شناسه خبر : 5371 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

اهالی هنر، به استقبال حرکت فیلمسازان جهانی ایران در حمایت از توافق هسته‌ای رفتند

شش پایه‌گذار، هزاران همراه

از «دیپلماسی عمومی» به عنوان یکی از ابزارهای کارآمد و موثر در فضای سیاست خارجی و روابط بین‌الملل نام می‌برند که جلوه‌های متعدد و بعضاً متفاوتی دارد.

دنیا عیوضی

از «دیپلماسی عمومی» به عنوان یکی از ابزارهای کارآمد و موثر در فضای سیاست خارجی و روابط بین‌الملل نام می‌برند که جلوه‌های متعدد و بعضاً متفاوتی دارد. گاه در قالب گفت‌وگوهای رسانه‌ای مسوولان یک کشور با رسانه‌های جهانی صورت می‌گیرد و گاهی با برگزاری یک سمینار یا نشست با نخبگان و چهره‌های اثرگذار کشورهای مختلف که اگرچه در «حوزه رسمی»، صاحب مسوولیت نیستند اما در «حوزه عمومی» به شدت اثرگذارند. هنرمندان به ویژه سینماگران نیز از دیرباز تاکنون در برهه‌های مختلف، کنشگر عرصه‌های سیاسی، فرهنگی، فعالیت‌های انسان‌دوستانه و خیریه شناخته شده و از وجهه داخلی و بعضاً جهانی خود برای تمرکز افکار عمومی یا مسوولان کشورها بر رویدادی درونی یا مسائل جهانی، بهره گرفته‌اند و در پاره‌ای موارد هم موفق شده‌اند آنان را ناگزیر به تغییر رویه کنند.روز سه‌شنبه هفته گذشته در توییتر، سینماگران سرشناس ایرانی عباس کیارستمی، اصغر فرهادی، مجید مجیدی، رخشان بنی‌اعتماد، رضا میرکریمی و محمدمهدی عسگرپور در یک کمپین خواستار رسیدن به توافق هسته‌ای و حمایت مردم از این توافق شدند. راه‌اندازی کمپین دفاع از حقوق هسته‌ای ملت ایران توسط شش سینماگر شناخته‌شده ایران در سطح جهان، با واکنش‌های مختلفی مواجه شده است. برخی آن را درک درست اهالی هنر از مذاکرات دشوار و شرایط پیچیده تیم مذاکره‌کننده دولت یازدهم می‌نامند که با نظر به فعالیت‌های مشابهی که در موضوعات دیگر توسط سینماگران صورت گرفته، حتماً مفید فایده واقع خواهد شد. برخی «منتقدان» سیاست‌های هسته‌ای دولت روحانی نیز در تلاش برای بزرگنمایی برخی حواشی برای پوشاندن اصل این حرکت مقوم منافع و امنیت ملی هستند. این در حالی است که همین جریانات خاص در سایر حوادثی که در سطح داخلی یا جهانی زمینه‌ساز ایجاد حرکت‌های هدفمند نخبگان، اهالی هنر و سینماگران شده بود، با ذوق‌زدگی خاصی به انعکاس بازخوردهای آن حرکت و تمجید از بانیان آن مشغول بودند. «تجارت فردا» اما و اگرهای این کمپین را با چهار چهره شاخص جامعه فرهنگی و هنری کشورمان در میان گذاشته است. ابوالفضل جلیلی که از قضا از آن دست سینماگرانی است که با فیلم‌های معناگرا در سطح جهان شناخته شده است، ابوالحسن داوودی به عنوان فیلمسازی که ابایی از بیان نظرات سیاسی اصلاح‌طلبانه خود ندارد، کیومرث پوراحمد سرانجام مهندس سید‌محمد بهشتی مدیر خوشنام عرصه فرهنگ، میراث فرهنگی و سینما که او را از معماران سینمای پس از انقلاب می‌دانند. دیدگاه‌های این چهار چهره شناخته‌شده را در ادامه می‌خوانید.


می‌توانند افکار عمومی را تحت تاثیر قرار دهند
ابوالفضل جلیلی: فیلمساز
«کمپین حمایت فیلمسازان از مذاکرات هسته‌ای» اتفاق خوشایندی است. به اعتقاد من کشوری مثل ایران با ایدئولوژی آن، می‌بایست با تمام وجود از گفت‌وگو و مذاکرات هسته‌ای حمایت کند. حمایتی که همه گروه‌های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی را د‌ربر می‌گیرد. اساساً گفت‌وگو با شرق، غرب و کل بشریت خوب است و باید برای آن تلاش کرد. مادامی که ایران خود را در حصار قرار دهد، دیپلماسی چندانی رخ نخواهد داد و این موجب عدم پیشرفت‌مان در تمامی حوزه‌ها خواهد بود. مردم دنیا سیاست‌زده شده‌اند و در چنین شرایطی وقتی پای هنرمندان در میان باشد، شرایط به‌گونه‌ای بهتر پیش خواهد رفت. همراهی هنرمندان در مذاکرات هسته‌ای برای مردم همبستگی را تعبیر می‌کند. تعبیری که انگار هنرمندان با سیاست کشور خود خودمانی شده‌اند و می‌خواهند بر آن تاثیر بگذارند. در میان نام هنرمندانی که در کمپین حمایت از مذاکرات هسته‌ای شنیده می‌شود، نام عباس کیارستمی در راس قرار دارد. نامی که مردم دنیا با شنیدن آن نگاهی لطیف بر سرزمین ایران پیدا خواهند کرد. به طور کلی ترکیب این اسم‌ها در کنار هم می‌تواند افکار عمومی را تحت تاثیر قرار دهد. اسم‌هایی که در یک کمپین خواستار حمایت جهان از لغو تحریم‌های ایران شده‌اند. من هم در این هدف آنها را همراهی خواهم کرد که شاید با حضور من مردم کشوری مثل ژاپن هم از ما حمایت کنند.

همراه کمپین هسته‌ای هستم
ابوالحسن داوودی: فیلمساز
من تصور می‌کنم در شرایط کنونی و در عرصه سیاست جهانی خیلی از معادلات به سمتی می‌رود که به نظر می‌رسد مقولات کلی مثل سیاست و دیپلماسی در حال یک به‌هم‌ریختگی است. به طوری که این مقولات به سمت سیاه و سفید شدن پیش می‌روند.
وقتی به رخداد و جنگ‌هایی که در بعضی کشورهای دنیا در حال وقوع است نگاه می‌کنیم، در پس آن حرف و حدیث‌هایی را می‌شنویم، حرف و حدیث‌هایی که تردید و شک را در ما برمی‌انگیزد، این شک که پدیده‌هایی مثل «داعش» از کدام سمت هدایت می‌شوند و آیا آبشخور جهانی دارد یا نه؟ حالا اما کشور ایران در میان این معادلات در عرصه سیاست جهانی از خیلی جهات متحمل صدماتی شده، صدماتی که سال‌هاست کشور و آحاد مردم را تحت تاثیر قرار داده است.
از سوی دیگر هنرمندان هم در این بین از این صدمات جدا نبودند و این عدم هماهنگی‌های سیاسی را بر آثارشان حس کردند. در همین حال اکنون حضور لیدرهای فرهنگی‌-هنری ایران می‌تواند نقش تعیین‌کننده و مهمی را نسبت به گذشته در این زمینه ایفا کند.
از سوی دیگر به اعتقاد من ساز و کار «کمپین حمایت فیلمسازان از مذاکرات هسته‌ای» نباید به‌گونه‌ای پیش می‌رفت که حواشی داخلی روی آن تاثیر بگذارد. آنچه اهمیت دارد این است که شکل‌گیری این کمپین می‌توانست به شکلی بهتر و مناسب‌تر صورت گیرد. به طوری که از همان ابتدا با تعداد بیشتر فیلمسازان و از گروه‌های فکری متنوع‌تر شروع به کار می‌کرد. بی‌تردید در چنین شرایطی میزان تاثیر‌گذاری آن هم بیشتر می‌شد. این کمپین به نوعی چراغ خاموش آغاز به کار کرد و با دور هم جمع شدن الیتی از گروه‌های مختلف فکری شکل گرفت، به این ترتیب می‌توانست پیوستن گروه‌های دیگری از فیلمسازان را هم همراه داشته باشد.
جدا شدن تعدادی کم از میان شمار زیاد از فیلمسازانی که نام هر کدام‌شان می‌تواند بر تاثیر‌گذاری بیشتر این حرکت در سطح بین‌المللی نقش مهمی را ایفا کند، تنها نقطه منفی کمپین فیلمسازان محسوب می‌شود. بهتر آن بود که این کمپین از ابتدا با تعداد بیشتری از فیلمسازان که دغدغه منافع ملی کشور را دارند شکل بگیرد. در نهایت من هم به عنوان فیلمسازی که سالیان سال از تندروی‌های موجود آسیب دیدم تا جایی که در مقطعی مجبور به قطع ارتباطم با سینما شدم و همچنان هم روند فیلمسازی‌ام با موانعی روبه‌رو است، طبعاً از شکل‌گیری کمپین حمایت فیلمسازان از مذاکرات هسته‌ای حمایت می‌کنم و با آن همراه خواهم شد.

اهالی فرهنگ؛ اثرگذار‌تر از سیاستمداران
کیومرث پور‌احمد: فیلمساز
همیشه در تاریخ و در میان رخدادهای اجتماعی-‌سیاسی که شاهد آن بوده‌ایم، مشارکت‌های فرهنگی-‌هنری نتایج قابل قبولی را همراه داشته است. نتایجی که به مراتب بیش از سیاستمداران تاثیر‌گذار بوده است. اصولاً حرف هنرمندان امیدواری را در میان مردم همراه خواهد داشت. مقوله تحریم به هیچ وجه مقوله مناسبی نیست، به طور کلی و با هر روشی باید مقابل آن ایستادگی کرد. تحریم‌ها در طی این سال‌ها موجب فشار خیلی زیادی بر مردم شد و غیر از خود مردم هیچ قشر دیگری آن را به خوبی لمس نکرد.

اثر مثبت بر منافع ملی
سید‌محمد بهشتی: عضو هیات موسس خانه سینما
ملت ایران حامی هیات مذاکره‌کننده هسته‌ای است، تک‌تک مردم این مذاکرات را حتی شده زیرچشمی از مطبوعات و رسانه‌ها دنبال می‌کند. این پیگیری‌ها را می‌توان این گونه تعبیر کرد که همگی دغدغه منافع ملی سرزمین‌مان را داریم. سرزمینی که مدت‌های طولانی تحت فشار تحریم‌ها تاب آورده است و اینک وقت آن رسیده برای حمایت از مذاکرات گامی محکم بردارد.
در میان مردم شخصیت‌های فرهیخته و درد آشنایی دیده می‌شوند که نگرانی‌های ملی بیشتری دارند. هنرمندان از همان دسته فرهیختگانی هستند که منافع ملی همیشه دغدغه‌شان بوده است، دغدغه‌هایی که همیشه در آثارشان نمایان بود و اینک با کمپینی که برای حمایت از مذاکرات هسته‌ای بنا کرده‌اند خودش را بیش از گذشته نشان
داده است.
اصولاً فرهیختگی اقتضا می‌کند هنرمندان ایفای نقش ملی کنند و در این زمینه تنها به فیلم ساختن اکتفا نکنند. در دنیا همیشه «دیپلماسی فرهنگی» بیش از «دیپلماسی عمومی» نتیجه‌بخش بوده است. دیپلماسی فرهنگی بر دلالت افکار عمومی جامعه ایفای نقش می‌کند.
من بی‌تردید از کمپینی که فیلمسازان برای حمایت از مذاکرات هسته‌ای ایجاد کردند، خوشحال شدم و از آن حمایت می‌کنم. پیوستن به این کمپین می‌تواند در منافع ملی ایران تاثیر‌گذار باشد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها