شناسه خبر : 41742 لینک کوتاه

دستوراتی برای حجاب

کدام واکسن‌های کرونا برای تزریق دوز یادآور بهتر است؟

مسعود یونسیان، عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا می‌گوید: زیرسویه BA۵ نسبت به واکسیناسیون مقاومت بیشتری دارد، ایده‌آل این است که ما بتوانیم واکسنی علیه زیرسویه BA۵ درست کنیم. در حال حاضر و در آینده نزدیک دسترسی به واکسن‌های مناسب برای زیرسویه BA۵ نداریم. افرادی که از واکسن‌ها با نوع ویروس کشته‌شده استفاده کرده‌اند برای دوز یادآور (سوم یا چهارم) از واکسن‌هایی مانند آسترازنکا و اسپوتنیک، یا از واکسن با پروتئین ویروسی مانند پاستور (پاستوکووک) و اسپایکوژن استفاده کنند.

 

خشکسالی استثنایی در چند استان‌

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی با بیان اینکه در تمام نقاط کشور شرایط خشکسالی به‌شدت استثنایی و طولانی‌مدت است، گفت بارش‌های پاییزی نیز دیرتر آغاز خواهد شد. احد وظیفه با اشاره به اینکه شاخص‌های خشکسالی نشان‌دهنده خشکسالی متوسط تا شدید استثنایی در تمام نقاط کشور هستند، اظهار کرد: غرب کشور، شمال خوزستان، لرستان، کرمانشاه به‌خصوص ایلام در شرایط خشکسالی به‌شدت استثنایی و طولانی‌مدت به سر می‌برند. وی افزود: میزان بارندگی طی سال گذشته در کرمانشاه ۵۰ درصد زیر نرمال و امسال ۴۸ درصد زیر نرمال بوده و میزان بارش در ایلام نیز ۶۱ درصد زیر نرمال گزارش شده است بنابراین هنگامی که در بلندمدت بارش یک‌ساله و دوساله در منطقه‌ای بیش از ۵۰ درصد کمتر از نرمال و دوره خشکسالی طولانی شود، شرایط بسیار حاد و بی‌سابقه‌ای بر کشور حاکم می‌شود. رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی درباره میزان کاهش بارندگی در کشور گفت: در مناطقی همچون تهران که سال گذشته بیش از ۲۰ درصد بارندگی زیر نرمال ثبت شده بود، امسال این آمار و ارقام بزرگ‌تر شده و به حدود ۳۸ درصد زیر نرمال رسیده اما این شرایط فقط مختص تهران نیست و در قزوین، سمنان، جنوب البرز، خراسان رضوی، خراسان شمالی و به‌طور کلی در شمال شرق کشور نیز خشکسالی بسیار شدیدی حاکم است. وی ادامه داد: دیگر نقاط کشور هم وضعیت چندان مناسبی ندارند چراکه میزان بارندگی در سیستان و بلوچستان و کرمان به حدود ۵۰ درصد زیر حد نرمال و در فارس به ۳۰ درصد زیر حد نرمال و میانگین بارندگی در استان بوشهر نیز به‌صورت چشمگیری کاهش یافته و در هیچ نقطه‌ای از کشور بارش‌ها بیش از حد نرمال نبوده است. به گفته وظیفه، تنها نقطه‌ای که در سال آبی جاری بارندگی بیش از حد نرمال داشته، استان هرمزگان است که در آن نیز خشکسالی حاکم است چراکه بارش‌های خود را طی دو هفته در دی‌ماه دریافت کرد و پس از آن نیز بارش قابل ملاحظه‌ای نداشت. وی افزود: نکته قابل توجه این است که بارش‌های سیل‌آسای هرمزگان غالباً وارد دریا می‌شود و در این استان شرایط مطلوبی برقرار نیست. همه این موارد بیانگر خشکسالی شدید در کشور است. با توجه به اینکه در تابستان بارش قابل ملاحظه‌ای وجود ندارد، ایران در تابستان یک کشور خشک و بدون بارش است و به جز برخی مناطق محدود این خشکسالی تا پایان سال آبی ادامه خواهد داشت. رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی با بیان اینکه شروع سال آبی آینده هم چندان امیدوارکننده نخواهد بود، اظهار کرد: البته نمی‌توان با قاطعیت درباره وضعیت بارش سال آبی آینده نظر داد اما با ادامه شرایط «لانینا» (رویداد لانینا نشان‌دهنده سرد شدن تناوبی سطح دریا در مرکز شرقی خط استوا روی اقیانوس آرام است) بارندگی‌های پاییز به احتمال زیاد دیرتر از حد نرمال شروع می‌شود، ضمن اینکه بارش پاییز به‌طور کلی کمتر از حد نرمال خواهد بود. وظیفه در پایان درباره وضعیت دمای هوا در کشور گفت: دمای هوا همچنان بیش از حد نرمال خواهد بود. این شرایط دمایی به‌خصوص در مناطق غرب، شمال غرب و جنوب غرب یعنی نواحی غربی کشور یک تا دو درجه بالاتر از نرمال خواهد بود و در مجموع تابستان گرم با دمایی بیش از حد نرمال مورد انتظار است.

 

دستورات اژه‌ای پیرامون عفاف و حجاب

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی‌اژه‌ای با اشاره به در پیش بودن روز ۲۱ تیر، روز عفاف و حجاب، با تاکید بر اینکه هر انسان پاک‌سرشتی اعم از مسلمان یا غیرمسلمان از حیا و عفت استقبال می‌کند و از بی‌حیایی و بی‌عفتی گریزان است، اظهار کرد: در مقوله حجاب و عفاف، همه بخش‌ها و مسوولان ذی‌ربط اعم از دادستان، قاضی و ضابطین باید در چارچوب قانون گام بردارند؛ باید توجه داشت که در این زمینه نمی‌خواهیم کار هیجانی و زودگذر انجام دهیم بلکه اقدامات ما باید متقن، مدبرانه، قانونی و توأم با آرامش باشد. وی افزود: نه صرفاً در مقوله حجاب و عفاف بلکه در هر زمینه و موردی، هر بخش و نهادی اعم از نهاد دولتی، نهاد مقننه، قوه قضائیه یا سایر افراد و بخش‌ها، چنانچه اشتباه کرد نباید بر این اشتباه اصرار ورزد و از اصلاح اشتباه اِبا داشته باشد؛ نباید بر کار اشتباه پافشاری یا احیاناً آن را توجیه کرد؛ اگر کار اشتباهی در جایی صورت گرفت باید در راستای اصلاح گام برداریم و احیاناً موضوع را اعلام کنیم. رئیس قوه قضائیه در ادامه با بیان اینکه مردم متدین ایران اسلامی از دیرباز خود را به رعایت عفاف و حجاب مقید و ملتزم می‌دانستند، به سیر تاریخی این موضوع و اقدامات و توطئه‌های دشمنان در این راستا اشاره کرد و گفت: در مقطعی از تاریخ ما، رضاخان قلدر با هدایت بیگانگان تلاش داشت نه‌تنها عفاف و حجاب را از جامعه اسلامی ما بزداید بلکه بی‌عفتی و بی‌حیایی را در جامعه ترویج کند؛ حال آنکه این اعتقاد و التزام در میان مردم ما در همه مقاطع تاریخی وجود داشته است که عفاف و حجاب و حیا فی‌نفسه ارزشمند است و به مثابه عامل بازدارنده، نسبت به پلیدی‌ها و جسارت‌ها برای انسان و جامعه است. رئیس دستگاه قضا افزود: امروز نیز برخی از دشمنان قسم‌خورده نظام جمهوری اسلامی و مردم متدین ما، به دنبال ترویج ابتذال و بی‌عفتی و بی‌حیایی در جامعه هستند؛ پیگیری این موضوع نیاز به کار اطلاعاتی دارد، از این رو دستگاه‌های مسوول و ذی‌ربط باید مواظبت و عنایت بیشتری به این مقوله داشته باشند و نسبت به کشف عوامل و دست‌های پشت‌پرده و جریانات سازمان‌یافته ترویج بی‌حیایی و بی‌عفتی در جامعه اهتمام داشته باشند. وی تاکید کرد: اینکه چه کسی به عنوان یک فرد، حجاب دارد یا ندارد؛ حجابش کم‌رنگ است یا پررنگ؛ یک بحث است و توجه به آن در جای خود ضروری است؛ اما شناسایی و کشف عوامل و دست‌های پشت‌پرده ترویج بی‌عفتی و بی‌حیایی در جامعه، مقوله مهمی است که نیاز به کار اطلاعاتی دارد. رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: انسان به وضوح مشاهده می‌کند و قرائن و شواهد نیز حاکی از آن است که دست‌هایی گره‌خورده با دست‌های اجنبی و با اهدافی خاص، برخی موضوعات را در راستای بی‌عفتی در جامعه ما دنبال می‌کنند. حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی‌اژه‌ای تاکید کرد: دادستان‌ها، ضابطین و سیستم اطلاعاتی با همراهی قاطبه مردم متدین و عفیف ما، در برابر افراد متجاهر به گناه و جرم در انظار عمومی اقدامات قانونی لازم را ترتیب دهند و همچنین نسبت به امر مهم کشف جریانات سازمان‌یافته که از جانب سرویس‌های بیگانه در جهت ترویج بی‌عفتی در جامعه ما هدایت می‌شوند، کوشا باشند و مجدانه عمل کنند.

 

مجازات فرار از صحنه تصادف چیست؟

گاهی هنگام تصادف خودرو با عابر پیاده بلافاصله راننده از محل وقوع حادثه متواری می‌شود که در قانون مجازات اسلامی برای این افراد مجازات در نظر گرفته شده است. حوادث تصادف خودرو سواری با عابران پیاده در معابر رو به افزایش است اما در برخی حوادث به گفته شاهدان عینی و عوامل پلیس، رانندگان خودرو پس از بروز تصادف از محل متواری می‌شوند. در این رابطه، معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ درباره مجازات فرار از صحنه حادثه به ماده ۷۱۹ قانون مجازات اسلامی اشاره کرد و افزود: هرگاه مصدوم نیاز به کمک فوری داشته باشد و راننده با وجود امکان رساندن مصدوم به مراکز درمانی یا استمداد از ماموران انتظامی از این کار خودداری کند یا به منظور فرار از تعقیب، محل حادثه را ترک و مصدوم را رها کند، حسب مورد به بیش از دوسوم حداکثر مجازات مذکور در مواد ۷۱۴ و ۷۱۵ و ۷۱۶ این قانون محکوم خواهد شد و دادگاه نمی‌تواند در مورد این ماده تخفیف قائل شود.

 

توله شیر کشف‌شده از قاچاقچیان به باغ‌وحش منتقل شد

توله شیری که در دی‌ماه سال گذشته در مرز سردشت از قاچاقچیان کشف شده بود، سرانجام به باغ‌وحش ارومیه منتقل شد. اواسط دی‌ماه سال ۱۴۰۰، یک قلاده توله شیر در مرز سردشت از قاچاقچیان کشف شد که عملیات کشف آن با هماهنگی نیروهای مرزبانی استان آذربایجان غربی و ماموران اداره کل محیط زیست این استان صورت گرفته بود. این توله شیر که در ابتدا شرایط جسمانی مناسبی نداشت، از زمان کشف توسط قاچاقچیان تحت نظارت و درمان قرار داشت و سرانجام پس از گذشت هفت ماه به باغ‌وحش ارومیه منتقل شد.

 

خبر مهم آموزش و پرورش

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: اجرای رتبه‌بندی معلمان از این هفته و هفته آینده آغاز خواهد شد و با قول مساعد سازمان برنامه و بودجه مطالبات فرهنگیان پرداخت می‌شود. وی با بیان اینکه از سال 1384 تاکنون موضوع رتبه‌بندی مدنظر بوده است اما به هر دلیلی عملیاتی نشده، گفت: در برنامه‌های تبلیغاتی انتخاباتی رئیس‌جمهور موضوع رتبه‌بندی به عنوان یک مطالبه و حق عمومی مورد توجه قرار گرفت. سخنگوی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: رتبه‌بندی نیز یکی از عاملان و آثار تحول است که در سند بنیادین تحول نیز بر آن تاکید شده است اما در طول 10 سال از اجرای سند مورد توجه قرار نگرفت؛ اکنون با همکاری دولت و مجلس این قانون تصویب و آیین‌نامه آن ابلاغ شده است. وی عنوان کرد: آخرین جلسه مربوط به شیوه‌نامه آن برگزار شد و از این هفته و هفته آینده رتبه‌بندی آغاز خواهد شد و با قول مساعد سازمان برنامه و بودجه مطالبات فرهنگیان پرداخت خواهد شد. 

♦♦♦

ایسنا: یک ایمونولوژیست بیان کرد: جدیدترین زیرسویه کووید ۱۹ نشانه برجسته‌ای دارد که تعریق شدید شبانه است و خوابیدن را دشوار می‌کند. این بیماری کمی متفاوت شده زیرا ویروس تغییر کرده و به دلیل مصونیت بدن افراد به هر طریقی (واکسن و آنتی‌بادی ناشی از ابتلا به کووید) ممکن است باعث ایجاد بیماری با کمی تفاوت شود.

ایرنا: سمیه رفیعی رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: ستاد احیای دریاچه ارومیه پس از صرف ۵۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار هیچ دستاورد مهمی برای نجات این دریاچه نداشته است. وی با بیان اینکه «روند نزولی سطح تراز دریاچه ارومیه از سال ۱۳۷۴ شروع شد و طی ۲۰ سال هشت متر سطح تراز آب آن کاهش یافت»، افزود: ستاد احیای دریاچه ارومیه در سال ۹۴ در پی خشک شدن وسیع بخش‌های جنوبی دریاچه ارومیه تشکیل شد که در آن زمان سطح تراز آب این دریاچه به 04 /1270 رسیده بود.

فارس: معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه در پیامکی اعلام کرد که عرضه، حمل یا نگهداری ارز فاقد صورتحساب خرید معتبر و... قاچاق ارز محسوب می‌شود.

ایلنا: شبیه‌سازی فعالیت‌های ذهنی مانند بازی با کارت‌ها، نوشتن نامه، انجام پازل و خواندن کتاب می‌تواند به تاخیر پنج‌ساله شروع زوال عقل کمک کند.

ایسنا: رئیس پلیس کشور با تاکید بر ضرورت افزایش سرعت هوشمندسازی در مجموعه انتظامی کشور گفت: امروز دیگر مجرمان مثل چندسال قبل نیستند که شرایط فیزیکی خاصی داشته باشند، ظاهرها تغییر کرده و برخی خیلی شیک و به اصطلاح باکلاس شده‌اند.

مهر: اداره کل روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «با توجه به ضرورت ابلاغ شیوه‌نامه آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ به اطلاع داوطلبان می‌رساند آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ بر مبنای قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب سال ۱۳۹۲ مجلس شورای اسلامی و اصلاحیه آن در سال ۱۳۹۵ همانند آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ برگزار می‌شود.

خبرآنلاین: رئیس کل دادگستری استان تهران با اشاره به حدنگاری و صدور سند مالکیت برای ۹۰ درصد از اراضی ملی و منابع طبیعی در استان تهران گفت: اجرای طرح کاداستر در بخش اراضی ملی و منابع طبیعی تا پایان شهریور باید به سرانجام برسد.

♦♦♦

چرا مردم فکر می‌کنند کاسه‌ای زیر نیم‌کاسه است؟

جمهوری اسلامی نوشت: دعوتِ ناپسند به پسندیده‌ترین امور هم نه‌تنها جواب نمی‌گیرد بلکه به کاهنده‌ای بزرگ از ارزش‌های آن امر به پسند آمده تبدیل می‌شود. دعوت به کارِ خوب هم باید به بهترین شکل انجام شود. جز این باشد نه‌تنها نتیجه نمی‌گیریم که ارزش‌های شناخته‌شده و صدر فهرست‌نشین هم چون سکه غیر رایج از رونق می‌افتد. ماجرای نحوه امر به معروف و نهی از منکر در حوزه حجاب از این قسم است. رفتار نامیزان، تنظیم کنش‌ها را هم با مشکل مواجه می‌کند چه رسد به واکنش‌هایی که می‌بینیم. فضای مجازی این روزها کم خبر ندارند از نحوه نادرست اجرای یک قانون.

 

وجود همزمان گرما و دود شدید مرگبار است

خبرگزاری مهر نوشت: یک مطالعه جدید نشان می‌دهد گرما همراه با دود می‌تواند ترکیبی مرگبار به‌خصوص برای افراد مسن‌تر باشد. دکتر «مصطفی رحمان»، محقق ارشد از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، می‌گوید: ما شاهد آتش‌سوزی‌های جنگلی مکرر هستیم که باعث آلودگی می‌شود، و آتش‌سوزی‌ها در روزهای گرم‌تر اتفاق می‌افتد. بنابراین، در آینده از این موارد بیشتر خواهد شد. اگرچه گرمای شدید و آلودگی هوا هر کدام خطر مرگ را افزایش می‌دهند، اما این ترکیب به‌طور تصاعدی این خطر را افزایش می‌دهد. روزهای بسیار گرم خطر مرگ را کمی بیش از شش درصد افزایش می‌دهد.

 

ژاپنی‌ها شروع پیک هفتم کرونا را اعلام کردند

ایرنا نوشت: رئیس هیات کارشناسان دولتی کووید ۱۹ در ژاپن، با اشاره به افزایش ۱۲۰درصدی تعداد مبتلایان کرونا، گفت: ژاپن بدون شک وارد موج هفتم ابتلا به ویروس کرونا شده است، اما در حال حاضر نیازی به محدودیت‌های جدید نیست. «شیگرو اومی» گفت: افزایش میزان ابتلا، نشان‌دهنده موج جدید کروناست و احتمالاً به دلیل گسترش زیرشاخه BA.۵ نوع اومیکرون است که گفته می‌شود بسیار قابل انتقال است. اومی پس از دیدار با فومیو کیشیدا در دفتر نخست‌وزیری افزود: به نخست‌وزیر گفتم اگر شهروندان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند، در حال حاضر نیازی به اعمال محدودیت‌های شهری نیست.

 

با کودکی که محتوای جنسی دیده چگونه رفتار کنیم؟

ایسنا نوشت: یک روانشناس کودک و نوجوان از لزوم توجه به تربیت جنسی در کودکان خبر داد و گفت: گسترش ابزار ارتباطی می‌تواند به پیامدهای نامناسبی مانند دریافت پیام‌های جنسی برای کودکان منجر شود اما والدین باید آن را مدیریت کنند. محمد ترکمان اظهار کرد: عصر حاضر را عصر ارتباطات قلمداد می‌کنند و ابزارهای ارتباطی مانند شبکه‌های مجازی بیشتر در دسترس همگان به‌ویژه کودکان و نوجوانان قرار گرفته است. این مساله در کنار نقاط قوت و فوایدی مانند افزایش اطلاعات و گسترش دانش و مهارت، می‌تواند آسیب‌هایی مانند در معرض پیام‌های جنسی قرار گرفتن داشته باشد.