شناسه خبر : 17249 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

رونمایی از ایران‌چک جدید با طرح حرم امام رضا(ع)

بازار پول دوباره آشفته شد؟

«اقتصادنیوز» در هفته گذشته گزارشی هم از احتمال تولید یک خودرو فرانسوی جدید در ایران منتشر کرد که به نظر می‌رسد می‌تواند جایگزینی برای «پراید» باشد.

در هفته‌ای که سایه سیاست بر سر مطبوعات ایران سنگین‌تر از اقتصاد بود، مهم‌ترین موضوعی که در صفحات اقتصادی مطبوعات مورد توجه قرار گرفت، ابلاغیه قانون جدید مالیاتی بود. قانونی که اجازه دسترسی سازمان مالیاتی به اطلاعات حساب‌های بانکی را مطرح کرده و بحث‌های فراوانی را برانگیخته است («تجارت فردا» نیز در این شماره، پرونده‌ای را به بررسی ابعاد این موضوع اختصاص داده است).
اما گذشته از این موضوع، سوژه‌های پولی در هفته گذشته نیز همچنان به‌عنوان «مساله» در مطبوعات اقتصادی مطرح بودند. از جمله روزنامه «ایران» در گزارشی با تیتر «بازار داغ وام‌های یک‌روزه» به بررسی نقش شرکت‌های به‌اصطلاح «کارچاق‌کن»‌ در بازار پول ایران پرداخت و نوشت: «اغلب بانک‌ها ترجیح می‌دهند به جای تقبل دردسرهای پرداخت وام‌های خرد، سود انتظاری خود را با پرداخت چند فقره وام کلان به دست آورند. این در حالی است که هرچه به سختگیری بانک‌ها برای پرداخت وام افزوده می‌شود، جولان شرکت‌های خصوصی که هیچ‌گونه نظارتی روی آنها نیست، بیشتر می‌شود.»
به نوشته روزنامه دولت، «بر همین اساس هرروز بر تعداد شرکت‌های خصوصی که اقدام به پرداخت وام می‌کنند اضافه می‌شود و انواع و اقسام شرکت‌هایی که سود را در فعالیت‌های بانکی و پرداخت وام دیده‌اند، طی سال‌های اخیر شکل گرفته‌اند. به طوری که تعدادی از شرکت‌ها به عنوان کارچاق‌کن فعالیت می‌کنند و از طریق سند ملکی یا خودرو و با استفاده از روابط برای متقاضیان وام دریافت می‌کنند و برخی از شرکت‌ها نیز خود راساً به جای بانک نشسته‌اند و با دریافت سودهای بالا اقدام به پرداخت وام می‌کنند».
index:1|width:300|height:161|align:left گزارش‌نویس «ایران» سپس از تماس خود با یکی از شرکت‌هایی که برای «پرداخت وام به بازنشستگان و کارمندان دولت با چک» آگهی چاپ می‌کنند، گزارش می‌دهد: «اشغال بودن طولانی خط‌های تلفنی که در آگهی این شرکت درج شده نشان می‌دهد تعداد متقاضیان یا حداقل کنجکاوان این نوع وام خیلی زیاد است. سرانجام خانمی پاسخ تماس‌های مکرر ما را می‌دهد، اما از آنجا که تعداد زنگ‌های تلفن زیاد است تنها به گفتن چند جمله کوتاه بسنده می‌کند.
بدین ترتیب پس از چند بار تماس از جزییات و شرایط دریافت این وام مطلع می‌شویم. بر اساس گفته‌های منشی این شرکت تنها کارکنان رسمی دولت که دارای دسته‌چک باشند می‌توانند از این وام استفاده کنند. همچنین پنج برابر خالص دریافتی هر کارمند شاغل و بازنشسته وام پرداخت می‌شود. یعنی در صورتی که فردی ماهانه یک میلیون تومان حقوق دریافت می‌کند، می‌تواند پنج میلیون تومان وام دریافت کند.»
به نوشته این روزنامه «شرایط و مدارکی که برای دریافت این وام باید ارائه کرد نیز جای سوال بسیاری دارد، چرا که تنها با ارائه چک (هر فقره چک به ازای دو قسط) و حکم کارگزینی کار تمام می‌شود و پس از امضای قرارداد در همان محل وام به متقاضی پرداخت می‌شود. اما سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که این شرکت خصوصی که به گفته منشی یک سرمایه‌گذار خصوصی است، چگونه از این محل سود دریافت می‌کند. وقتی از منشی درباره نرخ سود این وام سوال می‌کنیم، نرخ سود را ماهانه 5 /2 درصد اعلام می‌کند که پس از اصرارهای فراوان سود سالانه را 30 درصد اعلام می‌کند. یعنی نرخ سودی که از شبکه بانکی بالاتر است. درواقع کمتر کسب‌وکاری در کشور وجود دارد که سالانه 30 درصد سود خالص داشته باشد.»
گزارش روزنامه «ایران» این‌گونه ادامه می‌یابد: «بر اساس قوانین و مقررات هر شرکت و موسسه‌ای که در زمینه بازار پول و پرداخت تسهیلات فعالیت کند باید تحت نظارت بانک مرکزی باشد، این در حالی است که این‌گونه شرکت‌ها به دور از هرگونه نظارتی به فعالیت می‌پردازند. به نظر می‌رسد پس از شکل‌گیری موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز که دردسرهای بسیاری برای نظام بانکی و اقتصاد ملی ایجاد کرده‌اند، اکنون نوبت به شرکت‌های مشاوره بانکی و موسسات خصوصی پرداخت‌کننده وام رسیده است که البته این نوع سوم هم بدون هیچ مجوزی اقدام به فعالیت می‌کنند. ولی‌الله سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی البته بارها به مردم هشدار داده است فعالیت شرکت‌های مشاوره وام بانکی به هیچ عنوان مورد تایید بانک مرکزی نیست و مردم نباید فریب این شرکت‌ها را بخورند، اما با وجود این کماکان شرکت‌های مشاوره وام بانکی به فعالیت خود می‌پردازند و به راحتی در روزنامه‌های کثیرالانتشار و سطح شهر تبلیغ می‌کنند.»

مسابقه دوباره بر سر سود بانکی
چهار ماه پس از کاهش رسمی نرخ سود بانکی توسط شورای پول و اعتبار، موضوع نرخ سود بانکی هم در هفته گذشته همچنان مورد توجه رسانه‌ها بود. روزنامه «همشهری» در این باره گزارشی با تیتر «سود بانکی دوباره وارد رقابت شد» نوشت. بر اساس گزارش این روزنامه، «مصوبه اردیبهشت شورای پول و اعتبار درباره تعیین نرخ سود بانکی عملاً بلاموضوع شده و بانک‌ها نرخ سودهای متفاوتی را درباره سپرده‌ها و تسهیلات بانکی اعمال می‌کنند تا جایی که عبدالناصر همتی، رئیس شورای هماهنگی بانک‌های بزرگ دولتی و خصوصی اعلام کرد در حال حاضر برخی بانک‌ها به خاطر عدم رعایت مصوبه شورای پول و اعتبار درباره نرخ سود توانسته‌اند تا ۳۰ درصد جذب سپرده خود را رشد بدهند».
روزنامه وابسته به شهرداری تهران به مصوبه اردیبهشت‌ماه شورای پول و اعتبار اشاره و اضافه کرد: «شورای پول و اعتبار در جلسه 8‌اردیبهشت‌ماه خود مصوب کرد نرخ سود بانکی برای سپرده‌های یک‌ساله حداکثر 20 درصد و نرخ سود تسهیلات هم 24 درصد باشد. این مصوبه در شرایطی به دست آمد که شورای پول و اعتبار دست بانک‌ها را برای رقابت در جذب سپرده‌های زیر یک سال باز گذاشت. بررسی‌ها نشان می‌دهد که اکثر بانک‌ها نرخ سود نزدیک به 20 درصد را برای سپرده‌های کمتر از یک سال و حتی سپرده‌های روزشمار پرداخت می‌کنند.
البته از آن طرف هم وام بانکی با نرخ 24 درصد عملاً در دسترس نیست و بانک‌ها با روش‌های مختلف سود بانکی تا 30 درصد را هم محاسبه می‌کنند. بررسی‌ها نشان می‌دهد اکثر بانک‌ها با فرمول‌های جدید نرخ سود بالاتر از 20 درصد را هم پرداخت می‌کنند و در عمل مصوبه اردیبهشت‌ماه شورای پول و اعتبار آسیب جدی دیده است. تمام این اتفاقات در شرایطی رخ داده که برخی کارشناسان معتقدند باید اصل رقابت را در بازار پول و سرمایه پذیرفت و دست بانک‌ها برای رقابت در پرداخت سود بیشتر به سپرده‌ها و دریافت سود کمتر از وام بانکی را باز گذاشت.»

رونمایی از ایران‌چک جدید
چهارشنبه گذشته و همزمان با روز میلاد امام رضا‌(ع)، بانک مرکزی در مراسمی با حضور رئیس‌جمهور از ایران‌چک و سکه‌های جدیدی که به طرح‌هایی از حرم ایشان مزین شده است، رونمایی کرد. به نوشته سایت خبری-تحلیلی «اقتصادنیوز» حسن روحانی در دفتر یادبود این مراسم نوشت: «تقارن میلاد مسعود حضرت علی بن موسی‌الرضا(ع) با هفته دولت و انتشار ایران‌چک جدید موجب رحمت و برکت برای کشور است، ان‌شاءالله». ایران‌چک 500 هزار‌ریالی نسل جدید که دارای امنیت و کارایی بیشتر برای مبادله نقد در جامعه است، به رنگ آبی و مزین به طرح گنبد و گلدسته حرم امام رضا(ع) در رو و تصویر سقاخانه در پشت آن است. همچنین روی سکه رایج پنج هزارریالی نیز نقش طرح گنبد و گلدسته حرم حضرت امام رضا(ع) نقش بسته و آلیاژ این سکه از مس، نیکل و آلومینیوم است. در این مراسم از سکه‌های طلای یادبود میلاد حضرت امام رضا(ع) نیز رونمایی شد. مدال‌های یادشده در قطع 5 /2، 5 و 10 بهار است که از سوی سازمان تولید، اسکناس و مسکوک بانک مرکزی ضرب شده است.

جانشین پراید از فرانسه می‌آید؟
«اقتصادنیوز» در هفته گذشته گزارشی هم از احتمال تولید یک خودرو فرانسوی جدید در ایران منتشر کرد که به نظر می‌رسد می‌تواند جایگزینی برای «پراید» باشد.
به نوشته این سایت خبری-تحلیلی، «مدیران رنو خبر از مذاکره با یکی از خودروسازان بزرگ ایرانی برای تولید محصول جدید رنو با نام «کوئید» داده‌اند.
قیمت این خودرو پنج هزار دلار است و به گفته یکی از مدیران رنو قرار است در ایران با قیمت 25 میلیون تومان عرضه شود تا بتوان این خودرو را جایگزین پراید کرد.»
گزارش‌نویس «اقتصادنیوز» البته تردیدهای موجود درباره عرضه این خودرو با قیمت یادشده را نیز مورد اشاره قرار داد: «البته تندر90 هم که روزگاری ال‌90 نام داشت، قرار بود در سال 1383 که قیمت یورو نزدیک هزار تومان بود با قیمت 6700 یورو جایگزین پیکان شود. اتفاقی که دستخوش تاخیر فراوان شد تا آنکه این خودرو با قیمت 11 تا 14 میلیون تومان در سال 1386 (که قیمت پراید هفت میلیون تومان بود) وارد بازار شد. برای همین عملاً پراید بود که جایگزین پیکان شد. حالا هم شبهه‌های فراوانی وجود دارد که کوئید جایگزین پراید شود. با این همه برخی امیدوارند پراید هم مانند پیکان در چهار سال آینده تولیدش متوقف شود.»
این سایت خبری-تحلیلی مشخصات رنو «کوئید» را این‌گونه تشریح کرد: «این محصول روی پلت‌فورم جدید CMF-A رنو طراحی شده است. پلت‌فورمی که یک کلاس کوچک‌تر از پلت‌فورم تندر90 و هم‌اندازه با پلت‌فورم پراید است... رنو کوئید فعلی یک خودرو مینی‌کراس‌اوور است. خودروهای کراس‌اوور معمولاً خودروهای شبه‌شاسی‌بلندی هستند که روی پلت‌فورم خودروهای هاچ‌بک یا سدان توسعه پیدا می‌کنند.
از نظر طراحی داخلی خودرو کوئید طراحی بسیار ساده‌ای دارد، ولی با توجه به پنل میانی و قرار گرفتن یک ال‌سی‌دی بزرگ و سیستم مرکزی چندرسانه‌ای می‌توان این خودرو را پرچم‌دار خودروهای ارزان‌قیمت که نیم‌نگاهی هم به دیجیتالی شدن خودروها دارند، دانست. مواد به‌کاررفته در داخل این خودرو از پلاستیک ارزان‌قیمت مانند خودرو تیبا و پراید در ایران است.» آن‌طور که «اقتصادنیوز» نوشته قدرت موتور رنو «کوئید» البته چندان دندان‌گیر نیست: «موتور این خودرو هم همانند خودرو ماتیز سه سیلندر و دارای حجم 800 سی‌سی یعنی نصف خودرو تندر90 است. این موتور 58 اسب بخار قدرت تولید می‌کند که 50 اسب بخار کمتر از تندر90 است.
به اشتباه برخی در بازار ایران گمان می‌کنند این خودرو در ایران جایگزین تندر 90 خواهد شد اما کوئید با موتوری با 50 اسب بخار قدرت ضعیف‌تر و یک سایز کوچک‌تر بدنه، رقیب جدی برای جایگزینی پراید و تیباست.»

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها