شناسه خبر : 18989 لینک کوتاه

به بهانه انتقادهای تند معاون محیط‌زیست به وزیر بهداشت

وزیر پوپولیست؟

از همان ابتدای کار دولت یازدهم، وزیر بهداشت را و‌رای دیگر وزرا می‌دانستند. چشم‌پزشکی که هم در مساله اسیدپاشی حضور پیدا کرد و هم طرح‌هایش، مردم‌پسندتر بود. مرز انتقاد و کینه اما آرام‌آرام نزدیک‌تر شد.

سپیده اشرفی
از همان ابتدای کار دولت یازدهم، وزیر بهداشت را و‌رای دیگر وزرا می‌دانستند. چشم‌پزشکی که هم در مساله اسیدپاشی حضور پیدا کرد و هم طرح‌هایش، مردم‌پسندتر بود. مرز انتقاد و کینه اما آرام‌آرام نزدیک‌تر شد. خیلی‌ها او را وزیری لایق می‌دانند که کارهای معمول و لازم برای هر وزیری را انجام می‌دهد و خیلی‌های دیگر برچسب «پوپولیست» را به او می‌زنند.
در این میان، رسمی‌ترین انتقاد تند به وی، از قول معاون سازمان محیط‌زیست بیان شد تا صحبت‌هایی که برخی مخالفان در خفا می‌گویند، قدری علنی‌تر شود. وی در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فارس عنوان کرده بود که وزیر بهداشت تنها به دنبال این است که در راس توجه دوربین و رسانه باشد. وی از الفاظ تندی استفاده و عنوان کرده بود وزیر بهداشت خود را نخود هر آشی می‌کند، حتی کارهایی که به او ارتباطی ندارد. اما داستان چه بود؟
بعد از اوج گرفتن مساله ریزگردها در خوزستان، رئیس‌جمهور وزیر بهداشت را مامور رسیدگی به این مساله کرده بود. این بدان معناست که روحانی وزیر بهداشت را مامور ویژه خود در خوزستان کرده بود تا بعد از سفری که به این منطقه دارد، به عراق نیز سفر کند و مساله پیگیری شود. کمی قبل‌تر اما، ابتکار قصد سفر به خوزستان را داشت اما به دلایلی این سفر منتفی شده بود. حاشیه‌های این سفر همزمان با بیشتر شدن ریزگردها، اوج گرفت و در نهایت وزیر بهداشت به عنوان نماینده دولت عازم خوزستان شد. همین سفر لازم بود تا اتهام‌های بیشتری نیز متوجه وزیر بهداشت شود.
در این میان طرح‌های هاشمی نیز مورد انتقاد بسیاری از مخالفان بود. طرح‌هایی که او را در راس توجه قرار داد، طرح بیمه همگانی و کنترل قیمت دارو بود که از مهم‌ترین طرح‌های مورد نیاز مردم بود. همین مساله نیز، توجه به این وزیر فعال کابینه را بیشتر کرد. خیلی‌ها این‌طور می‌گویند که رئیس دولت دهم نیز طرح‌هایی مانند مسکن مهر اجرا کرد که ظاهری مردمی داشت اما در نهایت بودجه‌ای واقعی برای اجرای آن در اختیار نداشت. در حقیقت نزدیک بودن طرح‌های اجرا‌شده توسط وزیر بهداشت به آنچه مردم نیاز دارند، این شائبه که وی قصد جلب توجه مردم را دارد، بیشتر کرد.
با این حال، موافقان وی این‌طور می‌گویند که او بودجه لازم برای این طرح‌ها را در اختیار داشت و واقع‌بینانه برای اجرای آن اقدام کرد. در حالی که اگر قرار بود برای جلب افکار عمومی کاری کند، نیازی به بودجه نداشت و می‌توانست مانند دولت گذشته، استقراض کند.
بخش دیگری از صحبت‌های اسماعیل کهرم معاون سازمان محیط‌زیست مربوط به توجه رسانه‌ها به وزیر بهداشت بود. وی علاوه بر آنکه وزیر بهداشت را در معرض توجه رسانه‌ها دانسته بود، عنوان کرده بود که خود وزیر تمایل به بودن در راس این توجه‌ها دارد. صحبت‌های وی تنها یک نکته را متوجه وزیر بهداشت می‌کرد؛ اینکه تمامی برنامه‌ها و تلاش وزیر بهداشت برای توجهی است که از رسانه‌ها و مردم می‌گیرد. سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا اساساً می‌توان وی را پوپولیست دانست؟ معیاری که بتوان فردی را پوپولیست دانست چیست و آیا وزیر بهداشت با طرح‌هایی که در دست اجرا دارد، شباهتی به یک فرد پوپولیست دارد؟

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها