شناسه خبر : 9582 لینک کوتاه

خرج یک ملاقات

پس از بیش از یک ساعت انتظار در اتاق انتظار مطب، یکی از دوستانم وقتی پیش دکتر رفت، قبضی برای زمان تلف‌شده‌اش به او ارائه کرد. احتمالاً تجربه دوست من برای هرکسی که در مطب یک پزشک مدت زمانی را سپری کرده باشد، امری آشنا به نظر می‌رسد؛ و اگرچه شاید واکنش او مقداری بیش از حد بوده باشد، ولی شاید او از این کارش منظور خاصی داشته است. با تمام این احوال، زمان در حکم پول است.

آلن بی. کروگر-نیویورک تایمز
منبع: نیویورک تایمز
پس از بیش از یک ساعت انتظار در اتاق انتظار مطب، یکی از دوستانم وقتی پیش دکتر رفت، قبضی برای زمان تلف‌شده‌اش به او ارائه کرد. احتمالاً تجربه دوست من برای هرکسی که در مطب یک پزشک مدت زمانی را سپری کرده باشد، امری آشنا به نظر می‌رسد؛ و اگرچه شاید واکنش او مقداری بیش از حد بوده باشد، ولی شاید او از این کارش منظور خاصی داشته است. با تمام این احوال، زمان در حکم پول است. بنابراین اگرچه در حال حاضر زمانی که بیماران صرف گرفتن خدمات بهداشتی می‌کنند در آمار ملی ما وارد نمی‌شود ولی این هزینه‌ها باید در محاسبه هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی ملی آمریکا منعکس شوند. هر اقتصادخوانده‌ای می‌داند که اقتصاددانان در محاسبه هزینه‌ها، هزینه ‏فرصت را نیز لحاظ می‌کنند. این اصطلاح به معنای هر آن چیزی است که از دست می‌دهیم تا چیز دیگری را به دست آوریم. زمان صرف‌شده برای خدمات پزشکی می‌تواند برای امور دیگری از قبیل کار یا فراغت مورد استفاده قرار گیرد، علاوه بر این زمانی که صرف خدمات پزشکی و بهداشتی می‌شود هیچ جنبه تفریحی و فراغتی در بر ندارد. این برهه‌های زمانی صرف‌شده برای خدمات پزشکی باید به عنوان بخشی از هزینه‌های مراقبت پزشکی محسوب شوند. من با استفاده از تحقیقی که در مورد استفاده آمریکایی‌ها از زمان انجام شد
(American Time Use Survey)، طی محاسباتی به این نتیجه رسیدم که در سال 2007، آمریکایی‌های با سن 15 سال و بالاتر از آن، در مجموع 847 میلیون ساعت را صرف استفاده از خدمات پزشکی می‌کنند. با این حساب قبض‌های بسیاری می‌توانند وجود داشته باشند که به ارائه‌کنندگان خدمات بهداشتی باید داده شوند. طبق آمار سال 2007، روزانه سه درصد از مردم آمریکا منزل خود را به منظور دریافت خدمات پزشکی ترک می‌کنند که از این رقم پنج درصد مربوط به زنان و دو درصد برای مردان است. اگر شما فعالیت‌های مرتبط با خدمات بهداشتی از قبیل مدت زمان عزیمت به مطب پزشک، زمان انتظار برای ملاقات پزشک، بررسی و درمان، مصرف دارو، مراقبت پزشکی از خویشاوندان و پرداخت قبوض را بشمارید، هر آمریکایی در سال 2007 به طور متوسط 1/1 ساعت در هفته را صرف این امور کرده است. جای تعجب نیست اگر گفته شود که افراد بالای 60 سال به طور متوسط دو برابر افرادی با سنین بین 15 تا 60 سال، زمان صرف خدمات پزشکی می‌کنند. زنان نیز حدود 70 درصد بیش از مردان زمان صرف این خدمات می‌کنند. اگر بخواهیم ارزش زمان افراد را بر اساس دستمزد ساعتی کارگران بخش تولید و غیرناظر (که رقمی در حدود 43/17 دلار در سال 2007 است) در نظر بگیریم، مردم آمریکا در سال 2007، 240 میلیارد دلار برای خدمات پزشکی و درمانی هزینه کرده‌اند. به عبارت دیگر از قلم انداختن هزینه‌هایی که بیماران در سال 2007 صرف خدمات پزشکی می‌کنند باعث کاهش میزان کل این هزینه‌ها به میزان 11 درصد می‌شود. با بررسی دوره‌های زمانی پیش از تحقیق انجام‌شده، به نظر می‌رسد میزان زمانی که مردم آمریکا صرف استفاده از خدمات پزشکی می‌کنند متناسب با هزینه‌های ملی مراقبت‌های بهداشتی افزایش می‌یابد. زمان صرف‌شده توسط بیمار یک عامل ورودی مهم در سیستم خدمات بهداشتی است و عدم محاسبه این زمان صرف‌شده موجب مبالغه و بزرگ‌بینی در بهره‌وری سیستم خدمات بهداشتی شده و به درک غلطی از هزینه‌های این بخش می‌انجامد. زمانی که بیماران صرف پیگیری، دریافت و پرداخت وجوه نقدی در قبال دریافت خدمات بهداشتی می‌کنند، تنها بر حسب دلار پرداختی‌شان برای این خدمات منعکس می‌شود. ارائه‌کنندگان خدمات بهداشتی و شرکت‌های بیمه باید از هزینه ‏فرصت زمان بیماران نیز آگاهی داشته باشند. شاید لازم باشد از بیماران خواسته شود تا گزارشی مبنی بر زمانی که آنها صرف به‌دست آوردن خدمات بهداشتی کرده‌اند، ارائه کنند تا از این طریق تلاشی برای نوسازی سوابق پزشکی صورت پذیرد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها