شناسه خبر : 39901 لینک کوتاه

کاهش سن سارقان

تالاب انزلی به سرعت در حال خشک‌شدن است

پیشروی سنبل آبی تا زیر سکوهای سنگی بلوار ساحلی انزلی بخشی از حوضچه آرامش بندر را خشک کرد و به این ترتیب روند خشک شدن تالاب انزلی به بلوار ساحلی این شهر رسید. به گزارش ایرنا، هفته گذشته فیلمی در فضای مجازی منتشر شد که در آن عبور چند سگ را در بستر کانال حوضچه آرامش بندر انزلی که مسیر تردد قایق‌ها بود نشان می‌داد. این قسمت از بلوار ساحلی انزلی نیز به دلیل پوشانده شدن سطح آب با لجن‌های آلی تولید‌شده بر اثر تجمع گیاه سنبل آبی، انباشت رسوبات و کاهش تراز آب دریای خزر خشک شد و به این ترتیب نظریه‌ای که کارشناسان مبنی بر نابودی بیولوژیک گیاه به وسیله شوری آب دریا ارائه داده بودند تقریباً با شکست مواجه شد. پیش از این یکی از اعضای هیات علمی گروه محیط‌زیست در اظهار نظری به خبرگزاری ایرنا گیلان گفته بود سنبل آبی، تالاب انزلی و رودخانه‌های منتهی به دریای کاسپین را می‌خشکاند. این گیاه مهاجم نه‌تنها در حال خشکاندن تالاب انزلی است بلکه تهدیدی جدی برای تمام رودخانه‌های منتهی به دریای کاسپین در غرب و شرق استان گیلان به شمار می‌رود. مسوولان محیط زیست سیلاب‌های اخیر را در حرکت سنبل آبی به سمت دریا دخیل می‌دانند اما نکته شایان توجه ردپای عوامل انسانی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. در یکی از این موارد متولیان امر با کمک قایقرانان محلی برای بازگشایی مسیر تردد قایق‌ها به سمت تالاب با کمک یک دستگاه بیل مکانیکی گیاه را از یک سمت تالاب به سوی دریا روانه کردند. نتیجه این تصمیم مقطعی آلوده شدن پل‌ها، اسکله‌های قایقرانی، رودخانه‌ها، محوطه بندری، روگاهای انزلی، سطح تالاب بین‌المللی انزلی و سواحل خزر با گیاه مهاجم سنبل آبی بود. سنبل آبی چنان در پهنه‌های آبی گیلان ریشه دوانده که هر یک از نهادها و ارگان‌ها به فراخور موقعیت قرارگیری این گیاه مهاجم، دیگری را متولی مقابله با آن می‌داند.

 

کاهش سن سارقان

قاضی دادسرای عمومی و انقلاب تهران با بیان اینکه پایین آمدن سن سارقان اتفاقی بسیار نگران‌کننده است، گفت: این موضوع به دلیل تربیت خانوادگی و بحث‌های فرهنگی است و متاسفانه افرادی که دست به سرقت می‌زنند اغلب از خانواده‌های قشر آسیب‌پذیر و کم‌بضاعت جامعه هستند. به گزارش ایلنا، اسلام افضلی در یک برنامه رادیویی در مورد موبایل‌قاپی و خفت‌گیری گفت: در مورد سرقت قانون مجازات اسلامی نسبت به سارقان قاطع و خشن است و همان‌گونه که سارق دست به سلاح می‌برد و خشن سرقت می‌کند قانون هم به همان نحو با خشونت با او برخورد می‌کند. وی افزود: در قانون دو نوع سرقت اصلی به‌عنوان سرقت‌های حدی و سرقت‌های تعزیری جرم‌انگاری شده است که جرائم سرقت‌های حدی از فقه گرفته شده و ریشه اسلامی دارد که کمتر اتفاق می‌افتد چون شروط سیزده‌گانه‌ای دارد که به قطع دست منجر می‌شود و در سرقت‌های تعزیری هم انواع سرقت‌ها از نوع مسلحانه، مقرون به آزار، سرقت اموال دولتی و‌... جرم‌انگاری و در جرائم آن شدت بخشیده شده است و در برخی از موارد سرقت، تا ۲۰ سال حبس هم در نظر گرفته شده است. افضلی با بیان اینکه قانون در مورد سارقان و راهزنانی که دست به سرقت می‌زنند و موجب ترس مردم می‌شوند آورده که این افراد حکم محارب هستند و مجازات محارب اعدام است، گفت: پس می‌توان گفت که قانون برای انجام سرقت شدت و بازدارندگی دارد. قاضی دادسرای عمومی و انقلاب تهران ادامه داد: اینکه با این بازدارندگی و شدت هنوز هم آمار سرقت افزایش دارد، به دلیل این است که سرقت یک جرم مالی و چندمولفه است و عواملی همچون اعتیاد، فاصله طبقاتی، مسائل اجتماعی و‌... زمینه‌ساز و باعث وقوع سرقت می‌شوند. وی افزود: یکی از علت‌هایی که سارقان را برای انجام سرقت جریح می‌کند این است که افراد مال‌باخته برای ترس از بوروکراسی اداری پرونده‌های سرقت را پیگیری نمی‌کنند. افضلی با تاکید بر اینکه نمی‌توان همه تقصیرها را به گردن شهروندان انداخت، اظهار کرد: متأسفانه دستگاه‌های متولی در حوزه فرهنگی کم‌کاری‌هایی کرده‌اند که موجب شده این اتفاق بیفتد.

 

هیچ محکوم زیر ۱۸ سالی در زندان نگهداری نمی‌شود

بررسی آمار مربوط به کانون‌های اصلاح و تربیت کشور حاکی از سیر نزولی ورودی مددجویان این کانون‌ها و نیز کاهش زمان مدت ماندگاری محکومان زیر ۱۸ سال است. به گزارش ایلنا به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه، بر اساس قانون و برنامه‌ها و سیاست‌های حمایتی قوه قضائیه در مورد محکومان زیر ۱۸ سال، متهمان و محکومانی که سن آنها در زمان ارتکاب جرم تا هجده سال تمام شمسی باشد نه در زندان که در کانون اصلاح و تربیت نگهداری می‌شوند. بر این اساس افرادی که در زمان ارتکاب جرم کمتر از هجده سال شمسی دارند حتی اگر در زمان رسیدگی و صدور حکم، سن آنها بیش از این میزان نیز باشد، با رعایت قوانین و مقررات مربوطه، تنها در بخش جوانانِ کانون اصلاح و تربیت پذیرش و نگهداری می‌شوند. این در حالی است که به جز محکومانی که به نگهداری در کانون اصلاح و تربیت محکوم شده‌اند، بر پایه قوانین و مقررات تنها مدد‌جویانی که دارای بیش از بیست و سه سال سن باشند باید حسب مورد به اندرزگاه جوانان در بازداشتگاه یا ندامتگاه عمومی منتقل شوند. همچنین بر پایه آمار رسمی میزان ورودی افراد زیر ۱۸ سال و ماندگاری آنان در کانون در طول یک دهه گذشته کاهش جدی داشته است. مقایسه آماری ورودی مددجویان کانون اصلاح و تربیت نشان می‌دهد تعداد این افراد در سال ۱۴۰۰ بیش از ۵۰ درصد نسبت به سال ۱۳۹۰ کاهش داشته است. همچنین مدت ماندگاری مددجویان زیر ۱۸ سال از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۹ در بازه‌های مختلف (کمتر از شش ماه، شش ماه تا یک سال، یک تا دو سال، دو تا پنج سال) نیز سیر نزولی داشته به گونه‌ای که بر اساس آمار منتشره، کاهش ۵۰‌درصدی را نشان می‌دهد. همچنین بر اساس آمار به‌دست‌آمده در مورد میزان اعطای آزادی به مددجویان در سال ۱۳۹۹ نیز مشخص می‌شود که تعداد ۵۶۳۱ نفر از مددجویان کانون در مدت یک ‌سال گذشته آزاد شدند که از این تعداد ۵۲۱۶ نفر کمتر از شش ماه، ۲۴۵ نفر شش ماه تا یک سال، ۱۳۹ نفر یک تا دو سال و ۳۰ نفر دو تا پنج سال در کانون حضور داشتند.

 

«گل و حشیش» الگوی مخدر در کودکان و نوجوانان

مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: برخلاف بزرگسالان الگوی شماره یک در کودکان و نوجوانان «گل و حشیش» است. «رضا تویسرکان‌منش» مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با موادمخدر همچنین درباره روش‌های ترک اعتیاد در کودکان گفت: برای ترک اعتیاد در کودکان و نوجوانان که عمدتاً در ایران روی موادی مانند حشیش و گل می‌چرخد، اقدامات مبتنی بر خانواده‌درمانی، شناخت‌درمانی، رفتار درمانی و مسائل پیچیده‌تری است. تویسرکان‌منش درباره درمان اعتیاد در کودکان و نوجوانان کارتن‌خواب گفت: درباره کودکان و نوجوانان مبتلا به اختلال مصرف مواد برای اینکه کار اصولی و درستی انجام دهیم که براساس علم باشد چند جلسه با حضور افراد ذی‌ربط و نهادهای مختلف مانند سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت و پلیس در این زمینه را برگزار کردیم، به این نتیجه رسیدیم شیوه‌نامه‌ای تدوین و ابلاغ شود که البته در حال حاضر نیز این شیوه‌نامه در حال اجراست که درمان اعتیاد در کودکان و نوجوانان متفاوت از درمان اعتیاد در بزرگسالان است، بنابراین برنامه‌ای برای جمع‌آوری کودکان و نگهداری آنها در مراکز خاص مانند آنچه برای بزرگسالان وجود دارد نداریم اما باید ساماندهی شوند. تویسرکان‌منش با بیان اینکه خوشبختانه تعداد این کودکان زیاد نیست، تصریح کرد: برای ترک اعتیاد در کودکان و نوجوانان باید اختصاصی برای این کودکان برنامه‌ریزی شود، چراکه دنیای این کودکان در سنین مختلف متفاوت است. پیش‌بینی می‌شود هزار کودک درگیر سوءمصرف موادمخدر باشند. برخلاف بزرگسالان الگوی شماره یک در کودکان و نوجوانان گل و حشیش است.

 

صف «ازدواج» ۱۳ میلیون‌نفری

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان، با تاکید بر لزوم ارزیابی و رتبه‌بندی مراکز تخصصی مشاوره ازدواج، گفت: درحال‌حاضر ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار جوان در سن ازدواج داریم. به گزارش شرق، مهدی متقی‌فر اظهار کرد: در‌صدد هستیم که چشم‌اندازی را برای فعالیت و توسعه مراکز مشاوره در دستور کار قرار دهیم. متقی‌فر با بیان اینکه اجباری‌ کردن مشاوره پیش از ازدواج نیازمند وجود مراکز مشاوره تخصصی ازدواج «مطمئن» است، تصریح کرد: در این راستا باید مراکز مشاوره تخصصی ازدواج «مطمئن» باشند. ما دنبال مرکز مشاوره مطمئن هستیم؛ چراکه بعضاً نمی‌دانیم در اتاق مشاوره چه می‌گذرد. مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان، با ذکر مثالی افزود: بعضاً شنیده‌ایم زوجی برای طلاق به دفاتر مشاوره مراجعه می‌کنند اما با مشاوره درست تصمیم به ادامه زندگی می‌گیرند یا برعکس با مشاوره به آنها گفته شده طلاق بگیرند. وزارت ورزش و جوانان باید با مراکز مشاوره متخصص و مطمئن به جامعه خدمت کند. وی با بیان اینکه درحال تهیه اطلس مراکز تخصصی مشاوره ازدواج هستیم، تصریح کرد: بر اساس این اطلس مخاطبان توسط اپلیکیشنی به‌راحتی می‌توانند از نزدیک‌ترین مرکز تخصصی مشاوره ازدواج و از رتبه این مراکز مطلع شوند. این‌گونه مراجعات کانالیزه شده و مراکزی که خوب عمل می‌کنند، دیده می‌شوند. مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه در جامعه ما هنوز فرهنگ مشاوره نهادینه نشده است، افزود: از مهم‌ترین ریشه‌های این امر معرفی ‌نکردن ظرفیت مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و عدم اثرسنجی این مراکز است. باید این مراکز را اثرسنجی کرد تا نقاط‌ضعف دیده و نقاط قوت تقویت شوند.

 

آغاز پیک ششم کرونا در ایران

دکتر حمید سوری، استاد اپیدمیولوژی مرکز تحقیقات ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌ها و گروه اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگو با «شرق»، در پاسخ به این سوال که آیا رسماً وارد پیک ششم شده‌ایم، گفت: «برای آنکه بتوانیم پیک بعدی (نه موج) را برآورد کنیم، یک‌سری علائم و نشانه‌ها وجود دارد که شاخص‌های اپیدمیولوژیک هستند و این شاخص‌ها نشان می‌دهند که ما پیک ششم را شروع کرده‌ایم؛ اما اینکه ارتفاع این پیک چقدر باشد و دامنه آن چقدر است، هنوز مشخص نیست.» وی افزود: «سرعت افزایشی پیک، یعنی زاویه صعودی پیک هنوز خیلی تند نیست که ما شاهد انفجار یکباره باشیم؛ اما با آمدن اومیکرون و با توجه به سرایت‌پذیری بالایی که دارد، ممکن است زاویه صعودی پیک بعدی، زاویه عمودی‌تری شود و با سرعت پیش رود. البته هیچ‌کدام از اینها سرنوشت محتوم نیستند، ولی با شرایطی که کشور دارد و متغیرهایی که می‌بینیم، احتمالاً در چند روز و چند هفته آینده شاهد اوج‌گیری خواهیم بود. منتها یک‌سری تمهیدات باید انجام شود تا زمان بخریم و سرعت انتشار را کاهش دهیم و تا می‌توانیم این واریانت جدید را که قابلیت انتقال و گسترش بالایی دارد، در محدوده مکانی خود محصور کنیم و با خرید زمان، جامعه برای مقابله با اپیدمی آماده شده و بار اپیدمی کمتر شود.» میزان کشندگی این واریانت کمتر از دلتاست، ولی فراوانی مرگ‌ومیر و بستری، بستگی به تعداد مبتلایان دارد؛ هرچقدر مبتلا بیشتر شود، احتمال بستری و مرگ هم بالا می‌رود. بااین‌حال، عوامل دیگری مثل اینکه میزان واکسیناسیون، ترکیب سنی جوامع، وجود بیماری‌های زمینه‌ای در جامعه و میزان لود ویروس جامعه چقدر باشد نیز موثر است. 

♦♦♦

مهر: با شروع نیمه دوم سال و افزایش سرما و برودت هوا، آمار تلفات مسمومیت با گاز منواکسیدکربن در کشور رشد زیادی کرده است به نحوی که این آمار در آبان‌ماه امسال افزایش 8 /32‌درصدی را نشان می‌دهد.

ایسنا: رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور با اعلام اینکه حدود ۱۵۰ هزار بی‌سواد در گروه سنی ۱۰ تا ۱۹ساله در ایران وجود دارد، عوامل اقتصادی و به ویژه فرهنگی را از مهم‌ترین دلایل بی‌سوادی این گروه سنی دانست و افزود: از این تعداد بی‌سواد ۸۰ هزار نفر دختر و ۷۰ هزار نفر پسر هستند.

ایرنا: معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده از اعلام آمادگی این معاونت در زمینه هرگونه حمایت، پشتیبانی و همکاری در امور مربوط به ورزش فوتبال بانوان و توسعه آن خبر داد.

فارس: معاون امور هویتی و حقوقی سازمان ثبت احوال کشور گفت: بر اساس پیشرفت‌های سازمان ثبت احوال تا حداکثر اواسط سال آینده باقی‌مانده کارت‌های ملی صادر خواهد شد.

ایرنا: مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایران با بیان اینکه بیش از ۲۵ هزار بیمار در کشور چشم‌انتظار پیوند عضو هستند، گفت: در هر شبانه روز ۷ تا ۱۰ نفر از هموطنان به علت تامین نشدن عضو پیوندی، جان خود را از دست می‌دهند.

ایسنا: مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: در تلاش هستیم تا مدت تنفس (مدت زمان بین اعطای تسهیلات تا سررسید اولین قسط) وام ازدواج جوانان را افزایش دهیم تا زوجین توانایی بازپرداخت این وام را داشته باشند.

فارس: دادستان کل کشور گفت: درخواست من از مردم این است تا زمانی‌که موضوع رمزارز از منظر قانون تعیین تکلیف نشده است، وارد این معرکه نشوند.

ایلنا: «سحر تاجبخش» رئیس سازمان هواشناسی کشور گفت: تا 10 سال دیگر هم نمی‌توانیم با بارش‌ها خشکسالی آبی را جبران کنیم.

ایلنا: سرپرست دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان گفت: ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در سن ازدواج هستند و اینکه آیا آمار طلاق نسبت به جمعیت خیلی رشد داشته یا نه باید بررسی شود.

فارس: مسعود مهرپور، رئیس انجمن سکته مغزی درباره «وضعیت بروز و شیوع سکته مغزی در ایران»، بیان داشت: متاسفانه سن سکته مغزی در ایران حداقل 10 سال از میانگین جهانی پایین‌تر است.

ایلنا: معاون وزیر ورزش و جوانان گفت: در حوزه پیشگیری از مصرف مواد مخدر موفق عمل نکرده‌ایم و کاهش سن مصرف مواد مخدر در کشورمان امروز یک خطر است و تنها با ارسال یک پیامک نمی‌توان در حوزه پیشگیری اکتفا کرد.

♦♦♦

7 میلیون ‌شاغل بدون بیمه

همشهری نوشت: میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، اعلام کرد حدود شش میلیون و ۹۰۰ هزار شاغل بدون بیمه در کشور وجود دارد. به‌گفته مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی از سال‌های گذشته بیمه برای زنان خانه‌دار، دانشجویان، کارفرمایان و... در دستور کار بوده اما همچنان آمار بالای شاغلان بدون بیمه، باعث نگرانی‌های عمومی در حوزه کار و فعالیت فعالان کارگری است. هرچند در دو ماه گذشته با اطلاع‌رسانی بیشتر و توسعه آی‌تی بیمه زنان خانه‌دار نزدیک به دو برابر رشد داشته است. کمیته راهبری گسترش پوشش بیمه‌ای در سازمان تامین اجتماعی با مشارکت واحدهای مختلف تشکیل شده و در این کمیته دستورالعملی تهیه و به‌زودی به تمامی استان‌ها ابلاغ می‌شود.

 

افزایش سن، مهم‌ترین عامل سرطان در کشور

شرق نوشت: «علی قنبری‌مطلق»، رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره شایع‌ترین سرطان‌ها در ایران گفت: شایع‌ترین سرطان در زنان، سرطان پستان و در مردان سرطان پروستات است. مهم‌ترین علل بروز سرطان افزایش سن جمعیت و نسبت جمعیت سالمند نسبت به جمعیت جوان است که در کشور ما و دیگر کشورها در حال رخ‌ دادن است. ما در کشورمان جمعیت جوانی داریم که در سال‌های آینده به سمت پیری خواهند رفت. این مساله باعث خواهد شد که طی دو دهه آینده بر اساس پیش‌بینی‌ها بروز سرطان در ایران بیشتر از متوسط جهانی باشد. به غیر از افزایش سن می‌توانیم به تغییر شیوه زندگی و کم‌تحرکی نیز اشاره کنیم. تقریباً ۶۰ درصد جمعیت کشور کم‌تحرک هستند.

 

وضعیت خطرناک بیماران خاص در سایه کمبود دارو

ابتکار نوشت: کمبود داروی بیماران تالاسمی به مرحله بحرانی رسیده است. به گفته یونس عرب، عضو هیات مدیره انجمن تالاسمی ایران این مشکل از ابتدای سال ۱۴۰۰ آغاز شده است چرا که هیچ قلم دارویی که برای این بیماران است وارد کشور نشده است مگر ۳۰۰ ویال داروی تقلبی که مشکلات بسیاری را برای این بیماران به وجود آورده است. عرب با اشاره به پیامدهای مرگبار کمبود داروی بیماران تالاسمی گفت: خواسته مشخص بیماران تالاسمی تامین داروی مورد نیاز اعم از خارجی و داخلی است. وی درخصوص مشکلات موجود بیماران تالاسمی برای تامین داروی مورد نیاز گفت: استفاده از داروهای تاریخ مصرف‌گذشته و بدون نام و نشان خارجی یکی از چالش‌های پیش روی بیماران است و مرگ‌و‌میر بیماران به‌شدت افزایش یافته.

 

واکسن‌نزده‌ها در معرض مستقیم ابتلا به اومیکرون

شهروند نوشت: مسعود مردانی عضو کمیته علمی مقابله با کرونا درباره تاثیرگذاری واکسیناسیون حداکثری و لزوم تزریق دوز سوم واکسن کرونا گفت: «عمدتاً افرادی که واکسن نزده‌اند، در حال حاضر دقیقاً در معرض ابتلا به اومیکرون هستند. بعضی از واکسن‌ها که از فرمول ویروس ضعیف‌شده برای واکسیناسیون استفاده کرده‌اند مثل سینوفارم، برکت و بهارات، به طور کلی روند کار واکسن طوری است که با دو دوز ایمنی کامل برای بدن ایجاد نمی‌شود و حتماً ضروری است که دوز سوم چهار ماه بعد از دوز دوم تزریق شود تا بدن به ایمنی کامل برسد. پس کسانی که این واکسن‌ها را زده‌اند و چهار ماه از دوز دوم‌شان گذشته، برای تزریق دوز سوم اقدام کنند تا از ایمنی بدن‌شان اطمینان داشته باشند.»