شناسه خبر : 38796 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

ماندگاری بحران

آیا کرونا با ما می‌ماند؟

کرونا با موج‌های بلند و قدرتمند، سونامی هولناکی در جامعه ایران به راه انداخته که مدام قربانی می‌گیرد و فاصله ما را با کشورهای موفق در کنترل کووید 19 روزبه‌روز بیشتر می‌کند. تقریباً 9 ماه پس از راهبرد تولید واکسن ایرانی و ممنوعیت واردات واکسن خارجی، کشور با بدترین وضعیت از نظر تلفات کرونا مواجه است.

برای خروج از بحران کرونا لازم است حداقل 70 درصد جمعیت کشور واکسن زده باشند، در کشور ما باید حدود 60 میلیون نفر واکسن دریافت کنند. با احتساب هر نفر دو دوز، مجموعاً 120 میلیون دوز واکسن نیاز است. برابر آخرین آماری که وزارت بهداشت منتشر می‌کند حدود 20 میلیون دوز واکسن به مردم تزریق شده و بنابراین همچنان 100 میلیون دوز واکسن دیگر موردنیاز است.

 اگر روزی 500 هزار دوز واکسن (که به نظر رقم بالایی محسوب می‌شود) تزریق شود، به شرط تامین آن، حدود 200 روز یا هفت ماه طول می‌کشد تا واکسیناسیون کامل شود. البته سطح آنتی‌بادی ایجادشده در نتیجه واکسیناسیون، بعد از شش ماه کاهش پیدا می‌کند و در نتیجه ضرورت تزریق دوز سوم هم وجود دارد. علاوه بر این، سویه‌های جدید بیماری و انواع جهش‌یافته ویروس هم در حال شیوع است مانند نوع دلتا که در کشور ما هم شیوع یافته یا نوع لامبدا که اخیراً در حال همه‌گیری است و گفته می‌شود بسیار خطرناک‌تر از سویه‌های پیشین است.

 با این حساب زمانی که ما به ماه هفتم برسیم، افرادی که در ماه‌های اول واکسن زده‌اند باید دوباره واکسن دریافت کنند. یعنی به نظر می‌رسد فرآیند واکسیناسیون کامل بین 7 تا 10 ماه طول بکشد و این طولانی شدن باعث می‌شود نتوانیم از وضعیت پاندمی خارج شویم. یکی از نگرانی‌های اصلی این است که وقتی در کشور ما مشکلی پیش می‌آید، رفتنی نیست، ماندگار و مزمن می‌شود. اکنون هم کرونا آمده و مانده است. آیا در کشور ظرفیت عبور از بحران کرونا وجود دارد؟

دراین پرونده بخوانید ...