شناسه خبر : 16227 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

مروری بر آمار منتشره در مورد شاخص‌های جرم و جنایت و امنیت

پر‌جرم و جنایت‌ترین شهرهای جهان

وب‌سایتی تحت عنوان NUMBEO، در مورد موضوعات متنوعی اقدام به انتشار شاخص می‌کند. یکی از این موضوعات «جرم و جنایت» است. در این وب‌سایت ادعا شده که با توجه به اطلاعات مندرج در وب‌سایت، مخاطب می‌تواند از سطوح جرم و جنایت در نقاط گوناگون جهان آگاه شود.

وب‌سایتی تحت عنوان NUMBEO، در مورد موضوعات متنوعی اقدام به انتشار شاخص می‌کند. یکی از این موضوعات «جرم و جنایت» است. در این وب‌سایت ادعا شده که با توجه به اطلاعات مندرج در وب‌سایت، مخاطب می‌تواند از سطوح جرم و جنایت در نقاط گوناگون جهان آگاه شود. این وب‌سایت، پژوهش خود را مبتنی بر گزاره‌هایی در مورد شهرهای گوناگون دانسته است و بر اساس آن دو شاخص جرم و جنایت و امنیت را تعریف کرده که جمع آنها مساوی 100 است. یعنی هرچه شاخص جرم و جنایت بالاتر باشد، به ناچار شاخص امنیت پایین‌تر است. گزاره‌های مورد اشاره، به شرح زیر هستند:
- احساس شما در مورد سطح جرم و جنایت چقدر جدی است؟
- تغییرات سطح جرم و جنایت طی سه سال اخیر
- میزان امنیت حین پیاده‌روی در روز میزان امنیت حین پیاده‌روی در شب
- چقدر نگران این هستید که مورد دستبرد یا غارت قرار بگیرید؟
- نگرانی شما از بابت دزدیده شدن خودرویتان (یا وسیله‌ای در آن) چقدر است؟
- نگرانی شما از بابت حمله فیزیکی افراد غریبه چقدر است؟
- نگرانی شما از بابت هتک حرمت یا اذیت و آزار از سوی دیگران، هنگام تردد در خیابان یا مکان‌های عمومی چقدر است؟
- نگرانی شما از بابت حمله فیزیکی به خاطر رنگ پوست، نژاد یا مذهب‌تان چقدر است؟
- مشکلات مردم از ناحیه مصرف یا معامله مواد مخدر مشکلات مربوط به جرم و جنایت چقدر است؟
- مشکلات مربوط به خشونت ناشی از جرم و جنایت چقدر است؟

با توجه به پاسخی که برای پرسش‌های فوق حاصل می‌شود، میزان شاخص جرم و جنایت و شاخص امنیت برای شهرها و کشورهای گوناگون محاسبه می‌شود. بنا بر آمار منتشره این وب‌سایت تا نخستین فصل سال 2013 میلادی، سه شهر گواتمالاسیتی در کشور گواتمالا، کاراکاس در ونزوئلا و ژوهانسبورگ در آفریقای جنوبی، در سه رتبه نخست با بیشترین شاخص جرم و جنایت (کمترین شاخص امنیت) قرار داشته‌اند. همچنین در سال 2013 میلادی، سه کشور ونزوئلا، گواتمالا و ترینیداد و توباگو، سه جایگاه نخست با بیشترین شاخص جرم و جنایت (کمترین شاخص امنیت) را داشته‌اند. در ایران نیز شهرهای شیراز و تهران، به ترتیب با رتبه‌های سی‌ام و شصت و پنجم، بیشترین شاخص جرم و جنایت (کمترین شاخص امنیت) را داشته‌اند. در جدول یک، اسامی 20 شهر نخست با بیشترین شاخص جرم و جنایت (کمترین شاخص امنیت) به همراه شیراز و تهران آورده شده است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها