شناسه خبر : 10119 لینک کوتاه

کره‌جنوبی چگونه توسعه یافت؟

دیکتاتور محبوب

محسن عارفی
اقتصاد موفق کره جنوبی امروز الگویی مثال‌زدنی برای بسیاری از کشورهای در حال توسعه است. این کشور اکنون اقتصادی توسعه‌یافته به ارزش چندین هزار میلیارد دلار دارد که یکی از اعضای سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه (OECD) و یکی از چهار «ببر آسیا» شناخته می‌شود. اقتصاد این کشور از سوی بانک جهانی جزو اقتصادهای دارای درآمد بالا، و از نظر صندوق بین‌المللی پول و سازمان سیا به‌عنوان یکی از اقتصادهای پیشرفته جهان طبقه‌بندی شده است. سئول، پایتخت این کشور نیز یکی از 10 شهر برجسته و موفق اقتصادی و مالی جهان است. کره جنوبی با وجود کمبود منابع طبیعی و مساحت کم در میان کشورهای گروه ۲۰، یکی از اقتصادهای قدرتمند دنیا به حساب می‌آید. اقتصاد این کشور در حال حاضر، چهارمین اقتصاد بزرگ آسیا و سیزدهمین اقتصاد قدرتمند جهان است. همانند آنچه در آلمان و ژاپن رخ داد، روند پرسرعت صنعتی شدن از دهه ۱۹۶۰، کره جنوبی را به یکی از بزرگ‌ترین کشورهای صادرکننده در جهان تبدیل کرد و امروزه همه این کشور را با برندهای شناخته‌شده‌ای نظیر سامسونگ، کیا، هیوندای، ال‌جی و... می‌شناسند. این کشور، هفتمین شریک بزرگ تجاری آمریکاست. این کشور همچنین دومین میزان ذخایر ارزی را در میان کشورهای توسعه‌یافته و ششمین ذخایر ارزهای جهان را داراست. کره جنوبی باوجود رسیدن به وضعیت «توسعه‌یافته»، همچنان از تلاش بازنایستاده و حرکت خود را به سوی رشد اقتصادی سریع، همراه با بیشترین میزان تولید ناخالص ملی، صادرات و تولیدات صنعتی در جهان توسعه‌یافته ادامه می‌دهد. در اکتبر سال ۲۰۰۸، صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرد که اقتصاد کره جنوبی در سال ۲۰۰۹ از کانادا و در سال ۲۰۱۱ از اسپانیا پیشی خواهد گرفت و سرانه تولید ناخالص این کشور در سال ۲۰۰۹ از نیوزیلند، در سال ۲۰۱۲ از ایتالیا و در سال ۲۰۱۳ از اسپانیا بیشتر خواهد شد.
کره جنوبی در سال ۱۹۹۶ به عضویت «سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه» (OECD) درآمد. این کشور همانند بسیاری دیگر از همسایه‌های آسیایی خود، متحمل بحران اقتصادی سال ۱۹۹۷ آسیا شد؛ اما توانست به لطف همت و عزم مثال‌زدنی ملت و دولت دوباره روی پای خود بایستد و پس از یک ترمیم سریع، به رشد خود در مسیر تبدیل شدن به یکی از قدرت‌های جدی اقتصادی جهان ادامه دهد.
کره جنوبی به لطف حضور شرکت‌های چندملیتی مجهز به فناوری‌های پیشرفته، مانند سامسونگ و هیوندای، کیا و ال‌جی، هفتمین صادرکننده بزرگ جهان است. تاریخ امروز کره، هرگز نباید خدمات ارزنده‌ای را که دیکتاتور پیشین این کشور، یعنی «پارک چونگ‌هی» به اقتصاد این کشور کرد فراموش کند. در واقع، بذر هر آنچه کره امروز درو می‌کند، در دوران حکومت ژنرال پارک کاشته شد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها