شناسه خبر : 10978 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

ایرباس A۳۸۰ برای نخستین بار در فرودگاه امام(ره) فرود آمد

پرواز غول دوطبقه بر فراز تهران

هفت سال طول کشید تا پای بزرگ‌ترین هواپیمای مسافربری جهان به ایران باز شود. ایرباس A۳۸۰ که در سال ۲۰۰۷ میلادی اولین پرواز تجاری خود را از سنگاپور به سیدنی انجام داده بود، سه‌شنبه هفته گذشته برای نخستین بار به فرودگاه امام خمینی(ره) تهران رسید.

پرواز غول دوطبقه بر فراز تهران
هفت سال طول کشید تا پای بزرگ‌ترین هواپیمای مسافربری جهان به ایران باز شود. ایرباس A380 که در سال 2007 میلادی اولین پرواز تجاری خود را از سنگاپور به سیدنی انجام داده بود، سه‌شنبه هفته گذشته برای نخستین بار به فرودگاه امام خمینی (ره) تهران رسید تا این فرودگاه را به یکی از 43 فرودگاه جهان تبدیل کند که قابلیت پذیرایی از پهن‌پیکرترین هواپیمای حال حاضر دنیا را دارد.
غول دوطبقه‌ای که هفته گذشته به تهران آمد، یکی از 52 ایرباس A380 شرکت هواپیمایی «امارات» بود و از دوبی به تهران سفر می‌کرد؛ پروازی با بیش از 550 مسافر که در سه کلاس Economy (عادی)، Business (تجاری) و First Class (درجه یک) طبقه‌بندی شده بودند. عصر روز سه‌شنبه و به محض فرود این هواپیما در فرودگاه، کاپیتان پورقناد، خلبان ایرانی شرکت «امارات» با بیرون آوردن سر خود از پنجره کابین هدایت هواپیما، پرچم ایران را به اهتزاز درآورد تا شادمانی خود از پرواز به وطنش را این‌گونه به نمایش گذاشته باشد.
برای فرود موفق این هواپیما در فرودگاه امام خمینی (ره) تهران، به درخواست شرکت هواپیمایی امارات، جلسات متعددی برای هماهنگی ارگان‌ها و بررسی‌های فنی و عملیاتی انجام شد و تمهیدات عملیاتی از قبیل اصلاح خط‌کشی سطوح پروازی، رفع موانع از سطوح عملیاتی، استانداردسازی فعالیت‌ها و تشکیل تیم کارشناسی در فرودگاه امام خمینی (ره) شش ماه زمان برد. هواپیماهای A380 شرکت امارات پیش از این در خاورمیانه تنها به دو مقصد کویت و جده پرواز می‌کردند، اما قرار است در صورت تکمیل ظرفیت پروازهای مسیر دوبی به تهران، پرواز به مقصد فرودگاه امام خمینی (ره) پس از این نیز تداوم داشته باشد. اتفاقی که به نظر می‌رسد به وقوع خواهد پیوست؛ چرا که بر اساس آخرین آمارهای «شرکت فرودگاه‌های ایران» میزان مسافرت‌های هوایی خارجی در پنج‌ماهه نخست امسال 27 درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل بوده است. در پنج ماه نخست امسال بیش از دو میلیون و 635 هزار نفر/پرواز خارجی از فرودگاه امام خمینی (ره) انجام شده است که بیش از 53 درصد کل پروازهای بین‌المللی ایران را تشکیل می‌داد. این فرودگاه متراکم‌ترین پروازهای مسافری ایران را نیز داشته و از جمله در مردادماه امسال، در هر پرواز (از مبدأ/ به مقصد) فرودگاه امام خمینی (ره) به طور متوسط 155 مسافر حاضر بوده است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها