شناسه خبر : 2473 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

سقوط دوم بازار سکه کلید می‌خورد؟

افزایش قابل توجه قیمت جهانی طلا در هفته گذشته و البته به دنبال روند افزایشی که از اولین سخنرانی جانت یلن تاکنون ادامه یافته، باعثشد بهای سکه و طلا در بازار تهران با افزایش بی‌سابقه‌ای طی پنج ماه اخیر روبه‌رو شود.

افزایش قابل توجه قیمت جهانی طلا در هفته گذشته و البته به دنبال روند افزایشی که از اولین سخنرانی جانت یلن تاکنون ادامه یافته، باعث شد بهای سکه و طلا در بازار تهران با افزایش بی‌سابقه‌ای طی پنج ماه اخیر روبه‌رو شود. به این ترتیب قیمت سکه بهار آزادی در بازار تهران از 939 هزار تومان در روز اول اسفند به 974 هزار تومان در روز چهارشنبه رسید. این در حالی است که قیمت اونس طلا طی این مدت با 3/2 درصد افزایش روبه‌رو شده و از مرز روانی 1340 دلار نیز گذشته است. به این ترتیب پیش‌بینی‌ها از احتمال افزایش قیمت طلا تا 1400 دلار خبر می‌دهند. در این میان طی هفته گذشته قیمت دلار نیز در بازار تهران افزایش یافت و از سه هزار تومان نیز گذشت که تلاقی این دو عامل روی قیمت سکه و طلا در بازار اثری مستقیم گذاشته است. با این حال بازار سکه برخلاف گذشته که با حباب منفی روبه‌رو بود این بار با حبابی به میزان 18 هزار تومان روبه‌رو است. بررسی‌ها نشان می‌دهد این میزان حباب در مقایسه با حباب ربع سکه که رقمی به میزان 30 هزار تومان است رقمی چندان قابل توجه نیست.
این رقم در عین حال در مقایسه با رقم 180 هزار تومانی حباب سکه در سال گذشته مبین حبابی 10 درصدی است که باز هم رقم چندان قابل توجهی نیست. به این ترتیب باید گفت اگرچه در حال حاضر بازار سکه در روندی سودآور در حرکت است اما این سودآوری چندان نمی‌تواند محرک بازار سکه باشد. این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که قاعدتاً وجود حباب در بازار سکه عامل مهمی از وضعیت آتی بازار سکه است و می‌تواند انگیزه‌های کافی را برای خرید فراهم سازد. در حال حاضر قیمت سکه همان قیمت ذاتی آن است و این به معنای سودآور بودن این کالا نیست. نکته دیگر آنکه افزایش حباب ربع سکه نشان‌دهنده افزایش تقاضا در این محصول بیش از سایر انواع آن است. البته همیشه این قاعده کلی بر بازار سکه حاکم بوده، چرا که سرمایه مورد نیاز برای خرید ربع سکه یک‌سوم سرمایه مورد نیاز برای خرید یک سکه تمام بهار آزادی است و به همین دلیل حرکت سرمایه‌های خردتر به سمت خرید این نوع سکه بیشتر قابل پیش‌بینی است و این موضوع باعث سودآوری بیشتر این محصول و زیان کمتر آن است.
در این میان اما قیمت جهانی طلا نیز روند فزاینده‌ای را تجربه کرده است. اونس طلا که ماه گذشته را در رقم 1220 دلار پشت سر می‌گذاشت 120 دلار افزایش را در این مدت به خود دید. این در حالی است که جلسه اول اسفند فدرال‌رزرو حکایت از آن داشت که بعید نیست بسته محرک پولی به طور کامل متوقف شود. برخی کارشناسان جهانی طلا معتقدند در صورتی که سیاست مذکور کاملاً متوقف شود و خرید اوراق به صفر برسد قیمت طلا به 1050 دلار خواهد رسید که این موضوع خطر بزرگی برای آینده معاملات کنونی این بازار محسوب می‌شود. این موضوع اثرات نامطلوبی را در پی خواهد داشت؛ اثراتی که ریسک معاملات امروز بازار سکه را افزایش داده و بازار را در برابر یک نزول شدید دیگر قرار می‌دهد.
توضیح اینکه افزایش قیمت اونس طلا در شرایط فعلی انگیزه‌های خرید را به امید کسب سودهای بیشتر فراهم می‌کند، این در حالی است که در شرایط کنونی انتظار می‌رود بازار جهانی طلا نیز پایدار نباشد و احتمالاً تا پایان سال 2014 قیمت طلای جهانی به 1050 دلار برسد. در این صورت قیمت سکه در بازار تهران به 700 هزار تومان خواهد رسید و این به معنای آن است که نسبت به قیمت‌های امروز (980 هزار تومان) با زیانی معادل 280 هزار تومان مواجه خواهیم شد و هرچه قیمت طی روزهای آتی و با تبعیت از بازار جهانی طلا افزایش یابد زیان ناشی از تغییر فضای سیاست‌های فدرال‌رزرو نیز افزایش خواهد یافت. بنابراین ریسک سرمایه‌گذاری در بازار سکه در این دوره بسیار بیشتر از دوره‌های قبل است و این موضوع نباید از دید معامله‌گران
دور باشد.
در این رابطه یک احتمال دیگر ریسک معاملات را کاهش می‌دهد و آن کاهش نرخ ارز در سال جدید است که در کنار کاهش تدریجی سیاست خرید اوراق بدهی توسط فدرال‌رزرو مانع از سقوط ناگهانی بازار می‌شود. این دو مساله مانند یک شوک تدریجی روند فزاینده بازار را به کنترل خود در خواهند آورد و باعث می‌شوند وضعیت صعودی سکه در برهه‌ای به خصوص در فصل‌های بهار و تابستان سال آینده کنترل شده و بار دیگر، هم حباب بازار و هم سطح انتظارات معامله‌گران از سود سکه کاهش یابد. در این صورت میزان سقوط ارزش سکه و زیان ناشی از افت بهای این کالا نسبت به افت ناگهانی بازار کمتر و میدان برای تصمیم‌گیری فعالان و خریداران سکه فراخ‌تر است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها