شناسه خبر : 9962 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

نقض حریم شخصی به بهانه امنیت

جدال FBI با اپل به کجا می‌انجامد؟

محمد علی‌نژاد

صنعت تکنولوژی مصرف‌کننده و مجریان قانون در سال‌های گذشته حول حریم شخصی مصرف‌کننده با هم اختلافات زیادی داشته‌اند. در حال حاضر نیز برخورد جدیدی بین شرکت اپل و پلیس فدرال آمریکا (FBI) در مورد باز کردن رمز تلفن همراه یکی از تیراندازان حمله تروریستی سن برناردینو شکل گرفته است.
آیفون 5C متعلق به سید‌رضوان فاروق، مردی که عامل اصلی حمله تروریستی سن‌برناردینو بود، به دستان FBI افتاد. این تلفن همراه به صورت بالقوه حاوی اطلاعاتی در مورد تیراندازی، شامل اسامی و اطلاعات دیگر تروریست‌ها می‌تواند باشد. این دستگاه ارتباطی حتی حاوی شواهدی از دیگر حملات برنامه‌ریزی‌شده نیز ممکن است باشد. ولی FBI مطمئن نیست، چراکه آیفون فاروق، همانند دستگاه‌های تلفن همراه دیگر دارای رمز عبور است. این PIN عددی در حال حاضر مرکزیت یکی از مهم‌ترین بحث‌های امنیتی در حافظه اخیر شده است.
دولت از شرکت اپل خواست تا به FBI برای دسترسی به محتویات تلفن همراه کمک کند، که پس از امتناع شرکت اپل از کمک، کار به دادگاه کشید. پس از این ماجرا، تیم کوک، مدیر اجرایی اپل مخالفت خود را اظهار داشت. در یک نامه سرگشاده، کوک اعلام کرد این دستور از متن قانون بسیار فاصله دارد.
دولت آمریکا تاکنون نشان داده توانایی سوءاستفاده از نظارت تکنولوژی و مراقبت مردمی را دارد. در سایه افشاسازی اسنودن، که افشا کرد دولت آمریکا به جاسوسی شهروندان خود می‌پردازد، جای تعجب نبود که بسیاری از مردم این پاسخ اپل را تحسین کنند.
این آخرین عمل در تلاش برای اعمال قانون به منظور اضافه کردن راه فرار برای سخت‌افزارها و نرم‌افزارهایی نظیر این بوده است. دولت می‌خواهد به فایل‌ها و پیام‌های متهم دسترسی پیدا کند در حالی که حامیان حریم شخصی و شرکت‌های تکنولوژی پتانسیل سوءاستفاده را دارند. در مورد مساله اپل و FBI، دادخواست به یک دستور سه‌صفحه‌ای از سوی وزارت دادگستری خلاصه شد.
وزارت دادگستری آمریکا از شرکت اپل نخواسته تا شبکه امنیتی تلفن همراه را خاموش کند یا استفاده از PIN را کنار بگذارد. این وزارت از اپل خواسته تا برای دسترسی FBI به دستگاه از طریق حدس رمز عبور بدون از بین بردن اطلاعات رمزگذاری‌شده تلفن همراه، کار را آسان‌تر کند. به‌طور ویژه، این دستور که به‌وسیله دادستان شری پیم، قاضی دادگاه عالی امضا شده، می‌گوید اپل باید از طریق ایجاد یک نرم‌افزار دائمی ویژه که فقط برای این دستگاه به خصوص کار کند، برای تسهیل جست‌وجو در تلفن همراه متهم کمک کند.
فایل تصویر نرم‌افزاری (SIF) که دادگاه از اپل خواسته آن را ایجاد کند، می‌تواند ویژگی امنیتی‌ای را که محتویات تلفن همراه را بعد از 10 تلاش ناموفق برای ورود به سیستم پاک می‌کند، غیرفعال کند. این فایل همچنین قادر خواهد بود که محدودیت زمانی‌ای را که بعد از هر تلاش ناموفق برای ورود مجدد افزایش می‌یابد از میان بردارد و به مقامات اجازه دهد با اتصال تلفن به کامپیوتر، با استفاده از آزمون و خطا (Brute-force) رمز عبور دستگاه را بدون نیاز به لمس آن حدس بزنند. روش هکی که در آن کامپیوتر تمامی رمزهای ممکن را امتحان می‌کند تا در نهایت به رمز صحیح برسد.
اگر این کار از لحاظ تکنیکی امکان‌پذیر باشد تنها اپل از آن آگاه خواهد بود. ولی شرکت امنیتی تریل آو بیتز، اعتقاد دارد این موضوع امکان‌پذیر است. دان گویدو، مدیر اجرایی شرکت اعلام کرده حتی اگر اپل نیز با این موضوع موافقت کند، دسترسی با حدس و خطا به یک رمز چهار کاراکتری متشکل از حروف و عدد بسیار دشوار خواهد بود.
دکتر یهودا لیندل پژوهشگر رمزنگاری نیز معتقد است وارد شدن به تلفن همراه امکان‌پذیر است اما پرهزینه خواهد بود و اپل را در خطر امنیتی قرار خواهد داد. مشکل اینجاست که اگر یک‌بار این کار انجام شود، می‌تواند برای دفعات بعد نیز انجام گیرد. در حقیقت این دانش محض اگر به عمل تبدیل شود چگونگی انجام آن برای دیگران بسیار ساده‌تر خواهد شد.
کوک در نامه سرگشاده خود اعلام کرده پیامدهای تقاضای دولت بسیار سخت خواهد بود. اگر دولت از قانون تمامی اسناد موجود (All Writs Act) برای آسان‌تر کردن رمزگشایی آیفون شما استفاده کند، قادر خواهد بود به تمامی دستگاه‌های تلفن همراه نفوذ کرده و اطلاعات شما را به دست آورد. ما می‌ترسیم که اگر کسی یک کانال نفوذ (backdoor) ایجاد کند، دیگر دولت‌ها و آژانس‌ها درخواست دسترسی خواهند داد.
اپل در این نگرانی تنها نیست. EFF و ACLU از موضع اپل حمایت کردند و در این راه ساندار پیچای مدیر اجرایی گوگل نیز پشت آنها درآمده است. علاوه بر نگرانی‌های امنیتی و حریم شخصی موجود در آمریکا، پرسش دیگری وجود دارد که این دستور برای افرادی که از چنین دستگاه‌هایی در خارج از مرزها استفاده می‌کنند چه معنایی خواهد داشت؟
کاخ سفید تاکید دارد که دسترسی به تنها یک گوشی تلفن همراه استفاده از در پشتی (backdoor) یا کانال نفوذ نیست. ولی پژوهشگران امنیتی نظری خلاف کاخ سفید دارند. آنها معتقدند حتی دسترسی در شرایط ویژه به اطلاعات یک تلفن همراه خاص، در نهایت یک راه دور زدن برای تغییر ناخواسته در سیستمی است که قابلیت امنیتی آن برای یک نفر یا یک گروه تضعیف شده است.
هدف دولت دستگیری مجرمان است. این هدف باعث خواهد شد تا راه‌های دیگری را در تقابل با تکنولوژی کشف کند. در واقع، گزارش‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد CIA دست‌کم شش سال است که در تلاش برای ورود به دستگاه‌های iOS بوده است و تنها ایالات متحده نیست که به ورود به آیفون علاقه نشان می‌دهد.
در واقع، اپل یک هدف بزرگ برای هکرها و دولت‌ها بوده است. شرکت بهره‌برداری زرودیوم اخیراً یک جایزه یک میلیون‌‌دلاری برای پیدا کردن حفره نرم‌افزاری در iOS9 پیشنهاد کرده است. این دستور شامل گزینه‌هایی است که به اپل اجازه می‌دهد آیفون‌های خود را با SIF سفارشی در دفتر مرکزی خود داشته باشد ولی اجازه دسترسی از راه دور FBI به آن را بدهد. اگر چنین موردی رخ دهد، شانس بهره‌برداری سفارشی بسیار کم خواهد بود. ولی اگر اپل قادر به ایجاد یک نرم‌افزار ویژه سفارشی باشد که بتواند به منظور دستیابی به رمز آن استفاده شود، دیگران نیز به منظور تلاش مشابه به چالش کشیده خواهند شد. با این حال اپل همچنان از نوشتن کد برای FBI به منظور باز کردن قفل تلفن همراه ضارب سن‌برناردینو امتناع کرده است.
رئیس شرکت اپل اعلام کرده است که دولت از اپل خواسته تا کاربران خود را هک کنیم و دهه‌ها پیشرفت در امنیت و حفاظت از مشتریان خود در برابر هکرها و مجرمان فضای سایبر را زیر پا بگذاریم. به همان مهندسانی که سیستم رمزگذاری قدرتمند را برای حفاظت از کاربران آیفون ساخته‌اند دستور داده شده تا سیستم حفاظت خود را تضعیف کرده و امنیت کاربران ما را کمتر کنند.
ولی این موضوع یک سوال بزرگ را به وجود می‌آورد. چرا دولت به کمک اپل نیاز دارد؟ شرکت تولیدکننده مزایای محصول خود را می‌داند. ولی FBI نیز همانند آژانس امنیت ملی (NSA) بخشی از دولت محسوب می‌شود و NSA توانسته Stuxnet را ایجاد کند، کد یک کرم رایانه‌ای در سراسر جهان خزیده تا شبکه ماشین‌آلات هسته‌ای در ایران را نابود کند. ولی آیا کسی وجود دارد که یک رمز عبور چهاررقمی را روی تلفن همراه مصرف‌کننده غیرفعال کند؟ به نظر کار ساده‌ای نمی‌آید.

رمز چهاررقمی و «brute-force»
رمز عبور چهاررقمی روی گوشی‌های آیفون همانند درهای قفل‌شده بی‌دوام نیست که یک هکر باهوش بتواند آن را رمزگشایی کند. به همین دلیل است که اغلب اطلاعات مهم روی آیفون شما رمزنگاری شده است. رمز عبور چهاررقمی، در کنار کلید روی سخت‌افزار تلفن همراه، برای رمزگشایی پیام‌ها و عکس‌های روی گوشی شما لازم خواهد بود. بدون آن، آنها تنها یکسری اطلاعات و داده درهم را خواهند خواند.
اپل نسبت به FBI راحت‌تر می‌تواند به اطلاعات دسترسی پیدا کند چراکه این شرکت دسته کلیدی را در خود نگاه می‌دارد. این کلیدها قفل را باز نخواهند کرد ولی اجازه دسترسی و بهبود مکانیسم قفل شدن و ایجاد تغییرات مورد نیاز برای از میان برداشتن قفل را به FBI خواهد داد. یک جعبه IP برای قفل‌شکنی brute-force رمز عبور آیفون می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد ولی بدون کمک اپل این کار سال‌ها به طول خواهد انجامید.
در حال حاضر، اگر شما رمز عبور تلفن همراه آیفون 5C را اشتباه وارد کنید، نخواهید توانست وارد آن شوید. اگر اشتباهات شما بیشتر شود، سیستم‌عامل از شما برای هر تلاش بعدی زمان خواهد گرفت. اگر چندین بار رمز را اشتباه بزنید تلفن اطلاعات شما را پاک خواهد کرد. این طرز حفاظت از تلفن همراه شما را از حمله brute-force در امان نگه خواهد داشت.
تقاضای FBI این است که اپل یک سفت‌افزار (نرم‌افزار ویژه) را به‌روزرسانی کند که این حفاظ امنیتی را برداشته و اجازه حمله brute-force را بدهد. این در حالی است که پژوهشگران معتقدند تنها اپل کلیدهای مخفی لازم را برای به‌روزرسانی سفت‌افزار داراست. و این دلیلی است که چرا FBI و NSA نمی‌توانند این کار را به تنهایی انجام دهند.
این در حالی است که در این مورد خاص، رمز آی‌کلود دستگاه تلفن همراه تیرانداز سن‌برناردینو چند ساعت بعد از حمله مسلحانه ریست شده است و گوشی آیفون او تنها راه نفوذ به اطلاعات این فرد خواهد بود.

آیا FBI بدون کمک اپل می‌تواند رمزگشایی کند؟
ادوارد اسنودن خبر داده ادعای FBI از ناتوانی‌اش برای رمزگشایی از آیفون حقیقت نداشته و این سازمان امنیتی می‌تواند بدون کمک شرکت اپل اطلاعات موجود در آن را به دست آورد. FBI ابزارهای بسیاری برای این کار در دست دارد. آنها به دادگاه می‌گویند که نمی‌توانند، اما حقیقت این است که قادر به انجام چنین کاری هستند. FBI به دلایل دیگر نمی‌خواهد این کار را انجام دهد.
روشی که اسنودن از آن می‌گوید و خبر می‌دهد که FBI تصمیم ندارد از آن استفاده کند، به «چیپ‌زدایی» معروف است. در این روش به شکل فیزیکی باید به موبایل دسترسی داشت و چیپست اصلی آن را جدا کرد تا در نهایت بتوان به اطلاعات موجود در آن دسترسی یافت. متخصصان تکنولوژی و رمزنگاری نیز معتقدند با استفاده از چنین حالتی می‌توان به اطلاعات دسترسی پیدا کرد، هرچند که در این میان احتمال شکست عملیات و نابود شدن اطلاعات نیز وجود دارد.
مشاور ارشد امنیتی موسسه «IOActive»، آقای «اندرو زاننبرگ» نحوه کارکرد این روش را توضیح می‌دهد: «اگر بخواهیم به ساده‌ترین شکل ممکن توضیح دهیم، ایده این کار چنین است که چیپ اصلی از آیفون جدا شده و در اسید بسیار قوی قرار می‌گیرد تا بتوان به راحتی اجزای آن را از هم جدا کرد. سپس باید بخش‌هایی از آن با پرتو لیزر نابود شوند. البته مشخصاً شخص یا سازمانی که می‌خواهد دستگاه را هک کند باید ماه‌ها وقت صرف تحقیق در این موضوع کند که کجای چیپ باید لیزر شود. در بخشی از این چیپ، شماره شناسایی یکتای آیفون قرار گرفته (کلید دیجیتالی رمزگذاری). هکر باید میکرون به میکرون تست کرده و با لیزر بخش‌هایی را هدف قرار دهد تا بتواند در نهایت این شناسه را از بین ببرد و در واقع آن بخشی که حاوی این اطلاعات است، نابود شود.»
زمانی که این اتفاق رخ دهد و به این شکل رمزگذاری از بین رود، FBI می‌تواند رمز عبور را از طریق روش brute-force نه در خود آیفون، بلکه در یک کامپیوتر (متصل به چیپ) پیدا کرده و به راحتی به اطلاعات آن دست پیدا کند

چرا تیم کوک زیر بار نمی‌رود؟
درخواست FBI نشان می‌دهد اپل می‌تواند یک سفت‌افزار به‌روزرسانی‌شده را ایجاد کند که تنها برای این تلفن همراه ویژه کار کند. ولی تیم ‌کوک اعلام کرده که این کار باعث خواهد شد تا راه برای نفوذ به دیگر دستگاه‌های اپل نیز باز شود.
در حالی که دولت اعلام کرده این ابزار تنها یک بار و فقط روی همین تلفن همراه خاص استفاده خواهد شد. ولی این موضوع نمی‌تواند درست باشد. وقتی این ابزار خلق شود، این تکنیک بارها و بارها و روی دستگاه‌های زیادی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. در دنیای فیزیکی، این موضوع همانند یک شاه‌کلید خواهد بود که می‌تواند میلیون‌ها قفل، از قفل رستوران‌ها تا بانک‌ها و مغازه‌ها و خانه‌ها را باز کند. هیچ فردی استفاده یکباره از این ابزار را قبول نخواهد کرد.
با این حال مدت‌ها پیش کوک در اظهارنظری جالب اعلام کرده بود که اگر اپل بخواهد یک کانال نفوذ برای رمزگشایی اطلاعات اپل ایجاد کند، شرکت نخواهد توانست. مدیر اجرایی اپل به‌طور خاص در مورد رمز چهار رقمی صحبت نکرد ولی در این مورد خاص وی معتقد است که ایجاد کانال نفوذ امکان‌پذیر است.

حفاظت از آیفون
یکی از مهم‌ترین اتفاقات این مباحثه این است که ضارب سن‌برناردینو از رمز عبور چهار رقمی برای آیفون خود استفاده می‌کرده است. اگر رمز عبور طولانی‌تر و پیچیده‌تر باشد، هک کردن آن با روش آزمایش و خطا بسیار سخت‌تر خواهد بود و زمان بیشتری نیاز خواهد داشت.
در iOS9 رمز عبور شش‌رقمی معرفی شد که بسیار امن‌تر از رمز عبور چهاررقمی بوده است. در حالی که کامپیوتر رمز عبور چهاررقمی را در کمتر از پنج روز حدس خواهد زد، پیدا کردن رمز عبور شش‌رقمی بیش از 458 روز زمان خواهد برد. کدهای متشکل از ارقام و حروف اما زمان بیشتری برای شکسته شدن نیاز خواهند داشت.
هیچ تضمینی وجود ندارد که در صورت دسترسی FBI به اطلاعات، با استفاده از مهندسی معکوس ابزار ساخته‌شده توسط اپل برای این کار، خود آن را ایجاد کرده و در آینده بدون کمک اپل به تلفن‌های همراه دیگر نفوذ کند. اگر شرکت مجبور به اجرای آن شود، آنگاه نه‌تنها کلیدهایی را برای رمزگشایی در اختیار دولت قرار خواهد داد بلکه به جای آن یک دسته قفل بازکن زیبا به دولت اهدا خواهد کرد. با توجه به این مباحثه، شرکت‌ها دو راه در پیش خواهند داشت. یک گزینه تولید محصولاتی است که با دستور دادگاه بتوان به راحتی به آن نفوذ کرد و به معنای دیگر یک کانال نفوذ برای آنها ایجاد کند. استراتژی دیگر،‌ تولید دستگاه‌هایی خواهد بود که حتی خود شرکت‌ها نیز قادر به باز کردن قفل آن نباشد. اپل اعلام کرده این گزینه دوم را با استفاده از پردازنده A7 مورد استفاده در آیفون 5S و دستگاه‌های بعدی آغاز کرده است. به دلیل استفاده از سخت‌افزار رمزگذاری اضافی درون پردازنده‌ها، شرکت اعلام کرده که نمی‌تواند با استفاده از رمز عبور به دستگاه فرد دیگری وارد شود.
اما این موضوع تازه‌ای نیست. این بخش از مجادله میان سیستم رمزگذاری قدرتمند و دسترسی مجریان قانون به 25 سال پیش بازمی‌گردد. مارک روتنبرگ، مدیر اجرایی مرکز اطلاعات حریم خصوصی الکترونیک (EPIC) در این خصوص می‌گوید امیدوارم دولت در این مورد به این نتیجه برسد که سیستم رمزگذاری قدرتمندتر برای مصرف‌کنندگان و کسب‌وکارهای آمریکایی بسیار سودمندتر از راه‌های شکستن رمز خواهد بود. بازگشایی اطلاعات شخصی افراد واقعاً خطرناک بوده و ممکن است هزینه‌های هنگفتی را به مردم و حتی دولت تحمیل کند.
مصرف‌کنندگان آمریکایی نسبت به پتانسیل نفوذ تکنولوژیک به حریم شخصی آنها بسیار حساس شده‌اند. افشای جاسوسی دولت روی مکالمات تلفنی، توسط افشاگرانی نظیر اسنودن آشکار شده و تندروی‌های دادستان‌ها حساسیت جوامع تکنولوژیک را نسبت به خطراتی که حریم شخصی مشتریان آنها را تهدید می‌کند بیشتر کرده است.
با اتفاقات سال‌های اخیر می‌توان نتیجه گرفت حفظ حریم شخصی آمریکایی‌ها از اهمیت کمتری برخوردار بوده و این باعث شده تا ما نسبت به همه چیز امن‌تر رفتار کنیم. فهرست اطلاعات افشا‌شده در سال 2015 که روی زندگی عادی مصرف‌کنندگان و شاغلان تاثیرگذار بوده است به شدت تکان‌دهنده بوده است. این فهرست شامل آمار و سوابق بیش از 5 /21 میلیون کارمند فدرال و 6 /5 میلیون اثر انگشت کارمندان آمریکایی و سوابق بسیار زیاد دیگری بوده است.
نمونه دیگری از اهمیت ندادن FBI به حریم خصوصی در خصوص هک شرکت سونی پیکچرز در سال 2014 رخ داد. در روز 24 نوامبر 2014، کارمندان شرکت سونی پیکچرز مثل همیشه وارد محل کار خود شده و یک روز آرام را شروع کردند. اما این آرامش خیلی ادامه‌دار نبود چون ناگهان همه آنها در نمایشگرهای سیستم خود تصویری از یک جمجمه قرمزرنگ را با جمله‌ای تهدیدآمیز مشاهده کردند. «ما قبلاً به شما اخطار داده بودیم و این تازه شروع کار است. ما تا زمانی به این کار ادامه می‌دهیم که درخواست ما عملی شود. ما تمام اطلاعات داخلی سیستم‌های شما از جمله موارد محرمانه را در اختیار داریم. اگر به حرف ما گوش ندهید، تمام اطلاعات محرمانه زیر را در معرض دید عموم قرار می‌دهیم.» این حمله با هدف باج‌خواهی اتفاق افتاده و مسوولیت آن را به گروهی با عنوان GOP (نگهبانان صلح) نسبت داده بودند. یکی از اعضای این گروه در مصاحبه‌ای اعلام کرده این گروه در یک سال اخیر اطلاعات زیادی نظیر ای‌میل‌ها و سوابق کارکنان را از سونی به سرقت برده است. درحالی‌که همگان از اطلاعات لو‌رفته صحبت می‌کردند، FBI از تخریب برخی اطلاعات اساسی و مهم در سیستم‌های این شرکت نگران بود و آنها را بسیار مهلک‌تر از لو رفتن اطلاعات می‌دانست.
افشای اطلاعات اما موضوع تازه‌ای نیست ظاهراً گوگل، در شب کریسمس 2014 همکاری خود را با FBI به ویکی لیکس اطلاع داده است. در آن زمان، اشمیت و کمپانی گوگل عنوان کردند که آنها صرفاً بنا به درخواست دادگستری ایالات متحده، اطلاعات دیجیتالی، ای‌میل‌ها، آدرس‌های IP کارکنان ویکی لیکس به نام‌های سارا هریسون، کریستین رافنسون و جوزف فارل را در اختیار این نهاد قرار دادند.
آمریکا تنها مکانی نیست که اپل و دیگر شرکت‌های تکنولوژی در مورد حفظ حریم شخصی کاربران‌شان با دولت درگیر هستند. دسامبر سال گذشته، چین از شرکت‌هایی نظیر اپل خواست تا با ایجاد یک رابط فنی، رمزگشایی و دیگر کمک‌های پشتیبانی تکنیکی به مقامات چین آنها را در موارد ضد‌تروریسم یاری کند. قانون اپل را در موقعیت حساسی قرار داد، چراکه این شرکت بیش از 25 درصد از درآمد سالانه خود را از بازار کشورهای چین، هنگ‌کنگ و تایوان و دیگر بازارهای در حال رشد به دست می‌آورد.
مقامات چینی از پیشنهاد اصلی و دقیق خود حمایت کرده و اعلام کردند شرکت‌های تولیدکننده دستگاه‌های تلفن همراه یک «کانال نفوذ یا در پشتی» را فراهم کنند تا دولت بتواند اطلاعات رمزنگاری‌شده را رمزگشایی کند. ولی اکثر متخصصان پیش‌بینی کردند که تقابل میان اپل و دولت چین در مورد قانون با گذر زمان حل خواهد شد.
اما سوالی که پیش می‌آید این است که آیا اپل در نبرد برای آزادی افراد در جامعه است؟ دولت آمریکا این‌گونه استدلال می‌کند که باید میان نیاز برای حفظ حریم شخصی و نیاز برای امنیت یک تعادل برقرار شود. دونالد ترامپ از شهروندان خواسته تا محصولات اپل را بایکوت کنند ولی تقریباً اکثر غول‌های تکنولوژی کالیفرنیا به حمایت از اپل درآمده‌اند. در حالی که شرایط کنونی ناپایدار است، ایجاد کانال‌های نفوذ به تلفن‌های هوشمند بسیار خطرناک خواهد بود. مرکز نوآوری‌های بزرگ بر این عقیده است که تمام اطلاعات به عنوان ملک شخصی یک فرد محسوب می‌شوند و نمی‌توان روی آنها کسب‌وکار انجام داد. همچنین نیاز خواهد بود تا قانون شرکت‌ها به شکلی بازنویسی شود که شرکت‌ها موظف به جمع‌آوری و استفاده از اطلاعات شخصی باشند.
مجادله میان شرکت اپل و وزارت دادگستری آمریکا یک‌شبه بالا نگرفته و سابقه‌ای طولانی در بحث بر سر این موضوع دارد که اجبار قانونی و مقامات امنیتی تا کجا می‌توانند ارتباطات دیجیتالی شهروندان را رصد کنند. سال گذشته نیز در کنفرانس امنیتی در کاخ سفید تیم کوک، مدیرعامل اپل، از شرکت‌های حوزه فناوری مثل گوگل و فیس‌بوک به دلیل اینکه اطلاعات مشتریان خود را به فروش می‌رسانند یا آنها را به راحتی به مراجع ارائه می‌کنند، انتقاد کرده بود.
دادگاه عالی اسنادی را ارائه کرده که افشا می‌کند 13 دستگاه مختلف اپل با دستور قضایی به موضوع تحقیقات FBI تبدیل شده است. با وجود این، فهرست ناقص بوده و اپل از 9 دسامبر سال گذشته تاکنون چندین بار برای توضیحات احضار شده است.
همچنین این دستگاه تنها دستگاهی نیست که تحت پیگرد قانونی قرار گرفته است. بر اساس اعلام دادستان عالی منهتن کایریس ونس، در حال حاضر بیش از 175 دستگاه مختلف وجود دارد که FBI در رمزگشایی آن ناتوان بوده است.
دولت باید این وضعیت را به صورت محرمانه حل و فصل کند قبل از اینکه این مساله‌ از لحاظ سیاسی و حقوقی به یک بحران تبدیل شود. موارد ترور به نوبه خود جدا از اجرای قانون خواهد بود و مورد سن برناردینو به نمایشی بیش از عملکرد معمولی دولت نیاز خواهد داشت.
از زمانی که دستور همکاری اپل با FBI برای رمزگشایی پین کد آیفون صادر شد، نظرسنجی‌های مختلفی حول این موضوع ایجاد شده است. یک نظرسنجی از مرکز تحقیقات شناخته‌شده پیو نشان می‌دهد 51 درصد از آمریکایی‌ها از FBI حمایت می‌کنند، 38 درصد طرفدار اپل هستند و 11 درصد از آنها در مورد این موضوع نظری ندارند. اما نتایج این نظرسنجی با نظرسنجی‌های اینترنتی بسیار متفاوت بوده است.
با این حال، تمامی نظرسنجی‌ها مشابه هم ایجاد نشده است. نظرسنجی پیو با استفاده از روش داوری همتا (peer-review) انجام شده تا نمونه‌گیری شامل همه رای‌دهندگان آمریکایی باشد. بررسی‌های اینترنتی برخلاف روش پیو از چنین روشی بهره نگرفته است.
چراکه هر کسی در اینترنت می‌تواند رای دهد و پاسخ‌دهندگان مسلماً به نفع امنیت اینترنتی نظر خواهند داد. بحث ملی در مورد نقش رمزنگاری قوی در یک جامعه آزاد در روزهای نخست خود به سر می‌برد و نظر افکار عمومی قبل از درخواست مدون‌سازی قانون بارها تغییر کرده است.
مایکل مک‌کاول، رئیس کمیته امنیت داخلی مجلس آمریکا پیشنهاد کرده است یک پنل تخصصی در مورد امنیت و تکنولوژی در عصر مدرن برگزار شود. یک دموکراسی بالغ، اگر آمریکا هنوز این دموکراسی را دارد، باید قادر باشد با چنین مسائل حیاتی امنیت ملی را ختم به خیر کند. یک بحث منطقی نشان می‌دهد منافع ملی رمزنگاری بسیار بیشتر از رمزشکنی خواهد بود.
در ماه دسامبر، 56 درصد از آمریکایی‌ها نگران این بودند که دولت نسبت به حفاظت از کشور اقدامات کافی را انجام نمی‌دهد و تنها 28 درصد نگران محدودیت آزادی‌های مدنی بودند، با وجود این حمایت 51 درصدی از FBI و 38 درصدی از اپل کمتر از حد انتظار به نظر می‌رسد.

واکنش‌ها
در مناظره میان اپل و FBI افراد زیادی، از غول‌های تکنولوژی گرفته تا سیاستمداران و شخصیت‌های اقتصادی به حمایت از اپل یا FBI پرداخته‌اند. افراد حامی اپل از این استدلال حریم شخصی بهره می‌جویند که اگر اپل راهی برای نفوذ و هک دستگاه تلفن همراه برای FBI ایجاد کند، تکنولوژی به دست افراد نامناسب خواهد رسید و تلفات زیادی خواهد داشت. و در سوی دیگر افراد طرفدار FBI معتقدند این اقدام دولت به منظور کسب اطلاعات از مجرمان خواهد بود که در نهایت به بهبود امنیت مردم مربوط خواهد بود.



دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها