شناسه خبر : 5957 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

آیا ائتلاف اصلاح‌طلبان و میانه‌روها ادامه می‌یابد؟

تعمیق وحدت استراتژیک

نخستین نوروز را در دولت تدبیر و امید سپری می‌کنیم. اگر چه با سر کار آمدن دولت تدبیر و امید اندکی زودتر از هر سال عطر بهار برخاست اما سال نو امسال با توجه به تغییر شرایط و فضای روانی کشور شیرینی خاص خود را دارد.

محمدرضا تابش/رئیس‌ فراکسیون اقلیت مجلس هشتم

نخستین نوروز را در دولت تدبیر و امید سپری می‌کنیم. اگر چه با سر کار آمدن دولت تدبیر و امید اندکی زودتر از هر سال عطر بهار برخاست اما سال نو امسال با توجه به تغییر شرایط و فضای روانی کشور شیرینی خاص خود را دارد. اصلاح‌طلبان نیز که در هشت سال گذشته به برکت دولت قبل در فضای نه چندان مناسبی به سر می‌برند امسال در کنار و حامی دولت دکتر روحانی- از پیش از پیروزی ایشان در انتخابات تا امروز- سعی در بهبود فضای کشور دارند. از ابتدای پیروزی دکتر روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری البته این رابطه بین اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان مورد غضب جناح مغبون در انتخابات واقع شد و به بیان هشدارهایی در خصوص این ائتلاف پرداختند و حتی در پیشگویی‌هایی مبتنی بر ‌ابر و ماه و ستاره این ائتلاف را شکننده خواندند و گفتند به زودی اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان بر سر سهم‌ها با هم اختلاف پیدا کرده و راهشان از هم جدا می‌شود. طرح این موضوعات که اصلاح‌طلبان می‌خواهند دولت را تحت تصرف خودشان بگیرند و برای انتخابات آینده برنامه‌ریزی کنند تا حدودی فرافکنی و فرار به جلوست. نباید از یاد برد که این افکار عمومی است که فضای جامعه را سمت و سو می‌دهد بنابراین ما نمی‌توانیم آنچه را در ذهن مردم شکل گرفته تغییر دهیم، مگر گذر زمان این امر را ممکن سازد. توجه و دقت در انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر و نگاهی به روندی که آرای آقای روحانی را به بالاترین حد رساند پیام‌های واضحی را به همراه دارد. تحلیل بسیار ساده این پیام‌ها نشان می‌دهد و به خوبی موید این مطلب است که افکار عمومی بعد از هشت سال زمامداری اصولگرایان به این نتیجه رسیدند که زمامداری اصولگرایان اقداماتی را به نفع مردم رقم نزده است بنابراین مردم از این جریان رویگردان شده‌اند و به طیف رقیب رای داده‌اند. این مساله البته باید از جانب اصلاح‌طلبان در کنار دولت آقای روحانی به عنوان یک فرصت تلقی شود لذا باید همه اصلاح‌طلبان کمک کنند تا دولت دکتر روحانی در سال آتی بتوانند خواسته‌ها و مطالبات مردم را محقق کنند و به وعده‌های خود جامه عمل بپوشانند. با توجه به نزدیکی‌ای که بین اصلاح‌طلبان و دولت دکتر روحانی وجود دارد از جانب جناح مغبون در انتخابات اظهاراتی مطرح می‌شود با این محتوا که اصلاح‌طلبان می‌خواهند دولت یازدهم را تحت تصرف خودشان بگیرند و برای انتخابات آینده برنامه‌ریزی کنند. نخست آنکه طرح چنین مسائلی در این برهه زمانی فرافکنی و فرار به جلوست. در واقع از آنجایی که جامعه در انتخابات ریاست‌جمهوری به اصولگرایان روی خوشی نشان نداد به همین دلیل چنین مباحثی را مطرح می‌کنند که هم از نظر مفهومی و هم از نظر زمانی طرح چنین مسائلی تبعات مناسبی حتی برای خود جریان اصولگرا ندارد. به اعتقاد من، اتحاد اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان اتحادی استراتژیک است و تا سال‌ها ادامه خواهد یافت. حتی این امکان وجود دارد که پس از مدتی این دو جریان، کاملاً با هم یکی شده و دیگر هیچ‌گونه مرزبندی بین آنان وجود نداشته باشد.
امیدی که ما اصلاح‌طلبان امروز به فضای سال آتی کشور داریم این است که سال آتی فضا به صورتی شکل بگیرد که زمینه مشارکت حداکثری مردم در انتخابات آینده را فراهم کنند. در این بین اصلاح‌طلبان همچون هر نیروی دیگری که دغدغه انقلاب و نظام را دارند طبق فرمایش مقام معظم رهبری در راستای کمک به دولت حرکت می‌کنند. در کنار این موارد باید تاکید شود که ائتلاف اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان ائتلافی استراتژیک است، نه تاکتیکی. با این توضیح می‌توان پیش‌بینی کرد که این دو جریان در کنار بخش‌های میانه‌رو جناح اصولگرا فضایی از تعامل، همدلی و کارآمدی را به وجود آورده و تلاش خواهند کرد کشور با کمترین تنش داخلی و خارجی مسیر خود را به سمت پیشرفت و توسعه طی کند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها