شناسه خبر : 12243 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

سلیقه‌ خودرویی در ایران و جهان چه تفاوتی دارد؟

ذائقه خرید خودرو

تفاوت ما و مردم جهان در خرید خودرو چیست؟ چه مولفه‌هایی برای آنها مهم است و چه مولفه‌هایی برای مردم ایران؟ اصولاً چه تفاوت سلیقه‌ای برای خرید خودرو بین آمریکا، اروپا و مردم ایران وجود دارد؟

امین آزاد
تفاوت ما و مردم جهان در خرید خودرو چیست؟ چه مولفه‌هایی برای آنها مهم است و چه مولفه‌هایی برای مردم ایران؟ اصولاً چه تفاوت سلیقه‌ای برای خرید خودرو بین آمریکا، اروپا و مردم ایران وجود دارد؟
با اینکه بازار ایران در مقایسه با بازار بیشتر کشورهای جهان رقابتی نیست اما نگاه به پنج خودرو پرفروش ایران نشان می‌دهد دو خودرو از پنج خودرو پرفروش ایران هاچ‌بک‌های شهری و سه خودرو سدان‌های متوسط هستند. البته اگر خودرو شاسی‌بلند با امکانات مناسب با قیمت زیر 50 میلیون تومان در بازار ایران عرضه می‌شد می‌توانست در میان این خودروها یک خودرو شاسی‌بلند هم وجود داشته باشد. بر این اساس حدوداً نیاز و سلیقه مردم ایران با توجه به میزان توان مالی‌شان مشخص است. بگذریم که هر پنج خودرو پرفروش بازار ایران به دلیل نبود بازار رقابتی و عدم ارائه محصولات به‌روز از طریق شرکت‌های خودروساز ایران تاریخ‌گذشته‌اند. خودروهای پرفروش بازار ایران پراید، پژو 405، پژو پارس، سمند و پژو 206 هستند که تکنولوژی هر پنج خودرو هم به 10 تا 30 سال پیش بازمی‌گردد.
مردم ایران به دو دسته شهری کم‌جمعیت و خانواده‌های پرجمعیت‌تر تقسیم می‌شوند. برای همین سدان‌های متوسط که مناسب خانواده‌های چهار و پنج‌نفری است در کنار خودرو شهری برای خانواده دو‌سه‌نفره پرفروش‌ترین‌ها هستند. این معادله تقریباً شباهتی به اروپا و آمریکا ندارد. در اروپا خودروهای پرفروش همه شهری و کوچک هستند اما در آمریکا پنج خودرو پرفروش شاسی‌بلندهای بزرگ و سدان‌های بزرگ هستند. چراکه خیابان‌های آمریکا طولانی و عریض است اما در اروپا خیابان‌ها تنگ است در ضمن در اروپا سوخت گران‌تر از آمریکاست. این عامل در کنار فرهنگ شهری متفاوت نوع خودروها را متفاوت کرده است.
البته نوع کارخانه‌های فعال در هر بازار و خدمات فروش آنها هم در پرفروش شدن خودرو و تغییر ذائقه مشتریان عامل تعیین‌کننده‌ای است.

روش پیش‌فروش ما و آنها
یک مشتری معمولاً در ایران اگر بخواهد خودرو را از شرکت‌های خودروساز بخرد اول باید خودرو را پیش‌خرید کند، چندین پیش‌قسط بدهد و در آخر هم ممکن است مثلاً به او بگویند تندر 90 موجودی ندارند و می‌تواند به جای آن، پژو 405 یا پژو پارس بخرد. البته گزینه دیگر پس گرفتن پول با سود آن است. این مورد سال‌هاست برای جبران کمبود نقدینگی در خودروسازان به کار می‌رود و رسم شده هر وقت شرکت‌ها با کمبود نقدینگی یا به بحران مالی می‌رسند یک پیش‌فروش گسترده برای محصولات بگذارند تا نقدینگی مورد نیاز خود را تامین کنند. البته این مورد تنها مختص تولیدکنندگان خودرو در ایران نیست بلکه وضعیت در واردکنندگان خودرو هم تاسف‌بار است.
مشتریان خودروهایی را می‌خرند که حتی هنوز یک دستگاه از آن نیز راهی بازار نشده است و باید با پرداخت حدود نیمی از قیمت خودرویی که هنوز حتی نمونه آن موجود نیست سه ماه کاری در انتظار بنشینند؛ حال آنکه این انتظار به سه ماه و شش ماه ختم نمی‌شود و مدت‌ها باید در صف انتظار بمانند. البته مشکلات بعد از تحویل خودرو نیز سرجایش باقی است.
البته پیش‌فروش خودرو مربوط به امروز و دیروز نیست. این اتفاق پیش از دهه 80 حالت بحرانی هم داشت. تقاضای بالا و بازار انحصاری و تولید کم به گونه‌ای بود که مدیران دولتی می‌دانستند اگر خودرو بدون در هم به مشتریانی که پیش‌خرید کرده‌اند بدهند باز صدایی از مشتریانشان در نمی‌آید و این خودروها را تحویل می‌گیرند. البته این مورد آنجا جالب‌تر می‌شود که قیمت خودرو از اول مشخص نیست. در برخی موارد هم پیش آمده که قیمت کارخانه اختلاف فاحش با بازار پیدا کرده و قیمت کارخانه گران‌تر از بازار آزاد شده است. در این حالت یا مشتری باید خودرو را گران‌تر از بازار آزاد بخرد یا با انصراف از خرید خودرو، سود انصراف خودرو را بگیرد. البته این سود انصراف هم برای برخی مردم جذاب است و سبب می‌شود با این راه منابع مالی جذب خودروسازان شود که البته از سوی دیگر ایجاد بازار کاذب می‌کند و خودرو را از کالایی مصرفی به کالایی سرمایه‌ای تبدیل می‌کند.
این مورد درباره واردکنندگان هم صدق می‌کند. به عنوان نمونه بسیاری از مشتریان واردکنندگان از این موضوع شکایت دارند که خودروهایشان به آنها دیر تحویل داده شده یا خودروها مربوط به کف انبار بازار خودروهای خلیج فارس بوده که راهی بازار ایران شده است. البته حتی با این همه مشکل، سود بالا سبب می‌شود مشتریان زیادی تحریک شوند و رو به پیش‌خرید خودروهای وارداتی بیاورند. این عامل سبب شده بسیاری از واردکنندگان خودرو با این ترفند جذب نقدینگی کرده و عملاً مانند بانک‌ها عمل کنند.
در اروپا بر خلاف ایران بازار به قدری پررقابت است که هرروز یک پیشنهاد مناسب از سوی خودروسازان برای مشتریان واقعی خودرو مطرح می‌شود. خودروسازان اروپایی در پی روش‌هایی هستند که معمولاً از ایجاد بازار کاذب و حبابی اجتناب کنند و خودرو را از کالای مصرفی به کالای سرمایه‌ای در نیاورند. برای همین از پیش‌فروش به سبک خودروسازان ایران خبری نیست؛ پول به مدت طولانی قبل از تحویل خودرو از مشتری دریافت نمی‌شود یا در زمان تحویل خودرو، محصول دیگری به مشتری تحویل داده نمی‌شود. خبری هم معمولاً از سودهای بالا برای سپرده‌های مشتریان نیست. در عوض سعی می‌شود خودرو با پیش‌پرداختی که حداقل اندازه حقوق سه ماه یک کارمند باشد برای خودروهایی زیر 15 هزار یورو به مشتریان تحویل داده شود. در بیشتر موارد تحویل خودروها زیر 10 روز است و مشتریان می‌توانند ماهی تا نزدیک دو درصد قیمت خودرو را پرداخت کنند. درآمد یک کارمند معمولی در اروپا به‌طور متوسط 1500 یورو در ماه است. قیمت یک خودرو برای قشر متوسط هم در حدود 10 تا 15 هزار یورو است که با درآمد حدود یک سال یک کارمند برابری می‌کند. اما در چنین شرایطی نیز معمولاً خودرو با مبلغ اولیه 4500 یورو به مشتریان تحویل داده می‌شود و یک مشتری در بازه حداکثر 50‌ماهه می‌تواند انتخاب کند ماهی 100 یورو بپردازد یا ماهی 200 یورو.
این مورد مانند این می‌ماند که اگر متوسط حقوق کارمندان در ایران را ماهی 800 هزار تومان در نظر بگیریم قیمت خودرویی مانند پژو 206 که خودرو قشر متوسط است باید در حدود 8 تا 12 میلیون تومان باشد. این خودرو اگر به روش اروپا بخواهد تحویل مشتری داده شود حدود دو میلیون و 400 هزار تومان از قیمت خودرو، در ابتدا گرفته می‌شود و بقیه قیمت خودرو در اقساط ماهانه حدود 150 هزار تومان برای چند سال خلاصه می‌شود. حال تصور کنید اگر چنین شرایطی با محصولات متنوع در بازار خودرو ایران ایجاد شود چه تغییری در بازار رخ خواهد داد. برای اینکه موضوع روشن‌تر شود بهتر است نگاهی به چند نمونه بیندازیم.
یکی از ارزان‌ترین خودروها در بازار اروپا لوگان یا تندر90 است. نسل سوم این خودرو یعنی دو نسل بعد از محصولی که هم‌اکنون در ایران تولید می‌شود با شرایطی مشابه تندر90 مدل E2 در بازار اروپا حدود 10 هزار یورو قیمت دارد. برای تحویل این خودرو مشتری باید حدود دو هزار یورو را ابتدا پرداخت کند و پس از تحویل خودرو به مدت 36 ماه، ماهی حدود 195 یورو بپردازد. سود سالانه این وام 9 /5 درصد است.
پژو 208 که دو نسل جدیدتر از پژو 206 است در بازار اروپا حدود 12 هزار یورو در ارزان‌ترین مدل قیمت دارد. برای خرید این خودرو مشتری می‌تواند ابتدا 4200 یورو پرداخت کند و بقیه قیمت خودرو را با پرداخت 150 یورو به مدت 52 ماه بپردازد. سود سالانه این وام 9 /3 درصد است.
آلفا رومئو میتو در یکی از مدل‌ها هم حدود 14 هزار یورو قیمت دارد که مشتری می‌تواند هشت هزار و 700 یورو را ابتدا و بقیه را در اقساط ماهی 169 یورو به مدت 48 ماه پرداخت کند. سود سالانه این وام 9 /3 درصد است.
قیمت فولکس پولو در یکی از مدل‌ها 15 هزار یورو است که مشتری 11 هزار یورو را به صورت نقدی و چهار هزار یورو باقی مانده را در 40 قسط ماهی 100 یورو پرداخت می‌کند. سود این وام چهار‌هزاریورویی صفر است.
لانچیا یکی از ارزان‌ترین خودروها در بازار اروپاست. برندی که زیر‌مجموعه فیات در ایتالیا محسوب می‌شود. قیمت ارزان‌ترین مدل لانچیا اپسیلون حدود 9 هزار یورو است. برای خرید این خودرو مصرف‌کننده می‌تواند چهار هزار یورو را به صورت نقد و بقیه را در 49 ماه قسط 99‌یورویی پرداخت کند. سود این وام هم چهار درصد است.
این روش‌های متنوع فروش خودرو در بازار اروپا سبب می‌شود مشتریان با وضعیت مالی خود، بهترین راه را برای خودرو‌دار شدن پیدا کنند. هر شرکتی هم روش خاص خود را برای جذب مشتریان دارد؛ یکی میزان وام خودرو را کم اما با سود نزدیک به صفر در نظر می‌گیرد. شرکت دیگر وام بیشتری می‌دهد اما میزان سود وام بیشتر است. ولی به‌طور معمول سود شرکت‌ها بیش از شش درصد نیست.

تفاوت فروش خودرو در آمریکا و اروپا چگونه است
خودروسازان آسیایی (ژاپنی و کره‌ای) به‌رغم درخشش قابل توجه در بازار آمریکای شمالی، هرگز نتوانسته‌اند موفقیت چشمگیری را در بازار اروپا کسب کنند و از طرف دیگر برندهای اروپایی (به‌جز برندهای لوکس) هنوز در کسب موفقیت در بازار آمریکا ناکام مانده‌اند.
اما چرا؟
یک دلیل شاید به تفاوت سلایق در مناطق مختلف جهان برگردد و همین تفاوت در سلایق موجب می‌شود که میزان فروش برندها و مدل‌های خودرو در بازارهای مختلف با هم تفاوت داشته باشند. به همین دلیل، خودروسازان بزرگ جهانی تلاش می‌کنند تا خودروهایشان را مطابق با سلیقه و خواست بازارهای هدف طراحی و تولید کنند. در نتیجه ممکن است برخی از خودروها در برخی از بازارها بسیار پرفروش باشند و در بازاری دیگر مورد بی‌توجهی مشتریان قرار بگیرند.
برای اینکه این تفاوت بهتر مشخص شود بهتر است پرفروش‌ترین خودروهای آمریکا و اروپا را با هم بررسی کنیم. در بخش مینی‌خودروها سه خودرو پرفروش بازار آمریکا در این کلاس به ترتیب مینی‌کوپر، میتسوبیشی میراژ و شورولت اسپارک است. سه خودرو پرفروش بازار اروپا در این کلاس به ترتیب فیات پاندا، فیات 500 و فولکس‌واگن UP است.
این خودروهای پرفروش نشان می‌دهد در اروپا هر سه خودرو پرفروش این کلاس از برندهای اروپایی هستند. این در حالی است که در آمریکا این سه خودرو از برندهای اروپایی، ژاپنی و آمریکایی بوده‌اند.
به‌طور کلی این کلاس در آمریکا چندان کلاس محبوبی نیست، چراکه تنها شش خودرو در آن حضور دارند و پرفروش‌ترین آنها، یعنی مینی کوپر، کمتر از 9 هزار دستگاه فروش داشته است. این در حالی است که در اروپا این کلاس بسیار محبوب بوده و 30 خودرو در آن حضور دارند که 16 عدد از آنها بیش از 9 هزار دستگاه فروش داشته‌اند و پرفروش‌ترین این کلاس در اروپا، یعنی فیات پاندا، فروش بالغ بر 56 هزار دستگاه داشته است.
این عامل عملاً به فرهنگ رانندگی، تفاوت بافت شهری و درآمدی دو قاره باز‌می‌گردد. در بخش خودروهای ساب-کامپکت سه خودرو پرفروش بازار آمریکا در این کلاس به ترتیب نیسان ورسا، کیا سول و هیوندای اکسنت هستند. سه خودرو پرفروش بازار اروپا در این کلاس به ترتیب فورد فیستا، فولکس‌واگن پولو و رنو کلیو است.

اما چرا آنقدر تفاوت در این کلاس بین اروپا و آمریکا وجود دارد؟
هر سه خودرو پرفروش در این کلاس در آمریکا، خودروهای آسیایی هستند. این در حالی است که دو خودرو از سه خودرو پرفروش این سگمنت در اروپا، از برندهای اروپایی و دیگری از برند آمریکایی فورد است.
پرفروش‌ترین خودرو اروپا در این کلاس، یعنی فورد فیستا، در بازار آمریکا در رتبه ششم فروش قرار دارد. هیچ‌کدام از خودروهایی که در آمریکا در این کلاس پرفروش هستند (به‌ غیر از کیا سول که در اروپا در دسته شاسی‌بلندهای کوچک قرار می‌گیرد)، در اروپا به فروش نمی‌رسند. همانند سگمنت قبلی، خودروهای این سگمنت هم در اروپا طرفداران بسیاری بیشتری دارند و رقابت بین آنها در اروپا بسیار بیشتر از آمریکاست. در آمریکا تنها 12 خودرو در این کلاس عرضه می‌شوند. این در حالی است که در اروپا 23 خودرو در این کلاس به فروش می‌رسد. علت باز هم به عشق آمریکایی‌ها به خودروهای بزرگ‌تر بازمی‌گردد. در بخش خودروهای جمع‌وجور سه خودرو پرفروش بازار آمریکا هوندا سیویک، تویوتا کرولا و نیسان سنترا است. سه خودرو پرفروش بازار اروپا در این کلاس فولکس‌واگن گلف، اوپل / واکسهال آسترا و فورد فوکوس است. هر سه خودرو پرفروش در آمریکا در این کلاس از برندهای ژاپنی هستند. این در حالی است که در اروپا دو خودرو از برندهای اروپایی و دیگری از برند آمریکایی فورد است.
در این سگمنت نیز رقابت در اروپا بسیار شدیدتر از آمریکاست. در اروپا 31 خودرو در این کلاس به فروش می‌رسند، این در حالی است که در آمریکا 17 خودرو در این کلاس فروخته می‌شوند.
خودروهای پرفروش این کلاس در آمریکا از نظر راحتی، نرمی خودرو و قابلیت اطمینان بالا معروف هستند، از طرف دیگر خودروهای پرفروش اروپا در این کلاس خودروهای اسپورت‌تر هستند که هندلینگ و کیفیت رانندگی به‌مراتب بالاتری را فراهم می‌کنند.
در بخش خودروهای سایز متوسط سه خودرو پرفروش بازار آمریکا در این کلاس به ترتیب تویوتا کمری، نیسان آلتیما و هوندا آکورد است.
سه خودرو پرفروش بازار اروپا در این کلاس فولکس‌واگن پاسات، اشکودا سوپرب و فورد موندئو است. همانند سگمنت قبلی، در این سگمنت نیز تمامی خودروهای پرفروش در آمریکا از برندهای ژاپنی هستند. این در حالی است که در اروپا دو خودرو از برندهای اروپایی و یک خودرو از برند آمریکایی فورد پرفروش‌ترین‌های این کلاس است. هیچ‌کدام از سه خودرو پرفروش بازار آمریکا در اروپا به فروش نمی‌رسند. در اروپا نسخه‌های استیشن واگن و در آمریکا نسخه‌های سدان طرفداران بیشتری دارند. همچنین نسخه‌های دیزلی در اروپا محبوب‌تر از آمریکا هستند. در این کلاس 19 خودرو در اروپا و 16 خودرو در آمریکا به فروش می‌رسند. و به‌طور متوسط فروش خودروهای این کلاس در آمریکا بیشتر از اروپاست. در بخش خودروهای چندمنظوره کوچک سه خودرو پرفروش بازار آمریکا در این کلاس به ترتیب تویوتا سیه‌نا، داج گرند کاروان و کرایسلر Town&Countryهستند. سه خودرو پرفروش بازار اروپا در این کلاس به ترتیب فیات 500L، اوپل / واکسهال Meriva و فورد B-Max است. دو خودرو از سه خودرو پرفروش این کلاس در آمریکا از برندهای آمریکایی و دو خودرو از سه خودرو پرفروش در بازار اروپا از برندهای اروپایی هستند. در آمریکا هفت خودرو در این کلاس حضور دارند، این در حالی است که در اروپا 11 خودرو در این کلاس به رقابت می‌پردازند. خودروهایی که در آمریکا در این کلاس به فروش می‌رسند، کمی بزرگ‌تر از استاندارد اروپا هستند. در بخش شاسی‌بلندهای کوچک سه خودرو پرفروش بازار آمریکا در این کلاس به ترتیب عبارتند از جیپ رنه‌گید، بیوک انکور و هوندا HR-V اما در اروپا سه خودرو پرفروش در این کلاس رنو کپچر، پژو 2008 و اوپل /واکسهال موکا است. در این کلاس هر سه خودرو پرفروش در اروپا از برندهای اروپایی هستند. بیوک انکور و اوپل / واکسهال موکا در اصل یک خودرو هستند که با سه برند مختلف در بازارهای متفاوت به فروش می‌رسند. در این کلاس در اروپا 20 خودرو به رقابت می‌پردازند. این در حالی است که در آمریکا در همین کلاس تنها هفت خودرو حضور دارند.
در بخش شاسی‌بلندهای سایز متوسط سه خودرو پرفروش بازار آمریکا در این کلاس فورد اکسپلورر، جیپ‌گرند چروکی و تویوتا هایلندر هستند اما سه خودرو پرفروش بازار اروپا در این کلاس به ترتیب عبارتند از نیسان قشقایی، کیا اسپورتیج و فولکس‌واگن تیگوآن. استاندارد ابعاد این کلاس از خودروها در آمریکا کمی بزرگ‌تر از اروپاست.
این کلاس از معدود کلاس‌هایی در اروپاست که برندهای آسیایی امکان عرض‌اندام را در آن پیدا کرده و به رتبه‌های بالای فروش رسیده‌اند. در این کلاس در اروپا 29 خودرو و در آمریکا 19 خودرو حضور دارند. حضور برندهای آسیایی در این کلاس نشان می‌دهد اروپایی‌ها در تولید این کلاس چندان قدرتمند نیستند.
در بخش شاسی‌بلندهای سایز بزرگ سه خودرو پرفروش بازار آمریکا در این کلاس به ترتیب عبارتند از شورولت تاهو، شورولت سابربن و فورد .Expedition اما سه خودرو پرفروش بازار اروپا در این کلاس به ترتیب کیا سورنتو، هیوندای سانتافه و میتسوبیشی پاجرو / مونترو / شوگان هستند.
در این کلاس در اروپا تنها شش خودرو حضور دارند و هیچ خودرویی از برندهای اروپایی در این کلاس عرضه نمی‌شود. درنتیجه تمامی خودروهایی که در اروپا در این کلاس به فروش می‌رسند از برندهای کره‌ای و ژاپنی است. این نشان از ضعف شدید خودروسازان اروپایی در این کلاس دارد.
در این کلاس در آمریکا هشت خودرو حضور دارند که در میان آنها، پنج رتبه اول مربوط به برندهای آمریکایی است. جالب اینجاست که تویوتا لندکروزر که در منطقه خاورمیانه خودرو بسیار محبوب و پرفروش است، ضعیف‌ترین فروش را در بین تمامی خودروهای این سگمنت در آمریکا دارد. این کلاس درست نقطه قوت خودروسازان آمریکایی است؛ نقطه قدرتی که حتی آسیایی‌ها نتوانسته‌اند آن را بشکنند.
میزان فروش این کلاس در آمریکا به‌مراتب بیشتر از اروپاست. به‌گونه‌ای که مجموع فروش این کلاس در اروپا نیز به‌پای فروش بیش از 20 هزار دستگاهی شورولت تاهو در آمریکا نمی‌رسد!
خودروهای پرفروش نشان می‌دهد اروپایی‌ها تمایل بیشتری به برندهای اروپایی دارند و برندهای آسیایی و آمریکایی سهم کمی از بازار اروپا را به خود اختصاص داده‌اند. این در حالی است که به نظر می‌آید برای آمریکایی‌ها اصالت برند خودرو آنچنان مطرح نیست و تمامی برندها در آمریکا می‌توانند مورد استقبال مشتریان قرار بگیرند. علاوه بر این، در بسیاری از سگمنت‌ها گزینه‌های پیش‌روی مردم اروپا بسیار بیشتر از گزینه‌هایی است که برای آمریکایی‌ها وجود دارد. ضمناً می‌توان گفت که برای مصرف‌کننده آمریکایی طراحی پرهیجان و فضای ظاهر خودرو جذاب‌تر است، اما اروپایی‌ها خودروهایی با ظاهر ساده‌تر و ماندگارتر را بیشتر می‌پسندند. درنهایت می‌توان از مقایسه آمار فروش خودروها در اروپا و آمریکا این‌گونه برداشت کرد که در آمریکا بیشتر خودروهایی با سواری راحت و نرم که دارای کیفیت و قابلیت اطمینان بالاتر باشند بیشتر مورد پسند هستند، در حالی ‌که اروپایی‌ها به کیفیت و لذت رانندگی اهمیت بیشتری داده و بیشتر خودروهایی با خصوصیت‌های اسپورت را خریداری می‌کنند.
index:3|width:220|height:123|align:left
تفاوت خرید خودرو در ایران و آمریکا
بخش عمده معاملات خودرو ایران به صورت نقد انجام می‌شود. درست است که شرکت‌های داخلی اکثر محصولات خود را به صورت قسطی نیز به فروش می‌رسانند اما نحوه فروش قسطی در کشور ما با کشورهای بزرگ دیگر مانند آمریکا تفاوت‌هایی دارد که به آنها می‌پردازیم. در اولین گام همان‌طور که گفته شد معمولاً فهرست محصولاتی که شامل تسهیلات فروش می‌شوند محدودتر از فهرست تمام تولیدات سازندگان داخلی است که دلیل آن را نیز می‌توان در سیاست‌های فروش هر تولیدکننده دانست.
در ایران شرایط فروش فراهم‌شده معمولاً مشخص بوده یا نهایتاً در دو فرم مختلف هستند. به این معنی که مبلغ پولی که شما در ابتدا باید پرداخت کنید با مبلغ هر قسط، فاصله زمانی هر قسط، طول دوره اقساط و میزان سودی که باید شما بپردازید از پیش از سوی خود سازنده مشخص شده و برای تمام افراد واجد شرایط یکسان است.
این مساله در کشورهای دیگر مانند آمریکا کمی متفاوت است. به این صورت که اولاً شما هر خودرو را می‌توانید به صورت قسطی بخرید. به این معنی که حتی خودروهای دست‌دوم، کم‌کارکرد یا خودروهای هفت یا هشت‌ساله را نیز می‌توانید با شرایط اقساط خریداری کنید. در ثانی در بیشتر موارد خود شما می‌توانید شرایط اقساط خرید خودروتان را تعیین کنید؛ به عنوان مثال اینکه به چه میزان در ابتدا پول بدهید و در چند ماه بعد پول را پرداخت کنید یا اینکه هر قسط شما چقدر باشد (که البته این به صورت مستقیم وابسته به تعداد ماه‌هایی است که قرار است قسط دهید) از سوی خود شما تعیین می‌شود. مساله‌ای که در اینجا وجود دارد، این است که این شرایط به هیچ‌وجه برای افراد مختلف یکسان نیست و کاملاً به اعتبار مالی هر فرد بستگی دارد. به این معنی که شرکت‌های مختلف هنگامی که می‌خواهند شرایط اقساط را برای شما مشخص کنند از ادارات اعتبار‌سنجی درخواست تاریخچه اعتبار و میزان اعتبار شما را می‌کنند و با توجه به آن میزان سودی را که شما باید بپردازید محاسبه می‌کنند.
در این سیستم، قانون به این صورت است که هرچه امتیاز و اعتبار مالی شما بیشتر باشد، میزان سودی که پرداخت خواهید کرد کمتر خواهد بود و شاید در مواردی این میزان به اعدادی نزدیک به صفر نیز برسد! اما اگر اعتبار شما مناسب نباشد باید سودهایی با درصدهای بالایی بازپرداخت کنید. پس در اینجا به دو تفاوت عمده می‌توانیم برسیم. اولاً کسی از شما چک تضمین و ضامن نمی‌خواهد و تقریباً تمام افراد می‌توانند اقدام به خرید خودرو به صورت قسطی کنند. به علاوه این میزان اعتبار شماست که شرایط خریدتان را مشخص می‌کند.
از همه مهم‌تر این مساله است که تقریباً سهم بسیار بالایی از افراد در آمریکا به صورت قسطی خودرو می‌خرند و عملاً خرید خودرو به معنای خرید قسطی آن است و کمتر کسی پیدا می‌شود که به عنوان مثال یکجا 60 هزار دلار پول یک خودرو بدهد! شرایط دیگری نیز برای خرید خودرو در کشورهای بزرگ وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به اجاره یا کرایه کردن خودرو اشاره کرد.
اجاره خودرو در آمریکا مفهومی کاملاً متفاوت با کشور ما دارد. به این صورت که شما می‌توانید هر خودرو صفری را که تمایل دارید با پرداخت مبلغی به صورت ماهانه بخرید. شاید سوال شما این باشد که تفاوت این روش با خرید اقساطی در چیست؟ تفاوت خرید کرایه‌ای با خرید اقساطی این است که شما به عنوان مثال خودرو را با یک قرارداد دو‌ساله اجاره می‌کنید. اول، در اینجا نیز تمام مبلغی که شما باید پرداخت کنید و از این قبیل موارد بسته به اعتبار مالی شما دارد. دوم، میزان اقساط ماهانه شما در این حالت برای خودروهای یکسان بسیار کمتر است. اما نباید فراموش کنید که در پایان دو سال باید خودرو را پس دهید! در اینجا دو حالت وجود دارد، اول اینکه شما خودرو را پس می‌دهید و قرارداد تمام می‌شود. حالت دیگر این است که شما از خودرو در طی این مدت راضی بوده‌اید و اکنون از لحاظ مالی نیز توانایی پرداخت هزینه آن را دارید. حال شرکت مربوطه با محاسبات و قوانین خودش با توجه به قیمت خودرو میزان مبلغی را که شما تاکنون پرداخت کرده‌اید از کل قیمت کم می‌کند و سپس بسته به اینکه شما تمایل دارید مابقی پول را به صورت قسطی یا نقد پرداخت کنید، قرارداد جدیدی برای شما تنظیم می‌کند. این روش اجاره کردن نیز مشتریان بسیار زیادی در کشور آمریکا دارد. شرایط دیگری نیز در آمریکا یا دیگر کشورها وجود دارد که بیشتر آنها کم‌وبیش مشابه با روش‌هایی هستند که در بالا به آنها اشاره کردیم. شاید تصور بر این باشد که آزادی عمل برای خرید خودرو با شرایط دلخواه در خارج از کشور بسیار زیاد است. اما نباید فراموش کرد که تمام این شرایط تنها و تنها به اعتبار مالی شما و حساب‌های بانکی‌تان بستگی دارد! اگر طول اعتبار مالی شما، امتیازتان یا قدرت مالی شما کم باشد یا شرکت شما را قانع خواهد کرد که شما توانایی خرید این خودرو را ندارید یا از شما درصد سودهای بالایی طلب خواهد کرد.

پرفروش‌ترین خودروهای آمریکا
آمارهای ارائه‌شده در گزارش تاکنون برای سال‌های 2014 تا 2015 میلادی بود چراکه هنوز آمار سال 2016 مشخص نشده است با این همه نگاهی به آمار شش‌ماهه فروش خودرو در آمریکا خالی از لطف نیست. با نگاه به این آمار می‌توان دید چه خودروهایی اخیراً در آمریکا مورد استقبال قرار گرفته‌اند.
ارقام فروش در سال 2016 نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها بیشتر خواهان خرید خودروهای آسیایی و خصوصاً ژاپنی هستند. هرچند که شرکت‌هایی مانند هوندا برخی از سایت‌های تولیدی خود را در آمریکا احداث کرده و به تولید و فروش خودروهایی مانند هوندا آکورد می‌پردازند ولی مالکیت این برندها مربوط به ژاپنی‌هاست و می‌توان آنها را خودروهایی آسیایی نام نهاد.
در شش ماه اول سال 2016 «کمری» در مقام اول خرید و فروش خودروهای آمریکایی قرار داشت. خرید و فروش این خودرو که بیش از یک دهه در بخش سدان‌های متوسط در آمریکا پیشرو بوده به 167 هزار و 199 دستگاه خودرو رسیده و در مقایسه با فروش سال قبل 3 /6 درصد کاهش یافته است. با وجود این تغییرات زیادی در ظاهر و باطن «کمری» دیده نمی‌شود. اما فروش این خودرو بدون تغییر، هزاران دستگاه بیشتر از نیسان «آلتیما» یا هوندا «آکورد» است. در این مدت دهمین نسل «سیویک» فروش خوبی را نصیب هوندا کرده است که به نظر می‌رسد مقدمه آن ورود انواع خودروهای اسپورت و هاچ‌بک هوندا مانند «سیویک SI» به بازار آمریکاست. این خودرو با فروش بیش از 158 هزار خودرو در مقام دوم خودروهای پرفروش آمریکا تا پایان ماه «می» قرار گرفته است.
شاید صف خرید «کرولا» در آمریکا مانند رقبایش-فورد «فوکوس» یا «سیویک»- چندان شلوغ نباشد، اما این سدان در بزرگ‌ترین بازار خودرو جهان فروش خوبی را از آن تویوتا کرده و در جایگاه سوم پرفروش‌های آمریکا قرار گرفته است. بررسی مجدد مدل جدید و احیا‌شده 2017 «کرولا» نشان می‌دهد که در آینده نه‌چندان دور این خودرو رقابت سخت خود را با «سیویک» آغاز کرده و تعداد فروشش به آن نزدیک خواهد شد.
در سال 2016، «آلتیما» با یک عمل جراحی چهره‌اش را تغییر داد و استانداردهای جدید ویژه را به ظاهر اسپورت مدل SR خود افزود. سامانه تعلیق اسپورت و اسپویلر پشتی از ویژگی‌های جدید «آلتیما» محسوب می‌شدند. این ارتقا‌ها باعث شد تا «آلتیما» به عنوان دومین سدان پرفروش سایز متوسط بعد از «کمری» و تنها با کمی اختلاف پس از هوندا «آکورد» در مقام چهارم خودروهای پرفروش آمریکا تا ماه «می» 2016 قرار بگیرد. «آلتیما» تنها سدان متوسطی نبود که برای سال 2016 مورد بازطراحی قرار گرفت. هوندا «آکورد» سال 2016 شامل فناوری‌های بیشتر مانند پکیج ویژه امنیت فعال شد. ظاهر این خودرو نیز ارتقا یافته و به چرخ‌های 19‌اینچی مجهز شدند.
تاکنون تغییرات خوبی روی فورد «فیوژن» صورت گرفته است. همین بازطراحی و فیس‌لیف‌ها در کنار اضافه شدن امکانات ویژه، فروش «فیوژن» را در برابر رقیبانی چون شورولت «مالیبو» یا هیوندایی «سوناتا» افزایش داده است. مدل جدید 2017 «فیوژن» که به زودی در نمایشگاه‌ها به فروش می‌رسد، دارای فناوری‌های بیشتر، فضای داخلی بهبود‌یافته و نوارهای پیچ‌وتاب‌خورده فلزی است و به همین دلیل از ابتدای سال 2016 تا پایان ماه «می» به عنوان ششمین خودرو پرفروش آمریکا شناخته شده است. اما هفتمین خودرو پرفروش آمریکا یک شورولت با نام «مالیبو» است که برای سال 2016 تغییرات زیادی کرده است. «مالیبو»‌ی جوان نه‌تنها سبک‌تر شده بلکه از فضای بیشتر برای سرنشینان، موتور جدید و کارآمد و ویژگی‌های امنیتی لوکس مانند سامانه هشدار به راننده در خصوص حضور عابران بهره می‌برد.
نیسان سنترا هشتمین خودرو پرفروش در آمریکاست. این خودرو باید افزایش فروش 2 /15 درصدی‌اش تا ماه «می» را مدیون تغییرات گسترده و زیادش باشد. این خودرو با فناوری‌های امنیت فعال در سال 2016 ظاهر شده و بسیار آرام‌تر از گذشتگان خود است. هیوندایی سوناتا با فروش 92 هزار و 547 دستگاهی نهمین خودرو پرفروش بازار است. با وجود اینکه معمولاً شاسی‌بلندها و کراس‌اوورها در برخی از برندهای خودروسازی محبوب‌ترند، این موضوع در مورد هیوندایی صدق نمی‌کند. سدان متوسط «سوناتا» همچنان یکه‌تازی‌اش را در فروش حفظ کرده است. فورد فوکوس با فروش 83 هزار و 653 دستگاه دهمین خودرو پرفروش بازار است. «فوکوس» با مدل‌های ST و RS سوپراستارهای خط تولید به شمار می‌آیند، اما یک مدل «فوکوس» با موتور چهار سیلندر دو‌لیتری بیشترین فروش را از آن خود کرده است. در مکان یازدهم هیوندایی الانترا با فروش 73 هزار و 892 دستگاهی قرار گرفته است. روند بازطراحی و نوسازی هیوندایی در خصوص «الانترا»ی 2017 ادامه یافته و این خودرو به امکانات رفاهی لوکس‌تر، بسته‌های امنیتی و فناوری‌های برتر مجهز شده است. گرمکن صندلی‌های عقب، سامانه کنترل کروز تطبیقی و چراغ‌های HID از جمله تغییرات هیوندایی «الانترا» هستند. در مکان دوازدهم شورولت کروز با 68 هزار و 65 دستگاه فروش قرار دارد. ماموریت جدید جنرال‌موتورز کاهش وزن خودروهاست که در مدل جدید 2016 شورولت «کروز» کاملاً اثبات شده است. شورولت ادعا کرده مدل جدید «کروز» حدود 113 کیلوگرم از انواع قدیمی سبک‌تر است و به بهره‌وری مصرف سوخت کمک می‌کند. با وجود اینکه «کروز» تنها چند ماه در خرید و فروش‌ها قرار گرفته موفق به کسب جایگاه در میان پرفروش‌ها شده است و احتمال افزایش فروش آن تا پایان سال جاری زیاد است. در مکان سیزدهم کیا سول با فروش 588 هزار و 299 خودرو قرار دارد. هاچ‌بک «سول» تنها یک خودرو محبوب در کلاس خودروهای کوچک نیست بلکه این خودرو تنها خودرو پرفروش کوچک تا پایان ماه «می» سال 2016 به شمار می‌آید. رونق خوب این خودرو در آمریکا آن را پیش از سدان «ورسا» نیسان با فروش 58 هزار و 778 دستگاه قرار داده است.

ما کجا و آنها کجا
با نگاهی ساده به خودروهای پرفروش در ایران، اروپا و آمریکا شاهد تفاوت بسیار معنا‌داری هستیم اما آیا به فرض اگر فردا دیوار تعرفه برداشته شود و خودروهای وارداتی بدون تعرفه به بازار ایران بیایند وضعیت خودروهای پرفروش بازار تغییر خواهد کرد؟ شاید این برداشته شدن تعرفه بتواند بازار بالادستی را دستخوش تغییر اساسی کند اما در بخش خودروهای زیر 40 میلیون تومان همچنان رقبا محدود خواهند بود. کاهش شدید ارزش پول ایران در چند سال گذشته سبب شده قدرت خرید ایرانی‌ها حدود یک‌سوم کاهش پیدا کند. شاید با توجه به ضعف پول ملی، نیاز به اشتغال‌زایی و همچنین ایجاد رقابت در بازار تنها راه این باشد که بستری فراهم شود تا خودروسازان بزرگ به‌طور مستقیم و با ساخت داخل بالا در ایران به تولید خودرو بپردازند و دو خودروساز بزرگ ایرانی هم سعی کنند محصولات خود را با کمک شرکت‌های بزرگ در جهان توسعه دهند.
قطعاً نیاز مردم ایران با توجه به بافت جمعیتی، شهری، جغرافیایی و فرهنگی با کشورهای دیگر متفاوت است. و بهترین کار این است که شرکت‌های بزرگ به همراه خودروسازان ایرانی به‌طور مستقیم برای مردم ایران با توجه به نیازهایشان به تولید خودرو بپردازند. این‌گونه نه صنعت خودرو ایران از بین خواهد رفت نه مردم مجبور به خرید خودروهای تاریخ‌گذشته خواهند بود. این‌گونه دیگر پراید خودرو پرفروش در ایران نخواهد بود.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها