شناسه خبر : 5543 لینک کوتاه

این ۱۰ شهر، بهشت موش‌های جهان هستند

موش‌ها و آدم‌ها

اگر نگوییم هزاران سال، لااقل صدها سال است که موش‌ها رابطه‌ای نزدیک با آدم‌ها دارند. گرچه آدم‌ها از حضور موش در نزدیکی‌شان هیچ سودی نمی‌برند، این رابطه نزدیک فواید زیادی برای موش‌ها به همراه داشته است: غذا، سرپناه و آب. این ۱۰ شهر، بیشترین جمعیت موش در جهان را دارند، هرچند با توجه به تلاش‌های صورت‌گرفته برای کنترل جمعیت موش‌ها، این رقم‌ها ممکن است تغییر کنند.

موش‌ها و آدم‌ها

اگر نگوییم هزاران سال، لااقل صدها سال است که موش‌ها رابطه‌ای نزدیک با آدم‌ها دارند. گرچه آدم‌ها از حضور موش در نزدیکی‌شان هیچ سودی نمی‌برند، این رابطه نزدیک فواید زیادی برای موش‌ها به همراه داشته است: غذا، سرپناه و آب. این 10 شهر، بیشترین جمعیت موش در جهان را دارند، هرچند با توجه به تلاش‌های صورت‌گرفته برای کنترل جمعیت موش‌ها، این رقم‌ها ممکن است تغییر کنند.

10- دشنوک، هند
اگر به هند سفر کنید، در شمال غربی این کشور با شهر دشنوک مواجه می‌شوید، جایی که در آن معبد کارنی‌ماتا واقع است. نکته جالب درباره معبد این است که تعداد زیادی موش در آن وجود دارند؛ رقمی در حدود 20 هزار عدد. این موش‌ها نه تنها با استقبال مواجه می‌شوند،‌ بلکه مورد پرستش هم قرار می‌گیرند. گفته می‌شود اگر این موش‌های مقدس از روی پای شما عبور کنند، موجب خوش‌شانسی است و حتی چشیدن بخشی از غذای آنها نیز همین اثر را دارد.

9- جزیره موش، الیوت
جزیره موش، بخشی از جزایر الیوت (آلاسکا) نمونه‌ای از یک سکونتگاه است که در اثر هجوم موش‌ها ویران شده است. حدود 90 درصد از جزایر جهان زیر تاخت‌وتاز موش‌هایی قرار دارد که از طریق کشتی به این جزایر می‌آیند. خوشبختانه اسم «جزیره موش» هم‌اکنون بی‌مسماست؛ چرا که به‌رغم تبدیل شدن این جزیره به جولانگاه موش‌ها از 1780، جمعیت این موجودات از سال 2010 ریشه‌کن شد و اکنون پرندگان در حال بازگشت به این جزیره هستند.

8- پاریس، فرانسه
موش‌ها برای مکان‌های مشهور هم هیچ احترامی قائل نیستند. در سال 2008، تخمین زده شد که تعداد موش‌های این شهر به هشت میلیون رسیده است، یعنی حدود چهار برابر جمعیت این شهر. متعاقباً مقام‌های محلی از مردم و صاحبان کسب‌وکار خواستند تلاش خود را برای ریشه‌کنی موش افزایش دهند. این تلاش طی کمپینی صورت گرفت و مقامات از مردم خواستند اسامی افرادی که در این کار اهمال می‌کردند نیز گزارش شود تا جریمه شوند.

7- لندن، انگلستان
موش‌ها در لندن هم مشکلی بزرگ به شمار می‌روند. همچون رود «سن» در پاریس، رود «تایمز» هم موش‌ها را به خوبی جذب می‌کند. وضع موش‌ها بعد از ساخت‌وسازهای مربوط به المپیک 2012 و همچنین بحران اقتصادی (که موجب شد مکان‌های بیشتری متروکه شوند) بهتر هم شد. موش‌ها به مدد افزایش زباله‌ها (به ویژه در اثر فعالیت فست‌فودها) هر روز بزرگ‌تر می‌شوند و بر اساس برخی گزارش‌ها، برخی از آنها تا دو برابر سایز معمولی خود رسیده‌اند.

6- آتلانتا، آمریکا
فروش وثیقه‌های وام در اثر بحران مالی موجب شده است آتلانتا به مرکزی برای افزایش جمعیت موش‌ها بدل شود. افزایش تعداد مکان‌های متروکه موجب شده است موش‌ها مکانی به دست آورند که هیچ کس مزاحم آنها نباشد. حتی یک شکاف کوچک برای ورود موش‌ها به این مکان‌ها کافی است. نقطه اوج تسخیر شهر توسط موش‌ها آنجا بود که بازرسان اداره غذا و دارو، در فرودگاه بین‌المللی این شهر هواپیمایی را پیدا کردند که با مقدار زیادی فضولات موش آلوده شده بود.

5- نیواورلئانز، آمریکا
بسیاری از مکان‌های این شهر توسط موش‌ها تسخیر شده‌اند که از جمله آنها می‌توان به اقامتگاه‌های قدیمی اشاره کرد که دارای شکاف یا سوراخی برای ورود این جانور هستند. حتی اگر این سوراخ‌ها پوشیده شوند، موش‌ها با جویدن می‌توانند وارد مکان شوند. در یک اتفاق تراژیک در سال 2009، علت مرگ یک کودک سه‌ماهه «از دست دادن خون بدن به علت از بین رفتن نسوج نرم در اثر فعالیت موش» گزارش شد. به عبارت دیگر موش‌ها آنقدر او را گاز گرفتند که تا حد مرگ خونریزی کرد.

4- شیکاگو، آمریکا
این شهر کماکان با معضل موش‌ها دست‌به‌گریبان است، هر چند از کمک‌های غیرقابل انتظاری نیز بهره می‌گیرد. یاری‌رسان مردم شیکاگو در مبارزه با موش‌ها، کسی نیست جز گرگ صحرایی. این گرگ‌ها به منظور پژوهشی درباره شیوه رفتار آنها در یک محیط شهری اجازه یافتند در شهر حضور داشته باشند. از آنجا که جوندگان بخش قابل توجهی از غذای این گرگ‌ها را به خود اختصاص می‌دهند، خوردن موش‌ها به وعده غذایی خوبی برای آنها بدل شده است.

3- بالتیمور، آمریکا
معضل موش‌های این شهر به حدی رسیده است که در یک واقعه قابل ذکر، موش‌ها زیر سنگفرش مکانی که محل عبور ماشین‌های جمع‌آوری زباله بود، تونلی حفر کردند که موجب شد کامیون تا چرخ در زمین فرو رود. موش‌ها نیز به کامیون حمله و زباله‌ها را غارت کردند. بالتیمور از زمان جنگ جهانی دوم به مکانی برای پژوهش‌های مرتبط با موش بدل شده است که اغلب این پژوهش‌ها در دانشگاه جان هاپکینز انجام می‌شوند.

2- بوستون، آمریکا
همانند موقعیت شهرهای لندن و آتلانتا، مشکل موش در این شهر نیز بعد از بحران مالی گسترش یافته است. نگهداری نامناسب زباله و پروژه‌های ساخت‌وساز، دیگر عللی هستند که به این امر دامن زده‌اند. این امر موجب شده است اهالی این شهر برای کشتن موش، آستین‌ها را بالا بزنند. این امر به ویژه بعد از آن صورت گرفت که برنامه کشتن جوندگان در این شهر در سال‌های 1995 تا 1997 با موفقیت همراه شد، هر چند با پایان بودجه مربوط به برنامه، موش‌ها دوباره برگشتند.

1- نیویورک، آمریکا
این شهر، پایتخت موش‌های جهان به شمار می‌رود و در آن انبوهی از وقایع خواندنی مرتبط با موش روی داده است. در سال 2007 در یک رستوران، یک دسته موش مشاهده شد که در حال پرسه‌زدن در محوطه اصلی غذاخوری پیش از باز شدن رستوران بودند. به زودی مشخص شد که این موش‌ها، مکرراً برای تغذیه به رستوران می‌آمدند. مشکل موش‌ها باعث شده است برخی از مردم نیویورک، درباره تاثیر منفی این گونه موارد بر گردشگری این شهر نگران شوند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها