شناسه خبر : 22702 لینک کوتاه

ادامه چالش توزیع مواد مخدر دولتی

خطر بازگشت به «ناصرخسرو»

اعتراض به لغو کنسرت ناظری‌ها در استان خراسان از جمله اخباری بود که هفته گذشته در رسانه‌ها انعکاسی وسیع یافت. قرار بود شهرام ناظری به همراه حافظ، فرزند هنرمندش، شامگاه جمعه ششم مردادماه طرح «آوازپارسی» را در شهرستان قوچان برگزار کند، اما این کنسرت به دستور دادستانی لغو شد.

اعتراض به لغو کنسرت ناظری‌ها در استان خراسان از جمله اخباری بود که هفته گذشته در رسانه‌ها انعکاسی وسیع یافت. قرار بود شهرام ناظری به همراه حافظ، فرزند هنرمندش، شامگاه جمعه ششم مردادماه طرح «آوازپارسی» را در شهرستان قوچان برگزار کند، اما این کنسرت به دستور دادستانی لغو شد. روزنامه ایران در گزارشی با عنوان «جزئیات بستن در به روی ناظری‌ها» شرح ماوقع را به نقل از حافظ ناظری به این شرح گزارش داده است: «دو روز پیش از اجرای این کنسرت اعلام کردند سالن معلم برای این اجرا مناسب نیست و سالن کارگران را انتخاب کردند. البته پیش از آن حواشی لغو کنسرت در فضای مجازی و خبرگزاری‌ها به گوش ما رسیده بود اما بازهم تاکید داشتیم که به شایعات توجه نکنید و کنسرت برگزار خواهد شد. ناگفته نماند تا دو ساعت به برگزاری کنسرت نیز از سوی دادستانی نامه رسمی مبنی بر ممنوعیت کنسرت اعلام نشده بود حتی به مردمی که با عشق و علاقه در جلوی سالن به صف ایستاده بودند این نوید را دادند که ساعت اجرا به 22 موکول شده است. من و استاد ناظری به همراه گروه از ساعت 15:50 دقیقه در ساختمان ارشاد حضور داشتیم تا این مساله پیگیری شود اما هیچ اتفاقی نیفتاد تا آنکه ساعت 19 دادستان شهرستان قوچان با من تماس گرفتند و اظهار داشتند که این سالن مناسب اجرا نبوده و جان ما و اعضای گروه در خطر است و بعد گوشی را قطع کردند. فشار و استرس‌های این موضوع سبب شد حال استاد ناظری بد شود و متاسفانه به درمانگاه منتقل شدند. این در حالی است که مسوولانی که مانع اجرای این کنسرت شدند ادعای نگرانی از جان استاد را داشتند.» 

توضیح رمضانعلی آذری، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان قوچان، نیز این بود: «چند جلسه حضوراً و شخصاً با ریاست ارشاد داشتیم که تاکید کردیم بحث امنیت آن مکان (سالن ورزشی کارگران قوچان) با حضور 2000 نفر جمعیت امکان‌پذیر نیست و موارد مشکل‌دار هم رفع نشده است و تاکید کردم با این مشکلات این برنامه حتماً اجرا نخواهد شد.» آن‌طور که ایسنا گزارش داده،‌ آذری همچنین گفت: «این برنامه اگر اجرا می‌شد و خدای‌ناکرده حادثه‌ای مثل پلاسکو به وجود می‌آمد ما باید پاسخ می‌دادیم و در حال حاضر نیز که این برنامه در شأن مردم اجرا نشد باز هم ما هدف قرار گرفتیم، اما واقعیت‌‎هایی است که در این بین مسوولان برگزارکننده صریح اعلام نکردند و تا آخرین لحظه مردم را اذیت کردند.» اما نحوه مواجهه دادستانی با کنسرت ناظری‌ها واکنش‌های متعددی حتی از سوی چند نماینده مجلس از جمله علی مطهری، پروانه سلحشوری و احمد مازنی را به دنبال داشت. در همین حال علیرضا قامتی، فرماندار شهرستان قوچان، با بیان این توضیح که چه در حوزه فرهنگی و چه حوزه امنیتی مخالفتی برای اجرای کنسرت شهرام و حافظ ناظری در قوچان وجود نداشته است، خبر داد که در روزهای آینده این کنسرت در قوچان برگزار خواهد شد. 

♦♦♦

اتفاقات پی‌درپی در خراسان 

تیراندازی مرگبار، گروگانگیری و کودک‌ربایی از دیگر اتفاقاتی بود که باعث شد هفته گذشته استان خراسان بیشتر مورد توجه افکار عمومی قرار بگیرد. هفتم مردادماه امسال فرمانده انتظامی مشهد خبر داد که در منطقه قاسم‌آباد مشهد فردی مسلح به سمت راننده یک خودرو پراید شلیک و از محل حادثه متواری شد. آن‌طور که ایلنا گزارش داده،‌ سرهنگ محمد بوستانی گفت: راننده خودرو از ناحیه صورت زخمی و برای مداوا به بیمارستان منتقل شد که مصدوم به علت شدت جراحات وارده در بیمارستان جان خود را از دست داد. به گفته او، به دنبال درگیری‌هایی که چند جوان از قبل داشتند، یکی از طرف‌ها اقدام به تیراندازی با وینچستر در بلوار امامیه مشهد کرده و پلیس ضارب را شناسایی و برای دستگیری وی اقدام کرده است.

تنها یک روز بعد حادثه دیگری در این استان و این بار در مشهد رخ داد. فرمانده انتظامی خراسان رضوی جزئیات این حادثه گروگانگیری را این‌طور توضیح داد: «فردی چاقو به دست در خیابان امام‌رضا مشهد در حال حرکت بوده که به نظر می‌رسد تعادل روحی و روانی نداشته است. مردم پس از مشاهده این فرد به پلیس اطلاع می‌دهند. ماموران پلیس در موقعیت قرار گرفته و از فرد مورد نظر درخواست می‌کنند چاقو را به ماموران تحویل دهد که این فرد ضمن بی‌توجهی به سمت ماموران حمله‌ور شده و سپس اقدام به فرار می‌کند. ماموران پلیس برای دستگیری این فرد را دنبال می‌کنند که این مرد وارد یک مغازه شده و صاحب مغازه را گروگان می‌گیرد و چاقو را روی گردن صاحب مغازه قرار می‌دهد.» آن‌طور که ایسنا گزارش داده، بوستانی اضافه کرد: «ماموران پس از اینکه هشدار می‌دهند و این فرد بی‌توجهی می‌کند، اقدام به زدن تیر اخطار می‌کنند. این فرد، گروگان را به پیاده‌رو می‌آورد و قصد دارد با سوار شدن در یک ماشین اقدام به فرار کند که ماموران طبق وظیفه خود به سمت وی شلیک و در نهایت این فرد را دستگیر می‌کنند.» او با اشاره به اینکه صاحب مغازه خوشبختانه دچار آسیبی نشده است، افزود: «فرد گروگانگیر به بیمارستان منتقل شده است.»

ناپدید شدن ملیکای یک‌ونیم ساله نیز اتفاق دیگری بود که توجهات را به خراسان جلب کرد. نهم مردادماه روزنامه جام‌جم در شرح این حادثه نوشت: «خانواده چهار‌نفره ملیکا ساعت ۲ بعدازظهر یکم مرداد امسال از مهمانی به خانه خود در محله سیس‌آباد مشهد بازگشتند. ملیکا و خواهر پنج‌ساله‌اش در حیاط در حال بازی با جوجه رنگی‌هایشان بودند. بعد از پنج دقیقه پدر متوجه باز بودن در خانه و غیبت ملیکا شد. او سراغ ملیکا را از متینا گرفت اما دختر پنج‌ساله از خواهر خبری نداشت.» پدر ملیکا می‌گوید: ماجرای بنیتا و آتنا را خوانده بودم. یک لحظه ترسیدم دخترم هم به سرنوشت آنها دچار شود. همراه همسرم جست‌وجو در محله را آغاز کردیم. کسی دخترم را ندیده بود. اما خوشبختانه ملیکا به سرنوشت دخترکان گمشده دیگر دچار نشد. سه‌شنبه 10 مردادماه محمد بوستانی، فرمانده انتظامی مشهد، گفت: ملیکا علی‌احمدی دختربچه یک‌و‌نیم ساله که 10 روز پیش در مشهد مفقود شده بود، در اصفهان پیدا شد. این دختربچه یک مردادماه در مشهد مفقود شده که امروز در یکی از پارک‌های اصفهان رها شده بود که شهروندان ملیکا را به پلیس تحویل می‌دهند.  

♦♦♦

احتمال بازگشت به «ناصرخسرو»

کاهش ذخیره دارویی کشور زنگ خطر جدیدی است که به صدا درآمده است. اواسط تیرماه امسال مدیرکل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو از ورود ۵۳ قلم دارو به وضعیت بحرانی خبر و هشدار داده بود که موجودی در ۵۳ قلم دارو زیر یک ماه و در ۷۵۰ قلم دیگر زیر سه ماه است. حال پس از گذشت حدود یک ماه اکبر عبداللهی مجدداً گفته است: «در حال حاضر بزرگ‌ترین نیاز دارویی کشور مربوط به داروهای آلبومین و فاکتور9 است و  در مورد باقی داروها در حد 30 تا 40 قلم به‌طور متوسط همیشه کمبود داشتیم و داریم. البته نگرانی اصلی این است که در حدود 750 قلم (قلم پروانه) دارو زیر سه ماه موجودی داریم و این یک زنگ خطر است که اگر تولیدکنندگان به داد نرسند، اوضاع خطرناک می‌شود.» او در مصاحبه با روزنامه سپید (روزنامه تخصصی پزشکی) کمک فوری شرکت‌های داروساز را برای حل بحران موجود لازم دانسته است. در همین حال روزنامه فرهیختگان نوشت: ‌«چند سالی است که مراجعه مردم به ناصرخسرو برای تهیه دارو محدود شده است اما محدودیت و کمبود‌های دارویی می‌تواند بیمارستان‌ها را برای ارائه داروها با مشکل روبه‌رو کند. اتفاقی که طی سالیان نه‌چندان دور به‌صورت شایع دیده می‌شد و بازار سیاه دارویی حتی در داروهای غیرحیاتی در مقابل بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها برپا بود.»

♦♦♦

ابهام قانونی یک پایان

هفته گذشته فعالیت رسمی شورای چهارم تهران نیز به پایان رسید،‌ اما بحث‌هایی درباره زمان به پایان رسیدن این دوره از شورا درگرفت. روزنامه شرق در تشریح ماجرا نوشت: «بر اساس آخرین آمارها ایران هزار و ١٤٨ شهر و ٩٦ هزار روستای دارای سکنه دارد. ٢٩ اردیبهشت در همه این شهر و روستاها پنجمین دوره انتخابات شوراها برگزار شد و اعضای جدید انتخاب شدند. بر اساس قانون اعضای این شوراها باید بلافاصله پس از پایان قانونی دوره فعالیت اعضای دوره چهارم کار خود را آغاز کنند و در اولین جلسه شهرداران و دهیاران این شهرها و روستاها را برگزینند؛ اما مشکل دقیقاً همین‌جاست، زیرا بر اساس یک ابهام قانونی هنوز مشخص نیست روز دقیق پایان کار شورای دوره چهارم چه روزی است. اختلاف‌ها دراین‌باره نیز دست‌کم از یک ماه اختلاف در پایان دوره قبلی و آغاز کار دوره جدید حکایت دارد. پایان کار دور چهارم روز ١٢ مرداد اعلام شده است، درحالی‌که طبق قانون زمان آغاز ‌به‌کار دوره پنجم، ١٣ شهریور است و در این مدت هیچ‌کدام از دوره‌های شورا بر اساس قانون مسوولیت ندارند. موضوعی که محمد‌جواد حق‌شناس، عضو دوره پنجم شورای شهر تهران، آن را یک ایراد قانونی مهم می‌داند و می‌گوید باید حتماً مجلس و ریاست‌جمهوری برای آن فکری اساسی بکنند، چراکه طبق گفته او نمی‌شود کشور حتی یک روز بدون شورا باشد.»

روزنامه قانون نیز نوشت: «ساعت حوالی 11 صبح بود که ناگهان مهدی چمران از روی صندلی ریاستش در صحن علنی شورا بلند شد و دقایقی را در دفترش حضور یافت. او نیم ساعت بعد با خبر پایان کار شورای شهر چهارم به صحن بازگشت. زمزمه‌ها میان خبرنگاران و برخی اعضای شورای شهر که این جلسه -‌ جلسه دیروز- جلسه آخر شورای چهارم پایتخت است، بالا گرفت تا اینکه چمران در پشت تریبون شورا از اعلام و ابلاغ موافقت شورای نگهبان با آغاز به‌کار دور پنجم شورای شهر در مرداد خبر داد. رئیس شورای شهر تهران گفت مصوبه مجلس روند قانونی خود را طی کرده است و بر اساس آن امروز - روز سه‌شنبه - جلسه آخر شورای چهارم است، اما باید این قانون از سوی دولت به ما ابلاغ شود. چمران افزود: شورای چهارم روز یکشنبه به‌صورت علنی اما بدون مستمع جلسه خواهد داشت. ما آماده‌ایم هر زمان که اعلام کنند، شورا را به شورای پنجم واگذار کنیم.»

♦♦♦

چالش بر سر طرح «توزیع مواد مخدر دولتی»

از دیگر خبرهای هفته گذشته واکنش ستاد مبارزه با مواد مخدر به طرح توزیع مواد مخدر دولتی بود. علی مویدی، قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، دهم مردادماه گفت: قوانین و مقررات کشور و عرصه بین‌الملل و شرایط ژئوپولتیک ایران و منطقه اجازه نخواهد داد که بتوانیم مواد مخدر دولتی توزیع کنیم و این موضوع که از سوی نمایندگان مجلس مطرح شده هم رد می‌شود. آن‌طور که فارس گزارش داده، مویدی تاکید کرد: «بهتر است نمایندگان و برخی مسوولان در بیان اظهارنظرات خود دقت کافی را بکنند، چراکه به هیچ‌وجه رویکرد نظام جمهوری اسلامی ایران، توزیع مواد مخدر دولتی نیست.» یک روز بعد از این اظهارات، حسن نوروزی، سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، به ایلنا گفت: «پیشنهاد طرح توزیع مواد مخدر دولتی در جریان بررسی طرح اصلاح قانون مواد مخدر در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس مطرح شد و پس از بررسی ابعاد مختلف آن، اکثریت قاطع اعضای کمیسیون نیز به آن رای داده و به تصویب رسید و حال باید در نوبت بررسی در صحن قرار گرفته تا به تصویب نهایی مجلس برسد.» او تاکید کرد: «بحث کنترل معتادان و در اختیار قرار دادن مواد رقیق‌شده برای نجات آنها از قاچاقچیان به‌معنای دولتی کردن مواد مخدر نیست. بلکه به معنای شناسایی و کنترل معتادان است.»

 

دراین پرونده بخوانید ...