شناسه خبر : 22704 لینک کوتاه

بریده روزنامه‌ها

خشکسالی به مازندران رسید

a-18-1در گزارشی درباره خشکسالی در خزر نوشت: تحلیل آماری دفتر مطالعات اقلیمی و اقلیم دریا و ساحل اداره کل هواشناسی مازندران نشان می‌دهد که روند رو به رشد تبخیر آب بهار امسال در استان مازندران چهار برابر بیشتر از میزان بارندگی بوده، درحالی‌که میانگین بارش استان در بهار امسال 7 /92 میلی‌متر بود، تبخیر آب بیشتر از چهار برابر آن یعنی 5 /369 میلی‌متر ثبت شده است. همچنین اختلاف بارش بهار سال جاری نسبت به بهار سال گذشته 7 /42 درصد کاهش داشت و برای دوره آماری هم کاهش 6 /16‌درصدی را نشان می‌دهد. این آمار به معنی پسروی آب دریای خزر با سرعتی بسیار بیشتر از چیزی است که پیش‌ازاین درباره آن هشدار داده شده بود.

♦♦♦

آمار تجرد قطعی مردان سه میلیون نفر بیشتر از زنان

a-18-2نوشت: بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران، مجموع زنان و مردانی که پس از طلاق همسر تنها زندگی می‌کنند یک میلیون و ۱۱۱ هزار و ۸۶۶ نفر است که ۳۹۹ هزار و ۸۴ نفر مرد و ۷۱۲ هزار و ۷۸۲ نفر زن هستند. ۳۱۳ هزار و ۶۹۸ زن بیش از مرد پس از طلاق تنهایی را برگزیده‌اند. در کل کشور ۲۰ میلیون و ۱۵۴ هزار و ۶۲۶ زن و مرد هرگز ازدواج نکرده وجود دارد. ۱۱ میلیون و ۵۵۷ هزار و ۸۳۷ نفر مرد و هشت میلیون و ۵۹۶ هزار و ۷۸۹ زن هرگز ازدواج نکرده‌اند. به این ترتیب تعداد مردانی که هرگز ازدواج نکرده‌اند دو میلیون و ۹۶۱ هزار و ۴۸ نفر بیش از زنان است.

 ♦♦♦

صداوسیما و زنده‌یاد محمود جهان

a-19-1در گزارشی درباره درگذشت محمود جهان، خواننده موسیقی محلی جنوب ایران، نوشت: موسیقی بومی جنوب ایران، گاه با سوءتفاهم‌هایی همراه بوده است؛ سوءتفاهم از این‌رو که این موسیقی پرنشاط، ابتدای امر، محل بحث و بررسی و اعمال برخی محدودیت‌ها بود، اما طولی نکشید که به بدنه موسیقی رسمی ما راه یافت و در جشنواره‌هایی با نگاه‌های ارزشی نیز جدی گرفته شد. حتی صداوسیما نیز بارها میزبان محمود جهان و دیگر خواننده‌های موسیقی بندری بود تا بگوید این سوءتفاهم‌ها با زحمت امثال جهان و با سعه‌صدر و آگاهی مسوولان موسیقی، رسمیت پیدا کرده است. محمود جهان، به ادعای دوستداران و همکارانش یکی از کسانی بود که برای موسیقی جنوب زجر و زحمت کشید.

♦♦♦

بانک ژن مجرمان

a-19-2نوشت: آن‌طور که رئیس بانک ژنتیک پزشکی قانونی می‌گوید هدفگذاری نخست این بانک ثبت 10هزار نمونه هویتی بوده که تا‌کنون 14 هزار نمونه ژنتیک ثبت شده؛ عددی که تا پایان امسال قرار است به سه‌برابر افزایش پیدا کند. رضا رئوفیان با بیان اینکه تا پایان سال‌ جاری نمونه هویتی از 30 هزار زندانی پرخطر در سراسر کشور تهیه و پروفایل آنها در بانک ژنتیک ذخیره می‌شود، می‌گوید: «قرار است با همکاری سازمان زندان‌ها و اداره کل بهداشت و درمان با توجه به محدودیت بودجه‌ای و زیرساختی براساس اولویت‌بندی هویت ژنتیک مجرمان پرخطر تکرار‌شونده در بانک اطلاعات ژنتیک در تمام کشور تهیه شود که اکنون در زندان تهران بزرگ و قزل‌حصار جمع‌آوری این اطلاعات آغاز شده است.»

 

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها