاده،‌ معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر لزوم همکاری بیشتر دستگاه‌های دیگر جهت مراقبت بهتر از دانش‌آموزان در برابر آسیب‌های اجتماعی، از فعال شدن ۴۰ هزار مدرسه و پوشش شش میلیون دانش‌آموز در طرح «نماد» خبر داد.

ایرنا: عضو هیات‌مدیره انجمن داروسازان تهران با بیان اینکه کمبود سرم کذب است، گفت: با وجود همه نظارت‌هایی که از سوی سازمان غذا و دارو و مجموعه‌های مرتبط انجام می‌شود اما سبد فروشی و الزام به خرید برخی داروها که مورد درخواست داروخانه‌ها نیست برای دریافت سرم از سوی شرکت‌های توزیع‌کننده وجود دارد.

ایلنا: مقامات محلی اکوادور اعلام کردند که دوشنبه هفته گذشته، در پی درگیری مرگبار در زندانی در مرکز این کشور دست‌کم ۱۵ نفر جان خود را از دست دادند. در این حادثه همچنین ۲۰ تن دیگر زخمی شده‌اند.

 میزان: مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه، گفت: دستگاه قضایی طبقه‌بندی متمایزی براساس دسته‌بندی‌های مختلف آشوب‌طلبان و اغتشاشگران وقایع اخیر و نوع برخورد قانونی با آنان تدارک دیده و بر این اساس طبقه‌بندی مزبور برحسب نوع جرائم ارتکابی و انگیزه‌های مرتکبان آغاز شده است.

ایرنا: فرشید ذبیحی مدیر امور عشایر استان تهران با بیان اینکه سهم عشایر در تسهیلات اشتغال‌زایی این استان، ویژه در نظر گرفته شده، گفت: بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال‌زایی به عشایر استان تهران اختصاص یافت.

فارس: مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، درباره تامین واگن مترو تهران گفت: مقداری از هزینه واگن‌ها باید پیش‌پرداخت می‌شد و دولت این موضوع را تقبل کرده، مقدمات کار انجام شده است و بانک‌ها همکاری‌های لازم را داشته‌اند.

♦♦♦

تعیین تکلیف برای بازداشت‌شدگان

ایلنا نوشت: دبیر ستاد حقوق بشر، کاظم غریب‌آبادی، به همراه جمعی از مسوولان ستاد حقوق بشر و مدیرکل زندان‌های استان تهران با حضور در زندان تهران‌بزرگ، از محل نگهداری بازداشت‌شدگان اغتشاشات اخیر در تهران بازدید و با تعدادی از آنان به صورت چهره‌به‌چهره گفت‌وگو کرد. وی بر ضرورت تعیین تکلیف هرچه سریع‌تر وضعیت بازداشت‌شدگان تاکید کرد و گفت: باید بین کسانی که فریب خورده یا با تحریک احساسات یا هیجانات، وارد فضای تجمعات شده اما اقدامات اغتشاش‌گرانه‌ای را مرتکب نشده و دست به تخریب اموال عمومی و خصوصی و ضرب و جرح مردم و عوامل تامین امنیت نزده‌اند، با کسانی که مخل امنیت مردم و جامعه بوده، تفکیک قائل شد.

 

هلال‌احمر به مدارس رفت

تسنیم نوشت: محمد گلفشان، رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر، گفت: براساس تفاهم‌نامه منعقدشده با وزارت آموزش و پرورش و همچنین قانون مدیریت بحران کشور، مدارس و مهدهای کودک سراسر کشور تحت آموزش‌های آمادگی در مخاطرات و کمک‌های اولیه قرار می‌گیرند. وی افزود: بر همین اساس، آموزش‌های مربوط به آمادگی در انواع مخاطرات شامل زلزله، حوادث جاده‌ای، تغییرات اقلیمی و همچنین آموزش‌های خودامدادی و دیگرامدادی در دستور کار جمعیت هلال‌احمر قرار گرفته است. 

 

۱۲۸ گونه جانوری کشور در معرض خطر انقراض

ایسنا نوشت: روز جهانی حیوانات در سال ۱۹۳۱ در کنوانسیون زیست‌شناسان در فلورانس و به منظور شناساندن گونه‌های در خطر انقراض در نظر گرفته شد و ۴ اکتبر هر سال این مناسبت گرامی داشته می‌شود. در حالی که بیش از ۱۰۰ گونه جانوری در ایران در خطر انقراض قرار دارند، به دلیل کمبود اعتبارات تنها به ۱۰ درصد از برنامه‌های اجرایی برای محافظت از آنها جامه عمل پوشانده می‌شود و به گفته کارشناسان در صورت تداوم غفلت در نگهداری از آنها ممکن است برخی گونه‌های بومی برای همیشه از دست بروند.

 

مردم به کیفیت حکمرانی اعتراض دارند

ایرنا نوشت: محمد فاضلی، جامعه‌شناس، درباره اعتراضات اخیر مردمی گفت: درباره مطالبه مردم در اعتراضات اخیر، عبارت درست‌تر این است که بگوییم مردم به مساله حجاب اجباری و گشت ارشاد هم معترض هستند. طبیعی است وقتی واژه مردم را به‌کار می‌برم توجه دارم که مردم متشکل از گروه‌های متکثر و متنوعی است که همه آنها معترض به گشت ارشاد و حجاب اجباری نیستند. کیفیت حکمرانی است که باعث شده وضعیت اقتصادی خراب باشد، سیاست خارجی در تحریم و تعلیق قرار گیرد، محیط‌زیست تخریب شود و سیاست اجتماعی و فرهنگی مولد منازعه و مناقشه در دستور کار قرار گیرد.