شناسه خبر : 8088 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

برادوی چگونه پولدار شد

وقتی ستاره‌های هالیوود صحنه‌های تئاتر را تسخیر می‌کنند

رابطه هالیوود و برادوی یکی از قدیمی‌ترین آمد و شدها در سینمای آمریکاست، اغلب بازیگران تئاتر وقتی جلوی دوربین کارگردان‌های سینما ظاهر می‌شوند چنان می‌درخشند که دیگر به این آسانی‌ها سینما دست از سرشان برنمی‌دارد.

رابطه هالیوود و برادوی یکی از قدیمی‌ترین آمد و شدها در سینمای آمریکاست، اغلب بازیگران تئاتر وقتی جلوی دوربین کارگردان‌های سینما ظاهر می‌شوند چنان می‌درخشند که دیگر به این آسانی‌ها سینما دست از سرشان برنمی‌دارد. درست مثل فیلیپ سیمور هافمن بازیگر افسانه‌‌ای تئاتر برادوی که بازی‌های اثرگذارش در سینما از او اسطوره‌ای برای بازی در نقش‌های عجیب و به‌یاد‌ماندنی ساخت. اما این رابطه سویه دیگری هم دارد، برادوی سال‌هاست که سالن‌های بزرگ و پر‌صندلی‌اش را با نمایش‌های پرهزینه‌‌ای پر ‌می‌کند که به مدد حضور ستاره‌های سینما ماه‌ها پر‌تماشاگر باقی می‌مانند و برای خرید بلیت‌های 100 تا 500 دلاریش باید خیلی زود دست‌به کار شد تا یک صندلی خالی گیر آورد. دستمزد ستاره‌های سینمای آمریکا در برادوی هم دو برابر است، آنها اغلب در نمایش‌های پرزرق و برقی ظاهر می‌شوند که مخاطبانش از عالم سینما به تماشای تئاتر ترغیب شده‌اند، هرچند اعتبار برادوی با نمایش‌های ساده‌تر و تاثیرگذارتر و به اصطلاح هنری‌تر به دست آمده است، اما حضور بازیگران سینما در تئاتر برادوی تبدیل به یکی از جاذبه‌های گردشگری نیویورک شده است. اهالی تئاتر و سینما به نظر از این مراوده خرسند هستند، آنقدر که حتی نسخه تئاتری سوپرمن هم به برادوی آمد و مدت‌ها روی صحنه دوام آورد، منتقدان تئاتر در آمریکا معتقدند نمایش‌هایی از این دست لوکس محسوب می‌شوند و قرار است به بقای مالی کمک کنند، هرچند وقتی «آل پاچینو»، «مریل استریپ» و «سوزان ساراندون» روی صحنه می‌روند نمایش‌هایی را انتخاب می‌کنند که به لحاظ عرضه مفاهیم عمیق هنری و تاثیرگذاری هیچ کم از نمایش‌های چهره‌های اثرگذار تئاتر آمریکا همچون «دیوید ممت» ندارند.
وقتی اسکارلت یوهانسن در نمایش پر‌سر و صدای «گربه روی شیروانی داغ» ظاهر شد؛ سال گذشته به آسانی بقیه کارها را زیر سایه خود برد. حتی بازی تکان‌دهنده آل پاچینو در نمایشنامه گلن گری‌ گلن راس نوشته دیوید ممت هم نتوانست از درخشش این نمایش کم کند. البته این حضور چندان هم بی‌حاشیه نیست، منتقدان تئاتر برادوی و کارگردانان تئاتر مستقل آف برادوی جزو منتقدان این حضورها هستند و این تئاترهای پرزرق و برق را چندان نمی‌پسندند، با این‌ حال دستمزد بالای اسکارلت یوهانسن و پیش‌فروش بلیت‌های نمایش تام هنکس روزهای پرشوری را در برادوی رقم زد. اجرای نمایش «چه کسی از ویرجینیا وولف می‌ترسد» هم یکی از پرتماشاگرترین نمایش‌های این ‌روزهاست. همچنین نمایش مرد عنکبوتی و شبح اپرا هم از کارهای پرطرفدار هستند. حتی بحران اقتصادی هم آسیبی به حال و روز این نمایش‌های گران‌قیمت نرسانده است، قیمت بلیت اغلب این نمایش‌ها از 120 دلار به بالاست. در نمایش‌هایی از این دست دستمزد بازیگران نزدیک به 15 هزار دلار برای حضور در نقش اول است، جدای از این هم بازیگران تئاتر در نمایش‌های کم‌هزینه‌تر هم دستمزدهایی بین 9 تا 10 هزار دلار در نقش اول دارند و برای بازی در نقش دوم هم تقریباً بازیگران چهار هزار دلار برای بازی در یک نمایش دستمزد می‌گیرند. در نمایش‌های پرهزینه در سالن‌های بزرگ قرارداد و دستمزدی که کارگردان‌ها دریافت می‌کنند تقریباً 80 هزار دلار است. این روزها در برادوی هم این نمایش‌های پیچیده و فلسفی و عمیق نیستند که درآمدزایی می‌کنند، بلکه این پول‌ها بیشتر برای ساخت و نمایش نمایش‌های موزیکال هزینه یا اقتباس از فیلم‌های مطرح و عامه‌پسند صرف می‌شود و تهیه‌کننده‌ها برای جذب تماشاگر رقمی بین 80 هزار دلار تا 10 میلیون دلار هزینه می‌کنند. اما گاهی وقت‌ها هم حضور ستاره‌های مطرح و عامه‌پسند حتی در برادوی هم با شکست روبه‌رو می‌شود، درست مثل تئاتر «راکی» که با حضور «سیلوستر استالونه» ساخته شد و در کمال حیرت تهیه‌کنندگانش بازده مالی ضعیفی داشت. این موزیکال پرهزینه که از روی فیلمی برنده اسکار با بازی سیلوستر استالونه ساخت ‌شده، شش ماه پس از آغاز اجرا در برادوی به کار خود پایان داد. «راکی» که استالونه خود یکی از نویسندگان نمایشنامه آن بود، ماه مارس در «وینتر گاردن تیه‌تر» در نیویورک افتتاح شد، اما فروش چشمگیری به دست نیاورد. «راکی» پس از 28 پیش‌اجرا و 188 اجرای عادی کارش را تمام کرد. طی سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۴ نیز بازیگران مطرحی همچون دنزل واشنگتن، دانیل کرگ، ایان مک‌کلن، پاتریک استوارت، ریچل وایز، دانیل رادکلیف، جیمز فرانکو، اتان هاوک، اورلاندو بلوم و میشل سی‌هال بر صحنه تئاتر برادوی و در آثار نمایشی موزیکال و غیر‌موزیکال حضور پیدا کردند.
دنزل واشنگتن بازیگر مطرح سینمای جهان و بازیگر فیلم‌هایی چون «مالکوم ایکس»، «خانه امن» و «پرواز» در جدیدترین تجربه تئاتری خود در نمایش «رنگ سرخ خورشید» بر صحنه تئاتر برادوی به ایفای نقش پرداخت. دانیل کرگ بازیگر فیلم‌های «جیمز باند» و «دختری با خالکوبی اژدها» نیز بار دیگر بر صحنه تئاتر حضور پیدا کرد که این حضور در نمایش «خیانت» اثر هارولد پین‌تر بود. ریچل وایز نیز از بازیگران مطرح و شناخته‌شده زن سینمای جهان است که اولین‌بار حضور بر صحنه تئاتر را در نمایش «خیانت» اثر هارولد پین‌تر تجربه کرد.
ایان مک‌کلن و پاتریک استوارت از بازیگران با‌سابقه سینما که در مجموعه فیلم‌های «مردان ایکس» نقش مقابل یکدیگر را بازی کرده‌اند، در نمایش «در انتظار گودو» اثر ماندگار ساموئل بکت در کنار یکدیگر به ایفای نقش پرداختند. برایان کرنستون هم که در فیلم‌های سینمایی متعددی بازی کرده است برای اولین بار بر صحنه تئاتر حضور پیدا کرد و در نمایش «به هر طریق» به ایفای نقش پرداخت. دانیل راد کلیف هم که به دلیل بازی در مجموعه فیلم‌های «هری پاتر» به شهرتی جهانی رسید این روزها در تئاتر برادوی با بازی در نمایش «اینیشمن چلاق» اثر مارتین مک دونا روی صحنه می‌رود. اتان هاوک نیز یکی دیگر از بازیگران شناخته‌شده سینمای جهان است که طی یک سال اخیر با ایفای نقش مکبث در نمایشنامه ماندگار «مکبث» اثر ویلیام شکسپیر روی صحنه تئاتر برادوی رفت. نمایش «ظاهر مولینگار» نیز با حضور دبرا مسینگ و برایان اف اوبرن بر صحنه تئاتر برادوی اجرا شد. هلن میرن بازیگر مطرح و شناخته‌شده سینما و تئاتر جهان که از سوی انجمن تئاتر دانشگاه هاروارد به عنوان چهره زن سال 2014 معرفی شد، قصد دارد برای اولین بار طی دهه‌های اخیر با ایفای نقش ملکه الیزابت دوم به صحنه تئاتر برادوی قدم بگذارد. هلن میرن برای اولین بار طی دهه‌های اخیر بر صحنه تئاتر برادوی آمریکا حضور پیدا می‌کند. این بازیگر سرشناس سینما و تئاتر جهان که سال 2013 در انگلستان برای ایفای نقش ملکه الیزابت دوم در نمایش «مخاطب» توانست جایزه اولیویر بهترین بازیگر زن تئاتر را از آن خود کند، قصد دارد با همین نمایش در سال 2015 در تئاتر آمریکا روی صحنه برود.
بازی در نمایش‌های متعدد در تئاتر انگلستان نظیر «مرغ دریایی» و «هنری ششم» از جمله فعالیت‌های هلن میرن در زمینه بازیگری تئاتر است.
جیک جیلنهال بازیگر سرشناس سینما بار دیگر با نیک پین فیلمنامه‌نویس و مایکل لانگهرست کارگردان همکار می‌شود تا نمایش «صورت‌های فلکی» را در برادوی روی صحنه ببرند. جیک جیلنهال در زمستان آینده و در درام آزمایشی «صورت‌های فلکی» نوشته نیک پین نویسنده بریتانیایی برای اولین بار وارد برادوی می‌شود. داستان این نمایشنامه درباره پتانسیل عشق، دوستی و اراده آزاد انسانی با پیش‌زمینه فیزیک کوانتوم است. این اولین باری نیست که جیلنهال با مایکل لانگهرست کارگردان و نیک پین همکاری می‌کند. او در سال 2012 و در نمایش «اگر هست هنوز پیدایش نکردم» نیز با آنها کار کرده بود.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها