شناسه خبر : 11802 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

رضا تقی‌پور از دلایل عدم موفقیت رایتل می‌گوید

رایتل بدشانس بود

نسل سوم موبایل که در اغلب کشورهای جهان، یک فناوری در دسترس برای کاربران تلفن همراه است در کشور ما برخلاف دیگر کشورها ابتدا در اختیار یک اپراتور تازه‌وارد قرار گرفت و اپراتورهای بزرگ کشور از ارائه خدمات ۳G محروم ماندند

نسل سوم موبایل که در اغلب کشورهای جهان، یک فناوری در دسترس برای کاربران تلفن همراه است در کشور ما برخلاف دیگر کشورها ابتدا در اختیار یک اپراتور تازه‌وارد قرار گرفت و اپراتورهای بزرگ کشور از ارائه خدمات 3G محروم ماندند اما اکنون با پایان انحصار دوره این خدمات برای رایتل اپراتورهای همراه و ایرانسل نیز مجازند سرویس اینترنت پرسرعت را به میلیون‌ها مشترک خود ارائه دهند. هرچند رایتل از زمانی که آمد در ارائه خدمات اینترنت پرسرعت با چالش مواجه شد و حتی بعد از مدتی یکی از سرویس‌های پرمخاطب آن یعنی تماس تصویری به علت نگرانی در مورد عدم رعایت شئون اسلامی قطع شد. با این حال رایتل حدود چهار سال قبل فعالیت خود را به‌عنوان سومین اپراتور تلفن همراه کشور در دوره وزارت رضا تقی‌پور در دولت دهم آغاز کرد. شرکت تامین تلکام وابسته به سازمان تامین اجتماعی، سیم‌کارت‌های نسل سوم را با نام تجاری «رایتل» عرضه کرد. رایتل قرار بود کار خود را با همکاری الاتصالات امارات شروع کند اما این اپراتور نیز همانند اپراتور دوم برای ورود به بازار کشور با فراز و نشیب‌های بسیاری مواجه شد. به زعم کارشناسان این اپراتور آن طور که پیش‌بینی می‌شد باوجود جذابیت‌های نسل سوم و ارائه اینترنت پرسرعت نتوانست در جذب مشترک موفق عمل کند. این موضوعی است که آن را در گفت‌وگو با رضا تقی‌پور که در دوره وزارت او اپراتور سوم تلفن همراه آغاز به کار کرد و اکنون نیز سخنگوی شورای شهر تهران است مطرح کردیم.

***

اپراتور سوم تلفن همراه در زمان وزارت شما وارد بازار تلفن همراه کشور شد. در حالی که دو اپراتور بزرگ کشور تعداد قابل توجهی از مشتریان سیم‌کارت را به سمت خود جذب کرده بودند چه نیازی وجود داشت تا اپراتور جدیدی وارد این عرصه شود؟
در سال 1388 ما به دنبال مطالعاتی که در این زمینه انجام شده بود و نیاز کشور به تکنولوژی‌های جدید مخابراتی تصمیم گرفتیم اپراتور سوم تلفن همراه را با تکنولوژی نسل سوم وارد عرصه کنیم. به هر حال ورود این اپراتور در مقطعی با فراز و نشیب‌هایی مواجه شد. با این حال توانستیم مشکلات را برطرف و در نهایت مجوز آغاز فعالیت این اپراتور را صادر کنیم.

علت فراز و نشیب‌ها چه بود؟ چرا در آن مقطع شرکت الاتصالات امارات کنار گذاشته شد؟
شرکت خارجی برنده مزایده اپراتور سوم تلفن همراه مشکلاتی در آن مقطع داشت که باعث شد مجلس در این زمینه ورود کند و تصمیم گرفته شد شرکت الاتصالات کنار گذاشته شود. در نهایت با پیشنهادی که دولت در آن زمان ارائه داد شرکت رایتل به شرکت شستا که زیرمجموعه سازمان تامین اجتماعی بود واگذار شد.

اما در آن مقطع مطرح شد این مزایده باید مجدداً تکرار شود و نباید این شرکت به سازمان تامین اجتماعی بابت رد دیون واگذار می‌شد؟
تمام تلاش ما این بود که هر چه سریع‌تر تکنولوژی نسل سوم وارد کشور شود چراکه دیگر فرصت نبود تا این عقب‌ماندگی را جبران کنیم. از طرفی نیز کنسرسیوم شستا در مزایده قبلی شرکت کرده بود و مشکلی در این واگذاری وجود نداشت. بنابراین مسیر را کوتاه کردیم و اجازه ندادیم این روند طولانی شود.

اما چرا رایتل با چالش مواجه شد و نتوانست آن طور که پیش‌بینی می‌شد در جذب مشترک موفق عمل کند؟
متاسفانه رایتل در ادامه کار به‌رغم تلاشی که وزارت ارتباطات در همراهی با رایتل انجام داد و حتی مساعدت‌های زیادی نیز به این اپراتور داشت اما برخی مشکلات خارجی در تامین تجهیزات و برخی موانع داخلی باعث شد تا این اپراتور در ابتدا با کندی کار خود را اجرا کند. حتی بنده به علت این حمایت‌ها از رایتل مورد انتقاد قرار گرفتم. البته بنده در پاسخ به منتقدان می‌گفتم من تنها از رایتل حمایت نمی‌کنم بلکه حامی تمام اپراتورهای کشور هستم. طبیعی بود چون رایتل تازه وارد بازار تلفن همراه کشور شده بود این حمایت‌ها به چشم می‌آمد. اما من معتقد بودم ما همه جزو یک خانواده هستیم و باید دولت به تمام اپراتورها کمک کند. رایتل نیز یکی از این اپراتورها بود و حاکمیت وظیفه داشت در جهت توسعه ارتباطات کشور از آن حمایت کند.

با این حال این انتقاد از سوی کارشناسان مطرح است که دولت نباید در ارائه پروانه‌ها به اپراتورها انحصاری عمل کند و سال‌هاست در دنیا دیگر به اپراتورها بر مبنای فناوری مجوز نمی‌دهند و این اشتباهی بود که دولت در سال‌های گذشته انجام داده است. آیا شما با این مساله موافقید؟
خیر، بنده اعتقاد دارم باید جهت حمایت از اپراتورهای جدید یک دوره حفاظت برای آن در پروانه‌ای که صادر می‌کنند در نظر بگیرند. این مساله باعث می‌شود طی آن مدت آن اپراتور به بلوغ برسد. به همین علت نیز تکنولوژی نسل سوم برای مدت دوسال برای رایتل به شکل انحصاری در نظر گرفته شد. این موضوع جدیدی نبود که تنها در دوره ما اتفاق بیفتد. در گذشته نیز سابقه داشته است. در زمانی که اپراتور دوم تلفن همراه نیز آمد به شکلی این دوره حفاظت برای آن در نظر گرفته شده بود. اکنون نیز با پایان این دوره انحصار، دیگر اپراتورها نیز مجازند این خدمات باند پهن را ارائه دهند. امیدواریم هر چه بتوانیم عقب‌ماندگی در این زمینه را جبران کنیم.

علت اینکه ما در زمینه توسعه نسل‌های مخابراتی و باند پهن تعلل داشته‌ایم چیست؟ از طرفی علاوه بر مشکلات فنی در زمینه غیرفنی نیز با چالش‌هایی مواجهیم و همچنان نگاه بسته در توسعه تکنولوژی در کشور وجود دارد؟
اتفاقاً بخشی از این مساله به عدم فرهنگ‌سازی در کشور برمی‌گردد. البته قبول داریم ما در این زمینه دچار عقب‌ماندگی هستیم اما از طرفی در سال‌های قبل شاهد بودیم عدم آشنایی مردم با خدمات ارزش افزوده باعث شده تا ما با تاخیر در این زمینه حرکت کنیم. به هر حال باند پهن بستر ارائه خدمات را فراهم می‌کند اما باید این آمادگی در کل جامعه وجود داشته باشد. وقتی در سازمان و دستگاه‌ها این آمادگی کمتر دیده می‌شود طبیعی است که با کندی مواجه شویم. ما در دولت دهم تلاش کردیم با تشکیل کارگروه مدیریت ارتباطات و فناوری اطلاعات و امنیت زمینه لازم را فراهم کنیم. به نظرم در این زمینه تا حدودی نیز موفق عمل کردیم. متاسفانه داستان توسعه خدمات الکترونیک و اینترنت پرسرعت مانند داستان مرغ و تخم‌مرغ در کشور شده است. در زمان بنده هروقت از اپراتورها می‌خواستیم خدمات خود را روی باند پهن توسعه دهند عنوان می‌کردند ما مشتری نداریم. از طرفی وقتی به دستگاه‌ها و سازمان‌ها می‌گفتیم چرا خدمات خود را توسعه نمی‌دهند، عنوان می‌کردند از شبکه باند پهن برخوردار نیستیم. بنابراین ما تلاش کردیم با ورود اپراتور سوم و زمینه‌سازی برای اپراتور چهارم در زمینه فیبر نوری دور باطلی را که به وجود آمده بود از بین ببریم. خوشبختانه امروز شاهدیم در جامعه درحال حاضر استقبال از خدمات ارزش افزوده رو به افزایش است و به نظر می‌رسد به زودی تحولات خوبی در این عرصه رخ می‌دهد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها