شناسه خبر : 2295 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

چه کسی رئیس صداوسیما می‌شود؟

از شایعه تا واقعیت

تمامی رسانه‌ها در هر کشوری وظیفه اطلاع‌رسانی دارند. این جمله در عین سادگی جای زیادی برای بحثدارد چه اینکه مفهوم «اطلاع‌رسانی» بسیار گسترده و شامل رویکردهای مختلفی است.

بیژن نوباوه‌وطن/دبیر شورای نظارت بر صداوسیما

تمامی رسانه‌ها در هر کشوری وظیفه اطلاع‌رسانی دارند. این جمله در عین سادگی جای زیادی برای بحث دارد چه اینکه مفهوم «اطلاع‌رسانی» بسیار گسترده و شامل رویکردهای مختلفی است. به طور مثال ممکن است هر دولتی از اینکه نقد شود ناراحت شود در عین حال انتظار، انتظار غیر‌منطقی است. ممکن است در جایی شاهد گرانی یا مشکل و کمبودی باشیم و دولت‌ها انتظار داشته باشند با توجه به آنچه خودشان مصلحت تعبیر می‌کنند، رسانه ملی ورود پیدا نکند. حال آنکه صداوسیما باید بی‌توجه به رویکرد‌های سیاسی این دست از مسائل را پوشش دهد. همیشه منتقد نسبت به ارائه اطلاعات در جامعه وجود دارد بنابراین همواره منتقدان صداوسیما نیز وجود خواهند داشت. آنچه رسانه ملی باید رعایت کند و قانونگذار نیز در خصوص رسانه ملی تدابیر لازم را داشته است -‌کمااینکه بر اساس اصل 85 قانون اساسی رسانه ملی زیر نظر هیچ یک از قوا نیست و بالاترین مقام کشور بر آن نظارت می‌کند- توجه به اصل بی‌طرفی است.
آنچه امروز و روزهای پیش رو در دولت جدید رسانه ملی با آن رو به رو است شائبه‌ای است که در خصوص این نهاد به وجود آمده است مبنی بر اینکه رسانه ملی از دولت قبل حمایت می‌کرد و با دولت فعلی زاویه دارد. در این خصوص رسانه ملی برای رفع این تصویر در سال آتی باید تلاش زیادی کند و بی‌طرفی خود را بیش از پیش به مردم نشان دهد. اساس این است که رسانه ملی حافظ منافع ملی و منافع مردم باشد. صداوسیما باید بی‌توجه به این مسائل استقلال خود را حفظ کند و تنها به منافع نظام و مصلحت مردم و منویات رهبری توجه کند. اینکه شاهد بودیم که در مساله برف گیلان و مازندران مساله از جانب صداوسیما عنوان شد نباید از جانب دولت فعلی حمل بر سیاسی‌بازی می‌شد چرا که هیچ کس در رسانه ملی و مجلس منکر تلاش دولت در خصوص ساماندهی مساله برف در مناطق شمالی نبود. برخی حتی این اخبار را به دلیل تفاوت‌های رویکردی و سیاسی مدیریت حاکم بر صداوسیما و دولت جدید تعبیر کردند که بحق نادرست بود کمااینکه در دولت قبل نیز انتقادهایی که باید به دولت وارد می‌شد باید با شیوه بهتری انجام می‌شد.
بنابراین این حساسیت‌ها از جانب دیگران نیز باید نسبت به اخبار و اطلاع‌رسانی صداوسیما کاهش یابد. حتی اگر شائبه‌هایی در این خصوص وجود داشته باشد رسانه ملی باید به شکلی عمل کند که مخاطب به راحتی در قضاوت ذهن خود این سناریو‌ها را کنار بزند و در نهایت حکم به بی‌طرفی صداوسیما بدهد. در اینجا باید به این نکته مهم نیز توجه داشت، بعضی از برنامه‌سازان این رسانه نیز کمتر به مسائل مهم این کشور، جامعه و جهان می‌پردازند و این امر سبب شده است که جای بسیاری از مسائل جدی و کارشناسی در این رسانه خالی باشد. متاسفانه ممکن است این نقیصه توسط رقبای نامحرم پر شود و به جامعه آسیب‌های جدی وارد آید.
بحث دوم که در خصوص رسانه ملی در سال آتی مورد توجه قرار خواهد گرفت بحث تغییر ریاست سازمان صداوسیماست. بر اساس اطلاعاتی که در اختیار ما قرار داده شده است ریاست سازمان صداوسیما تا آبان ماه سال 93 باقی است. این روزها شایعاتی در فضای رسانه‌ای کشور مبنی بر چهره‌های محتمل برای تصدی ریاست سازمان مطرح می‌شود. یک روز صحبت از رحمانی‌فضلی است و روز دیگر سخن از وزیر ارشاد سابق به میان می‌آید اما همه باید توجه داشته باشند که این مسائل شایعه است چرا که سیکل و چرخه انتخاب ریاست سازمان صداوسیما بسیار ویژه است و در این مقطع زمانی هر گونه گمانه‌زنی بسیار مردود است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها