شناسه خبر : 10138 لینک کوتاه

تلاش اتحادیه اروپا برای مبارزه ضد‌دامپینگ علیه چین

اروپا گلاویز با اژدها

پلیس‌های تجاری اتحادیه اروپا در بروکسل حمایت تمامی ۲۷ کمیسیونر را برای اقدام نهایی به منظور دستیابی به راه‌حلی که کمیسیون اروپا قصد دارد یک برنامه ضد‌دامپینگ علیه شرکت‌های موبایل چینی، Huawei و ZTE، به راه بیندازد، به دست آورد. این دومین جبهه‌ای خواهد بود که اروپا در آن به جنگ تجاری با چین می‌پردازد.

پلیس‌های تجاری اتحادیه اروپا در بروکسل حمایت تمامی 27 کمیسیونر را برای اقدام نهایی به منظور دستیابی به راه‌حلی که کمیسیون اروپا قصد دارد یک برنامه ضد‌دامپینگ علیه شرکت‌های موبایل چینی، Huawei و ZTE، به راه بیندازد، به دست آورد. این دومین جبهه‌ای خواهد بود که اروپا در آن به جنگ تجاری با چین می‌پردازد.
یکی از مقامات اروپایی گفت «تیک‌تاک ساعت آغاز شده است». پکن با هشدار به اینکه کسانی که در خانه‌های شیشه‌ای زندگی می‌کنند نباید سنگ بیندازند، تهدید کرده است که این اقدام اروپا را جبران خواهد کرد. چین پیشتر در حال آماده‌سازی خود برای مبارزه با برنامه کمیسیون اروپا به منظور تحریم 21 میلیارد دلار صفحه خورشیدی چینی، بزرگ‌ترین مورد تجاری اتحادیه اروپا در همه زمان‌ها، بود. این اقدام موجب خشم آلمان شده بود، حتی با وجود اینکه صفحه‌های خورشیدی ارزان چین کارخانه‌های خورشیدی آلمانی از جمله Q-Cells و Sollarworld را به سوی ورشکستگی یا بازسازی ساختاری به خاطر بدهی می‌کشاند. معاون صدراعظم آلمان، فیلیپ روسلر گفت: «این یک اشتباه مرگبار است. صنعت آلمان به شدت در خطر است. من از کمیسیون اروپا انتظار دارم هر کاری را برای جلوگیری از یک تنش تجاری انجام دهد.» کمیسیونر تجاری اروپا، کارل دو گوخت، در مصاحبه با رویترز گفت که Huawei و ZTE محصولات خود را به قیمت ارزان‌تر به بازارهای اروپایی می‌فرستند و یک بخش استراتژیک صنعت اروپا را تهدید می‌کنند. هر دو شرکت ZTE و Huawei این ادعا را انکار می‌کنند. آقای گوخت گفت: «اعتبار یارانه‌ای برای تجهیزات‌سازان تلفن همراه منجر به ایجاد زمین بازی ناهموار شده است. به نظر می‌رسد دیپلماسی نرم بی‌ثمر بوده است. ما پیشتر سه دور مذاکره داشتیم که هیچ نتیجه رضایت‌بخشی نداشته است. برای کل اقتصاد جهانی بهتر است که به راهکاری دوستانه برسیم، اما شما برای یک رقص تانگو نیاز به دو نفر دارید.» کمیسیون قدرت یکجانبه عمل کردن را دارد، حتی اگر چندین دولت اروپایی اشتیاقی نداشته باشند یا مخالف تحریم‌ها باشند. آلمان علایق و منافع متفاوتی نسبت به فرانسه، انگلستان، ایتالیا و اسپانیا دارد، زیرا به تنهایی به اندازه وارداتش از چین، به این کشور صادر می‌کند. از جمله صادرات آلمان به چین می‌توان به صادرات رو به رشد ابزارآلات ماشینی و اتومبیل‌های لوکس اشاره کرد. چین بزرگ‌ترین بازار برای اتومبیل‌های سی-کلاس مرسدس آلمانی است. هانس کوندانی از شورای روابط خارجی اروپا گفت: «در حال حاضر، یک همزیستی کامل وجود دارد: چین به فناوری نیازمند است و آلمان به بازار.» کشورهای باشگاه مدیترانه‌ای موفقیت کمتری در صادرات کالا و خدمات به چین داشته‌اند، در حالی که بازارهای داخلی‌شان پر از کالاهای ارزان‌قیمت چینی بوده است که این امر منجر به نابودی صنعت نیمه‌جان‌شان شده است. آقای کوندانی گفت آلمان به دنبال روابط ویژه خود با چین است و توجهی به سایر کشورهای اروپا ندارد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها