شناسه خبر : 10401 لینک کوتاه

توسعه‌دهنده نظریه هزینه فرصت

کلاود فردریک باستیات در روز ۳۰ ژوئن سال ۱۸۰۱ میلادی در فرانسه متولد شد. وی که یک نظریه‌پرداز لیبرال کلاسیک بود، شهرت زیادی در عرصه اقتصاد سیاسی داشت. شهرت اصلی او در عرصه اقتصادی را می‌توان در توسعه مفهوم هزینه ‏فرصت دانست که در آن سال‌ها کمتر مورد توجه اقتصاددانان قرار داشت.

کلاود فردریک باستیات در روز 30 ژوئن سال 1801 میلادی در فرانسه متولد شد. وی که یک نظریه‌پرداز لیبرال کلاسیک بود، شهرت زیادی در عرصه اقتصاد سیاسی داشت. شهرت اصلی او در عرصه اقتصادی را می‌توان در توسعه مفهوم هزینه ‏فرصت دانست که در آن سال‌ها کمتر مورد توجه اقتصاددانان قرار داشت.
وی در شهری ساحلی در جنوب فرانسه متولد شد. پدرش یک بازرگان کوچک در فرانسه بود که کاری را به همراه برادرش آغاز کرده بود. فدریک بعد از مرگ مادر پدرش در سن 9‌سالگی به عمه‌اش سپرده شد و به دلیل عقاید مذهبی عمه‌اش وارد مدرسه مذهبی شد. ولی در 17‌سالگی تحصیل را رها کرد و وارد بازار کار شد. وی کار پدرش در شرکت تاسیس‌شده توسط پدر و عمویش را به عنوان اولین شغل برگزید ولی به دلیل اطلاعات اندک اقتصادی موفقیتی در این زمینه نداشت تا اینکه با اقتصاددان مطرح آن روزها یعنی توماس دیلورنزو آشنا شد. وی به او پیشنهاد کرد که برای موفق شدن در شغلش اطلاعات اقتصادی‌اش را ارتقا دهد و در مورد قوانینی که می‌تواند عملکرد بازارهای مالی را تحت‌تاثیر قرار دهد و بازارهای کالایی را هم دگرگون کند اطلاع کسب کند. این اتفاقات در دوران حکومت ناپلئون در فرانسه و جنگ‌های وی افتاد. در آن زمان مداخله دولت در اقتصاد فرانسه بسیار زیاد بود و علم اقتصاد آن روز با توجه به شرایط حاکم بر فضای اقتصادی و سیاسی تعریف شده بود و اقتصاددانان و مردم به فکر استفاده از ابزارهای اقتصادی مختلف برای حداکثر کردن سود خود در شرایط حاکم بر آن روزها بودند.
این آشنایی نقطه‌عطفی در زندگی این اقتصاددان برجسته شد و او اعلام کرد تمایلی به ادامه همکاری با عمویش ندارد. او به پاریس سفر کرد تا تحصیلات آکادمیک خود را ادامه دهد ولی به دلیل مشکلات مالی موفق به این کار نشد تا اینکه در 24‌سالگی پدربزرگش از دنیا رفت و ارثیه قابل قبولی به باستیات رسید. همین ارثیه به او کمک کرد تا تحصیلاتش را در زمینه علوم آغاز کند و در این حوزه هم موفقیت زیادی به دست آورد.
شغل وی به عنوان اقتصاددان در سال 1844 میلادی آغاز شد و این همان سالی بود که باستیات یک مقاله در نشریه اقتصادی فرانسه منتشر کرد. وی چندین مقاله در زمینه اقتصاد سیاسی منتشر کرده است که از اثرگذارترین مقالات اقتصادی در آن دوران است. موری روتبارد اقتصاددان در مورد نوشته‌های باستیات می‌گوید: «باستیات نویسنده توانمند و اقتصاددان ارزشمندی بود. نظریه‌های وی در آن دوران در مورد نظام یارانه‌های اقتصادی، نظام کنترل قیمت‌ها و نظام تصمیم‌گیری و ارائه مفهوم هزینه ‏فرصت مساله‌ای است که تحولات کلیدی در اقتصاد ایجاد کرد. او طرفدار بازار آزاد در اقتصاد بود و همین دیدگاه در دوران حکومت ناپلئون و رواج اقتصاد دولتی به معنای تلاش یک اقتصاددان در توسعه بخشیدن به زیر‌ساخت‌های کشور بود.»
او یکی از طرفداران دیدگاه تجارت آزاد بود و همواره بر نقش تقاضای مصرف‌کننده در ایجاد رشد اقتصادی و توسعه زیر‌ساخت‌های مالی کشور تاکید می‌کرد. به دلیل همین دیدگاه‌های نوآورانه او منتقدان زیادی داشت و مرگ زودهنگامش در روز 24 دسامبر سال 1850 و در سن 49سالگی فرصت دیدن تغییرات ایجاد شده در مواضع منتقدانش را از او گرفت. باستیات یکی از بنیانگذاران نظریه‌های حوزه هزینه فرصت و انگیزه‌های اقتصادی در تصمیم‌گیری است ولی در مدت کوتاهی بعد از ارائه این نظریه بود که از دنیا رفت و موفق نشد تا این نظریه را بیشتر توسعه دهد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها