شناسه خبر : 36823 لینک کوتاه

فاجعه آموزشی در سیستان و بلوچستان

مرمت طاق کسرا؛ همچنان در انتظار صحت‌سنجی و اختصاص بودجه

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: کارشناسان میراث فرهنگی در حال پیگیری صحت فرو ریختن بخشی از طاق کسرا هستند، پس از اعلام نتایج بررسی‌ها و در صورت تخصیص اعتبارات از سوی سازمان برنامه و بودجه و موافقت دولت، کارشناسان مرمت ایران برای مرمت این طاق باستانی به عراق اعزام می‌شوند. علی‌اصغر مونسان در گفت‌وگو با ایرنا، با اشاره به قرار گرفتن طاق کسرا در کشور عراق گفت: این بنای تاریخی همواره برای ما از اهمیت زیادی برخوردار بوده است و حتماً پیگیری می‌کنیم که کاری برای احیا و مرمت طاق کسرا انجام دهیم و پیش از این نیز همواره از همتایانم خواسته‌ام حفاظت این بنای تاریخی را جدی بگیرند و توجه بیشتر کنند چون این اثر تاریخی محدود به یک کشور نیست و به تاریخ دنیا و بشریت تعلق دارد. وی افزود: البته کشور عراق به دلیل مشکلات ناشی از جنگ کمتر توانسته در حوزه میراث فرهنگی فعالیت داشته باشد. مونسان با اعلام اینکه کارشناسان میراث فرهنگی در حال پیگیری صحت فرو ریختن بخشی از این طاق باستانی هستند، گفت: نتایج بررسی‌ها به دولت اعلام می‌شود و در صورت تخصیص اعتبارات از سوی سازمان برنامه و بودجه و موافقت دولت، کارشناسان مرمت ایران به عراق اعزام می‌شوند. وی افزود: امیدواریم با اختصاص بودجه‌، مرمت خوب و اصولی در این بنای تاریخی انجام شود تا چند سال نگرانی ریزش در این بنا وجود نداشته باشد.

 

وضعیت فاجعه‌بار آموزشی در سیستان و بلوچستان

به گزارش ایسنا در اوایل سال تحصیلی جاری مسوولان آموزش و پرورش گزارش دادند که حدود ۴۰۰ هزار دانش‌آموز سیستان و بلوچستان به تلفن هوشمند و تبلت دسترسی ندارند و اخیراً نیز وزیر ارتباطات عنوان کرد که افزون بر ۱۰۰ هزار دانش‌آموز در این استان از دسترسی به اینترنت و آموزش‌های مجازی محروم هستند. بیماری ویروسی کرونا که از سال قبل در کشور و منطقه سیستان و بلوچستان جولان می‌دهد، بسیاری از ضعف‌ها و کمبودهای آموزشی در این منطقه را نمایان ساخته است. سابق بر این گفته می‌شد که مدارس کپری و غیراستاندارد در کیفیت پایین آموزشی دخیل‌اند، اما بیماری کرونا از سال قبل تاکنون نشان داده که علاوه بر کمبود فضاهای آموزشی و معلم، در آموزش‌های مجازی در این استان باید شاهد رخداد فاجعه باشیم. حقیقتاً فاجعه خاموش آموزشی برای سیستان و بلوچستان مظلوم و محروم در راه است. فاجعه دانش‌آموزانی که به دلیل نبود امکانات هیچ بهره‌ای از آموزش مجازی نبرده‌اند. امسال نیز آموزش‌ها با همان بی‌کیفیتی و ضعف‌ها آغاز و همچنان متزلزل‌تر از قبل تداوم دارد و تاسفبار است که برخی مسوولان آموزش و پرورش بر این ضعف‌ها چشم بسته‌اند. محمدامین میربلوچزهی رئیس شورای روستای شوگه خاش سیستان و بلوچستان گفت: آموزش‌ها در مدارس روستایی واقعاً ضعیف و با تک‌معلم و آمار بالای دانش‌آموزی و حضوری کردن آموزش‌ها در مناطق روستایی به دلیل نداشتن تلفن هوشمند و اینترنت و ارتباطات و به بهانه اینکه تجمع در مدارس روستایی کمتر از شهر بوده، نوعی کم‌لطفی در حق دانش‌آموزان روستایی است. برحسب گزارش‌های مسوولان افزون بر ۵۰۰ هزار دانش‌آموز استان سیستان و بلوچستان از نعمت برخورداری از گوشی هوشمند، تبلت، اینترنت و ارتباطات محروم‌اند. این اعداد و ارقام که حدود نیمی از دانش‌آموزان استان را شامل می‌شود، هشدار یک فاجعه را می‌دهد، سیستان و بلوچستان گرچه از نظر کرونا در وضعیت بهتری نسبت به دیگر استان‌ها قرار دارد اما از نظر آموزش و پرورش وضعیت فراتر از قرمز است.

 

زنان، تشکیل‌دهنده سه‌چهارم جمعیت سالمندانِ مجرد

«حسام‌الدین علامه» رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور در گفت‌وگو با ایلنا در خصوص ازدواج سالمندان گفت: این موضوع مطرح است که سالمندان از نظر مباحثی همچون ملزومات اولیه ازدواج مانند مسکن، لوازم زندگی و... وضعیت حداقلی را برای شروع یک زندگی مشترک دارند، اما با توجه به اینکه وجود همسر و همدم در دوران سالمندی برای جلوگیری از انزوای سالمندان و آرامش و سلامت روانی آنها بسیار موثر است و به زندگی مستقل سالمندان و کاهش هزینه‌های اقامت آنها در مراکز اقامتی و همچنین نگهداری آنها در درون خانواده بسیار کمک می‌کند، بنابراین امر ازدواج سالمندان امر بسیار مهمی است. علامه با بیان اینکه ما با پدیده تجرد قطعی مواجه هستیم، تصریح کرد: پدیده تجرد قطعی سن ازدواج را بالا برده است و همچنین با موضوع طلاق به عنوان یک آسیب اجتماعی در سال‌های اخیر مواجه هستیم به‌طوری که الان بیش از دو میلیون نفر از سالمندان ما تنها هستند، بنابراین ازدواج سالمندان بسیار مهم و لازم است ولی آنها بیشتر از اینکه نیاز به وام داشته باشند به فرهنگ‌سازی برای عرفی کردن و هنجار کردن ازدواج سالمندان نیاز دارند. حدود بیش از سه‌چهارم سالمندان تنهای ما زنان هستند، بنابراین لازم است فرهنگ‌سازی کافی و یک بسته قوانین و هنجارهای اجتماعی و قراردادی برای تسهیل ازدواج سالمندان زن تنها اتفاق بیفتد و این بیشتر یک کار رسانه‌ای و فرهنگ‌سازی را می‌طلبد. البته در خصوص اختصاص وام ازدواج به سالمندان هم می‌تواند درصدی از وام ازدواجی باشد که به جوانان تعلق می‌گیرد.

افزایش مصرف روغن‌های حیوانی؛ تهدید سلامت جامعه

افزایش قیمت روغن خوراکی و کم شدن آن در بازار طی هفته‌های اخیر از یک‌سو سبب افزایش گرایش به مصرف روغن‌های حیوانی در میان اقشار مختلف شد که برخلاف باورهای رایج از نظر کارشناسان تغذیه سلامت جامعه را تهدید می‌کند و از سوی دیگر قیمت انواع روغن‌های حیوانی را به‌طور چشمگیری افزایش داده است. به گزارش ایرنا، کمبود روغن خوراکی در بازار که از میانه‌های آبان امسال شروع شده بود و بیش از یک ماه نیز ادامه داشت، پیامدهای مختلفی برای قیمت این محصول و حتی روند توزیع آن داشت، اما دامنه پیامدهای این کمبود به تغییر ذائقه بخشی از جامعه برای استفاده از روغن‌های حیوانی به جای روغن‌های خوراکی با پایه گیاهی نیز کشیده شده است. موضوعی که از نگاه کارشناسان و صاحب‌نظران حوزه تغذیه می‌تواند سبب تهدید سلامت مصرف‌کنندگان به‌ویژه در جامعه‌ای مانند مازندران با آمار بالای بیماری‌های قلبی و عروقی و آمار بالای چاقی باشد. تلفیق باور بخشی از جامعه درباره سالم‌تر بودن چربی‌های حیوانی اعم از دنبه، پیه و شحم گاوی با نیاز ایجادشده به روغن پس از کمبود روغن خوراکی در بازار طی هفته‌های اخیر موجی از افزایش مصرف این روغن‌ها را در جامعه ایجاد کرده است. البته با توجه به در دسترس بودن این چربی‌های حیوانی در مازندران و قرار داشتن آنها در پیشینه غذایی مردم این استان، سرعت گرایش به این نوع روغن‌ها در این استان نسبت به سایر مناطق کشور بیشتر بود. این موضوع را می‌توان از افزایش خرید دنبه و روغن‌های حیوانی در مازندران به سادگی دریافت. البته روندی که با توجه به قیمت بالای این روغن‌ها در بین اقشار متوسط رو به بالا بیشتر به چشم می‌آید. دکتر «بابک قنبرزاده» استاد دانشگاه، متخصص صنایع غذایی و عضو پویش کیفیت محصولات غذایی در این باره می‌گوید: به‌طور کلی خوب یا بد بودن روغن‌ها را بر اساس سه پارامتر میزان اسیدهای چرب اشباع، کلسترول و اسیدهای چرب ترانس طبقه‌بندی می‌کنند. روغن‌هایی که اسیدهای چرب اشباع بالاتری دارند، از لحاظ تغذیه‌ای نامطلوب‌ترند و روغن‌های حیوانی از همین دسته روغن‌ها هستند.

 

زنان برخی استان‌ها کولبری آب می‌کنند

یک پژوهشگر حوزه آب می‌گوید متاسفانه در بسیاری استان‌ها زنان و کودکان کولبری آب می‌کنند و برای آب آشامیدنی باید مسافت‌های زیادی بروند و ظرف آب را بر دوش بگیرند و به خانواده برسانند که علت همه این مشکلات این است که در بخش حکمرانی آب، با یک عدم تعادل عجیب مواجهیم به‌طوری که برای برخی مناطق هزینه‌هایی سرسام‌آور صرف می‌شود و بعضی مناطق حتی از آب آشامیدنی هم محروم هستند. دکتر مهتا بذرافکن در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در طول تاریخ زندگی بشر شاهد آن هستیم که آب مهم‌ترین رکن تشکیل جوامع بوده و موجب پایداری آنها شده است، بنابراین کم‌آبی چیزی است که می‌تواند جوامع را از بین ببرد و باعث حرکت و جابه‌جایی آنها شود. وی با اشاره به نمونه‌های عینی آن در کشورمان افزود: این مسائل را در کشور ایران نیز شاهد بوده‌ایم، مثلاً خراسان جنوبی یکی از استان‌هایی است که نزدیک به سه هزار روستای آن به دلیل فقر آب تخلیه شده و به حاشیه شهرها مهاجرت کرده‌اند. وی افزود: در سیل‌های جاری‌شده بسیاری از زمین‌ها و محصولات کشاورزی از بین رفته، دام‌ها تلف شده و متعاقباً زندگی روستایی حداقل برای یک تا چند سال به فروپاشی می‌رسد و از سوی دیگر در مناطقی که خشکسالی می‌آید، کل زندگی اجتماعی و جنبش و شور زندگی از بین می‌رود. پژوهشگر حوزه آب، استان خوزستان را یک استان آسیب‌دیده از دستکاری بشر در طبیعت می‌داند و معتقد است: خوزستان با 13 سد و پروژه‌های انتقال آب به یکی از بلاخیزترین استان‌های کشور تبدیل شده است. با وجود اینکه بسیاری از روستاهای این استان در مجاورت سدها قرار گرفته از آب آشامیدنی محروم هستند و شاهد هستیم که چگونه هرساله با معضل کم‌آبی مواجه می‌شویم. وی نابرابری در توزیع آب را منشأ این مشکلات عنوان کرد: این یک طنز تلخ است که این روستاییان در مجاورت 13 سد همچنان تشنه هستند و این نشان‌دهنده توزیع نابرابر و بسیار ناعادلانه آب است.

 

اعتراض بازنشستگان تامین اجتماعی به طرح متناسب‌سازی

به گزارش تسنیم، پس از برآورده نشدن درخواست بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی مبنی بر اجرای کامل طرح متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران و تجمع آنها در مقابل ادارات سازمان تامین اجتماعی، بار دیگر آنها با برگزاری تجمعاتی خواستار رسیدگی به خواسته‌هایشان شدند. بازنشستگان علاوه بر درخواست مجدد اجرای کامل متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی با سایر صندوق‌های بازنشستگی، به مسوولان وزارت رفاه و سازمان تامین اجتماعی نسبت به شرایط معیشتی و همچنین حقوق اعتراض کردند. بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی درخواست اصلاح ماده 96 قانون تامین اجتماعی از مجلس شورای اسلامی، افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی بر اساس نرخ تورم سالانه، رفع اشکال متناسب‌سازی حقوق از‌کار‌افتادگان و بازماندگان و محاسبه متناسب‌سازی حقوق برابر 30 روز کاری، درخواست اختصاص بودجه از منابع دولت برای متناسب‌سازی به سازمان تامین اجتماعی همانند صندوق بازنشستگی کشوری، رفع تبعیض ناروا بین همکار و غیرهمکار (ماده 69 آیین‌نامه)، احتساب کامل سنوات ارفاقی مشاغل سخت و زیان‌آور در متناسب‌سازی، تصویب طرح سه‌جانبه‌گرایی و پیش‌بینی نماینده بازنشستگان کارگری در شورای عالی تامین اجتماعی، اختصاص دو درصد سهام شستا به مستمری‌بگیران تامین اجتماعی، پیشنهاد اصلاح بند و تبصره 2 بودجه 1400 و اختصاص افزایش بودجه اختصاص‌یافته از مبلغ 900 هزار میلیارد ریال به 1500 هزار میلیارد ریال و الزام سازمان تامین اجتماعی به ترمیم متناسب‌سازی در سال 1400 و پرداخت عیدی سالانه همانند کارگران شاغل را مطرح کردند.

♦♦♦

ایسنا: مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه حدود نزدیک به ۲۲ هزار نیروی انسانی در سازمان بهزیستی به ارائه خدمت مشغول هستند، گفت: از زمان ابلاغ بخشنامه تعارض منافع ۴۰۲ نفر از کارکنان سازمان بهزیستی در کشور مشمول این بخشنامه شدند.

فارس: سخنگوی قوه قضائیه گفت: تحقیقات پرونده جانباختگان هواپیمایی اوکراینی تکمیل شده و تا پایان دی‌ماه رسیدگی می‌شود.

ایرنا: فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران گفت: حمل‌ونقل عمومی به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم برای رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی مهم‌ترین محل برای انتقال کووید ۱۹ است.

ایسنا: فرمانده یگان حفاظت وزارت میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری گفت: کارکنان یگان حفاظت استان خوزستان موفق شدند از تخریب و فعالیت غیرمجاز در حریم درجه یک معبد چغازنبیل و محوطه تاریخی جوبجی جلوگیری کنند.

ایلنا: فرمانده مرزبانی استان هرمزگان از دو عملیات موفق و کشف ۸۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در مرزهای آبی ساحلی شهرستان‌های بندر جاسک و میناب خبر داد.

ایرنا: سرپرست اداره حفاظت محیط زیست دلگان در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: تالاب جازموریان با وجود خشکی هنوز میزبان پرندگان مهاجر از جمله فلامینگوها برای زمستان‌گذرانی است.

ایلنا: تفاهم‌نامه همکاری آموزش‌وپرورش با وزارت نیرو با هدف ارتقای سواد آب و انرژی، ایجاد نگرش و تغییرات رفتاری مثبت پایدار در جامعه مخاطب آموزش‌وپرورش امضا شد.

ایرنا: پویانمایی «گرگم و گله می‌برم» به کارگردانی امیرهوشنگ معین در فهرست نهایی فیلم‌های کوتاه انیمیشن اسکار ۲۰۲۱ قرار گرفت.

مهر: معاون توسعه اجتماعی معاونت جوانان گفت: در حال حاضر تعداد مراکز مشاوره ازدواج و خانواده وابسته به وزارت ورزش و جوانان ۳۵۰ مرکز است که این رقم تا پایان سال ۱۴۰۰ به ۵۰۰ مرکز افزایش می‌یابد.

ایرنا: معاون اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گلستان گفت که با وجود تلاش برای بازسازی آثار سیل پارسال هنوز ۶۰۰ کیلومتر از جاده‌های خسارت‌دیده استان به‌ویژه در مناطق روستایی مرمت و نوسازی نشده است.

ایسنا: معاون فنی و عملیاتی مرکز اورژانس تهران از افزایش ۱۰درصدی تماس‌ها با اورژانس در پی آلوده شدن هوای شهر خبر داد.

ایرنا: دکتر سعید البرزی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نسبت به پیشرفت بیماری اندومتریوز (اختلال غشای داخل رحم) هشدار داد و گفت: حدود ۱۰ درصد بانوان در سنین باروری به‌طور متوسط با این بیماری درگیر می‌شوند.

تسنیم: سخنگوی شورای شهر تهران طی نامه‌ای به وزارت میراث فرهنگی، خواستار ثبت ملی ۱۸ سینما در لاله‌زار شد.

♦♦♦

اعتیاد ۹۰ درصد دانش‌آموزان بعد از ترک تحصیل

خبرگزاری مهر نوشت: دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: پیمایش دقیقی در جامعه هدف انجام شد و نتیجه آن بود که ۹۰ درصد دانش‌آموزانی که ترک تحصیل می‌کنند به یکی از آسیب‌های اجتماعی همچون اعتیاد روی می‌آورند. دبیرکل ستاد با بیان اینکه راه‌اندازی اردوگاه‌ها و مراکز نگهداری معتادان، از دیگر اقدامات ستاد است، تصریح کرد: طی دو سال گذشته، ۱۰ مرکز نگهداری، همراه با آخرین روش‌های درمانی و کارآموزی راه‌اندازی شده است. متاسفانه ۸۰ درصد معتادان بعد ترک، مجدداً به سمت اعتیاد بازمی‌گردند که در این زمینه، همکاری‌هایی با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی داریم و داروهای جدیدی با همکاری معاونت علمی ریاست‌جمهوری در حال تولید است.

 

افت کیفیت آموزشی دروس مهارتی در دوران کرونا

خبرگزاری دانشجویان ایران نوشت: رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی گفت: افت کیفیت آموزشی به‌ویژه دروس مهارتی در دوران شیوع کرونا، تغییرات پیوسته کتاب‌ها و برنامه‌های درسی وزارت آموزش و پرورش، رشته نیاز آموزش و پرورش به معلم و عدم انطباق آن با اعتبارات محدودیت در تخصیص ردیف استخدامی به منظور جذب هیات علمی از جمله چالش‌های پیش‌روی این دانشگاه است. در حال حاضر در هفت هزار هنرستان فنی و حرفه‌ای و کارودانش در کشور، ۹۴۰ هزار دانش‌آموز مشغول به تحصیل هستند که در واقع این تعداد شامل 5 /6 درصد از دانش‌آموزان کل کشور می‌شود. وی پیشنهاد داد: شرایط برخورداری از ردیف‌های بیشتر و تسهیل در جذب اعضای هیات علمی مورد نیاز و بازنگری در قوانین متعهدان خدمت به منظور افزایش انگیزه در دانشجو‌معلمان فراهم شود.

 

تعداد پرستاران یک‌چهارم نیاز کشور است

میزان نوشت: رئیس کل سازمان نظام پرستاری، استخدام پرستار را یک نیاز جدی و اضطراری کشور خواند و گفت: سازمان نظام پرستاری به شدت این مساله را به‌عنوان مهم‌ترین مطالبه مردم، بیماران و جامعه پرستاری کشور دنبال می‌کند و بر این باور است که حتی یک نفر از سهمیه ۳۰ هزارنفری استخدام پرستاران نباید به غیر از گروه پرستاری اختصاص پیدا کند. رئیس کل سازمان نظام پرستاری افزود: سوال این است که چرا در این شرایط خاص برخی مسوولان از جهت روش کار بسیار عادی رفتار می‌کنند. انگار اصلاً کرونایی وجود ندارد. روال بوروکراتیک خود را طی می‌کنند و نسبت به رفع کمبود جدی پرستار در بیمارستان‌ها اقدام عاجل نمی‌کنند.

 

محرومیت شدید کرونایی‌ترین شهر ایران

ایرنا نوشت: شهر آمل که در هفته‌های اخیر به عنوان بحرانی‌ترین منطقه کرونازده کشور معرفی شده است، این روزها تنها با یک مرکز تشخیص سرپایی ویروس کرونا از مراجعان مشکوک پذیرایی می‌کند که اعتراض مردم و همچنین کادر بهداشتی مرکز را به همراه داشته است. به گزارش ایرنا، شهرستان آمل از موج دوم همه‌گیری ویروس کرونا همواره به عنوان بحرانی‌ترین شهرستان مازندران از لحاظ تعداد مبتلایان و همچنین مرگ‌ومیر ناشی از بیماری کووید ۱۹ شناخته می‌شود. این شهرستان در حال حاضر حدود ۲۰ درصد از کل بیماران بستری کرونایی در بیمارستان‌های استان را به خود اختصاص داده است. زمانی نه‌چندان دور سهم آمل از بیماران بستری حدود ۴۰ درصد بود.

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها