شناسه خبر : 5410 لینک کوتاه

پاسخ به نقد داود سوری بر کتاب «محرمانه‌های اقتصاد ایران»

لطفاً این کتاب را بخوانید

«محرمانه‌های اقتصاد ایران» عنوان سلسله‌کتاب‌هایی است که جلد نخست آن حدود ۵۰ ساعت گفت‌وگو با شمس‌الدین حسینی، وزیر اقتصاد دولت‌های نهم و دهم است. جلد دوم نیز که حاصل گفت‌وگوی بنده با محمدجواد ایروانی وزیر اقتصاد دوران جنگ است، طبق وعده داده‌شده، به زودی منتشر خواهد شد.

مهدی مهرپور / مولف کتاب محرمانه‌های اقتصاد ایران
در شماره 205 تجارت‌فردا داود سوری، اقتصاددان درباره جلد اول کتاب تازه منتشر‌شده «محرمانه‌های اقتصاد ایران» موارد تامل‌برانگیزی را مطرح کرد که جا دارد اینجانب به عنوان یکی از تدوین‌کننده‌های کتاب مذکور نکاتی را خدمت ایشان متذکر شوم.
1- جناب سوری در همان نقد ابتدایی می‌نویسد: «‌این ارزیابی بر مبنای خلاصه‌ای است که در شماره 204 تجارت فردا به نگارش درآمده است.» بهتر بود ایشان به‌جای خواندن شش صفحه معرفی کتاب که در تجارت فردا به صورت گزینشی آمده بود، کمی تامل کرده و تمام کتاب را مطالعه و بعد از آن نظر می‌داد. این کتاب حدود 400 صفحه است و با خواندن صرفاً شش صفحه معرفی، نمی‌توان ارزیابی دقیقی از آن داشت.
2- «محرمانه‌های اقتصاد ایران» عنوان سلسله‌کتاب‌هایی است که جلد نخست آن حدود 50 ساعت گفت‌وگو با شمس‌الدین حسینی، وزیر اقتصاد دولت‌های نهم و دهم است. جلد دوم نیز که حاصل گفت‌وگوی بنده با محمدجواد ایروانی وزیر اقتصاد دوران جنگ است، طبق وعده داده‌شده، به زودی منتشر خواهد شد. این موضوع هم در مقدمه و هم به صورت تبلیغ در انتهای کتاب آمده است. همان‌طور که توضیح داده شد «محرمانه‌های اقتصاد ایران»، یک مجموعه کتاب بوده که تاکنون چند جلد آن آماده و در حال تدوین، تنظیم و ویراستاری است و به زودی منتشر خواهد شد. جلد اول آن هم‌اکنون منتشر شده، جلد دوم در حال صفحه‌بندی و جلدهای سوم تا پنجم نیز در حال تدوین، تنظیم و ویراستاری است.
3- از جمله نقدهای جناب سوری «سوالات از پیش طرح‌شده» و «عدم چالشی بودن» کتاب است. سوال ابتدایی کتاب با حمله به وزیر سابق اقتصاد آغاز می‌شود و از حسینی پرسیده می‌شود چطور شما که مدافع اقتصاد بازار هستید و جزو اقتصاددانان لیبرال به شمار می‌روید به کابینه اصولگرای محمود احمدی‌نژاد راه پیدا کردید؟! یک همفکر هیچ‌گاه نمی‌تواند سوالات چالشی بپرسد. از جناب سوری درخواست می‌کنم کتاب را بخوانند و سوالاتی را که احساس می‌کنند از وزیر سابق اقتصاد پرسیده نشده برای بنده ارسال کنند.
4- البته درباره چالشی بودن کتاب نیز ذکر این نکته ضروری است که وزارت ارشاد محترم، مجوز انتشار را پنج ماه معطل کرد و پس از پیگیری‌های مکرر بالاخره با حذف قسمتی از گفت‌وگو و اسناد موافقت کرد تا مجوز را صادر کند. جناب سوری عزیز، بسیاری از اسناد این کتاب حذف شده است.
5- جناب سوری در بخشی از این نقد به این نکته اشاره کرده‌اند که وزیر سابق اقتصاد مشکلات اقتصادی سال‌های پایانی دولت دهم را به گردن اغتشاشات سال 88 و تحریم‌ها انداخته است. این در حالی است که هیچ اقتصاددان منصفی نمی‌تواند از کنار تاثیرات این دو مساله مهم بر شرایط اقتصادی کشور به راحتی عبور کند.
بدون تردید اتفاقات سال 88 امنیت اقتصادی جامعه را به خطر انداخت و تشدید تحریم‌ها از جمله تحریم فروش نفت و تحریم بانک مرکزی شرایط را برای اقتصاد کشور دشوار کرد. قبل از بروز تحریم‌ها یعنی در سال 90 رشد اقتصادی شش درصد، نرخ تورم 23 درصد، نرخ بیکاری بین 11 تا 14 درصد بود و صادرات غیر‌نفتی هم از عدد 43 میلیارد دلار عبور کرده بود. همچنین ارزش بازار سرمایه هم به 127 هزار میلیارد تومان رسیده بود.
این وضعیت شرایطی را ایجاد کرده که اکنون مسوولان دولت یازدهم از جمله معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد آرزوی بازگشت به شرایط اقتصادی سال 90 را بارها مطرح کرده‌اند. در هر حال سخن زیاد است اما فعلاً به همین چند نکته بسنده می‌کنم.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها