شناسه خبر : 9329 لینک کوتاه

پیمانکار تصادف‌های ساختگی

جنجالِ عقیم‌سازی

خبر پناه بردن ۵۰ بی‌خانمان به گورستان نصیرآباد شهریار که به «گورخواب‌ها» معروف شدند، هفتم دی‌ماه در روزنامه «شهروند» منتشر شد، اما این مساله‌ طی هفته گذشته نیز همچنان از موضوع‌های اصلی رسانه‌ها بود.

خبر پناه بردن 50 بی‌خانمان به گورستان نصیرآباد شهریار که به «گورخواب‌ها» معروف شدند، هفتم دی‌ماه در روزنامه «شهروند» منتشر شد، اما این مساله‌ طی هفته گذشته نیز همچنان از موضوع‌های اصلی رسانه‌ها بود. همین روزنامه در اولین روز هفته گذشته در گزارشی از بازدید وزیر رفاه، استاندار تهران، رئیس دفتر ریاست جمهوری، رئیس سازمان بهزیستی و مسوولانی از ستاد مبارزه با مواد مخدر از گورستان نصیرآباد خبر داد و نوشت: «شلوغ بود؛ آنقدر شلوغ که جای سوزن انداختن نداشت. هر کس از هر جا که می‌توانست، بعد از ظهر پنجشنبه خودش را به قبرستان رسانده بود. جایی برای تکان‌خوردن نبود، در آن تاریکی، چشم‌چشم را نمی‌دید. ولوله‌ای بین مردم افتاده بود، همه حرف از عکس‌هایی می‌زدند که از قبرستان قدیمی‌شان منتشر شده بود، از گزارشی که هیچ‌وقت دیگر، «نصیرآباد» را به وضعیتی که پنج روز پیش داشت، بر نمی‌گرداند.» با انتشار گزارش اول شهروند، گورستان از گورخواب‌ها خالی شد و بعد خبرهای ضد و نقیض درباره نحوه خارج کردن آنها از گورستان و ابراز نگرانی از سرنوشت آنها منتشر شد.

عقیم‌سازی کارتن‌خواب‌ها
موضوع بحث‌برانگیز دیگری که همزمان با اظهار‌نظرها و وعده‌های مختلف مسوولان درباره کارتن‌خواب‌ها مطرح شد، پیشنهاد عقیم‌سازی کارتن‌خواب‌ها بود؛ موضوعی که ابتدا در فضای مجازی مطرح شد و واکنش‌های شدید کاربران را برانگیخت و سپس یک مقام مسوول آن را مطرح کرد؛ سیاوش شهریور، مدیر کل اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران، درباره عقیم‌سازی زنان کارتن‌خواب و معتاد با اشاره به اینکه این زنان علاوه بر توزیع مواد مخدر، خودشان هم مصرف می‌کنند و به سکس ورکری هم مشغول هستند، گفت: «بالای ۲۰ درصد این زنان ایدز دارند و انواع و اقسام بیماری را گسترش می‌دهند. برخی از این زنان علاوه بر اعتیاد و کارتن‌خوابی و توسعه فحشا، عین ماشین جوجه‌کشی بچه تولید می‌کنند و چون بچه‌ها سرپرست ندارند، به فروش می‌رسند.» آن‌طور که ایلنا گزارش داده، این مدیر گفت: «یک نظری وجود دارد که بسیاری از سازمان‌های مردم‌نهاد و نخبگان اجتماعی نیز با آن موافق هستند؛ مبنی بر اینکه اگر زنی بیماری دارد، سکس ورکر هم هست و جا هم ندارد، با رضایت خودش عقیم شود نه اینکه به زور این کار انجام شود. هیچ کسی در ایران (مدیران ملی) با این گزاره ضدحقوقی (عقیم‌سازی زنان کارتن‌خواب) موافق نیست، اما اگر زنی باشد که جانش به لبش رسیده باشد، نتواند بچه‌اش را بزرگ کند و مجبور باشد آن را بفروشد، اگر بگوید که حاضرم عقیم شوم، این کار انجام شود؛ بهتر است، چرا که حداقل شاهد بچه‌ای مریض، دارای فقر غذایی، بحران‌زده و فاقد سرپرست نخواهیم بود.» اما این سخنان با واکنش‌های منفی مواجه شد. از جمله اینکه پرویز افشار، سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر، گفت: «از نظر ما عقیم‌سازی آسیب‌دیدگان اجتماعی از نظر شرعی، قانونی و اخلاقی به صلاح نیست و افراد حق زاد و ولد دارند.» ایرنا نیز به نقل از حمیدرضا شاعری، رئیس انجمن ایدز ایران، در این‌باره نوشت: «طرح عقیم‌سازی زنان روسپی با هدف جلوگیری از تولد افراد مبتلا به ویروس ایدز و کاهش آسیب‌دیدگان اجتماعی که از سوی برخی افراد مطرح شده است، نشان‌دهنده بی‌توجهی به سال‌ها تجربه برای کنترل آسیب‌های اجتماعی در کشور است. بیان چنین طرحی نشان‌دهنده این است که هنوز تفکر قلع و قمع کردن آسیب‌دیدگان اجتماعی، پاک کردن صورت مساله‌ و توجه به معلول به جای توجه به علت بیماری‌ها و آسیب‌ها در بین برخی افراد رواج دارد.»

رونمایی از پیمانکار تصادف‌های ساختگی
اما روزنامه «شهروند» هفته گذشته از یک مساله‌ اجتماعی دیگر نوشت؛ این روزنامه در گفت‌وگویی به نقل از یک «پیمانکار تصادف‌های ساختگی» نوشت: «دکتر قرص ترامادول ٢٠٠ را پودر کرد و داخل لیوان آب ریخت و به من داد؛ دکتر کسی است که دست، پا، دماغ و دندان را می‌شکند و به ازای هر شکستگی ٥٠هزار تومان دستمزد می‌گیرد. بعد از ترامادول، با انسولین به ساق پایم لیدوکاین تزریق و بعد شروع به ماساژ دادن کرد تا انسولین پخش شود. روی شکم دراز کشیدم، پای راستم را داخل شکم جمع کردم و زیر پای چپ یک بالش گذاشتم تا ضربه به استخوان نازک‌نی ساق پا وارد شود. چشم‌هایم را بستند و یک حوله هم داخل دهانم گذاشتند؛ صورتم روی زمین بود و دست پیمانکار را محکم گرفته بودم، دیگر چیزی نمی‌دیدم ولی همه‌چیز را حس می‌کردم، داشتم خودم را برای ضربه آماده می‌کردم. سه بار میله را آرام روی پایم ‌زد که صدایش هنوز توی سرم است. سه ثانیه طول کشید و میله به پایم نخورد، دانستم موقع ضربه نهایی است و ضربه وارد شد. طرف دست گذاشت روی استخوانم و گفت نشکست...» در ادامه این گزارش آمده است: «اینها حرف‌های جوانی حالا ٢٤ساله است که در ١٩‌سالگی، «آقای دکتر» دست‌و‌پای راستش را شکست و با سنباده ‌درشت، پیشانی، دماغ و گونه‌اش را به‌طور قطری زخمی کرد تا از جنوب ایران برای تصادفی ساختگی راهی خراسان شود. او پس از نخستین تجربه‌ صحنه‌سازی‌اش، معتاد شد تا همین یک‌سال پیش، وقتی دانشگاهش تمام شد و به انجمن معتادان گمنام ایران پیوست؛ او حالا به قول خودش ١٣ ماه و هفت روز است که پاک‌ است.»

بحث درباره ازدواج کودکان
هفته گذشته بار دیگر بحث درباره ضرورت مقابله با ازدواج کودکان و خشونت علیه زنان در رسانه‌ها مطرح و نظرات مختلفی درباره این موضوع منتشر شد. شهین‌دخت مولاوردی، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، در همایش ملی رفع خشونت علیه زنان، خشونت علیه زنان را نقض حقوق بشر دانست و اظهار کرد: «پیامد این خشونت، تبعیض در قانون و عمل است که برخی از این تبعیض‌ها نانوشته است.» آن‌طور که ایرنا گزارش داد، حسین مهرپور، استاد حقوق دانشگاه شهید بهشتی نیز در این همایش با بیان اینکه کشورها باید سن معقول و متعارفی را به عنوان سن قانونی ازدواج تعیین کنند، گفت: «بیشترین ازدواج پیش از سن قانونی مربوط به دختربچه‌هاست و باید جلوی آن گرفته شود.» اما گویا هنوز هستند افرادی که با تغییر قانون و مقابله با ازدواج کودکان مخالف‌اند. زهرا آیت‌اللهی، رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی، در گفت‌وگو با ایرنا، با طرح این سوال که آیا درست است سن ازدواج را از 13 سال بالاتر ببریم، اظهار کرد: «‌برخی ملاک سن ازدواج برای دختران را 15 و برخی دیگر 18 سال می‌دانند اما با توجه به اینکه بلوغ جنسی در حال کاهش است،‌ در صورتی که این افراد تمایل به ازدواج داشته باشند، می‌توان زمینه ازدواج آنها را فراهم کرد.»

نگرانی از آنفلوآنزای پرندگان
آمار تلفات پرندگان بر اثر آنفلوآنزای پرندگان هفته گذشته از هزار قطعه گذشت و خطر شیوع این بیماری به حدی رسید که جلسه مقابله با بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان عصر یکشنبه 12 دی‌ماه به ریاست اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در محل نهاد ریاست جمهوری برگزار شد. بر اساس گزارش خبرگزاری‌ها، جهانگیری در این جلسه با تاکید بر اهمیت مقابله با سرمنشأ این بیماری، خواستار پایش و مراقبت ویژه از تالاب ها و جلوگیری از سرایت آنفلوآنزا از پرندگان مهاجر به پرندگان اهلی شد و گفت: «با توجه به شیوع این بیماری در تالاب «میانکاله» و منطقه «فریدونکنار» همه مسوولان استان‌های مازندران و گلستان به ویژه استانداران و نیز قوه قضائیه، نیروهای نظامی، امنیتی و انتظامی باید برای مقابله با سودجویان و شکارچیان غیر‌مجاز در جهت حفاظت از سلامت جان مردم تلاش کنند.» سیزدهم دی‌ماه نیز ایسنا به نقل از حمیدرضا خیلدار، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور نوشت: «به منظور مقابله با شکار پرندگان و شیوع آنفلوآنزا، درخواست تعطیلی بازار فریدونکنار را به عنوان بازار رسمی فروش این پرندگان مهاجر به دادستان این شهرستان مطرح کردیم.» البته ساعاتی بعد خبرگزاری مهر به نقل از ناصر کیایی رئیس محیط‌زیست فریدونکنار و بابلسر نوشت: «بازار پرندگان فریدونکنار همچنان دایر بوده و تعطیل نشده است.»

حال دریاچه ارومیه
دریاچه ارومیه نیز هفته گذشته بار دیگر خبرساز شد. روزنامه فرهیختگان در گزارشی درباره وضعیت این دریاچه نوشت: «در حالی که مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه از کاهش آب دریاچه ارومیه به اندازه یک ساختمان سه طبقه خبر داد، فرهاد سرخوش، مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی گفت: تراز آبی دریاچه ارومیه 13 دی سال 95 در مقایسه با روز مشابه سال قبل، 30 سانتیمتر افزایش یافته است.» ایسنا نیز به نقل از فرهاد دبیری، معاون سازمان حفاظت محیط زیست، نوشت: «تا دو روز گذشته سطح تراز دریاچه ارومیه 54 /170 بوده است. بر اساس اطلاعات سازمان هواشناسی میزان بارش آذربایجان غربی به ویژه آبریز دریاچه ارومیه از ابتدای سال آبی تا روز دوشنبه 13 دی 100 میلیمتر بوده است. تراز آبی دریاچه ارومیه در سال گذشته 21 /1270 بوده و امسال 54 /1270 است. بنابراین امسال نسبت به سال گذشته 33 سانت افزایش تراز در دریاچه ارومیه داشته‌ایم. مساحت دریاچه ارومیه در همین زمان 210 هزار هکتار است. این در حالی است که مساحت این دریاچه در سال گذشته 160 هزار هکتار بوده است.»

تیراندازی مرگبار مامور ناجا
یکی دیگر از خبرهای مهم رسانه‌ها در هفته گذشته مربوط به تیراندازی مرگبار شبانه در اتوبان شهید بابایی تهران بود. روزنامه ایران درباره این حادثه نوشت: «دراین ماجرا که شامگاه جمعه رخ داد راننده پژو که در مسیر شرق به غرب بزرگراه در حرکت بود، ناگهان به طور مارپیچ از مسیر اصلی منحرف و درکنار بزرگراه متوقف شد. شاهدان ماجرا که خود را با عجله به خودرو رسانده بودند به محض گشودن در خودرو متوجه مرگ راننده شده و موضوع را به پلیس و اورژانس اعلام کردند. با حضور ماموران و نیروهای اورژانس مشخص شد پسر جوان بر اثر شلیک گلوله به سرش کشته شده است... تحقیقات پلیسی دراین‌باره ادامه داشت که صبح یکشنبه -‌12 دی- عامل تیراندازی خود را معرفی کرد. مامور یگان امداد پلیس گفت: در بزرگراه بابایی در حال حرکت بودیم که سرنشینان چند خودرو عبوری اعلام کردند راننده خودرو 206 حرکات نامتعارف دارد. با توجه به اظهارات راننده‌ها، به خودرو مورد نظر دستور ایست دادیم اما او بی‌توجه به فرارش ادامه داد. درنهایت مجبور به تیراندازی شده و می‌خواستم چرخ خودرواش را بزنم اما انگار تیر به راننده خورده بود، البته آن زمان متوجه این موضوع نشدم. ولی روز بعد در روزنامه‌ها خبر حادثه را دیدم و تازه متوجه شدم که راننده کشته شده است. بنابراین تصمیم گرفتم خودم را معرفی کنم.»

ضرورت تجلیل از استاد شجریان
هفته گذشته ایلنا نوشت: «احمد مازنی، نماینده تهران و عضو کمیسیون فرهنگی، در دیدار با اعضای برگزارکننده سی و دومین جشنواره موسیقی فجر گفت: بنده و نمایندگان حاضر در جلسه؛ پیشنهاد تجلیل از استاد شجریان را در جشنواره فجر داریم و همچنین باید خدمت ایشان برسیم و جویای احوال ایشان باشیم.»

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها