شناسه خبر : 6530 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

پهن پیکر‌های۱۵۰نفره با اقبال مواجه می‌شود

دو میلیارد دلار هزینه طراحی

هواپیمای تجاری در ایران این بار قرار است با همکاری دانشگاه‌های بزرگ کشور از جمله دانشگاه امیرکبیر، شریف، اصفهان، مدرس و علم و صنعت ساخته شود.

index:1|width:50|height:50|align:left علیرضا جهانگیریان/ مدیر پروژه طراحی پروژه هواپیمای پهن‌پیکر در دانشگاه امیر کبیر
هواپیمای تجاری در ایران این بار قرار است با همکاری دانشگاه‌های بزرگ کشور از جمله دانشگاه امیرکبیر، شریف، اصفهان، مدرس و علم و صنعت ساخته شود. علیرضا جهانگیریان مدیر پروژه طراحی هواپیمای مسافربری 150‌نفره در دانشگاه صنعتی امیرکبیر در گفت‌وگو با «تجارت فردا» درباره جزییات این پروژه می‌گوید: تا حدودی نیازسنجی‌ها برای اجرای این پروژه انجام شد. از ایرلاین‌ها اطلاعات لازم در خصوص نیازهایشان خواسته شد. با بررسی انجام‌گرفته مشخص شد ایرلاین‌های داخلی از نظر مسیرهای پروازی که طی می‌کنند، مهم‌ترین نیاز آنها به هواپیماهایی با ظرفیت 150 تا 200 صندلی است. بنابراین گذشته از اینکه این هواپیما در کجا می‌خواهد ساخته شود، این نیاز از طریق علمی ارزیابی شده و ایرلاین‌های داخلی نیز این نیاز را تایید کردند.
او درباره اینکه این هواپیمای تجاری در کشور بر چه اساسی ساخته خواهد شد، می‌گوید: با چه شکلی این هواپیما قرار است ساخته شود و با چه قطعاتی، قاعدتاً از استانداردهای بین‌المللی تبعیت می‌کند. البته تمام هواپیماهای کشور که در مسیرهای بین‌المللی پرواز می‌کنند و باید استانداردهای بین‌المللی را داشته باشند. این جزو الزامات است.
جهانگیریان تاکید می‌کند: آیا این هواپیما از نقطه صفر تا 100 به طور کامل قرار است در ایران ساخته شود باید بگویم چنین هدفی وجود ندارد. البته بخش ساختش بر عهده دانشگاه نیست. دانشگاه بحث طراحی‌اش را انجام می‌دهد که ما بر اساس ضوابط طراحی که ساختارهای بین‌المللی کشوری اعلام کرده است انجام خواهیم داد. اما مساله دیگر هم مربوط به تجربه و سرمایه‌گذاری و زیرساخت‌های لازم در کشور است. به همین جهت قرار است همکاری‌های بین‌المللی انجام گیرد.
به گفته او در حال حاضر مذاکرات برای مشارکت خارجی در حال انجام است. البته با توجه به گشایش‌ها در سیاست خارجی ایران امیدواریم اثرات تحریم‌ها کاسته شود تا بتوانیم با شرکت‌های بزرگ در این زمینه همکاری کنیم .
او درباره اینکه مشکلاتی که در ساخت هواپیمای ایران 140 به وجود آمد باعث شد ساخت هواپیمای تجاری زیر سوال رود، تصریح کرد: مسائلی در خصوص هواپیمای ایران 140 وجود داشت که ایرلاین‌های داخلی استقبال نمی‌کردند، بخشی از آن به خاطر این بود که آن نوع هواپیما مورد نیاز ایرلاین‌های ما نبود چرا که قادر به طی مسافت‌های طولانی نبود و بخشی‌ از آن هم به دلیل سازنده بود که برای ایرلاین‌های کشور کمی ناشناخته بود. اما این پروژه جدید با نیاز‌سنجی از ایرلاین‌ها قرار است ساخته شود.
جهانگیریان درباره هزینه طراحی و ساخت این هواپیما می‌گوید: به دو روش هزینه‌گذاری انجام می‌شود یکی اینکه وقتی هواپیما روی خط تولید رفت و به تعداد حداقل لازم برای سوددهی تولیدکننده رسید، در بازار به چه قیمتی فروش رود. این قاعدتاً باید قیمتی شود که بتواند با قیمت روز الان کمپانی‌های هواپیماسازی که در این زمینه تولید می‌کنند، رقابت کند. اما این هواپیما نسبت به هواپیماهای مشابه در دنیا برای طراحی و تولید چهار نمونه اولیه و گرفتن استانداردهای لازم حدود دو میلیارد دلار هزینه نیاز دارد. به گفته او فاز طراحی مفهومی تا پایان سال تمام می‌شود.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها