شناسه خبر : 3877 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بازگشت به وزارت صنعت، معدن و تجارت پس از ۱۶ سال

روز نخست‌ پدربزرگ صنعت

شنبه ساعت ۷/۳۰ دقیقه صبح وزیری به وزارت صنعت، معدن و تجارت پا گذاشت که ۱۶ سال پیش از وزارتخانه‌ای که تنها نام صنعت را یدک می‌کشید خداحافظی کرده بود.

مژگان میرزایی
شنبه ساعت 7/30 دقیقه صبح وزیری به وزارت صنعت، معدن و تجارت پا گذاشت که 16 سال پیش از وزارتخانه‌ای که تنها نام صنعت را یدک می‌کشید خداحافظی کرده بود. محمد‌رضا نعمت‌زاده نخستین روز کاری را پیش از زمان رسمی شروع به کار این وزارتخانه آغاز کرد تا به این طریق در نخستین روز کاری منتقدان به سن خود را به مبارزه بطلبد. برگزاری جلسه شورای معاونان وزارت صنعت، معدن و تجارت به منظور بررسی مهم‌ترین مسائل، اولویت‌ها و استراتژی این وزارتخانه اولین اقدام نعمت‌زاده محسوب می‌شود، جلسه‌ای که تا پاسی از شب ادامه داشت. در آن معاونان به ارائه گزارشی از وضعیت موجود و عملکرد در بخش‌های مختلف پرداختند. گزارشی که از بحرانی بودن وضعیت تولید و دپوی کالا در گمرکات کشور در شرایطی که بازار با کمبود کالا مواجه است، حکایت داشت و نعمت‌زاده برای رفع این دو مشکل در ابتدا دستور تسریع در روند ترخیص کالا صادر کرد و پس از آن از برگزاری جلسه با وزیر اقتصاد و دارایی برای رفع مشکل نقدینگی واحدهای تولیدی خبر داد. انتخاب منوچهر طاهایی به عنوان رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزیر صنعت، معدن و تجارت و حسین حاجی‌پور به سمت مدیرکل دفتر وزارتی اولین تغییرات نعمت‌زاده محسوب می‌شوند.
از سوی دیگر هرچند هنوز خبرهای موثقی از تغییر و تحول در کسوت مدیران این وزارتخانه شنیده نشده، اما آنچه قطعی به نظر می‌رسد تغییراتی است که بالطبع با تغییر دولت به وقوع خواهد پیوست و با این شرایط می‌توان گفت با پایان گمانه‌زنی‌ها بر سر انتخاب وزیر صنعت، معدن و تجارت حال نوبت به معاونت‌های این وزارتخانه رسیده است. هرچند وزیر صنعت، معدن و تجارت عجله‌ای برای این کار ندارد و سعی دارد تا پس از بررسی از کارنامه‌های عملکرد معاونت‌ها و مدیران دست به تغییر بزند. توانمندی و شایسته‌سالاری دو ملاک وزیر صنعت، معدن و تجارت برای ایجاد تغییر در وزارتخانه است و ظاهراً طی هفته آینده شاهد آغاز جابه‌جایی‌ها در این وزارتخانه خواهیم بود. هر چند نعمت‌زاده هنوز برای تغییر در وزارتخانه خود دست به کار نشده، اما شنیده‌ها حکایت از تغییر گسترده در بخش تجارت این وزارتخانه دارد و ظاهراً بخش صنعت با کمترین تغییر مواجه خواهد شد. منابع موثق از رسیدن کرسی قائم‌مقامی وزارتخانه ادغامی به احمد دوست‌حسینی دبیر کل اتاق تهران حکایت دارد. او سابقه معاونت در دوره اسحاق جهانگیری وزیر صنایع و معادن را دارد. مجتبی خسرو‌تاج معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت در دولت اصلاحات دومین گزینه احتمالی برای پست قائم‌مقامی است. ولی‌الله افخمی معاون سابق وزیر صنایع و معادن و رئیس سازمان شهرک‌های صنعتی در طول هشت سال ریاست‌جمهوری سید‌محمد خاتمی دیگر یار قدیمی وزارت صنعت است که شنیده‌ها از بازگشت او این بار به وزارتخانه ادغامی حکایت دارد. ایرج اکبریه یکی دیگر از معاونان با سابقه وزارت صنعت سابق است که حال گمانه‌زنی‌ها از بازگشت او به وزارت صنعت حکایت دارد. علاوه بر صنعتی‌ها شنیده‌ها از بازگشت مجدد حسن یوسف سینکی معاون بازرگانی داخلی وزارت بازرگانی دولت اصلاحات به عنوان معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت حکایت دارد و ظاهراً کرسی رئیس کل سازمان توسعه تجارت نیز به حسین سلطانی‌نیا نماینده تام‌الاختیار وزیر در مناطق آزاد در دولت اصلاحات خواهد رسید.

آنها که می‌مانند و می‌روند
اما در میان آنها که جایشان امن است می‌توان نام محسن صالحی‌نیا معاون امور صنایع و اقتصادی وزیر صنعت را دید. او که سال‌ها در بدنه وزارت صنعت حضور داشته ظاهراً در دولت یازدهم هم در بدنه وزارتخانه باقی خواهد ماند. وجیه‌الله جعفری معاون معدنی نیز یکی دیگر از قدیمی‌های وزارتخانه محسوب می‌شود که با توجه به کارنامه موفقی که از خود به جای گذاشته حضورش را در وزارتخانه قطعی کرده است. شافعی رئیس سازمان گسترش نیز از مدیران قدیمی وزارت صنایع سابق است که احتمالاً در پست خود باقی خواهد ماند. از میان مدیرانی که شنیده‌ها از رفتن آنها حکایت می‌کند، نام مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی، مدیرعامل شرکت دخانیات و معاون برنامه‌ریزی وزیر صنعت به گوش می‌رسد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها