شناسه خبر : 9959 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

افشای تخلف هفت هزارمیلیاردی در دولت گذشته

ظریف چه گفت؟ کیهان چه نوشت؟

از دیگر اخبار هفته پیش که شاید کمتر مورد توجه قرار گرفت، خبری درباره ناکامی بی‌بی‌سی فارسی در سرقت اسناد هنری ایران بود. وزارت اطلاعات در این‌باره اعلام کرد: «تلاش شبکه بی‌بی‌سی فارسی برای سرقت اسناد هنری، تاریخی و فرهنگی ایران ناکام ماند.

اخبار و حوادث سیاسی هفته گذشته به شدت تحت تاثیر سفر رئیس‌جمهور به نیویورک و پس از آن به آستراخان روسیه بود. سفری که برخلاف بسیاری از پیش‌بینی‌ها تماس مستقیمی بین روسای جمهور ایران و ایالات متحده برقرار نشد. با پایان‌ یافتن تعطیلات تابستانی مجلس، اخبار این نهاد نیز آرام‌آرام به صفحات سیاسی روزنامه‌ها بازمی‌گردد. به طور مثال در هفته گذشته اعلام شد طرح مسکوت‌مانده قانون احزاب به سبب عدم ارسال لایحه دولت در مدت پیش‌بینی‌شده باز در صحن علنی قرار خواهد گرفت. این خبر برای بسیاری از احزاب و فعالان حزبی نگران‌کننده بود.
از دیگر اخبار هفته پیش که شاید کمتر مورد توجه قرار گرفت، خبری درباره ناکامی بی‌بی‌سی فارسی در سرقت اسناد هنری ایران بود. وزارت اطلاعات در این‌باره اعلام کرد: «تلاش شبکه بی‌بی‌سی فارسی برای سرقت اسناد هنری، تاریخی و فرهنگی ایران ناکام ماند. به گزارش روابط عمومی وزارت اطلاعات سربازان گمنام امام زمان (عج) با اشراف و رصد هوشمندانه، عملیات سرقت اسناد هنری، تاریخی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران را خنثی کردند. شبکه معاند بی‌بی‌سی برای جبران ناکامی‌های خود با استفاده از عناصر وابسته داخلی، برخلاف عرف و قوانین حاکم بر رسانه‌ها و حقوق بین‌الملل اقدام به سرقت اسناد تاریخی از مراکز اسناد آرشیوی رسمی کرد که این عملیات توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) شناسایی و اقدام لازم صورت پذیرفت. اطلاعات تکمیلی در زمان مقتضی به اطلاع مردم شریف ایران اسلامی خواهد رسید.» هر‌چند هنوز اطلاعات تکمیلی ارسال نشده‌ است، بعید به نظر نمی‌رسد که این خبر با پخش بعضی مستندهای تاریخی با تصاویر بکر و باکیفیت در آن سوی مرزها مرتبط باشد؟
ماجرای پرونده سازندگان کلیپ هپی نیز در هفته گذشته به ایستگاه پایانی رسید. ایسنا به نقل از وکیل این هفت نفر اعلام کرد: «اعضای این گروه که شامل سه دختر و چهار پسر هستند به اتهام فعالیت غیرمجاز در امور سمعی، بصری از طریق مشارکت در ساخت کلیپ مبتذل و انتشار آن از طریق شبکه مجازی یوتیوب و برقراری رابطه نامشروع از طریق رقصیدن به‌صورت مختلط و با پوشش نامناسب، از حیث رابطه نامشروع به تحمل 99 ضربه شلاق تعزیری و از باب مشارکت در ساخت و توزیع کلیپ به پرداخت شش میلیون ریال جزای نقدی محکوم شده‌اند.» این وکیل در ادامه افزود: «دادگاه صادرکننده حکم به لحاظ جوانی، فقدان سابقه کیفری و اظهار ندامت متهمان، مجازات را به مدت سه سال به حالت تعلیق درآورده است با این توضیح که چنانچه متهمان در این مدت مرتکب جرم عمدی موجب حد، قصاص، دیه یا تعزیر تا درجه هفت نشوند، محکومیت تعلیقی بی‌اثر می‌شود.»
سنجش میزان محبوبیت حسن روحانی پس از گذشت یک سال از فعالیت‌های او هم برای منتقدان و هم هواداران او مهم است. در هفته پیش روزنامه اتریشی «در اشتاندارد» که در وین چاپ می‌شود در گزارشی میزان محبوبیت حسن روحانی میان ایرانی‌ها را بررسی کرد. به گزارش روزنامه ایران این روزنامه با اشاره به استقبال مردم از سیاست‌های تنش‌زدایی رئیس‌جمهوری نتایج نظرسنجی‌ها درباره محبوبیت روحانی را یادآور شد و نوشت: «اگر فردا انتخابات برگزار شود، 30 میلیون مرد و زن ایرانی، روحانی را انتخاب خواهند کرد.»

افشای یک تخلف هفت هزارمیلیاردی در دولت گذشته
این روزها اخبار تخلفات کلان مالی دولت گذشته چنان گسترده شده است که دیگر کمتر کسی می‌تواند همه آنها را به خاطر بیاورد. از سویی یکی از نمایندگان مجلس به صراحت با ذکر نام، چهار وزیر دولت سابق را به همدستی با بابک زنجانی محکوم می‌کند و از سوی دیگر خبر می‌رسد اسناد تخلف یکی دیگر از یاران گرمابه و گلستان جناب احمدی‌نژاد توسط روزنامه‌ها منتشر شده است. در آخرین مورد از افشاگری‌ها ارسلان فتحی‌پور رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از تخلف کلان دیگری در دوره احمدی‌نژاد پرده برداشت. این نماینده مجلس از رانت هفت هزار میلیارد‌تومانی سه صراف با همکاری بانک مرکزی خبر داد و گفت: سه صراف در سال 90 با همکاری بانک مرکزی هفت هزار میلیارد تومان سود کرده‌اند که اکنون این رانت نسبت به پرونده سوءاستفاده مالی سه هزار میلیارد‌تومانی اهمیت بیشتری دارد. به گزارش انتخاب، او گفت: کمیسیون اقتصادی با بررسی‌های صورت‌گرفته تمام اسناد و مدارک مربوط به این پرونده را تهیه کرده و گزارش آن در جلسه غیرعلنی مجلس به نمایندگان ارائه شد و هم‌اکنون نیز این پرونده به قوه قضائیه ارسال شده است. فتحی‌پور با بیان اینکه این رانت در دولت دهم انجام شده است، تاکید کرد: مسوولان دولت در زمان وقوع این رانت باید پاسخگو باشند. کمیسیون اقتصادی مجلس به زودی جزییات و نحوه دسترسی به این رانت را منتشر خواهد کرد تا با خاطیان این پرونده برخورد قانونی شود. در حال حاضر این پرسش مطرح است که آیا پای مدیران وقت بانک مرکزی و دیگر مقامات ارشد دولت پیشین در پرونده جدید گیر نیست؟ این پرسشی است که آینده به آن پاسخ خواهد داد.

ظریف چه گفت، کیهان چه نوشت؟
روزنامه کیهان در هفته پیش نوشته بود، محمد‌جواد ظریف وزیر امور خارجه در نشستی در نیویورک اعلام کرده است اگر مذاکرات به نتیجه نرسد، دوستان ما در انتخابات مجلس شکست خواهند خورد. این روزنامه در ادامه در سرمقاله خود به قلم حسین شریعتمداری به نقل از محمدجواد ظریف مدعی شده بود: «در صورت شکست مذاکرات ایران و 1+5 دوستان ما در انتخابات مجلس آینده شکست می‌خورند و جریان غرب‌ستیز در ایران، مجلس را در اختیار خواهند گرفت.» در ادامه نیز جناب شریعتمداری حسابی از خجالت جناب ظریف درآمده ‌بود. پس از این اتفاقات خبرآنلاین متن مستند اظهارات وزیر امور خارجه ایران را منتشر کرد. در این متن آمده ‌بود: «اگر با وجود تلاش‌های ما برای تعامل، این تلاش‌ها بی‌نتیجه بماند، مردم ایران فرصت خواهند داشت تا 16 ماه دیگر که انتخابات پارلمانی در ایران برگزار می‌شود، به این عملکرد ما پاسخ دهند. وقتی قبلاً در تعامل و مذاکرات درباره توافق هسته‌ای با جامعه بین‌المللی در سال‌های 2004 و 2005 توافق‌هایی کردیم و تلاش‌ها، برای عملکرد شفاف از جانب اتحادیه اروپا رد شد... در آن زمان مردم با انتخاب رئیس‌جمهوری متفاوت (منظور دکتر احمدی‌نژاد است) به دلیل شکست در مذاکرات به ما پاداش دادند و مرا هم زود بازنشسته کردند! (خنده حضار) حالا من بار دیگر زنده شده‌ام (باز هم خنده حضار) به نظر من در انتقال پیامی که جامعه بین‌المللی و به ویژه غرب می‌خواهد به ایران منتقل کند باید بسیار دقت کند... من فکر می‌کنم مردم ایران پاسخ خود را در صندوق‌های رای نشان خواهند داد.» مقایسه این دو متن می‌تواند محک مناسبی برای سنجش صداقت و اخلاق باشد.

احضار وزرا بار دیگر آغاز شد
در روزهای اخیر سیل دعوتنامه نمایندگان از وزرا، فعالیت‌های روزمره مجلس را نیز با اخلال مواجه کرده است. اعتماد در این باره نوشت: «ترافیک سوالات نمایندگان از وزرا پشت درهای صحن علنی سنگین شده است. هیات رئیسه اعلام کرده هفته آینده یک روز کامل را به طرح سوالات اختصاص می‌دهد، اما شاید این هم کارگر نباشد. همین دیروز هنوز ساعتی از انتشار خبر تصمیم آنها نگذشته بود که پنج وزیر دیگر هم برای جلسه سوال به صحن علنی احضار شدند. دولتی‌ها هم البته کم‌کم صدای‌شان درآمده است. در همان جلسه دیروز سوال از وزیر اقتصاد هم یکی از دستورات صحن علنی بود. جایی که علی طیب‌نیا در همان جملات اول دفاعش لب به گلایه گشود و گفت که سوالات نمایندگان با حوزه وظایف و اختیارات وزرا همخوانی ندارد. دولتی‌ها قبلاً هم از این طور گلایه‌ها داشتند، اما بیشتر سعی می‌کردند آن را جایی جز در صحن علنی مجلس مطرح کنند. حالا تعداد سوالات آنقدر زیاد شده که صدای اعتراض وزرا هم کم‌کم درآمده است. آمارهای رسمی مجلس هم البته پای گلایه‌های دولتی‌ها مهر تایید می‌زند. خرداد‌ماه بود که معاونت نظارت مجلس گزارش داد نمایندگان در سه ماه آخر کار دولت احمدی‌نژاد 37 مورد سوال از وزرا داشته‌اند و در مقابل در 9‌ماهه اول دولت روحانی 638 سوال از وزیران او مطرح کرده‌اند؛ آماری که البته از آن تاریخ تا الان همچنان رو به افزایش است. ارجاع سوالات نمایندگان به صحن علنی هم مشخصاً افزایش یافته، تا آنجا که هیات رئیسه مجبور می‌شود در یک جلسه، مثل جلسه علنی سه‌شنبه هفته پیش پنج وزیر را با هم به مجلس فرا‌بخواند. رسانه‌ها همچنین خبر دادند که نامه استیضاح وزیر نیرو نیز به هیات رئیسه مجلس ارسال شده است.»


درگیری لفظی رسایی و ابوترابی‌فرد بر سر سخنان کامرون
اظهارات دیوید کامرون نخست‌وزیر بریتانیا در هفته گذشته باعث جنجال‌های زیادی شد. به طور مثال حمید رسایی نماینده جبهه پایداری در واکنش به این اظهارات، جلسه مجلس را به هم ریخت. به گزارش شرق حمید رسایی تقاضای تذکر داشت؛ تذکری به ابوترابی‌فرد برای اینکه چرا قبل از صحبت‌هایش اظهارات و موضع‌گیری‌های دیوید کامرون را محکوم نکرده است. حمید رسایی خطاب به ابوترابی‌فرد که اداره جلسه دیروز مجلس را بر عهده داشت، گفت: «ای کاش امروز آقای لاریجانی رئیس جلسه بود. من از سکوت شما تعجب کردم و از آقای لاریجانی تشکر می‌کنم که دیروز موضع‌گیری خوب و محکمی در مقابل توهین نخست‌وزیر بی‌ادب انگلیس کردند. با توجه به اینکه مواضع آقای لاریجانی در سیاست خارجی مواضع خوبی است، اگر امروز ایشان در مجلس بود حتماً صحبت می‌کرد؛ چرا حضرتعالی سکوت کردید در حالی که رئیس جلسه باید به نمایندگی از مجلس صحبت کند؟» اما تذکر او آنقدر طول و تفصیل داشت که میکروفن‌اش را قطع کردند، صحبت‌های رسایی اما قطع نشد که هیچ، بلندتر هم شد. ابوترابی‌فرد داشت در مقام رئیس جلسه به تذکر رسایی پاسخ می‌داد و رسایی هم که دیگر صحبت‌هایش تبدیل به فریاد شده بود، دست‌بردار نبود. فریادهای رسایی و توضیحات ابوترابی‌فرد آنقدر ادامه پیدا کرد تا به نقطه حساس رسید؛ جایی که نایب‌رئیس مجلس خطاب به حمید رسایی گفت: «اینجا جای عربده‌کشی نیست». این جمله با انتقاد شدید رسایی مواجه شد و پس از پادرمیانی سایر نمایندگان و عذرخواهی ابوترابی فضای مجلس آرام شد. در میان رسانه‌های منتقد دولت نیز سخنان کامرون با واکنش همراه بود. رسالت در سرمقاله خود در این باره نوشت: «...‌امروز از بریتانیای کبیر به‌دلیل جنبش‌های استقلال‌طلبانه چیزی باقی نمانده است و بریتانیای صغیر به‌دلیل ضعف مفرط مجبور است در عرصه بین‌المللی تنها به‌عنوان «سگ آمریکا» فقط در موضع «عوعو» کردن ظاهر شود.» کیهان هم در مطلبی خطاب به رئیس‌جمهور گفت: «... انتظار این بود که آقای دکتر روحانی در نطقی که از تریبون مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک ایراد کردند به اظهارات سخیف و اهانت‌های بی‌شرمانه نخست‌وزیر بی‌سر و پای جزیره انگلیس علیه کشورمان پاسخ دندان‌شکن و پشیمان‌کننده‌ای می‌دادند ولی متاسفانه ایشان حق امانتی را که به عنوان رئیس‌جمهور ایران اسلامی و مردم انقلابی و حماسه‌ساز آن بر عهده داشتند، به جای نیاورد.»

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها