شناسه خبر : 38145 لینک کوتاه

وطن‌پاشی

دولت سیزدهم در محیط‌ زیست چه کارهایی بکند، چه کارهایی نکند؟

 

محمد درویش/ رئیس کمیته محیط ‌زیست در کرسی سلامت اجتماعی یونسکو

1  به زودی ایرانیان برخوردار از دولتی می‌شوند که برخلاف دو دولت قبلی، هرگز از شعارها و وعده‌های محیط‌زیستی در برنامه‌هایش یاد نکرده است. این می‌تواند خبر نگران‌کننده‌ای برای محیط‌ زیستی‌ها باشد. در حالی که نیست! چرا؟

2  دولت حسن روحانی بارها خود را محیط‌زیستی‌ترین دولت تاریخ ایران نامید و با وعده احیای دریاچه ارومیه، گاوخونی، هورالعظیم، بختگان، حل مشکل پسماند و زباله، برطرف کردن بحران آلودگی هوا و اهمیت دادن واقعی به تشکل‌های محیط‌زیستی به ساختمان پاستور وارد شد. اما در نهایت، محیط‌ زیستی‌ها با هشتگ #دولت- محیط‌نیستی به بدرقه‌اش رفته و در یکی از پرشمارترین درخواست‌ها، ده‌ها هزار نفر از کنشگران و متخصصان محیط ‌زیستی پای نامه‌ای را امضا کردند که خواهان برکناری معاونش در محیط‌زیست، یعنی عیسی کلانتری شدند.

3  چنین است که اینک کمتر محیط‌زیستی را می‌توان پیدا کرد که از پایانِ کار چنین دولتی که خود را محیط‌زیستی هم می‌خواند، نگران باشد. نکته‌ای که می‌تواند برای ابراهیم رئیسی یک برگ برنده باشد اگر در انتخاب فرد شماره یک پردیسان، به جای ناخدا دوباره سراغ کلانتر نرود!

4  خلاصه اینکه کشتی طوفان‌زده محیط‌زیست ایران که درگیر بدترین موج انقراض حیات وحش، آلودگی هوا، فرونشست زمین، فرسایش خاک، اُفت کیفی منابع آب، آتش‌سوزی جنگل‌ها، گرم شدن زمین و نابودی تالاب‌هاست؛ نیازمند برخورداری از برنامه‌ای منسجم و هدفمند است که بتواند در چشم‌اندازی 20‌ساله، دوباره وسعت رویشگاه‌های جنگلی را به ابتدای قرنی که اینک در سال پایانی‌اش هستیم، یعنی ۲۰ میلیون هکتار رسانده و تخریب هشت میلیون‌هکتاری را جبران کند. همچنین، لازم است تا حق‌آبه تالاب‌ها را مقدم بر کشاورزی و صنعت تامین کرده، تالاب راهبردی هورالعظیم را در وسعت ۴۰۰ هزار هکتار مجدداً احیا کرده و در کنوانسیون جهانی رامسر ثبت کند.

5  تشکیل وزارت منابع طبیعی و جدایی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از ساختار وزارت جهاد کشاورزی از دیگر اهدافی است که اگر تحقق یابد، بی‌شک دولت سیزدهم را به محیط ‌زیستی‌ترین دولت تاریخ ایران در طول یک قرن اخیر بدل می‌سازد.

6  این در حالی است که دقیقاً صحبت از کاهش سطح عرصه‌های طبیعی به بهانه تولید بیشتر در بخش کشاورزی و دام؛ یعنی: افزایش وابستگی معیشتی پرشتاب‌تر به منابع آب و خاک و گشایش‌های اقتصادی در پسِ پشتِ انحلال دستگاه متولی منابع طبیعی و محیط‌زیست کشور می‌شود که بسیار نگران‌کننده است.

7  امیدوارم رئیس‌جمهور سیزدهم کار را به کاردان سپرده و به نصایح متخصصان این حوزه توجه کرده و بر روند فروپاشی سرزمینی و ورشکستگی بوم‌شناختی وطن افسار زند.

دراین پرونده بخوانید ...