شناسه خبر : 39022 لینک کوتاه

واکسیناسیون 50 درصدی

شبکه‌های اجتماعی در اشغال نوجوانان

در دو سال گذشته به‌دلیل مجازی شدن آموزش‌ها، میزان دسترسی و استفاده کودکان و نوجوانان از اینترنت، موبایل و تبلت و به‌تبع آن استفاده این قشر از شبکه‌های اجتماعی بیشتر شده است. این مشاهدات را اطلاعات تازه مرکز آمار ایران هم تایید می‌کند. براساس گزارش مرکز آمار ایران، میزان عضویت در شبکه‌های اجتماعی برای افراد 15ساله و بیشتر در کشور که در سال 1396 برابر 53 درصد بوده، در سال 1399 به 65 درصد رسیده و متوسط حضور روزانه در شبکه‌های اجتماعی از یک ساعت و چهار دقیقه در سال 96 به یک ساعت و 32 دقیقه در سال 1399 رسیده است. همچنین میزان عضویت در پیام‌رسان واتس‌اپ در این بازه زمانی سه‌ساله که شامل برش‌های زمانی قبل و بعد از پاندمی کروناست از 24 درصد به 5 /88 درصد رسیده و در اینستاگرام از 1 /43 درصد به 68 درصد افزایش یافته است. هرچند این آمارهای مقایسه‌ای مربوط به تمامی گروه‌های سنی بالاتر از 15 سال است، اما حتی اگر با وجود شکاف دیجیتال در سنین بالا، توزیع یکنواختی را برای گروه‌های سنی مختلف تصور کنیم، نشان می‌دهد که میزان حضور نوجوانان در شبکه‌های اجتماعی سه تا چهار برابر شده است. بهروز بیرشک، روانشناس اجتماعی در گفت‌وگو با همشهری، ضمن اعلام نتایج یک مطالعه که توسط محققان ایرانی با نگاه به تغییرات در سطح بین‌المللی در دوران کرونا انجام و در مجلات علمی معتبر منتشر شده است، نسبت به عواقب شدت یافتن حضور در فضای مجازی هشدار می‌دهد و می‌گوید: «در این تحقیق از یک رشد 52درصدی اعتیاد به اینترنت در دنیا به‌خصوص از زمان شروع کووید 19 صحبت شده و یکی از توصیه‌هایی که در این پژوهش اعلام شده، ضرورت اعمال مداخلات موثر برای پیشگیری و کاهش رفتارهای اعتیادآور آنلاین و همچنین در دسترس قرار دادن دستورالعمل‌ها در این‌باره به‌ویژه برای نوجوانان است.» بیرشک آسیب‌هایی نظیر طردشدگی، انزوا و کاهش حس اعتماد را ازجمله عواقب استفاده افراطی از اینترنت و فضای مجازی می‌داند.

استمرار نگرانی از بازگشایی مدارس

در نظرسنجی اخیر مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) در خصوص «بازگشایی مدارس در اول مهرماه به صورت حضوری با توجه به شرایط فعلی کرونا»، مشخص شد که 5 /62 درصد از کل جامعه آماری با این موضوع مخالف هستند. به گزارش ایسنا، مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در تاریخ ۲۱ تا ۲۵ شهریورماه ۱۴۰۰ نظرسنجی را در خصوص بحث بازگشایی مدارس به صورت حضوری در سطح ملی انجام داد. اطلاعات این نظرسنجی با رعایت اصول علمی و با درنظر گرفتن جمعیت بالای ۱۸ سال کشور (شهری و روستایی) با تعداد نمونه ۱۵۸۱ نفر به شکل مصاحبه تلفنی گردآوری شد. در این نظرسنجی، شهروندان به این دو سوال: «با توجه به شرایط فعلی کرونا با بازگشایی مدارس در اول مهرماه به صورت حضوری موافقید یا مخالف؟» و «در چه صورت موافق بازگشایی مدارس به صورت حضوری هستید؟» پاسخ دادند. براساس نتایج به‌دست‌آمده مشخص شد، 5 /62 درصد از افراد کل نمونه با بازگشایی مدارس به صورت حضوری مخالف هستند؛ 5 /32 درصد با بازگشایی به صورت حضوری موافق بوده و 9 /4 درصد نیز به این سوال پاسخی ندادند. یافته‌های این نظرسنجی برحسب خانواده‌هایی که دانش‌آموز داشتند، مقداری متفاوت بود. 9 /62 درصد پاسخگویان که در خانواده خود دانش‌آموز دارند، مخالف بازگشایی مدارس در اول مهرماه به صورت حضوری هستند و در مقابل، ۳۵ درصد با بازگشایی مدارس به صورت حضوری در شرایط فعلی موافق هستند. میزان موافقت با بازگشایی مدارس در اول مهرماه به صورت حضوری در مراکز استان‌ها 5 /26 درصد، در شهرهای کوچک 4 /30 درصد و در روستاها 3 /44 درصد بود. 3 /40 درصد از کسانی که مخالف بازگشایی مدارس به صورت حضوری هستند، اعلام کردند که تا زمان ریشه‌کن شدن کرونا، مدارس به صورت حضوری بازگشایی نشوند. همچنین ۵۵ درصد پاسخگویان عنوان کردند که در صورت واکسیناسیون همه معلم‌ها و دانش‌آموزان، موافق بازگشایی مدارس به صورت حضوری هستند. 7 /0 درصد پاسخگویان، واکسینه شدن همه دانش‌آموزان و 4 /0 درصد نیز واکسینه شدن همه معلم‌ها را عامل موافقت با بازگشایی مدارس به صورت حضوری عنوان کردند و 5 /3 درصد نیز به این سوال پاسخی ندادند.

عبور از واکسیناسیون ۵۰‌درصدی

حیدر محمدی با بیان اینکه تا امروز بیش از ۵۰ درصد مردم را واکسینه کرده‌ایم، گفت: در حوزه واکسیناسیون به حدود ۴۵ میلیون دوز رسیده‌ایم و دیگر وضعیت دارد فرق می‌کند و تا دو سه هفته دیگر شاید به ۷۰ درصد هم برسیم. بنابراین، دیگر لازم نیست دستورالعمل‌هایی را که قبلاً داشتیم، اجرا کنیم، بلکه باید آنها را به‌روز کنیم. مثلاً لاک داون هوشمند را ایجاد کنیم و مطالب را به‌روز بتوانیم انجام دهیم. وی افزود: مرگ‌و‌میر روزانه ۶۰۰ و ۷۰۰نفری که می‌بینیم، واقعاً فاجعه است. اکنون هر‌کس در جهت نادرست تشویق کند، جنایت می‌کند. مقصر فقط وزارت بهداشت نیست، بلکه همه عوامل دخیل اگر مردم را به گمراهی بکشانند، مقصرند. در عین حال خواهشم این است که مطالب مختلف را به جامعه نکشانند، هرچه هست در همین کمیته صحبت شود و اجماع شود. در هیچ جلسه‌ای ۱۰۰ درصد افراد موافق نیستند، بلکه همیشه موافق و مخالف وجود دارد، اما وقتی به نتیجه رسیدید، همه به آن نتیجه احترام گذاشته و در بیرون مخالف آن را نگوییم. این درست و اخلاقی نیست. یک صدا باید از کمیته علمی بلند شود و آن صدایی است که اکثریت به آن نتیجه می‌رسند. در بحث‌های علمی هیچ گاه نمی‌توان ۱۰۰درصدی صحبت کرد و هر کس با توجه به تجربیاتش نظر دارد، اما وقتی کمیته علمی و کشوری می‌شود، باید هماهنگی وجود داشته باشند. در عین حال خواهشم این است که افراد به عنوان عضو کمیته، نظر خلاف شورا را ندهند و این قابل قبول نیست. تنها چیزی را که مصوب جلسه باشد، قبول می‌کنیم. مخالفان هم در همین کمیته بحث کنند. به گزارش ایلنا، «حیدر محمدی»، معاون سازمان غذا و دارو در گفت‌وگویی تلویزیونی نیز در ارتباط با کمبود واکسن آسترازنکا در مراکز واکسیناسیون گفت: ما آسترازنکا را فقط از یکسری منابع مورد تایید می‌توانیم بیاوریم که آن منابع هم به ما حداکثر در حد یک تا دو میلیون واکسن می‌دهند. بیشترین مقدار واکسن آسترازنکا که برای ما آمده است چیزی در حد دو میلیون و 800 هزار دوز بود که از ژاپن آمد.

بحران فرونشست دشت فسا 140 برابر استاندارد جهانی

یک پژوهشگر و فعال محیط‌زیست با هشدار درباره تبعات جبران‌ناپذیر توسعه سدسازی در منطقه زاگرس گفت: «در منطقه‌ای بین جهرم و فسا (استان فارس) به دلیل برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی و کف‌شکنی چاه‌ها برای آبیاری باغ‌های مرکبات، زمین سالانه تا 54 سانتی‌متر نشست دارد و این عدد 140 برابر عددی است که از سوی اتحادیه اروپا، به عنوان شرایط بحرانی معرفی شده (چهار میلی‌متر در سال) و حالا به دلیل خشکسالی، هم باغ‌های مرکبات آن منطقه از بین رفته و هم فرونشست دشت قابل بازگشت نیست در حالی که در همان منطقه، بزرگ‌ترین فروچاله منطقه آسیای جنوب غربی ایجاد شده است.» محمد درویش به روزنامه اعتماد گفت: «خطر سدسازی به مراتب بیشتر از شالیزارهاست. درست است که تبدیل رویشگاه جنگل‌های هیرکانی در شمال به شالیزار، نهایت بدسلیقگی بود ولی اراضی کشاورزی، حداقل یک پتانسیل تولید برای تامین معیشت مردم و جلوگیری از مهاجرت و حاشیه‌نشینی دارد درحالی‌که حکایت خسارات سدسازی، بسیار غم‌انگیزتر و خطرناک‌تر است. در نتایج پژوهشی که 500 اکولوژیست برتر جهان بر هزار سد در هزار منطقه مختلف دنیا انجام دادند، حتی یک سد هم سود بیش از خساراتش نداشت. یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که سدها ایجاد می‌کنند، تولید گاز متان است چون به دنبال سرازیر شدن آب، درختان منطقه زیر آب می‌رود و به صورت بسیار بطئی فاسد می‌شود و انتشار گاز متان حاصل از این فساد، باعث افزایش گازهای گلخانه‌ای و تغییر اقلیم خواهد شد که نقیض هدف سدسازی است. علاوه بر این، نگهداری حجم بالای آب در محوطه بزرگ پشت سدها، شدت تبخیر را افزایش می‌دهد آن هم در سرزمینی که متوسط تبخیرش، دو هزار میلی‌متر و در برخی نقاط کشور تا پنج هزار میلی‌متر هم هست. پس بسیار نابخردانه است که در سرزمین واقع در قلمرو خشکی جهان و در عرض بین 25 تا 40 درجه، آب را در سطح زمین نگهداری کنیم، آن هم در سرزمینی که آبرفت‌های درشتانه داریم و می‌توانیم با یک‌دهم هزینه سدسازی، آب را در سفره‌های آب زیرزمینی نگهداری کرده و سپس، با کمترین هزینه ممکن و بدون استفاده از موتورپمپ‌ها و بدون خروج ارز و بدون ایجاد آلودگی، آب را از چشمه‌ها و قنات‌ها و کاریزها، استحصال کنیم.» درویش در اشاره به دیگر مشکلات سدسازی گفت: «تاثیر سدسازی برای طبیعت، مثل تاثیر مرفین در بدن انسان است. مرفین در کوتاه‌مدت، درد را تسکین می‌بخشد اما مانع از تشخیص ریشه درد می‌شود. حجم بالای آب پشت سدها هم این نشانی غلط را می‌دهد که در این منطقه، آب زیاد است و بنابراین، مصرف آب افزایش می‌یابد در حالی که آب ذخیره‌شده پشت سدها، هویت اکوسیستمی دارد. باید دید این حوضه آبخیز تا کجا ادامه دارد و این حوضه آبخیز قرار بوده چه تغییری در نظام آب‌شناختی هیدرولوژیک منطقه ایجاد کند که حالا به دنبال سدسازی، این تغییر مختل شده است؟ در منطقه کروسیوند (استان فارس) به دنبال ایجاد سدهای ملاصدرا و سیوند در کنار سد درودزن، بزرگ‌ترین پهنه آبی منطقه؛ دریاچه بختگان، تشت و کمجان را از دست دادیم علاوه بر اینکه یک قطب جدید تولید گرد و خاک ایجاد کردیم که متاسفانه موجی از مهاجرت به دنبال داشت و بدتر اینکه با ایجاد این سدها، حیات بزرگ‌ترین انجیرستان دیم در استهبان هم به‌شدت به مخاطره افتاد.»

درخواست ممنوع‌الخروجی رئیس سازمان سنجش

 پس از جنجال‌هایی که بر سر کنکور و نحوه طراحی سوالات به خصوص در بخش ریاضی رخ داد، مجلس شورای اسلامی به عنوان دادخواه بخشی از داوطلبان کنکور وارد عمل شد و تقاضای توضیح کرد. به گزارش اعتماد، پس از مدتی یعنی در اواخر تیرماه نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان سنجش آموزش کشور از سال ۱۳۹۱ موافقت کردند. تقابل سازمان سنجش و مجلس میان شخصیت‌های حقیقی این دو نهاد بالا گرفت. احمد نادری، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در نامه‌ای به دادستان کل کشور خواستار ممنوع‌الخروج شدن رئیس سازمان سنجش شد. در مقابل ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در نامه‌ای از دکتر قالیباف رئیس مجلس درخواست کرد به اظهارات مطرح‌شده از سوی این نماینده‌ها در مورد خروج وی از کشور رسیدگی قانونی شود. احمد نادری، از نمایندگان فعال در توئیتر نوشت: «برای جلوگیری از تکرار سناریوی خروج از کشور، در نامه‌ای به دادستان محترم، خواهان ممنوع‌الخروج شدن رئیس سازمان سنجش و برخی مدیران آن شدم. یکی از مهره‌های کلیدی وزارت علوم که ظلم‌های فراوانی در سال‌های قبل به دانشگاهیان کرد، به‌رغم مفتوح بودن پرونده‌اش در کمیسیون اصل 90، از کشور خارج شد. همچنین شائبه خروج برخی از مدیران این سازمان نیز با عنایت به شکایات و تخلفات گسترده وجود دارد، لهذا خواهشمند است دستور مقتضی جهت ممنوع‌الخروج شدن ایشان را صادر فرمایید تا خللی در فرآیند تظلم‌خواهی مردم و صیانت از حقوق بیت‌المال رخ نداده و امکان فرار از بار مسوولیت و پاسخگویی برای این فرد میسر نگردد. پیشاپیش از عنایت و دستور عاجل جنابعالی سپاسگزارم.» پس از انتشار گسترده خبر این نامه ابراهیم خدایی هم دست به‌قلم شد و نامه‌ای به رئیس مجلس شورای اسلامی نوشت. در نامه خدایی آمده است: «پیرو نامه احمد نادری نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلام‌شهر و پردیس به دادستان کل کشور مبنی بر قصد اینجانب برای خروج از کشور به بهانه فرصت مطالعاتی، با توجه به اینکه اینجانب تا به حال درخواستی از دانشگاه محل استخدام و هیچ مرجع قانونی دیگری جهت فرصت مطالعاتی نداشته‌ام به استحضار می‌رساند مطالب ایشان کذب محض است، لذا خواهشمند است دستور فرمایید بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی به نشر اکاذیب توسط ایشان رسیدگی صورت گیرد.» در همان روز انتشار خبر تصویب طرح تحقیق و تفحص از سازمان سنجش در تیرماه، این سازمان در اطلاعیه‌ای نوشته بود که آمادگی همکاری کامل با مجلس را دارد. 

♦♦♦

ایسنا: علیرضا زاکانی، شهردار تهران اعلام کرد: شهرداری تهران ۸۰ هزار میلیارد تومان بدهی دارد که 5 /12 هزار میلیارد باید بابت آن سود بانکی پرداخت کنیم، اما این به معنای بن‌بست نیست و شهر ظرفیت‌های زیادی دارد و راه‌های متنوعی وجود دارد که بن‌بستی برای ما نمی‌گذارد.

ایرنا: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در حال حاضر نزدیک به یک میلیون نفر در ایران مبتلا به بیماری آلزایمر وجود دارند که با توجه به پاندمی کرونا و عوارض ناشی از آن بی‌تردید این آمار بیشتر شده است.

ایسنا: رئیس کل سازمان نظام پرستاری گفت: بعد از واکسیناسیون کرونا برای پرستاران تاکنون حتی یک مورد فوت ناشی از کرونا در پرستارانی که هر دو دوز واکسن را زده‌اند، نداشته‌ایم و مرگ‌ومیر پرستاران بر اثر این بیماری در کشور به صفر رسیده است.

ایرنا: رئیس جمعیت هلال احمر، از واردات ۶۰ میلیون دوز واکسن جدید توسط جمعیت هلال‌احمر از ۱۰ مهر تا ۱۰ آبان‌ماه خبر داد.

فارس: رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: 80 تا 90 درصد اتوبوس‌ها سن فرسودگی را گذرانده‌اند. وضعیت اتوبوس‌های تهران بحرانی است و بیش از دو هزار دستگاه اتوبوس در پارکینگ خوابیده است که باید برای نوسازی و اورهال آنها فکری کرد.

ایلنا: مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران گفت: مخازن زباله موجود در شهر تهران با مخازن «قفل‌دار» با هدف جلوگیری از «زباله‌گردی» تعویض خواهد شد.

مهر: رئیس سازمان بهزیستی کشور از واریز ۴۸۰ هزار تومان کمک‌هزینه معیشتی (سه‌ ماه دوم) برای بیش از ۱۳۳ هزار نفر از افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید که بالای ۱۸ سال سن دارند و فاقد شغل درآمدی هستند، خبر داد.

ایلنا: علی آقامحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام کرد: مهم‌ترین چالش محلات کشور گسترش اعتیاد است اما در مساله اعتیاد نقطه هدف نباید صرفاً مساله مواد مخدر باشد زیرا به تجربه دیده شده که کنترل مواد و محدود ساختن دسترسی به آن عملاً باعث سوق دادن فرد معتاد به زمینه‌های دیگر اعتیاد می‌شود.

 صدا و سیما: دبیر و رئیس دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت گفت: هزینه‌های درمان نازایی و ناباروری تحت پوشش بیمه‌های درمانی قرار گرفت.

ایلنا: علی باقرزاده، مدیر گروه شبکه شاد، با اعلام اینکه ۱۲ تا ۱۳ درصد از دانش‌آموزان صرفاً به خاطر نداشتن تبلت در شبکه شاد نیستند، گفت: اغلب مادران دانش‌آموزان ابتدایی به کمک معلمان و دانش‌آموزان آمدند از این‌رو در مقطع دانش‌آموزان ابتدایی با افت کمتری در تحصیل مواجه بوده‌ایم.

♦♦♦

شغل دوم، قاچاق چوب

اعتماد نوشت: قاچاق چوب در شرق استان گلستان از دهنه مینودشت تا پارک ملی گلستان تبدیل به شغل دوم بسیاری از مردم شده است. یک ناظر محلی می‌گوید: «پیش از کرونا هم چنین شرایطی وجود داشت اما با شیوع آن ما به یک‌باره شاهد اوج‌گیری برداشت‌ها هستیم. آنها علاوه بر اینکه چوب‌های خشک و پوسیده را از جنگل جمع می‌کنند، با اره برقی سراغ درختان سالم هم رفته و با توجه به تناژی که دارند آنها را قطع می‌کنند. مشتری درختان قطع‌شده علاوه بر این کارخانه، نجاری‌ها هم هستند اما چوب‌های جمع‌شده، همگی به فردی که مسوول خرید کارخانه‌ای در یکی از این شهرستان‌هاست، فروخته می‌شود. حجم برداشت با توجه به اینکه تعداد زیادی از افراد درگیر آن هستند، بالاست.»

 

اعتراض مبتلایان ام‌اس به گرانی ۱۰برابری داروها

شرق نوشت: مبتلایان ام‌اس با راه‌اندازی کارزاری به گران شدن ناگهانی این داروها اعتراض کرده‌اند. تعداد زیادی از مبتلایان در بیانیه این کارزار که خطاب به وزیر بهداشت نوشته شده است، به گران شدن ۱۰برابری برخی از داروهای این بیماری اعتراض کرده‌اند. در بیانیه این کارزار آمده است: «در عرض 9 ماه، سه داروی خارجی خط اول کنترل ام‌اس کمیاب و در نهایت نایاب شدند. اتفاق بعدی این بود که مشابه ایرانی داروی آونکس ناگهان دچار کمبود پوشش بیمه‌ای شد و افرادی که این دارو را مصرف می‌کردند یک‌شبه در داروخانه‌ها با فاکتور 300‌هزارتومانی به‌جای 60 یا 70 هزار تومان مواجه شدند... سه داروی خارجی در داروخانه‌ها با قیمت 8 تا 9 میلیون تومان با بیمه، موجود شده‌اند.»

 

خطر کمبود اسیدفولیک برای مادران باردار

ایرنا نوشت: رئیس انجمن نورویورولوژی ایران، نسبت به تبعات خطر کمبود اسیدفولیک در مادران باردار و ابتلای نوزاد به بیماری میلومننگوسل هشدار داد. مهری مهراد گفت: بیماری میلومننگوسل در برخی مناطق کشور شایع است و نوزادان مبتلا به آن دو تا سه روز بعد از تولد باید حتماً تحت جراحی قرار گیرند زیرا در غیر این صورت دچار مشکل فلج پا و اختلال در اندام تحتانی خواهند شد. میلومننگوسل نوعی بیماری و ناهنجاری مادرزادی است که در آن سیستم عصبی جنین به درستی تکامل پیدا نکرده و به علت نقصی در تشکیل لوله عصبی جنین ایجاد می‌شود. علل مختلفی در ایجاد و بروز این بیماری گزارش شده که کاهش اسیدفولیک مادر باردار حین حاملگی از علل اصلی بروز میلومننگوسل است.

 

به‌کارگیری نرم‌افزار تشخیص تصادفات ساختگی

میزان نوشت: کارشناس عالی تصادفات پلیس راهور گفت: اخیراً امکانات جدیدی برای پلیس راهور وارد شده از جمله رایانه‌های کوچکی که مختص رسیدگی به تصادفات هستند. اطلاعات اولیه و ثانویه مربوط به یک تصادف در سامانه مربوط به این رایانه‌ها به طور دقیق به ثبت می‌رسد. این اطلاعات توسط پلیس راهور با هم مطابقت داده می‌شود. از این طریق مامور پلیس راهور می‌تواند تشخیص دهد این تصادف ساختگی بوده یا خیر. در واقع این نرم‌افزار به سرعت و در لحظه به متخلفان آگاهی‌های لازم را منتقل می‌کند. این مساله باعث شده رانندگان با دقت و احتیاط بیشتری به رانندگی بپردازند. چون آنها آگاه شده‌اند که اطلاعات مربوط به تخلفاتشان به سرعت در نرم‌افزار هوشمند ثبت تخلف به ثبت می‌رسد.