شناسه خبر : 11336 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

رئیس‌جمهور: ناوگان هوایی ایران به یک قدرت بزرگ هوایی تبدیل شود

شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران(هما) چهارشنبه گذشته ۵۴‌سالگی خود را تمام کرد و به سن ۵۵‌سالگی قدم گذاشت تا همزمان با رفع تحریم‌ها و برنامه دولت برای خرید هواپیماهای جدید بتواند، قدرت از دست رفته خود را بازیابد و گام نخست را برای احیای خود بردارد.

شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) چهارشنبه گذشته 54‌سالگی خود را تمام کرد و به سن 55‌سالگی قدم گذاشت تا همزمان با رفع تحریم‌ها و برنامه دولت برای خرید هواپیماهای جدید بتواند، قدرت از دست رفته خود را بازیابد و گام نخست را برای احیای خود بردارد. «هما» که دوران جوانی خود را پیش از انقلاب پشت سر گذاشت، با توجه به اینکه ترکیه، قطر، امارات و حتی عربستان از خطوط هوایی مناسبی بهره نمی‌بردند به ناوگان هوایی برتر منطقه تبدیل شده بود و با توجه به افزایش درآمدهای نفتی در اوایل دهه 50 به یکی از قدرت‌های حمل و نقل هوایی دنیا تبدیل شد. حال که همای ایران 55‌سالگی خود را شروع می‌کند، دولت یازدهم سیاستش را بر این گذاشته تا با خرید ده‌ها هواپیمای مدرن و نو بتواند قدرت خفته هوایی منطقه را از خواب بیدار کرده و به رخ کشور‌های تازه توسعه‌یافته منطقه بکشد. شاید به همین خاطر بود که رئیس‌جمهوری در مراسم آغاز پنجاه و پنجمین سالروز تاسیس شرکت هواپیمایی هما، با تاکید بر اینکه دولت مصمم به بازسازی ناوگان هوایی کشور است، به اظهارات برخی منتقدان خرید هواپیماهای نو و نوسازی ناوگان هوایی کشور پاسخ داد و گفت توجه دولت یازدهم به جان، آبرو و امید ملت ایران است و ناوگان هوایی ایران باید به یک قدرت بزرگ هوایی در حوزه حمل و نقل مسافر و بار تبدیل شود.
آن‌گونه که پایگاه اطلاع‌رسانی دولت خبر داده است، عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی که پس از انعقاد قرارداد با ایرباس مورد انتقاد برخی مخالفان دولت قرار گرفته نیز در زاد‌روز «هما» به این موضوع اشاره کرد که ایرانیان از سال 90 تا 93 بیش از 12 میلیارد دلار برای خرید بلیت‌های هوایی به شرکت‌های خارجی پرداخت کرده‌اند و ضروری است برای افزایش سهم ایر‌‌لاین‌های ایرانی در این زمینه تلاش شود. وزیر راه و شهرسازی از برنامه‌ریزی برای تشکیل یک شرکت لیزینگ هوایی در ایران خبر داد تا به بخش خصوصی اعلام کند او نیز می‌تواند ناوگان هوایی خود را تقویت کرده و در این بازار به نقش‌آفرینی بپردازد. آخوندی با اشاره به خرید 118 هواپیما که عمده آن را ایرباس تشکیل می‌دهد به این موضوع اشاره کرد که صنعت هوایی ایران نیازمند 500 فروند انواع هواپیماست و با راه‌اندازی شرکت لیزینگ، تامین ناوگان هوایی ایران با سرعت بیشتری دنبال می‌شود. هم‌اکنون 250 فروند هواپیما در کشور وجود دارد که تنها 150 فروند آن در مسیرهای مختلف پرواز می‌کنند. آسمان ایران روزانه شاهد پرواز هواپیماهای زیادی است، اما سهم شرکت‌های ایرانی از این پروازهای هوایی در مسیرهای بین‌المللی بسیار اندک است.






دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها