شناسه خبر : 40535 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

منع فعالیت رانندگان تاکسی مبتلا به کرونا

چرا آزمون وکالت ۱۴۰۰ برگزار نشد؟

مهدی کلثومی: مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور گفت: پروانه فعالیت رانندگان تاکسی که واکسن کرونا تزریق نکرده‌اند از طریق شهرداری‌های مربوطه تعلیق و ادامه ارائه خدمات نیز از آنها سلب شده است. مرتضی ضامنی روز یکشنبه افزود: در راستای اجرای طرح هوشمند مقابله با کرونا که در آن به موضوع رانندگان حوزه حمل‌ونقل عمومی توجه شده است، تمامی اطلاعات رانندگان این بخش در سامانه «ایران من» بارگذاری شده است و بر اساس اعلام این سامانه چنانچه راننده تاکسی رسمی (تاکس زردرنگ) تاکنون واکسن کرونا دریافت نکرده باشد پروانه فعالیت وی تعلیق می‌شود و خدماتی هم که از طریق اتحادیه تاکسیرانی به وی ارائه می‌شود نیز سلب خواهد شد. بر اساس این سامانه ما اطمینان خاطر داریم که چون این سامانه به وزارت بهداشت متصل است این اطلاعات دقیق و درست است و از ادامه فعالیت رانندگانی که واکسن تزریق نکردند جلوگیری می‌شود. همچنین بر اساس اطلاعات سامانه ایران من رانندگان تاکسی‌ای که به کرونا مبتلا شده‌اند و تست کرونای آنها مثبت اعلام شده است نیز اگرچه تعداد آنها زیاد نیست، از ادامه فعالیت آنها در ایام بیماری جلوگیری می‌شود و تا بهبودی کامل و ارائه گواهی سلامت اجازه فعالیت نخواهند داشت. در گام نخست اجرای طرح هوشمند مقابله با کرونا در حوزه حمل‌ونقل عمومی کمتر از شش درصد رانندگان تاکسی واکسن کرونا تزریق نکرده بودند که با محدودیت‌های ایجاد‌شده این آمار به حدود چهار درصد رانندگان فعال ناوگان تاکسیرانی کاهش یافت که امیدواریم با ادامه اعمال این محدودیت‌ها و اقناع‌سازی رانندگان تاکسی برای تزریق واکسن کرونا به سطح خوبی برای تزریق واکسن برسیم.

 

پرداختی ماهانه به دانشجویان کارشناسی و ارشد

معاون فناوری وزارت علوم از اجرای طرح دستیار فناوری خبر داد و گفت: در این طرح دانشجویان یک دوره زمانی شش‌ماهه کار دانشجویی در شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان می‌گذرانند. ایران در تولید علم در سال ۲۰۲۰، رتبه ۱۶ در جهان و اول در منطقه را دارد. همچنین ایران در شاخص نوآوری در رتبه ۶۰ در سال ۲۰۲۱ قرار گرفته است. بهبود و ارتقای شاخص‌های فناوری، تحقق اهداف اسناد بالادستی و قوانین، بسترسازی برای فعالیت نخبگان و ایجاد گفتمان فناوری و نوآوری و بازبینی ساختار و ایجاد آرایش متناسب با اکوسیستم فناوری از ضرورت‌های راه‌اندازی این معاونت به‌شمار می‌رود. وی همچنین گفت: توصیه ما این است که مدیر فناوری ذیل معاون پژوهشی و فناوری تعریف شود اما دانشگاه‌ها بسته به شرایطشان خودشان در هیات امنا می‌توانند در این رابطه تصمیم بگیرند. وی با اشاره به طرح دستیار فناوری گفت: در این طرح دانشجویان یک دوره زمانی شش‌ماهه کار دانشجویی در شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان می‌گذرانند و در آن مبلغ ماهانه یک میلیون تومان به دانشجویان کارشناسی، دو میلیون تومان به دانشجویان ارشد و سه میلیون تومان به دانشجویان دکترا پرداخت می‌شود. آیین‌نامه این طرح نوشته شده و تا آخر هفته هم ابلاغ می‌شود. به ۱۰ پارک علم و فناوری به صورت پایلوت مبالغ حمایتی پرداخت شده است.

 

گزارشی درباره عیدی بازنشستگان

عدم واریز عیدی بازنشستگان توسط سازمان تامین اجتماعی در این روزها موجب گلایه بازنشستگان شده است و بر همین اساس مراجعات بسیاری به کانون‌های بازنشستگان در سراسر کشور انجام شده است اما همچنان بازنشستگان پاسخ روشنی را برای عدم دریافت عیدی خود از این کانون‌ها دریافت نکرده‌اند. پیگیری‌های صورت‌گرفته توسط خبرنگار تسنیم حکایت از آن دارد که هنوز مصوبه دولت مبنی بر پرداخت عیدی به بازنشستگان به وزارت رفاه و در ادامه به سازمان تامین اجتماعی ابلاغ نشده است و به همین علت هنوز عیدی بازنشستگان به حساب آنها واریز نشده است. البته پیش از این و در تاریخ 17 بهمن‌ماه امسال، میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، درباره زمان پرداخت آن به بازنشستگان تاکید کرده بود که این سازمان همچنان منتظر مصوبه هیات دولت درباره مبلغ عیدی بازنشستگان است و به‌محض اینکه این مصوبه به سازمان تامین اجتماعی ابلاغ شود، فرآیند پرداخت آن انجام می‌شود. این در حالی است که هیات‌وزیران در جلسه مورخ 24 بهمن 1400، به دستگاه‌های اجرایی، نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی ایران اجازه داد به کارمندان خود (اعم از رسمی، ثابت، پیمانی، خریدخدمت، قراردادی و موقت) و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و تحقیقاتی و قضات که به‌طور تمام‌وقت اشتغال به کار دارند (به‌ استثنای کارگران شاغل در کارگاه‌های مشمول قانون کار)، مبلغ ثابت 16 میلیون ریال به‌نسبت مدت خدمت تمام‌وقت در سال 1400 به‌عنوان پاداش آخر سال (عیدی) در بهمن‌ماه سال جاری از محل بودجه مصوب دستگاه‌های اجرایی پرداخت کنند.

 

تخریب املاک در بستر رودخانه

رئیس کل دادگستری استان فارس اعلام کرد که در راستای اجرای قانون و صیانت از حقوق عامه ۱۱ مجتمع تفریحی در حریم رودخانه‌ها که برخی متعلق به نهادها و سازمان‌های دولتی در استان فارس است تا انتهای امسال تخریب و حریم رودخانه‌ها آزاد می‌شوند. وی ضمن تاکید بر اراده دستگاه قضایی در اجرای احکام آزادسازی تصرفات غیرقانونی اراضی ملی و طبیعی و حریم رودخانه‌های استان فارس گفت: این هفته طی جلسه‌ای با نهادهای متولی، موضوع آزادسازی حریم رودخانه‌ها در دستور کار است. او با بیان اینکه تخریب مستحدثات ۱۱ مجتمع تفریحی که برخی از آنها مربوط به نهادها و ادارات دولتی استان فارس است، در اولویت اجرا قرار دارد، گفت: عمده تصرفات در حاشیه رودخانه‌ها مربوط به حوزه‌های قضایی شیراز و سپیدان است و در سایر حوزه‌های قضایی فارس در این خصوص اقدامات پیشگیرانه مناسبی را انجام داده‌اند. موسوی همچنین از رفع تصرف از ۲۱ هکتار از اراضی حاشیه‌ای، بستر و حریم رودخانه‌ها در یک سال اخیر خبر داد و افزود: تاکنون ۲۶۴ پرونده در این خصوص در دادگستری استان فارس به صدور رای منجر شده است که همگی آرا به مرحله اجرا درآمده است. عمده این رفع تصرفات به میزان هفت هکتار مربوط به شهرستان داراب و پنج هکتار مربوط به شهرستان شیراز بوده است.

 

توضیح کانون وکلا درباره عدم برگزاری آزمون وکالت ۱۴۰۰

یک عضو هیات‌مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز گفت: کانون‌های وکلای دادگستری سال‌هاست به شکل منظم و بدون دخالت سازمان‌ها و نهادهای بیرونی، آزمون ورودی کارآموزی وکالت را به نحو احسن برگزار کرده‌اند ولی برگزاری آزمون سال ۱۴۰۰ به لحاظ دخالت بخش‌هایی از قوه قضائیه در نحوه انتشار آگهی آزمون، با مانع مواجه شد. سیدمهدی حجتی در رابطه با علت عدم برگزاری آزمون وکالت در سال جاری گفت: اراده کانون‌های وکلا و اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) همانند سنوات گذشته بر برگزاری آزمون به روال سابق بود و تمامی مقدمات لازم برای برگزاری آزمون نیز توسط اسکودا به نمایندگی از ۲۶ کانون وکلا در کشور فراهم شده بود ولی اختلافات بخشی از دستگاه قضا با کانون‌های وکلای دادگستری بر سر اجرای «آیین‌نامه اجرایی لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری» (مصوب تیرماه ۱۴۰۰ رئیس وقت قوه قضائیه) و اصرار معاونت حقوقی بر اجرای تمام و کمال این آیین‌نامه باعث شد که سازمان سنجش به واسطه نامه‌نگاری‌های صورت‌گرفته از ناحیه این معاونت، از انتشار آگهی آزمون وکالت کانون‌های وکلا امتناع کرده و انتشار آگهی را منوط به تایید مفاد آن توسط معاونت حقوقی قوه قضائیه کند. این وکیل دادگستری با اشاره به اینکه آیین‌نامه اجرایی لایحه قانونی استقلال کانون وکلا که در تیرماه ۱۴۰۰ به تصویب رئیس وقت قوه قضائیه رسیده است از نظر کانون‌های وکلا قابلیت اجرا ندارد، گفت: موادی از این آیین‌نامه به موضوع برگزاری آزمون کارآموزی وکالت، همچون سن داوطلبان و مواد درسی و نیز کسب حداقل نمره قبولی و مرجع مجری برگزاری آزمون می‌پردازد ولی از آنجا که آیین‌نامه یک کل واحد و غیرقابل تجزیه تلقی شده است و در موادی از این آیین‌نامه، استقلال کانون‌های وکلای دادگستری با الحاق موادی به پیش‌نویس آیین‌نامه پیشنهادی کانون‌های وکلا مورد نقض قرار گرفته و از طرفی در حالی که قرار بود آیین‌نامه سال ۱۴۰۰، یک آیین‌نامه اصلاحی و ناظر بر اصلاح آیین‌نامه سال ۱۳۳۴ باشد ولی باعث نسخ صریح و کلی آیین‌نامه سابق شد و به علاوه موادی به پیش‌نویس آیین‌نامه پیشنهادی کانون‌ها اضافه شده که برخلاف ماده ۲۲ لایحه قانونی استقلال کانون وکلا، در زمره پیشنهادهای مقام تنظیم‌گر و پیشنهادکننده که کانون‌های وکلای دادگستری هستند نبوده است؛ بنابراین هیات عمومی اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری به این نتیجه رسید که این آیین‌نامه به لحاظ مغایرت موادی از آن با قانون، قابلیت اجرا ندارد و تلاش‌ها برای اصلاح و تغییر این مواد نیز تاکنون نتیجه‌بخش نبوده است و در نتیجه برگزاری آزمون کارآموزی وکالت و آگهی آن که مقید به درج عبارت آیین‌نامه در متن ارسالی شده نیز تحت‌الشعاع این موضوع قرار گرفته است.

 

اخباری از بودجه شهر تهران

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان بودجه برای شهر تهران در نظر گرفته شده است که منابع تامین آن، منابع درآمدی شهرداری تهران مانند مالیات بر ارزش افزوده به مبلغ هشت هزار میلیارد تومان و ۲۲ هزار میلیارد تومان نیز درآمدهای ناشی از توسعه شهری مانند عوارض‌های ساختمانی و هشت هزار میلیارد تومان درآمدهای متفرقه نظیر جریمه کسر پارکینگ و همچنین هشت هزار میلیارد تومان از فروش اموال غیرمنقول و چهار هزار میلیارد تومان از تسهیلات بانکی هستند. رئیس شورا با اشاره به عوارض ساختمانی، گفت: برای سال آینده عوارض ساختمانی را کاهش داده‌ایم. شهرداری در لایحه خود ۵۷ هزار میلیارد تومان را پیش‌بینی کرده بود اما در شورا برای واقعی‌تر شدن، آن را به ۵۰ هزار میلیارد تومان کاهش دادیم. چمران در خصوص مجوز هفت طبقه شدن ساختمان‌ها نیز متذکر شد و افزود: در این خصوص بر اساس طرح تفصیلی عمل خواهد شد، مثلاً در این خصوص که شما اشاره کردید اگر ۶۰ درصد کوچه‌ای ساخته شده باشد، به باقی کوچه نیز در صورت داشتن شرایط همان تعداد طبقات تعلق خواهد گرفت. چمران در خصوص ساختن پنج هتل در بوستان‌های شهر تهران خاطرنشان کرد: این هتل‌ها قرار است در قالب مشارکت و سرمایه‌گذاری ساخته شوند و قطعاً از نظر جانمایی نیز در بوستان‌های بزرگ و فرامنطقه‌ای ساخته خواهند شد. وی در خصوص دیگر سرفصل‌های مصارف بودجه شهر تهران نظیر خدمات شهری، اظهار داشت: یک هزار و ۹۸۰ میلیارد تومان برای نظافت شهر و حدود دو هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان برای توسعه و نگهداری فضای سبز و ۵۷۰ میلیارد تومان برای تجهیزات آتش‌نشانی و دو هزار میلیارد تومان برای سازمان آتش‌نشانی و همچنین بر اساس قانون ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای جبران سختی کار آتش‌نشانان و نیز دو هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان برای مدیریت بحران در نظر گرفته شده است. 

♦♦♦

فارس: وزیر بهداشت خواستار عودت ۸۲۰ هزار دوز واکسن اهدایی غیرمجاز از لهستان شد. طبق اعلام عین‌الهی ظاهراً این واکسن‌ها بدون هماهنگی قبلی و از منابع غیرمجاز بوده است؛ ظاهراً این واکسن‌ها توسط آمریکایی‌ها تولید شده است.

مهر: متخصص بیماری‌های عفونی ضرورت واکسینه شدن علیه کرونا را مورد تاکید قرار داد و گفت: سلامت کودکان در مراکز واکسیناسیون پیش از تلقیح واکسن کرونا مورد بررسی قرار می‌گیرد و نگرانی وجود ندارد. چنانچه بعد از ابتلا علامت‌های بعد از بیماری وجود نداشته باشد بعد از دو هفته و اگر همچنان درگیر عوارض کرونایی هستید بهترین زمان واکسینه شدن هفته ششم به بعد است.

تسنیم: در شرایطی که همچنان برخی مدارس به ویژه در تهران در تعطیلات کرونایی به سر می‌برند، قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا، ممنوعیت تعطیلی کلی مدارس را ابلاغ کرد. بر اساس دستورالعمل ستاد ملی مبارزه با کرونا، با توجه به تاکید رئیس‌جمهور، تعطیلی کلی و سراسری مدارس ممنوع است.

ایسنا: ثبت‌نام نهمین آزمون استخدامی متمرکز دستگاه‌های اجرایی کشور سال ۱۴۰۰ که از روز چهارشنبه، ۲۷ بهمن‌ماه آغاز شده بود، طبق اعلام سازمان سنجش، تا روز جمعه، ششم اسفندماه تمدید شد. قرار است از این طریق ۳۴ هزار و ۸۰۰ نفر در وزارت آموزش و پرورش استخدام شوند.

تسنیم: مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر تبریز اعلام کرد: هواپیما به دیواره یک مدرسه برخورد کرده اما خوشبختانه مدرسه تعطیل بوده است. همچنین دو نیروی هوانیروز (شهید صادق فلاحی و شهید حنیفه‌زاد) و یک هموطن در خودرو شخصی خود از تلفات این حادثه هستند.

خبرآنلاین: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: در گشت و پایش‌های شبانه محیط زیست استان تهران در بهمن‌ماه سال جاری، از ۱۰۸۴ واحد صنعتی، صنفی و تولیدی کوچک و بزرگ‌مقیاس استان بازدید شد و فعالیت واحدهای آلاینده هوا در این پایش‌ها متوقف شده یا به حالت تعلیق درآمده است.

ایرنا: وزارت دادگستری به‌منظور اثربخشی جرایم نقدی مندرج در قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی درباره تخلفات شرکت‌ها و موسسات حمل‌ونقل پیشنهاد کرد مبالغ جرایم مندرج در قانون مذکور تعدیل شود.

مهر: دبیر کمیته علمی کشوری کووید ۱۹، از روند افزایشی مرگ‌های کرونایی در کشور طی یکی دو هفته آینده خبر داد و گفت: از اواخر اسفند، شاهد روند نزولی مرگ‌ومیر بیماران کرونایی خواهیم بود. برای بیماران سرپایی و افرادی که دارای علائم خفیف یا بدون علامت هستند یا حتی بیمارانی که بستری می‌شوند، آزیترومایسین هیچ جایگاهی ندارد.

♦♦♦

25 درصد مردم اختلال روان دارند

ایسنا نوشت: رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران می‌گوید: انتشار غیرکارشناسی و احساسی پدیده خشونت بر اساس تئوری یادگیری اجتماعی می‌تواند خودش حامل و عامل خشونت‌های جدید به شکل‌های دیگر شود. آمارهای رسمی وزارت بهداشت که سال ۹۴ بر اساس برآورد سال ۹۲ ارائه شد، نشان داد که حال حوزه سلامت روان خوب نبود؛ بین ۲۳ تا ۲۵ درصد مردم حداقل یک نوع اختلال روان داشتند. جامعه‌ای که حوزه سلامت روان خوبی ندارد و سرمایه اجتماعی در آن پایین است، بی‌تفاوتی اجتماعی مشهودتر می‌شود، مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی نهادینه نمی‌شود و وقتی نهادهای اجتماعی کارکردهای خود را نداشته باشند باید منتظر عوارض بود. 

 

پشت پرده مافیای «جعل شرکت» برای دور زدن مالیات

خبرگزاری فارس نوشت: با کپی کارت ملی و شناسنامه مردم و جعل کردن امضایشان، می‌شود به راحتی آنها را عضو هیات‌مدیره یک شرکت کرد. احراز هویت و تصدیق الکترونیکی راهکار جلوگیری از جعل عنوان در ادارات ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری است. در حال حاضر برای تاسیس و ثبت تغییرات شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری، سازوکاری جهت احراز هویت اعضای هیات‌مدیره و راستی‌آزمایی امضای آنان وجود ندارد. با در دست ‌داشتن کپی کارت ملی و شناسنامه ‌ و همچنین جعل کردن امضایتان، می‌شود به راحتی شما را عضو هیات‌مدیره یک شرکت کرد. در مراحل ثبتی بدون راستی‌آزمایی، فرض بر صحت و اصالت امضای شما در صورت‌جلسات ارائه‌شده توسط متقاضی گذاشته می‌شود.

 

علت حمله شکارچیان میانکاله به چهار محیط‌بان چه بود؟

ایرنا نوشت: فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گفت: عدم همخوانی تعداد سلاح‌های شکاری مجوزدار با میزان صدور پروانه شکار و صید سازمان حفاظت محیط‌زیست، ضعف قانون و نبود شعب تخصصی محیط زیست در دادگاه‌ها می‌تواند عوامل بروز مشکلاتی مانند هجوم شکارچیان به تالاب فریدونکنار باشد. 20 بهمن‌ماه بود که فیلمی در فضای مجازی منتشر شد که نشان می‌داد حدود ۱۰۰ نفر از شکارچیان مسلح به تالاب فریدونکنار هجوم بردند؛ مشخص شد علت این هجوم در اعتراض به لغو مجوز شکار در این منطقه بوده است، قبلاً هم این منطقه شاهد چنین رویدادهایی بود اما نه با این حجم، حال چه اتفاقی افتاده که شکارچیان در یک روز در سه مرحله به این تالاب حمله کردند حتی اقدام به شلیک کردند و چهار محیط‌بان زخمی شدند.

 

مادران باردار واکسن آسترازنکا نزنند

خبرگزاری برنا نوشت: فرمانده ستاد کرونای استان تهران درباره سبد واکسیناسیون مادران باردار، گفت: در ایران تمامی واکسن‌هایی که موجود است برای مادران پیشنهاد می‌شود اما ترجیحاً مادران باردار از آسترازنکا استفاده نکنند. بر اساس گزارش‌ها، پایین‌ترین میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را اول نانوایی‌ها و دوم سوپرمارکت‌ها دارند. زالی با اشاره به اینکه تقریباً نقاط آلوده شهر متوازن و همگن است، گفت: معمولاً مناطقی که بیشترین میزان ابتلا را ثبت کردند، به ترتیب مناطق ۴، ۲، ۵، ۱۴ و ۱۵ است که به دلیل میزان بالای جمعیت این مناطق است. در تهران طی یک هفته گذشته فوت کودکان ناشی از ابتلا به کرونا کمتر از ۱۰ نفر بوده است و در حال حاضر حدود ۲۴۰ کودک بستری هستند که ۵۲ کودک در ICU هستند.