شناسه خبر : 5369 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

آیا تسهیلات ۸۰ میلیونی بازار مسکن را تکان می‌دهد؟

دام وام

مردادماه سال ۹۰ بود که تسهیلات ۲۰ میلیون‌تومانی مسکن به بانک‌ها اعلام شد و در همان زمان هم گلایه‌هایی به این میزان وارد شد، گلایه‌هایی مبنی بر اینکه این وام قدرت خرید چند متر واحد مسکونی را فراهم می‌کند و اینکه باید مبلغ آن افزایش یابد. این در حالی است که در سال ۹۰ هنوز قیمت مسکن با افزایش همراه نبوده است.

دام وام
نگار میرکریمی
پس از روی کار آمدن دولت یازدهم این دومین بار است که وام خرید مسکن توسط بانک‌ها افزایش یافته است. این افزایش وام یک بار در نیمه دوم سال 92 از 20 میلیون به 35 میلیون تومان و دومین مرتبه نیز به میزان 80 میلیون تومان تصویب شده است. در مرحله اول افزایش وام مسکن تا سقف 35 میلیون تومان مقرر شد تا اقساط به صورت پلکانی و به مدت 12 سال پرداخت شود. حال با گذشت یک سال از افزایش تسهیلات بانکی از سوی بانک مسکن به میزان 35 میلیون تومان به علاوه 10 میلیون تومان جعاله که جمعاً مبلغی حدود 45 میلیون تومان می‌شد بسیاری از کارشناسان اعلام کردند با این مبلغ تنها می‌توان چند متر خانه آن هم در شهرهای کوچک خرید و باید فکر خرید مسکن با این مبالغ در شهر تهران را از سر دور کرد. در این زمان نیز سکاندار مسکن کشور اعلام کرد افزایش تسهیلات مسکن به معنی اعطای توان خرید کل هزینه یک واحد مسکونی نیست، بلکه باید متقاضی خرید مسکن پیش از اقدام دریافت وام مبلغی به عنوان پس‌انداز در اختیار داشته باشد چرا که در هیچ شرایطی نمی‌توان بدون پس‌انداز و تنها با دریافت وام صاحب‌خانه شد. بر این اساس افزایش تسهیلات مسکن بر اساس ظرفیت بازار و توان اعطای وام از سوی بانک‌ها در نظر گرفته شد تا جایی که در آخرین مصوبه شورای پول و اعتبار مبنی بر افزایش تسهیلات مسکن، وام‌های اعطا‌شده بر اساس نیاز هر شهر در نظر گرفته شده است. تقریباً نیمه دوم اردیبهشت‌ماه امسال بود که وزیر راه و شهرسازی از جلساتی با شورای پول و اعتبار خبر داد و اعلام کرد افزایش وام مسکن در دستور کار است. چند روز گذشت و سرانجام پس از یک سال کش و قوس و برنامه‌ریزی بر سر چگونگی تعیین میزان این وام‌ها، مقرر شد وام 80 میلیون‌تومانی برای خانه‌اولی‌ها در شهر تهران، وام 60 میلیون‌تومانی برای شهرهای متوسط و وام 40 میلیون‌تومانی برای شهرهای کوچک‌تر اعطا شود. همزمان با اعلام میزان وام مسکن تا سقف 80 میلیون تومان، انحصار بانک مسکن شکسته شد و باعث شد تا نه‌تنها بانک مسکن، بلکه دیگر بانک‌هایی که تمایل به اعطای این وام‌ها دارند تمایل خود را به بانک مرکزی اعلام کنند تا هر چه زودتر برنامه‌ریزی و مدت زمان پرداخت وام‌ها و اقساط آن تعیین شود.

نگاهی به وام مسکن در یک دهه
مردادماه سال 90 بود که تسهیلات 20 میلیون‌تومانی مسکن به بانک‌ها اعلام شد و در همان زمان هم گلایه‌هایی به این میزان وارد شد، گلایه‌هایی مبنی بر اینکه این وام قدرت خرید چند متر واحد مسکونی را فراهم می‌کند و اینکه باید مبلغ آن افزایش یابد. این در حالی است که در سال 90 هنوز قیمت مسکن با افزایش همراه نبوده است. میزان وام مسکن تا سال 1392 معادل 20 میلیون تومان باقی ماند تا زمانی که در نیمه دوم سال 1392 قیمت مسکن با افزایش دوبرابری همراه شد که پس از آن نیز نه‌تنها وزارت راه و شهرسازی بلکه بانک مرکزی نیز به فکر افزایش میزان تسهیلات افتاد تا راهی برای صاحبخانه شدن متقاضیان و جلوگیری از رکود خرید مسکن شود.

شرایط پرداخت اقساط وام 80 میلیون‌تومانی
طبق اعلام مقامات بانک مرکزی، سقف پرداخت صندوق توسعه مسکن در هر سال، 1384 نفر است. طبق اعلام معاون اعتبارات بانک مرکزی نرخ سود تسهیلات مسکن هم برای خانه‌اولی‌ها 14 درصد و بازپرداخت آن حداکثر 12 سال است. به گفته اصغر میرمحمدصادقی کسانی می‌توانند از مصوبه وام 80 میلیون تومانی مسکن بهره‌مند شوند که از تسهیلات بانکی برای خرید یا ساخت واحد مسکونی استفاده نکرده باشند. دوره سپرده‌گذاری در حساب صندوق پس‌انداز یکم (خانه‌اولی‌ها) حداقل باید یک سال باشد و به ازای هر شش ماه یک برابر سپرده‌گذاری تسهیلات پرداخت خواهد شد. معاون اعتبارات بانک مرکزی درباره بازپرداخت این وام‌ها گفته است که در دوره بازپرداخت 12‌ساله قسط ماهانه برای تسهیلات 80‌میلیونی، یک میلیون و 150 هزار تومان و برای وام 60‌میلیونی، 862 هزار تومان خواهد بود.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها