شناسه خبر : 3421 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

عالی‌ترین مقام رسمی کشور چه نوع اقتصادی را توصیه و حمایت می‌کند؟

راهبریِ اقتصاد

اصل۱۱۰ قانون اساسی در تبیین «وظایف و اختیارات رهبر» با این دو بند آغاز می‌شود: «تعیین سیاست‌های کلی نظام جمهوری اسلامی ایران پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام» و «نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام».

هادی چاوشی
اصل110 قانون اساسی در تبیین «وظایف و اختیارات رهبر» با این دو بند آغاز می‌شود: «تعیین سیاست‌های کلی نظام جمهوری اسلامی ایران پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام» و «نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام». بنابراین شاید بتوان تعیین سیاست‌های کلی نظام را مهم‌ترین وظیفه /اختیار رهبری در نظام سیاسی جمهوری اسلامی دانست. کاری که مقام معظم رهبری در سال‌های گذشته، هم در قالب ابلاغ رسمی «سیاست‌های کلی» انجام داده‌اند و هم در قالب سخنرانی‌ها و پیام‌ها.
در یکی از تازه‌ترین دیدارهای حضرت آیت‌الله خامنه‌ای -که 10 روز قبل و در آستانه روز جهانی کارگر صورت گرفت- مقام معظم رهبری در دیدار با کارگران سراسر کشور، از یک‌سو خواستار حل مشکل ات موجود در حوزه‌های کارگری مانند «اخراج کارگران، بیکاری، تعویق‌ها و مشکلات معیشتی» با همت و اقدام مسوولان شدند، و از سوی دیگر تاکید کردند که در نهایت با «تقویت تولید داخلی» است که می‌توان مسائل کار و کارگران را حل‌وفصل کرد: «بنده معتقدم مشکلات اقتصادی کشور که از جمله مهم‌ترین آنها مسائل کارگری است، مساله معیشت است، مساله بیکار شدن کارگران است... اگر به مساله تولید توجه بشود، حل خواهد شد.»1
مقام معظم رهبری در بخش دیگری از سخنان خود، از سرمایه‌گذاران داخلی به عنوان «یکی از عناصر مهم تقویت تولید داخلی» یاد کردند و افزودند: «سرمایه‌گذاری که با صرف‌نظر کردن از سود بیشترِ دلالی و عرصه‌های غیرتولیدی، به رونق تولید داخلی بپردازد، بدون شک در حال عبادت است.»
به کار بردن تعبیر «عبادت» برای فعالیت «سرمایه‌گذاری مولد»، آن هم در دیدار با کارگران را می‌توان نشانه‌ای از میزان اهمیتی دانست که عالی‌ترین مقام رسمی کشور برای تولید و سرمایه‌گذاری قائل است. به‌ویژه از آن جهت که روز جهانی کارگر در ادبیات اقتصادی رایج دنیا معمولاً به صحنه‌ای برای تقبیح فعالیت‌ها و جهت‌گیری‌های صاحبان سرمایه و کارفرمایان تبدیل شده و توقع متداول این است که در این روز، حمایت از سرمایه‌گذاری در حاشیه قرار بگیرد.
اما تاکید مقام معظم رهبری بر اهمیت نقش «سرمایه‌گذاری که فکر نیاز کشور را می‌کند و پول را نمی‌برد در راه دلالی و کارهای پردرآمد و مضر برای کشور صرف کند و می‌آید صرف می‌کند در سرمایه‌گذاری» در چنین روزی، هرچند در کنار تاکید بر «سهم مهم کارگران» و همچنین «مصرف‌کنندگان» در تقویت تولید ملی بود، می‌تواند به‌عنوان پیام حمایت از سرمایه‌گذاری مولد در کشور تلقی شود. به‌ویژه وقتی بخش دیگر سخنان ایشان در توصیه مجلس به حفظ «ثبات در قوانین» مورد توجه قرار بگیرد: «مراقب باشند مدام قوانین مربوط به مسائل اقتصادی از جمله مسائل مربوط به کار را هرروز عوض و بدل نکنند که بشود آن کسانی که می‌خواهند برنامه‌ریزی کنند، برنامه‌ریزی کنند.» با این حساب، شاید بتوان سخنان اخیر مقام معظم رهبری را در این زمینه به عنوان خط‌مشی نظام تلقی کرد. به همین دلیل، ضروری به نظر می‌رسد که دیدگاه‌های اقتصادی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به‌ویژه در سال‌های اخیر را بار دیگر بازخوانی کرد تا مشخص شود عالی‌ترین مقام رسمی کشور، چه نوعی از اقتصاد را مورد حمایت قرار می‌دهد و حمایت از آن را به مسوولان توصیه می‌کند. آن هم در شرایطی که به اعتقاد ایشان «دولت کنونی بحمدالله مشغول کار و علاقه‌مند است و افراد مطلع در داخل دولت حضور دارند» و «ان‌شاءالله با کار و تلاش بیشتر، مساله تولید هم حل می‌شود.»
پی‌نوشت:
1- همه نقل‌قول‌های مستقیم از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری (Leader.ir) نقل شده‌اند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها