شناسه خبر : 13431 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

چرا بازداشت رضا ضراب می‌تواند خبر خوبی باشد؟

اخبار عجیب رسالت از برجام

پس از حدود ۱۶ روز تعطیلات، روزنامه‌های ایران شنبه هفته پیش روی دکه رفتند. روزهایی که روزنامه‌های ایرانی - البته به غیر از «هفت صبح» که در هفته نخست فروردین به صورت رایگان منتشر می‌شد - به خواب بهاری رفته بودند، رویدادهای بسیار مهمی در جهان، منطقه و ایران به وقوع پیوست که هرکدام می‌توانست، به تیتر یک رسانه‌ها بدل شود.

پس از حدود 16 روز تعطیلات، روزنامه‌های ایران شنبه هفته پیش روی دکه رفتند. روزهایی که روزنامه‌های ایرانی -البته به غیر از «هفت صبح» که در هفته نخست فروردین به صورت رایگان منتشر می‌شد- به خواب بهاری رفته بودند، رویدادهای بسیار مهمی در جهان، منطقه و ایران به وقوع پیوست که هرکدام می‌توانست، به تیتر یک رسانه‌ها بدل شود. از دیدار عیدانه حسن روحانی رئیس‌جمهوری و اکبر هاشمی‌رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در کیش که با حاشیه‌سازی رسانه‌های منتقد دولت همراه بود گرفته تا ابطال آرای مینو خالقی یکی از منتخبان مجلس از حوزه اصفهان، چندین عملیات تروریستی در اروپا، ماجرای توافق ایالات ‌متحده و روسیه در مورد بحران سوریه و خروج ناگهانی نیروهای نظامی روس از این منطقه نیز از اخباری بودند که قاعدتاً در رسانه‌ها با تحلیل‌های زیادی همراه می‌شدند. ماجرای لغو سفر حسن روحانی به اتریش و دلایل آن نیز حسابی در شبکه‌های اجتماعی مورد توجه کاربران ایرانی قرار گرفت. سیر سریع تحولات ایران و جهان در این سه هفته بیش از پیش جای خالی روزنامه‌های ایرانی را به رخ می‌کشاند.

اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل
آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای، مقام معظم رهبری در پیامی به مناسبت آغاز سال ۱۳۹۵ هجری شمسی، با تبریک سال نو و عید نوروز به همه هم‌میهنان و ایرانیان به‌خصوص خانواده‌های معظم شهیدان و ایثارگران و با گرامیداشت یاد شهیدان و امام بزرگوار، سال جدید را سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نام‌گذاری کردند. ایشان در ارزیابی از سالی که گذشت، سال ۹۴ را مشابه سال‌های دیگر، آمیزه‌ای از «شیرینی‌ها و تلخی‌ها» و «فرازها و فرودها» و شامل «فرصت‌ها و تهدیدها» توصیف کردند و گفتند: «از تلخی حادثه منا تا شیرینی راهپیمایی ۲۲ بهمن و انتخابات ۷ اسفند و همچنین تجربه برجام و امیدهایی که برانگیخت و نگرانی‌هایی که در کنار آن وجود دارد، همگی جزو حوادث سال ۹۴ بود.» مقام معظم رهبری اولویت اول و فوری کشور را مساله اقتصاد خواندند و افزودند: «اگر ملت، دولت و همه مسوولان بتوانند در مساله اقتصاد کارهای درست، بجا و متقنی انجام دهند، امید می‌رود که این کارها در مسائل دیگر همچون مسائل و آسیب‌های اجتماعی و مسائل اخلاقی و فرهنگی نیز تاثیرگذار باشند.» ایشان تولید داخلی، ایجاد اشتغال و رفع بیکاری، تحرک و رونق اقتصادی و مقابله با رکود را مسائل اصلی در اقتصاد برشمردند و گفتند: «این موارد جزو مسائل مبتلابه مردم است و مردم آنها را حس و مطالبه می‌کنند و آمارها و اظهارات مسوولان نیز نشان می‌دهد این خواسته‌های مردم، بجا و به مورد است.» آیت‌الله خامنه‌ای «اقتصاد مقاومتی» را علاج مشکلات اقتصادی و پاسخ به مطالبات مردم خواندند و افزودند: «با اقتصاد مقاومتی می‌توان به جنگ بیکاری و رکود رفت، گرانی را مهار کرد، در مقابل تهدیدهای دشمنان ایستادگی کرد و فرصت‌های بسیاری برای کشور ایجاد و از آنها استفاده کرد.» حسن روحانی رئیس‌جمهوری نیز در سخنان نوروزی خود به اقتصاد توجه ویژه‌ای نشان داد. بیانات مقام معظم رهبری و سخنان رئیس‌جمهوری در ابتدای سال برای بسیاری از علاقه‌مندان کشور به‌ویژه فعالان بخش اقتصادی امید‌بخش بود و نوید آن را داشت که همه ظرفیت‌های کشور برای پیشرفت و توسعه اقتصادی بسیج شود. این سخنان در روزهای آغازین فعالیت‌های مطبوعات نیز مورد توجه ویژه آنها قرار گرفت.

تعلیق فعالیت شبکه‌های مجازی دفتر هاشمی‌رفسنجانی
در آخرین روزهای تعطیلات توئیتی با این مضمون که «آینده دوران مذاکره خواهد بود نه دوران موشک» در حساب کاربری منسوب به اکبر هاشمی‌رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام منتشر شد. برخی رسانه‌های اصولگرا بیانات چند روز بعد مقام معظم رهبری درباره صنایع موشکی را بی‌ارتباط با این توئیت ارزیابی نکردند. ایشان در یک سخنرانی عمومی با انتقاد شدید از کسانی که روزگار و دنیای فردا را دنیای مذاکره می‌دانند و نه موشک تاکید کردند: روزگار، روزگار همه چیز است وگرنه به راحتی و به صراحت حق ملت را خواهند خورد. اگر این حرف از روی ناآگاهی گفته شده باشد یک مساله‌ است اما اگر از روی آگاهی باشد خیانت است. پس از این سخنرانی اکبر هاشمی‌رفسنجانی در چند سخنرانی از تقطیع سخنان خود در این توئیت انتقاد کرد و تاکید کرد که خود یکی از پایه‌گذاران صنایع موشکی ایران بوده است. طبق گزارش «خبرآنلاین» او همچنین در دیدار مدیران دبیرخانه مجمع تشخیص از این توئیت تبری جسته و انتساب آن به خود را تکذیب کرده است. در همین حال گفته می‌شود حساب‌های توئیتر، اینستاگرام و تلگرام که به نام هاشمی‌رفسنجانی ایجاد شده در اختیار دبیر سایت ایشان بوده و وی بدون هماهنگی با رئیس مجمع تشخیص اقدام به انتشار مطالب می‌کرده است. کلیه فعالیت‌های مجازی که به نام هاشمی‌رفسنجانی در شبکه‌های اجتماعی انجام می‌شده به حالت تعلیق درآمده و تا زمان مشخص شدن مسوول ذی‌صلاح برای نظارت بر این‌گونه فعالیت‌ها، فعالیت حساب‌های کاربری مربوطه متوقف شده است. در همین حال دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در اطلاعیه‌ای اخبار مرتبط با تعلیق فعالیت شبکه‌های مجازی دفتر هاشمی را تکذیب کرد.

اخبار عجیب رسالت از برجام
این روزها بسیاری از دولتمردان و کارشناسان در ایران و جهان از فرصت‌های جدیدی که برجام برای ایران ایجاد کرده است، سخن می‌رانند. حسن روحانی، رئیس‌جمهوری هفته پیش تصریح کرد: «گویا برخی فراموش کرده‌اند؛ اگر برجام نبود امروز حتی یک بشکه نفت نمی‌توانستیم صادر کنیم... فضای امید را از بین نبرید...» در همین حال کیهان در تیتر نخست چهارشنبه هفته پیش خود مدعی شد که «اگر برجام نبود، نفت 120 دلار بود»، این روزنامه درباره اینکه بدون برجام چگونه نفت خود را باید می‌فروختیم سخن نگفت. احتمالاً باید آن را در اختیار چهره‌هایی چون بابک زنجانی که اتفاقاً در نیمه فروردین حکم اعدامش در دادگاه بدوی به وکیلش ابلاغ شد، می‌گذاشتیم تا آن را به فروش برسانند. در این زمینه اما «رسالت» از همه رسانه‌های منتقد دولت پیشی گرفت. این روزنامه به نقل از آنچه اندیشکده‌های تخصصی وزارت خارجه آمریکا تدوین کرده‌اند درباره آینده برجام مدعی شد: در برجام دیگر، بتون شدن صنایع موشکی ایران مد نظر است، چرا که زمانه، زمانه مذاکره است و اصلاً احتیاجی به موشک نیست. در برجام سوم، حزب‌الله و حماس و مقاومت فلسطین و انصارالله یمن و بشار اسد حذف می‌شوند، چون افراطی و تروریست و خطر‌ناکند و نظم جهانی را تهدید می‌کنند. در برجام چهارم امام و اندیشه‌های امام و تفکر انقلاب اسلامی از صحنه سیاستگذاری کشور حذف می‌شود و با احترام به موزه تاریخ سپرده می‌شود. در برجام پنجم، قانون اساسی ایران تغییر می‌کند، شورای رهبری جایگزین رهبر می‌شود، سپاه در ارتش و شورای نگهبان در شورای مصلحت ادغام می‌شود. در برجام بعد، اسرائیل به رسمیت شناخته می‌شود چون ما دعوایی با اسرائیل نداریم. این برجام‌ها، همه طراحی شده‌اند و حتی زحمت تدوین پیش‌نویس آنها را هم، مثل برجام اول، اندیشکده‌های تخصصی وزارت خارجه آمریکا کشیده‌اند و این برجام‌ها فقط منتظر جلسات رسمی، چانه‌زنی‌های معمول، امضای دو طرف و اجرایی شدن هستند.

افشای میلیون‌ها سند مالی متعلق به سران جهان
درز کردن تعداد زیادی اسناد محرمانه نشان می‌دهد چگونه ثروتمندان و صاحبان قدرت با استفاده از پناهگاه‌های مالیاتی ثروت خود را پنهان می‌کنند. به گزارش «انتخاب»، 11 میلیون سند از شرکت حقوقی پانامایی موساک فونسکا (Mossack Fonseca) درز کرده که یکی از محرمانه‌ترین شرکت‌های جهان است. این اسناد از مجموعه سندهای منتشرشده از سوی سایت افشاگر ویکی‌لیکس و همین‌طور مجموعه اسناد ادوارد اسنودن بیشتر است. این اسناد که به «اوراق پانامایی» مشهور شده، نشان می‌دهد چگونه این شرکت به مشتریان خود کمک می‌کرده که پولشویی کنند، تحریم‌ها را دور بزنند و مالیات نپردازند. ردپای ۷۲ تن از سران فعلی و پیشین کشورهای مختلف در این اسناد دیده می‌شود. این اسناد را روزنامه آلمانی زود دویچه سایتونگ به دست آورده و آنها را در اختیار «کنسرسیوم بین‌المللی روزنامه‌نگاران تحقیقی (ICIJ)» قرار داده است. در این فهرست نام چهره‌هایی چون ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه، سیگموندرو گلوناگلسون نخست‌وزیر ایسلند، دیوید کامرون نخست‌وزیر بریتانیا و... مشاهده می‌شود.

چرا بازداشت رضا ضراب خبر خوبی برای حسن روحانی است؟
بازداشت رضا ضراب، شهروند دوملیتی ایرانی-ترکیه‌ای و همسر ابرو گوندش خواننده مشهور ترک در هفته پیش مورد توجه بسیاری از رسانه‌ها قرار گرفت. «انتخاب» به نقل از «المانیتور» در این باره نوشت: ضراب که در آمریکا به اتهامات پولشویی و کلاهبرداری بانکی برای دور زدن تحریم‌ها علیه ایران بازداشت شد، یک تاجر ساده نیست. هنگامی که در سال 2013 به اتهام سوءاستفاده مالی با همراهی چند مقام ارشد دولتی در ترکیه بازداشت شد، نام او به همراه یک غول سابق نفتی بر سر زبان‌ها افتاد که اخیراً در تهران به اعدام محکوم شده است. بازداشت ضراب در 19 مارس در مرکز مشترکات روابط ترکیه-ایران-آمریکا قرار دارد -‌ که حاوی پیامدهای بالقوه‌ای برای هریک از طرف‌های آن است. در حالی که همه توجهات به سوی ناگواری این خبر برای رجب طیب اردوغان و رهبران حزب عدالت و توسعه است، آنچه در عمل رخ داده خبر بسیار خوبی می‌تواند برای حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران باشد. تحریم‌ها علیه ایران باعث افزایش به‌کارگیری افرادی قراردادی برای دور زدن تحریم‌ها شد. این شبکه پنهانی با خود فساد و بی‌قانونی را نیز به همراه آورد... روحانی از زمان قرار گرفتن در پست ریاست جمهوری به‌طور قاعده‌مندی تلاش کرد بقایای فساد مالی دولت پیشین و همراهانش را برچیند. در عمل هم در طول دو سال گذشته، زنجانی به اتهام اختلاس پول نفت به اعدام محکوم شده، مه‌آفرید خسروی به جرم کلاهبرداری علیه نظام بانکی اعدام و معاون اول رئیس‌جمهور احمدی‌نژاد، محمدرضا رحیمی، دوران پنج‌ساله محکومیتش را می‌گذراند. آن‌طور که در گزارش‌ها آمده، ضراب متهم شده در مرکز طرح مبادله نفت با طلای ایران و ترکیه برای دور زدن تحریم‌ها قرار داشته و در نقل و انتقالات مالی با بانک‌های آمریکایی برای پوشش فعالیت‌های شرکت‌های وابسته به دولت ایران اقدام کرده است. شاید بازداشت او چندان در تیتر رسانه‌های ایران قرار نگرفته باشد، اما مقامات ایران آن را به‌دقت دنبال می‌کنند.

ناگفته‌های مذاکرات هسته‌ای از زبان آمریکایی‌ها
شبکه دوم تلویزیون بی‌بی‌سی اخیراً پخش مستندی را درباره دوران ریاست جمهوری باراک اوباما آغاز کرده است. به گزارش «خبرآنلاین»، در بخشی از این مستند که «پشت دیوارهای کاخ سفید اوباما» نام دارد، مهم‌ترین اتفاقات دوران ریاست جمهوری اوباما در مصاحبه با مشاوران، نزدیکان، وزرای کابینه و خود او بررسی شده و این افراد و خود رئیس‌جمهور آمریکا توضیح می‌دهند که چه دغدغه‌ها یا نگرانی‌هایی در تصمیم‌گیری‌ها داشته‌اند یا به چه دلیل چنین تصمیم‌هایی را گرفته‌اند. تقریباً نیمی از قسمت سوم این مستند، به توافق هسته‌ای ایران اشاره داشت. جک سالیوان مشاور امنیتی معاون رئیس‌جمهور آمریکا درباره آغاز مذاکرات تیم روحانی و تیم اوباما گفت: «... مذاکره‌کنندگان آمریکایی از اوباما خواستند اقدامی انجام دهد که دو دهه بی‌اعتمادی را کاهش دهد...ما از او خواستیم که خیلی کوتاه با حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران روبه‌رو شود...قرار بود حسن روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل در همان روزی سخنرانی کند که باراک اوباما سخنرانی داشت. اما هیچ‌کس نمی‌دانست این ملاقات چگونه صورت خواهد گرفت و هر بار مقامات آمریکا به قرار دیدار نزدیک می‌شدند از طرف تهران منتفی می‌شد.» سالیوان که در زمان مکالمه با روحانی در کنار باراک اوباما بود می‌گوید خیلی نگران بوده، چون این مکالمه قرار بود با موبایل روحانی انجام شود و نگران بودم نکند شماره‌ای که او در اختیار داشت اشتباه باشد و فرد دیگری در آن سو به رئیس‌جمهور آمریکا پاسخ دهد. پس از این گفت‌وگوی تلفنی اوباما به همکارانش گفت: «این اتفاق واقعاً قابل توجهی بود.» وقتی حساب کاربری حسن روحانی در توئیتر این مکالمه را تایید کرد خیال سالیوان هم راحت شد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها