شناسه خبر : 1554 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

تهران در میان خطرناک‌ترین شهرهای جهان

شجریان حضورش در ارکستر ملی را تایید کرد

محمدرضا شجریان، خواننده موسیقی سنتی ایرانی که این روزها به علت اعلام حضورش در ارکستر سمفونیک ملی از سوی رسانه‌ها، دوباره به صدر اخبار بازگشته است، هفته پیش به مراسم بزرگداشت حافظ رفت و در حاشیه این برنامه، در خصوص گمانه‌زنی‌ها راجع به حضورش در ارکستر ملی به گفت‌وگو نشست.

حمیده حق‌پرست
پایتخت این روزها میزبان بزرگ‌ترین رویداد خود در حوزه نشر و کتاب است. در روزهای میانی هفته پیش، بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با سخنرانی حسن روحانی رئیس‌جمهور آغاز به کار کرد. به همین مناسبت نیز بسیاری از رسانه‌های ایرانی در این چند روز بخش‌های ویژه‌ای از خروجی خود را به این نمایشگاه و تازه‌های نشر اختصاص داده‌اند.
هفته پیش همچنین با روز جهانی ماما نیز مصادف بود. این امر سبب شد در مراسم گرامیداشت این روز مسوولان وزارت بهداشت به ارائه آمار از عملکرد خود در سال گذشته بپردازند. روزنامه شهروند در این‌باره نوشت: «...آمارهای وزارت بهداشت از کاهش زایمان سزارین در ایران حکایت کرد. کاهش ۷ /۵درصدی سزارین در سالی که گذشت، برای مسوولان این وزارتخانه، اتفاق قابل‌ توجهی است. آنها می‌گویند اگر مداخلات سال گذشته برای ترویج زایمان طبیعی صورت نمی‌گرفت، حالا آمار سزارین ۵۶درصد کل زایمان‌ها بود، عددی که از سزارین‌های سال ۹۲ هم بیشتر می‌شود. با این همه به گفته وزیر بهداشت مادران باردار تهرانی هنوز در برابر زایمان طبیعی مقاومت می‌کنند.»
ماجرای آخرین درس معلم زرین‌دشتی همزمان با روز معلم، نیز یکی دیگر از خبرهای مهم این روزها بود. روزنامه اعتماد در گزارشی به این ماجرا پرداخت و نوشت: «...اگر زندگی‌ام با مرگ مغزی به پایان رسید، اعضایم را به نیازمندان اهدا کنید... سه سال از روزی که ابوالقاسم راستگو، معلم زرین‌دشتی، این دو جمله را در «وصیتنامه»‌اش نوشت می‌گذرد و حالا خانواده‌اش به خواسته او عمل کرده‌اند؛ هفت بیمار با دریافت اعضای او، بار دیگر به زندگی لبخند زده‌اند... دختر ۱۴‌ساله معلم، دو خواهر و برادر دوقلوی شش‌ساله هم دارد. آنها دیگر پدرشان را نخواهند دید اما درسی که از او آموختند هیچ‌وقت از یادشان نخواهد رفت؛ بنی‌آدم اعضای...» از اخبار مهم دیگر این هفته می‌توان به انتخاب علی دایی کاپیتان پیشین تیم ملی فوتبال به عنوان سفیر دریاچه ارومیه و میرسعید معروف از بازیکنان مطرح تیم ملی والیبال به‌عنوان سفیر آب ایران اشاره کرد. به نظر می‌رسد مسوولان زیست‌محیطی کشور در حال ظرفیت‌یابی‌های جدید تبلیغاتی برای پیشبرد اهداف محیط‌زیستی خود هستند.
صفحات ورزشی روزنامه‌ها در هفته پیش هم بیشتر به ماجرای خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال اختصاص داشت، ماجرایی که به سرانجام نرسید و در حالی که هنوز کسی برای خرید استقلال پا پیش نگذاشته است، خریداران پرسپولیس نیز به سبب بدهی‌های هنگفت مالی رد صلاحیت شدند.

شجریان حضورش در ارکستر ملی را تایید کرد
محمدرضا شجریان، خواننده موسیقی سنتی ایرانی که این روزها به علت اعلام حضورش در ارکستر سمفونیک ملی از سوی رسانه‌ها، دوباره به صدر اخبار بازگشته است، هفته پیش به مراسم بزرگداشت حافظ رفت و در حاشیه این برنامه، در خصوص گمانه‌زنی‌ها راجع به حضورش در ارکستر ملی در گفت‌وگو با سایت خبری انتخاب گفت: حضور من در ارکستر سمفونیک در صورتی که فعالیت‌ام ممنوعیتی نداشته باشد، از نظر خودم قطعی است. او با تایید موافقت‌اش برای حضور در ارکستر ملی ایران گفت: علی رهبری فردی بسیار توانمند و با استعداد در زمینه موسیقی است و تشکیل ارکستر سمفونیک اتفاق بسیار خوبی است. با این توضیحات گویی گمانه‌زنی رسانه‌ها برای حضور شجریان در ارکستر ملی دارد به واقعیت نزدیک‌تر می‌شود و البته باید دید مسوولان فرهنگی ارکستر ملی در روزهای آینده چه تصمیمی را در این خصوص خواهند گرفت. محمدرضا شجریان همچنین در همایش بین‌المللی حافظ گفت، من در کشوری زندگی می‌کنم که چند سال است حق خواندن برای مردم خودم را ندارم.

مفقود شدن رزیدنت یک بیمارستان در اهواز
در هفته پیش خبری در برخی رسانه‌ها منتشر شد که حسابی موجب حیرت مخاطبان شد. از قرار معلوم روزنامه جمهوری اسلامی در خبری از مفقود شدن رزیدنت یک بیمارستان در اهواز خبر داد و نوشت:
«...‌در پی مفقود شدن یک خانم رزیدنت شاغل در یکی از بیمارستان‌های اهواز، یک مقام این بیمارستان گفت: مدت‌هاست دوربین‌های مداربسته این بیمارستان خراب و از کار افتاده‌اند. ماموران نیروی انتظامی خوزستان با دقت و جدیت در حال پیگیری سرنخ‌ها و اقدامات پلیسی برای کشف ماجرا هستند. متاسفانه روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اهواز حاضر به ارائه هیچ توضیحی به رسانه‌ها نیست و همین امر به جو شایعه‌سازی در این دانشگاه دامن زده است.» واقعاً جای تاسف دارد که این همه برای تجهیز بیمارستان به دوربین هزینه می‌شود، آنگاه این دوربین‌ها تنها در نقش مترسک، امکان فعالیت می‌یابند.

افزایش زاد و ولد در سال 93
تازه‌ترین گزارش مراجع مسوول از روند صعودی زاد و ولد در سال گذشته حکایت دارد. به گزارش معاونت اطلاعات و آمار جمعیتی سازمان ثبت احوال از این تعداد موالید در سال گذشته 788 هزار و 669 نوزاد پسر و 745 هزار و 692 نوزاد دختر بودند. همچنین یک میلیون و 178 هزار و 921 تولد در شهرها و 355 هزار و 440 تولد در روستاها به وقوع پیوست. بنابراین گزارش، در سال گذشته به طور متوسط طی هر ماه 127 هزار و 863 نوزاد و هر شبانه‌روز چهار هزار و 204 نوزاد و هر ساعت 175 نوزاد متولد شدند. نکته حائز توجه گزارش ثبت احوال در نسبت افزایش زاد و ولد در شهرها و روستاهاست. بنابراین گزارش در حالی که افزایش زاد و ولد در مناطق شهری نسبت به سال 92 تقریباً معادل صفر بود، جمعیت روستایی با افزایش زاد و ولد 1 /22‌درصدی مواجه شد که طی سه دهه اخیر بی‌سابقه است. گزارش ثبت احوال می‌افزاید: در مجموع میزان موالید طی سال 93 نسبت به سال قبل‌تر 2 /4 درصد افزایش یافته است که این میزان افزایش نیز طی 23 سال اخیر بی‌سابقه است. با این میزان افزایش نرخ خام زاد و ولد در سال 93 به رقم 7 /19 در هزار نفر رسید یعنی به ازای هر هزار نفر جمعیت کشور (مذکر و مونث) طی سال گذشته 7 /19 نفر متولد شدند. بالاترین میزان خام موالید به ترتیب در استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و هرمزگان به ترتیب با 3 /36، 26 و 9 /23 در هزار و پایین‌ترین نرخ ثبت ولادت به ترتیب در استان‌های گیلان، مازندران و مرکزی با 8 /12، 7 /14 و 6 /15 در هزار ثبت شد. نسبت جنسی نیز در سال 93 معادل 7 /105 بود یعنی به ازای هر 100 نوزاد دختر 7 /105 نوزاد پسر متولد شدند. گزارش ثبت احوال همچنین نشان می‌دهد در سال 93 در مجموع 724 هزار و 324 واقعه ازدواج در کشور رخ داده است که از این رقم 607 هزار و 389 ازدواج در مناطق شهری و 116 هزار و 935 ازدواج در مناطق روستایی رخ داده است. در سال 93 میزان ازدواج در مناطق شهری 5 /8 درصد کاهش و در مناطق روستایی 9 /5 درصد افزایش یافته است و این تفاوت باعث شده مجموعاً میزان ازدواج سال 93 نسبت به سال 92 رشد منفی 5 /6درصدی را تجربه کند. طبق گزارش ثبت احوال در سال 93 در کشور 163 هزار و 569 واقعه طلاق رخ داده است. از این میزان 149 هزار و 644 طلاق در مناطق شهری و 13 هزار و 925 طلاق در مناطق روستایی رخ داده است. نکته جالب آنکه در شرایطی که افزایش طلاق مناطق شهری در سال 93 نسبت به سال 92 فقط 9 /3 درصد بود، افزایش طلاق مناطق روستایی در همین مدت به 4 /23 درصد رسید.

تهران در میان خطرناک‌ترین شهرهای جهان
معروف‌ترین و بزرگ‌ترین سکونتگاه‌های بشر مدرن خطرناک‌ترین آنها هم به شمار می‌روند، گرچه باور این نکته سخت است اما حقیقت این است که بسیاری از افرادی که در کشورهای پیشرفته و شهرهایی با استاندارد بالا زندگی می‌کنند، روی یک بمب ساعتی زندگی می‌کنند و اصلاً هم از این مساله احساس خطر نمی‌کنند. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین بر پایه گزارش شرکت بیمه اتکایی سوئیس، سوئیس ره (Swiss Re) 10 شهر را هر کدام به دلیلی در زمره پرریسک‌ترین شهرها برای زندگی طبقه‌بندی کرده است. این 10 شهر به ترتیب عبارتند از: «توکیو و یوکوهاما، مانیل، مصب رودخانه مروارید، اوزاکا، ناگویا، جاکارتا، کلکته، شانگهای، لس‌آنجلس و تهران.» بر پایه این گزارش تهران با 6 /15 میلیون جمعیت، دهمین شهر دنیا از نظر آسیب‌پذیری در برابر بلایای طبیعی است. این شهر بر اساس شاخص «جمعیت بالقوه تحت ‌تاثیر زلزله» ششمین شهر آسیب‌پذیر جهان به شمار می‌رود.

شورا به نظارت بیشتر بر شهرداری نه گفت
شورای شهر تهران به طرح ایجاد تشکیل دیوان محاسبات شهری رای نداد و در نهایت سه ماه به کمیسیون برنامه و بودجه و مرکز مطالعات فرصت داده شد تا موضوع ایجاد سازمان مستقل ذی‌حسابی شورای شهر را بررسی کند و در این‌باره به شورا گزارش دهد. اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران شورا و یکی از طراحان این طرح لفظ دو فوریت برای این طرح را به معنی اقدام برای تشکیل این دیوان دانست، اما از طرف دیگر علیرضا دبیر، عضو اصولگرای شورا و رئیس کمیسیون برنامه و بودجه این طرح را با اصل قانون اساسی، تعاریف عادی و ساختار شورا مغایر دانست. محسن سرخو از دیگر اعضای شورای شهر هم در این جلسه پیشنهاد کرد نام این طرح تغییر کند، اما به صورت دو فوریت بررسی شود تا ذی‌حسابان زیر نظر خزانه‌دار شورا قرار گیرند و از شورای شهر حقوق دریافت کنند. رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران که از موافقان این طرح است در گفت‌وگو با روزنامه فرهیختگان، تشکیل دیوان محاسبات شهری و ساماندهی فعالیت ذی‌حسابان را مغایر نمی‌داند و معتقد است ذی‌حساب حین و دیوان پس از اجرا نظارت دارند. به گفته او، قوانین بالادست تاکید کرده که طبق ماده ۷۱ تکلیف شورا چنین نظارت‌هایی است و باید نظارت حین و بعد از اجرا وجود داشته باشد. حافظی در پاسخ به اینکه آیا از طرف شهرداری دخالتی برای تصویب نشدن این طرح وجود داشت، این موضوع را بعید می‌داند و درنهایت ابراز امیدواری کرد که پس از بررسی‌های بیشتر در کمیسیون‌ها، دیوان محاسبات شهری ایجاد شود. تشکیل دیوان محاسبات شهری می‌توانست ساختار بسیار قدرتمندی برای نظارت بیشتر شورای شهر بر شهرداری ایجاد کند، اما گویا فعلاً اعضای شورا ترجیح می‌دهند چنین ساختاری وجود نداشته باشد و بیشتر مایل به استفاده از روش‌های قدیمی‌اند.

خرید و فروش قبیله از ۱۰۰ هزار تا ۱۰ میلیون تومان
«کلش آو کلنز» (برخورد قبایل) بازی‌ای است که این روزها بسیاری به آن مشغول هستند و برخلاف بازی‌های دیگری که معمولاً اتفاق خاصی در آن نمی‌افتد شما می‌توانید با این بازی برای خودتان درآمدزایی کنید. به گزارش روزنامه اعتماد کلش آو کلنز، یک بازی رایگان تلفن همراه و تبلت به صورت آنلاین است... در این بازی شما رهبری قبیله‌ای کوچک را بر عهده می‌گیرید و پس از توسعه قبیله در کنار چند قبیله دیگر که می‌توانند دوستان‌تان باشند با قبایل دیگر می‌جنگید.... در پاساژهای موبایل مثل علاءالدین، ایرانیان و... یا در سایت‌های مختلف اینترنتی که برای این بازی طراحی شده است شما با عبارتی به نام خرید و فروش اکانت‌های کلش آو کلنز روبه‌رو می‌شوید. مردم حاضرند از ۱۰۰ هزار تا بیش از 10 میلیون تومان برای هر اکانت پول بدهند. برای رسیدن به یک اکانت معمولی نزدیک به سه ماه باید کار کرد، شما با شش ماه انجام مداوم این بازی به مرحله ۶۰ خواهید رسید... خدا آخر و عاقبت همه ما را به خیر کند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها