شناسه خبر : 16862 لینک کوتاه

شیوه‌ عاشقی، در ستایش مولانا

شیوه عاشقی، کتابی است در‌باره نگاه و تفکر مولانا، نوشته‌ اندرو هاروی که به تازگی منتشر شده است.

شیوه عاشقی، کتابی است در‌باره نگاه و تفکر مولانا، نوشته‌ اندرو هاروی که به تازگی منتشر شده است.
در بخش آغازین کتاب، درباره‌ نویسنده آمده است: اندرو هاروی نویسنده، پژوهشگر دینی و استاد پر‌آوازه‌ در عرفان و مکاتب عرفانی است که در سال ۱۹۵۲ در جنوب هند ‌زاده شد... در سال ۱۹۷۰ به دانشگاه آکسفورد رفت. در سال ۱۹۷۷ به موطن اصلی‌اش هندوستان بازگشت و در آنجا بود که مجموعه‌ای از تجارب عرفانی، راهگشای سیر و سلوک معنوی او شد...
او سال‌های طولانی از عمر خود را وقف مطالعه‌ آثار مولانا کرده است و در این کتاب ارزشمند پرده از دیدگاه و عشق پرشور خود نسبت به زندگی، سیر و سلوک عارفانه و فلسفه‌ الهی مولانا برمی‌دارد و بر این نکته پای می‌فشارد که شناخت مولانا می‌تواند بر جهان بحران‌زده‌ کنونی و این دوران وانفسای آخرالزمانی تاثیری عظیم و تحول‌بخش بگذارد. کتاب شیوه‌ عاشقی، متن سخنرانی‌های نویسنده در سان‌فرانسیسکو، در موسسه‌ مطالعات بنیادی کالیفرنیا طی ماه‌های آوریل، می و ژوئن سال ۱۹۹۳ و در گرامیداشت مولاناست که نویسنده آنها را سر و سامان بخشیده و بخش‌هایی بر آن افزوده تا به شکل کنونی، پس از ترجمه پیش روی خواننده‌ ایرانی قرار گرفته است.
نویسنده در درآمد کتاب به سبک کتاب‌های کهن عرفانی، از رویای خود سخن می‌گوید: «در خواب پیرمردی را دیدم که در مسجدی خالی از مردم و روشن از پرتو آفتاب نشسته بود و من از او سوال ‌کردم: چگونه می‌توانم از مولانا در آمریکای عصر جدید سخن بگویم؟ پیرمرد لبخندی زد و گفت: عاشقانه و موشکافانه، مستانه و در ‌‌نهایت هوشیاری.»
کتاب 10 فصل دارد که به ترتیب با این عناوین مشخص شده‌اند: سفری در راه عشق، بهای عبودیت، فرو پژمردن و شکفتن، صدای سکوت، بهار سرمدی، انسان کامل، هنگامه‌ آخرالزمان و شکوه، طفل حق، پیروزی در مرگ و عاشقانه، همچون عشق، به خاطر عشق. نویسنده می‌کوشد در این 10 فصل، داستان سیر و سلوک معنوی مولانا را به سوی کمال روایت کند؛ و در این روایت به طور ویژه بر نقش ابتدا ویرانگر و سپس انسان‌ساز و کمال‌بخش شمس تبریزی، محبوب و مراد مولانا، بر هستی و سلوک عرفانی او تاکید می‌کند. اندرو هاروی می‌نویسد: هر فصل از کتاب، آیینه‌ فصل‌های دیگر است. اما خود رقصی است به سبک و سیاق ویژه‌ خود.
نویسنده در جای جای کتاب، روایت خود را با اشعار مولانا تطبیق می‌دهد. ارائه شاهد مثال‌های فراوان از اشعار مولانا از امتیازات این کتاب به شمار می‌رود. اشعار کتاب بیشتر از غزلیات شمس و رباعیات مولانا انتخاب شده‌اند. نکته‌ دیگر اینکه نویسنده برخی از اشعار مولانا را در کتابی مستقل با نام آتش عشق باز‌آفرینی کرده است و از آنها در متن کتاب نیز استفاده کرده است. در این موارد مترجم فارسی، این اشعار را به شعر منثور ترجمه کرده است. اندرو هاروی با یکی دانستن جوهره‌ همه‌ مذاهب و مکاتب عرفانی و معرفی مولانا به عنوان قهرمان این وادی می‌کوشد نسخه‌ شفا‌بخشی برای جهان بحران‌زده‌ کنونی بیابد. او این درمان معجزه‌آسا را در نقل قولی از آندره مالرو چنین بیان می‌کند: اگر قرار است قرن بیست و یکمی در کار باشد، این قرن راه چاره‌ای جز این ندارد که به مذهب رو کند؛ و همچنان که گفته شد طبیب الهی این مذهب مولاناست.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها