شناسه خبر : 12435 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

تاخیر ۸ ساله سرویس پیامک کوتاه در ایران

پیامک کی آمد؟

روزی که مارتین کوپر اولین تماس تلفنی‌اش با موبایل را تجربه کرد، شاید تصوری از اینکه در آینده چقدر این وسیله پیشرفت خواهد کرد نداشت. تلفن‌های بزرگ و سنگین در ابتدا تنها حامل صدا بودند و شاید هیچ ایده و تصوری در آن زمان وجود نداشت که تلفن‌های همراه به جایگاه کنونی برسند.

روزی که مارتین کوپر اولین تماس تلفنی‌اش با موبایل را تجربه کرد، شاید تصوری از اینکه در آینده چقدر این وسیله پیشرفت خواهد کرد نداشت. تلفن‌های بزرگ و سنگین در ابتدا تنها حامل صدا بودند و شاید هیچ ایده و تصوری در آن زمان وجود نداشت که تلفن‌های همراه به جایگاه کنونی برسند.
برای پیشرفت در عرصه تکنولوژی تلفن‌های همراه و رسیدن به جایگاه اسمارت‌فون‌های امروزی راه سختی پیموده شده است. در 1973 اولین تماس با موبایل انجام شد. چیزی حدود 9 سال از آن زمان طول کشید تا تلفن به عنوان ابزاری عمومی به مردم کشورهای صنعتی برسد و حدود 10 سال بعد از عمومی شدن این وسیله سرویس ارسال پیام کوتاه به ویژگی‌های تلفن همراه افزوده شد.
البته کشور ما به دلیل دوری از تکنولوژی، دیرتر و با تاخیری 20‌ساله به استقبال تلفن همراه رفت و در سال 1372 با تبلیغات فراوان و با شعار «با تلفن همراه همیشه در مقصد هستید» تلفن همراه در ایران عرضه شد. تا نیمه سال 1374، طبق آمارهای موجود 9947 نفر برای تلفن همراه ثبت‌نام کردند و شهریور همان سال تحویل سیم‌کارت‌ها آغاز شد.
از زمانی که مردم در ایران با این وسیله آشنا شدند و باور کردند که این وسیله به ایران آمده است، هجوم متقاضیان به مخابرات و بازار آزاد به حدی زیاد شد که قیمت سیم‌کارت را به سه میلیون تومان هم رساند.
اولین آگهی تلفن همراه در روزنامه‌های اطلاعات و کیهان چاپ شد. متن این آگهی از این قرار بود: «شبکه تلفن متحرک به دو صورت قابل نصب در خودرو به صورت دستی در اختیار متقاضی قرار داده می‌شود تا در حال تردد، توقف در منزل یا محل کار مورد استفاده قرار گیرد.»
هاشمی‌رفسنجانی در دوران ریاست‌جمهوری درباره استفاده از تلفن همراه گفته بود: تلفن دیجیتال امروز پیشرفته‌ترین ابزار استفاده از مخابرات است، خوشبختانه ما این تکنولوژی را داریم و خودمان هم اداره می‌کنیم. حالا می‌توانیم ایمان بیاوریم به قدرت خوب نیروهای داخلی‌مان.
البته خدمات تلفن همراه در ایران تا چندین سال تنها به مکالمه صوتی محدود می‌شد و هیچ خدمت و سرویس دیگری در دسترس قرار نداشت. البته طبیعتاً ارائه سایر خدمات احتیاج به زیرساخت‌های دیگری داشت که تا آن زمان فراهم نشده بود. تقریباً هشت سال طول کشید و سرانجام سال 1381 سرویس پیام کوتاه به سرویس‌های ارائه‌شده توسط مخابرات برای تلفن همراه در ایران اضافه شد. در ابتدای راه‌اندازی این سرویس مشترک باید درخواست کتبی خود را به مخابرات و شعب مربوط ارائه می‌داد و پس از مدتی دسترسی او به این سرویس امکان‌پذیر می‌شد و با گذشت زمان، امروزه تقریباً به تمامی سرویس‌های روز تلفن همراه دنیا دسترسی داریم.
سرویس پیامک در حال حاضر دومین خدمات ارزش افزوده تلفن همراه است که درآمدی چند میلیارد‌تومانی را نصیب اپراتورهای تلفن همراه کشور کرده است. البته هنوز هم سرویس مکالمات درآمدزاترین است. این در حالی است که در جهان با فراگیر شدن نسل‌های پیشرفته تلفن همراه و ارائه سرویس پرسرعت اینترنت درآمدزایی از طریق سرویس‌های جدید در حال پیشی ‌گرفتن از سرویس اس‌ام‌اس است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها