شناسه خبر : 17931 لینک کوتاه

ایران قهرمان تورم در جهان شد

ترین‌های اقتصادی ۲۰۱۳

بهترین اقتصادهای جهان

بهترین اقتصادهای جهان
1- برونئی 
این کشور کمترین میزان بدهی دولتی در بین کشورهای جهان را دارد. کل بدهی دولت برونئی در سال 2013 تنها 4/2 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور بوده است. این کشور کوچک آسیای جنوب شرقی با ذخایر بسیار زیاد نفت و گاز و تنها 400 هزار نفر جمعیت، یکی از بالاترین استانداردهای زندگی را در سطح منطقه دارد. علاوه بر این، برونئی به دلیل ثروت افسانه‌ای سلطان حسن البوکیاه حاکم این کشور نیز شهرت دارد. تخمین زده می‌شود سلطان برونئی یکی از ثروتمندترین مردان جهان باشد.

2- گینه استوایی 
گینه استوایی در سال 2013 بالاترین نرخ سرمایه‌گذاری بر حسب تولید ناخالص داخلی را در جهان به خود اختصاص داده است. میزان سرمایه‌گذاری جدید در این کشور برابر 3/61 درصد تولید ناخالص داخلی آن بوده است. کشف نفت در اوایل دهه 1990 در این کشور، ساختار اقتصادی گینه استوایی را که تا آن زمان بر مبنای کشاورزی قرار داشت دگرگون کرد و علاوه بر اینکه آن را به مکانی امن برای سرمایه‌های خارجی تبدیل کرد، یکی از بالاترین درآمدهای سرانه در سطح قاره آفریقا را نیز برای ساکنانش به ارمغان آورد. گینه استوایی نفت خام خود را به ایالات متحده، اروپا و آسیا صادر می‌کند و ژاپن عمده‌ترین مشتری گاز این کشور است.

3- سودان جنوبی 
این کشور که اخیراً به خاطر نزاع‌های قومی، در صدر اخبار جهان قرار دارد در سال 2013 بالاترین نرخ رشد تولید ناخالص داخلی در سطح جهان را به خود اختصاص داد. شاید قابل باور نباشد اما اقتصاد سودان جنوبی در سال میلادی که گذشت با نرخ 7/24 درصد رشد کرد. سودان جنوبی همچنین جوان‌ترین و جدیدترین کشور جهان نیز محسوب می‌شود و تنها دو سال از استقلال رسمی آن از سودان می‌گذرد.

4- ایالات متحده آمریکا 
بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در سال 2013 ایالات متحده آمریکا با تولید ناخالص داخلی 7/16 هزار میلیارددلاری بود. به‌رغم بحران مالی چند ساله اخیر که از این کشور آغاز شد و هنوز هم بهبود نیافته است، ایالات متحده با فاصله‌ای بسیار زیاد، همچنان بزرگ‌ترین اقتصاد دنیاست و تولید ناخالص داخلی آن دو برابر چین (که دومین اقتصاد دنیا محسوب می‌شود) است. هر چند که بهبود شرایط اقتصادی در ایالات متحده طبق آمار مشهود است اما مردم هنوز از اثرات بحران چند‌ساله در رنجند. بیکاری بالا و ادامه‌دار در کنار افزایش اندک دستمزدها برای مدت طولانی، خانوارها را در وضعیت آسیب‌پذیری قرار داده است.

5- لوکزامبورگ 
این کشور برای دومین سال متوالی بالاترین سرانه تولید ناخالص داخلی در سطح جهان را به خود اختصاص داد. این کشور کوچک اروپایی موقعیت خود را مدیون جمعیت اندک و اقتصاد باثباتی است که حتی در میانه بحران اتحادیه ضرر چندانی ندید. تولید ناخالص داخلی سرانه در این کشور 540 هزار‌نفری بیش از 110 هزار دلار است. رتبه دوم در اختیار قطر نفت‌خیز قرار دارد.

بدترین اقتصادهای جهان
1- جمهوری آفریقای مرکزی 
این کشور بیشترین کاهش اندازه اقتصاد در سطح جهان را در سال 2013 به نام خود ثبت کرد. رشد تولید ناخالص داخلی این کشور آفریقایی منفی 5/14 درصد محاسبه شده است. علت اصلی این قضیه درگیری‌های قومی و قبیله‌ای است که از زمان استقلال این کشور از فرانسه در دهه 1960 آغاز شده و هنوز هم به پایان نرسیده است. از ماه مارس 2013 که فرانسوا بوزیزه رئیس‌جمهور این کشور توسط نظامیان سرنگون شد ناآرامی‌ها شدت گرفته است. جمهوری آفریقای مرکزی دارای منابع بسیار غنی اورانیوم، طلا و الماس است.

2- مالاوی 
کشور آفریقایی مالاوی در سال 2013 کمترین تولید ناخالص داخلی سرانه جهان را دارا بود. این رقم در سال 2013 حدود 215 دلار تخمین زده شده است. در سراسر مالاوی اکثریت مطلق مردم روستایی با درآمدی کمتر از یک دلار در روز زندگی می‌کنند و زیر خط فقر مطلق قرار دارند. امنیت غذایی مردم یکی از اصلی‌ترین مشکلات مالاوی محسوب می‌شود. این کشور تقریباً 16 میلیون‌نفری در حال حاضر یکی از فقیرترین کشورهای جهان است که به دلیل نداشتن صادرات و در نتیجه کمبود شدید پول خارجی، حتی توانایی واردات نیازهای حیاتی غذایی و دارویی خود را هم ندارد.

3- ایران 
در سال 2013 ایران بالاترین نرخ تورم در جهان را به خود اختصاص داد. تورم ایران در سال 2013 حدود 3/42 درصد تخمین زده شده است. چاپ بی‌رویه ریال در کنار تحریم‌های اقتصادی شدید که به دلیل فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز این کشور صورت گرفت ارزش ریال را به شدت در برابر پول‌های خارجی کاهش داد و باعث شد این کشور بالاترین نرخ تورم جهان را تجربه کند.

4- جمهوری مقدونیه (یوگسلاوی سابق)‌ 
این کشور در سال 2013 بالاترین نرخ بیکاری جهان را با ثبت نرخ بالاتر از 30 درصد به خود اختصاص داد. سال 2013 دومین سالی است که مقدونیه این عنوان را در اختیار دارد. صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی می‌کند وضعیت اقتصاد این کشور و صنایع اصلی آن یعنی کشاورزی، منسوجات و خودروسازی در سال 2014 بهتر شده و در نتیجه بازار نیروی کار هم بهبود یابد. هر چند که این بهبود چندان قابل ‌توجه هم نخواهد بود.

5- ژاپن 
بالاترین بدهی دولتی در سال 2013 مربوط به کشور ژاپن بود. دولت این کشور حدود 244 درصد تولید ناخالص داخلی خود بدهی داشت. البته ژاپن یکی از بالاترین نرخ‌های رشد را در بین کشورهای دارای اقتصاد پیشرفته به خود اختصاص داد. علت اصلی افزایش بدهی دولت، برنامه مشوق مالی موفقی بود که شینزو آبه با هدف مقابله با دهه‌ها تورم منفی در کشور اجرا کرد و موفق شد بعد از سال‌ها روند کاهش قیمت کالاها را متوقف کند. دولت قرار است با افزایش مالیات بر مصرف تا حدی از این بدهی شدید بکاهد که البته کارشناسان نگرانند با برقراری این افزایش مالیات تقاضا و در پی آن قیمت‌ها مجدداً کاهش یافته و تلاش یک‌ساله دولت خنثی شود.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها