شناسه خبر : 12599 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

تقلب در ‌کالاهای سلامت‌محور چه تاثیراتی دارد؟

بازی با جان مردم

چندی پیش نماینده و بازرس ویژه رئیس سازمان غذا و دارو اظهار کرد: دو نوع شامپو با برندهای «CLEAR» و «PANTENE» که اتفاقاً از شامپوهای پر‌مصرف بازار لوازم بهداشتی هستند، دارای برچسب تقلبی بوده و محتویات غیربهداشتی دارند.

آیسان تنها

چندی پیش نماینده و بازرس ویژه رئیس سازمان غذا و دارو اظهار کرد: دو نوع شامپو با برندهای «CLEAR» و «PANTENE» که اتفاقاً از شامپوهای پر‌مصرف بازار لوازم بهداشتی هستند، دارای برچسب تقلبی بوده و محتویات غیربهداشتی دارند.
او همچنین اظهار کرده بود این مواد به هیچ عنوان مورد تایید وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو نیستند و از مصرف‌کنندگان تقاضا شد که هنگام خرید شامپو حتماً به اصل بودن کالا از طریق کنترل برچسب‌های اصالت اطمینان پیدا کنند و در صورت مشاهده هرگونه کالای تقلبی در بازار حتماً موارد را به سازمان غذا و دارو اطلاع دهند.
البته این اولین بار نیست که اخباری درباره حضور کالاهای تقلبی در بازار ایران منتشر می‌شود. از سوی دیگر نیز به نظر می‌رسد به طور کلی مردم بیشتر اخبار تقلبی بودن آن دسته از کالاهایی را دریافت می‌کنند که برای سلامتی آنها خطرناک است و در مقابل کمتر مواردی را مشاهده می‌کنیم که مثلاً مسوولی نسبت به پوشاک و کفش تقلبی به نام برندی خاص هشدار دهد، هرچند که گشتی در بازار نشان پوشاک نشان می‌دهد نشان‌های تجاری مطرح پوشاک دنیا روی بسیاری از لباس‌های تولید داخل و البته چینی جاخوش کرده‌اند و با قیمت چه‌بسا گران‌تر از اصل محصول به مردم فروخته می‌شود.
از کالاهایی که هر چند وقت یک‌بار آمار نگران‌کننده‌ای درباره آن منتشر می‌شود، می‌توان به لوازم ‌آرایشی و بهداشتی اشاره کرد. به دلیل مشکلاتی مانند وجود موانع متعدد برای واردات این محصولات از مجاری صحیح و البته تحریم ایران، بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی به صورت قاچاق وارد ایران می‌شود و طبعاً اعتمادی هم به اصل، استاندارد و بهداشتی بودن این کالاها وجود ندارد.
چندی پیش نیز اکبر عبدالهی‌اصل، معاون برنامه‌ریزی و نظارت سازمان غذا و دارو، با اعلام اینکه بیش از ۵۰ درصد لوازم‌ آرایشی و بهداشتی که در بازار کشور وجود دارد، به صورت قاچاق وارد شده است، به مردم توصیه کرد مراقب محصولات تقلبی باشند. او همچنین بهترین راه شناسایی کالای اصلی از تقلبی و قاچاق را استفاده از سامانه مدیریت و نظارت بر محصولات سلامت‌محور دانست که توسط سازمان غذا و دارو راه‌اندازی شده است و مشتریان می‌توانند کد محصول خریداری‌شده و حتی تاریخ انقضای آن را در این سایت چک کنند و از اصل بودن کالایی که تهیه می‌کنند، اطمینان حاصل کنند.
فارغ از بحث لزوم توجه شهروندان به اصالت کالاهای مصرفی خود و اهمیتی که باید به موضوع سلامتی خود دهند به نظر می‌رسد مسوولان نیز به جای واگذاری مسوولیت استفاده از کالاهای تقلبی باید فکر اساسی‌تری به حال این موضوع کنند و برای جلوگیری از ورود این کالاها به ویژه کالاهای خوراکی، بهداشتی و داروی تقلبی به بازار برنامه‌ریزی جدی‌تری کنند تا از موارد تاسف‌برانگیزی مانند نابینا شدن 15 بیمار در کلینیک چشم‌پزشکی رازی به خاطر تزریق داروی تقلبی اوستین، جلوگیری شود.
رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو بارها بر ایجاد محدودیت‌هایی نسبت به وارد کردن دارو برای حمایت از تولید داخلی انتقاد و اظهار کرده است: حمایت از تولید ملی نباید به بهای به خطر انداختن سلامتی مردم تمام شود.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها