شناسه خبر : 16245 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

سرانه هزینه مصرفی مردم برای سال نو میلادی چقدر است؟

سخاوت بریتانیایی

بریتانیایی‌ها را می‌توان سخاوتمندترین مردم دنیا در تعطیلات سال نو دانست. طبق گزارش منتشرشده از سوی موسسه مطالعاتی پیو به طور متوسط هر نفر از مردم انگلیس ۷۰۰ پوند برای خرید کالاهای مورد نیاز تعطیلات سال نو هزینه می‌کنند و این هزینه‌ای است که ظرف دو ماه آخر سال برای خرید صرف می‌شود.

بریتانیایی‌ها را می‌توان سخاوتمندترین مردم دنیا در تعطیلات سال نو دانست. طبق گزارش منتشرشده از سوی موسسه مطالعاتی پیو به طور متوسط هر نفر از مردم انگلیس ۷۰۰ پوند برای خرید کالاهای مورد نیاز تعطیلات سال نو هزینه می‌کنند و این هزینه‌ای است که ظرف دو ماه آخر سال برای خرید صرف می‌شود. انگلیس و آلمان تنها کشورهای اروپایی بودند که در سال ۲۰۱۵ میلادی شاهد افزایش هزینه سرانه برای تعطیلات سال نو نسبت به سال‌های آغازین رکود اقتصادی در دنیا بودند ولی هنوز هم سرانه هزینه مردم آلمان برای تعطیلات سال نو نصف انگلیس است. مردم آلمان به طور متوسط ۳۳۱ پوند برای خرید کالاهای مورد نیاز سال نو هزینه کردند.
در سال ۲۰۱۵ میلادی هزینه مردم انگلیس در کریسمس برابر با ۵۰ میلیارد پوند بوده است. گفتنی است مردم بریتانیا ۲۵ درصد از مجموع هزینه مصرفی سالانه خود را در دو ماه انتهای سال و در روزهای سال نو صرف می‌کنند.
البته هنوز اثرات رکود اقتصادی دنیا روی زندگی مردم ساکن در کشورهای صنعتی دیده می‌شود ولی به تدریج و با بهبود شرایط اقتصادی در جهان قدرت خرید مردم و توان آنها برای خرید کالاهای مصرفی در روزهای سال نو بیشتر می‌شود. باید در نظر داشت که به‌رغم تلاش‌های زیاد هنوز هم کشورهای اروپایی با بحران اقتصادی روبه‌رو هستند و این بحران روی هزینه‌های مصرفی مردم در این کشورها تاثیر منفی داشته است. میزان هزینه‌ای که افراد ساکن در انگلستان برای تعطیلات سال نو صرف می‌کنند 30 درصد بیشتر از هزینه صرف‌شده از سوی آمریکاست و تنها کشور ایرلند است که بیشتر از انگلیس در این بخش هزینه می‌کند. مرکز مطالعات اقتصادی اروپا اعلام کرد هر آمریکایی ۴۹۵ پوند و هر فرانسوی ۳۶۶ پوند برای این تعطیلات هزینه می‌کنند. هر ایرلندی نیز برای خرید کالاهای مورد نیاز کریسمس ۷۵۰ پوند هزینه می‌کند. ایرلند از نظر میزان هزینه سرانه برای کریسمس در صدر فهرست کشورهای دنیا قرار دارد. این در حالی است که متوسط هزینه هر فرد در ایتالیا برای ایام کریسمس برابر با ۲۹۵ پوند، متوسط هزینه هر فرد در یونان برابر با ۱۲۰ پوند و متوسط هزینه هر فرد در اسپانیا برابر با ۱۱۷ پوند بوده است.
مطالعات نشان می‌دهد هزینه مردم انگلیس در روزهای کریسمس طی 10 سال اخیر تغییر زیادی نکرده است. 10 سال قبل هر انگلیسی ۶۵۹ دلار برای خرید کالاهای مورد نیاز کریسمس هزینه می‌کرد و در سال گذشته هم میزان هزینه آنها تغییر چندانی نکرده است. هزینه مردم انگلیس در روزهای کریسمس در شرایطی با‌ثبات مانده است که درآمد مردم این کشور در طول 10 سال اخیر هفت درصد کاهش یافته است و این نشان می‌دهد مردم همچنان حاضرند برای تعطیلات سال نو مبالغ کلانی را هزینه کنند.

ظهور اقتصادهای در حال گذار
در سال گذشته بازارهای در حال گذاری که کریسمس را جشن می‌گیرند برای اولین بار توانسته‌اند در میان کشورهایی که بالاترین هزینه مصرفی در ایام کریسمس را دارند قرار گیرند. موسسه پیو در این مورد نوشت: افزایش تدریجی سطح درآمد در اقتصادهای در حال گذار باعث می‌شود تا در طول زمان هزینه خانوارهای این کشورها برای سال نو میلادی هم رشد کند.
ریچارد باکستر اقتصاددان ارشد در موسسه پیو می‌گوید: در فاصله سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۵ میلادی هزینه مردم روسیه در ایام کریسمس ۳۹ درصد رشد کرد و ادامه این روند می‌تواند زمینه‌ساز ارتقای جایگاه این کشور در فهرست مذکور شود. آمار نشان می‌دهد طی 10 سال گذشته کشورهای ایرلند و انگلیس و آمریکا شاهد تغییر محسوسی در هزینه‌های سرانه مردم برای روزهای سال نو نبودند در حالی که کشورهای نوظهور رشد زیادی در این زمینه را تجربه کرده‌اند. اما کشورهای عضو منطقه یورو که با بحران بدهی‌های دولتی روبه‌رو بودند، از قبیل یونان و ایتالیا، کاهش زیادی در هزینه‌های سرانه مصرفی در روزهای سال نو میلادی را شاهد بودند. به عنوان مثال یونانی‌ها در این بازه 10ساله کاهش ۶۰‌درصدی در هزینه‌های سال نو را تجربه کردند و هزینه‌های سال نو در کشورهای پرتغال و ایسلند هم روند کاهشی داشته است.
رشد هزینه‌های مصرفی در دو کشور برزیل و روسیه مساله امروز دنیاست. پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۰ میلادی هزینه‌های مصرفی مردم برزیل به ۲۰۰ پوند به ازای هر فرد برسد و روس‌ها بتوانند بالغ بر ۱۱۰ دلار در روزهای سال نو هزینه کنند. نرخ رشد هزینه‌های مصرفی در روزهای سال نو در کشورهای در حال گذار تا سال ۲۰۲۰ میلادی بیش از ۳۰ درصد عنوان شده است زیرا این کشورها به دلیل اصلاحات اقتصادی با سرعت زیادی در حال رشد هستند و با جمعیت زیاد و نرخ رشد بالای جمعیت هم پتانسیل رشد اقتصادی در این کشورها بسیار زیاد است.
به هر حال هنوز هم اقتصادهای صنعتی در دنیا اصلی‌ترین و اولین کشورهایی هستند که برای تعطیلات سال نو خرید می‌کنند و با وجود مشکلات اقتصادی یک دهه اخیر در کشورهای توسعه‌یافته، هنوز هم شرایط متوسط هزینه مردم برای خرید کالاهای مصرفی در کریسمس تغییر محسوسی نکرده است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها