شناسه خبر : 19934 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

گردش مالی تعطیلات کریسمس در آمریکا چقدر است؟

بازار ۶۵۵ میلیارد‌دلاری

سال گذشته گردش مالی ایام کریسمس در آمریکا برابر با ۸۷ / ۶۵۵ میلیارد دلار بود. این در حالی است که آمریکا از نظر هزینه خانوارها برای سال نو سومین کشور دنیاست و بعد از ایرلند و انگلیس قرار دارد.

سال گذشته گردش مالی ایام کریسمس در آمریکا برابر با 87 /655 میلیارد دلار بود. این در حالی است که آمریکا از نظر هزینه خانوارها برای سال نو سومین کشور دنیاست و بعد از ایرلند و انگلیس قرار دارد. هزینه‌های خانوارهای آمریکایی برای تعطیلات سال نو بسته به شرایط اقتصادی کشور و وضعیت اقتصادی خانوارها متفاوت است ولی تمامی خانوارها برای این روزها که تعطیلی تمامی اعضای خانواده است برنامه‌ریزی می‌کنند و جشنی کوچک یا بزرگ را ترتیب می‌دهند. آمریکا از نظر میزان هزینه‌ای که برای خرید کالاهای لازم برای کریسمس صرف می‌شود رتبه سوم را در دنیا دارد و سرانه هزینه‌ای که هر نفر برای خریدهای سال نو انجام می‌دهد ۴۹۰ پوند بالغ بر ۷۰۰ دلار آمریکاست. ولی زمانی که به میزان هزینه خانوارها برای خرید هدایای سال نو می‌رسیم با ارقام متفاوتی روبه‌رو می‌شویم. اما هدیه تنها یک بخش از هزینه‌هاست و رشد خرید کالاهای مصرفی و افزایش تقاضا برای خرید درخت کریسمس و تزیینات سال نو هم رونق زیادی به اقتصاد آمریکا می‌دهد. صنعت خرده‌فروشی بیشترین منفعت را در روزهای سال نو به دست می‌آورد و سیاست‌هایی که این صنعت برای جذب مشتری دارد هم به این رونق دامن زده است.

رونق خرده‌فروشی
در سال گذشته هزینه خرده‌فروشی برای تعطیلات کریسمس سال ۲۰۱۵ در آمریکا برابر با 87 /655 میلیارد دلار بوده است در حالی که کل ارزش صنعت خرده‌فروشی در آمریکا برابر با 19 /3 هزار میلیارد دلار بود. در این سال نرخ رشد فروش هزینه خرده‌فروشی تعطیلات کریسمس در آمریکا 6 /3 درصد بود و انتظار می‌رود در سال ۲۰۱۶ میلادی هزینه صرف‌شده از طرف مردم در صنعت خرده‌فروشی یک درصد تنزل یابد.
آمارها نشان می‌دهد هزینه خرده‌فروشی برای تعطیلات کریسمس در سال ۲۰۰۴ میلادی بالغ بر 8 /6 درصد بود در حالی که کمترین نرخ رشد سالانه در سال ۲۰۰۹ میلادی اتفاق افتاد و این نرخ برابر با 5 /0 درصد بود. سال ۲۰۰۸ میلادی تنها سالی بود که هزینه خرده‌فروشی تعطیلات کریسمس در آمریکا رشد نداشت. در این سال هزینه خرده‌فروشی در آمریکا ۴ /4 درصد تنزل داشت.

یک‌پنجم بازار تجارت آنلاین به خرید سال نو اختصاص دارد
حال سوال اینجاست که چرا فروش در تعطیلات کریسمس این‌قدر رشد می‌کند و مردم از چه روش‌هایی برای خرید کالاها و هدایای خود استفاده می‌کنند؟ اول اینکه در سال‌های اخیر خریدهای آنلاین در آمریکا رشد زیادی کرده است. آمار نشان می‌دهد در تعطیلات سال جاری فروش آنلاین کالاهای مختلف با نرخ بالاتری نسبت به نرخ رشد خرده‌فروشی رشد کرده است و در تعطیلات کریسمس هم این نرخ رشد بالاتر است.
به گزارش وزارت بازرگانی آمریکا در تعطیلات کریسمس سال ۲۰۱۶ میلادی، فروش آنلاین کالاهای مختلف در آمریکا 2 /17 درصد نسبت به سال قبل رشد می‌کند. این در حالی است که نرخ رشد فروش آنلاین کالاها در این تعطیلات سال قبل تنها ۱۳ درصد رشد داشت. ارزش فروش کالاها به صورت آنلاین در آمریکا و در ایام تعطیلات سال نو میلادی برابر با 71 /94 میلیارد دلار آمریکا اعلام شد. در حالی که کل مبلغ صرف‌شده در این روزها برای خرید کالاهای مختلف بیش از ۶۵۵ میلیارد دلار خواهد بود. این نشان می‌دهد بالغ بر ۱۸ درصد از خریدهای سال جدید در این کشور به صورت آنلاین انجام می‌شود و این سهم در طول سال‌های اخیر در حال افزایش است و انتظار می‌رود این روند افزایشی تا سال ۲۰۲۱ میلادی ادامه پیدا کند. در نظرسنجی انجام‌شده از طریق سایت استاتیستا مشخص شد که بالغ بر ۵۰ درصد از مردم آمریکا هدایای کریسمس سال ۲۰۱۶ میلادی را آنلاین خریداری می‌کنند و انتظار می‌رود از سال بعد سهم افرادی که کالاهای مصرفی خود را نیز به صورت آنلاین خریداری کنند افزوده شود. تا سال ۲۰۲۱ میلادی سهم فروش آنلاین سال نو به کل تجارت آنلاین به بیش از ۳۰ درصد می‌رسد که این نشان می‌دهد خرید در کریسمس نقش مهمی در خرده‌فروشی آنلاین در آمریکا دارد.

تخفیف‌های سال نو، عامل افزایش فروش
اما در پاسخ به این سوال که چه چیزی باعث می‌شود تا خرید در روزهای تعطیلات سال نو بیشتر از دیگر دوره‌های زمانی باشد نکات زیادی بیان می‌شود. بسیاری از تحلیلگران می‌گویند حراج‌های نزدیک به تعطیلات کریسمس و تخفیف‌های زیادی که در این روزها برای کالاهای مختلف در نظر گرفته می‌شود مردم را به خرید تشویق می‌کند و حتی ممکن است افراد کالاهایی را خریداری کنند که برایشان ضروری نیست ولی به دلیل قیمت پایین برای خرید اقدام می‌کنند.
از طرف دیگر جدید شدن وسایل منزل در کنار انگیزه خرید کالاهای جدید برای گردهمایی‌های خانوادگی در سال جدید هم عامل دیگری است که باعث افزایش خرید کالاها در روزهای منتهی به کریسمس می‌شود. اما برخی از کالاها در نزدیکی کریسمس با رونق بیشتری روبه‌رو می‌شود. به عنوان مثال در ماه دسامبر هر سال فروش جواهرات در آمریکا رشد می‌کند. نرخ رشد فروش جواهرات در ماه دسامبر هر سال در فروشگاه‌های آمریکایی بالغ بر ۱۳ درصد است که این نرخ در مقایسه با متوسط نرخ فروش در طول سال است. از طرف دیگر خرید وسایل منزل هم در این ماه شش درصد نسبت به متوسط فروش سال رشد می‌کند.

درخت کریسمس
اصلی‌ترین نماد جشن کریسمس را می‌توان درخت کریسمس دانست و به همین دلیل یک بخش مهم در خریدهای مردم در کریسمس هر سال، خرید درخت است. در سال ۲۰۱۵ میلادی ۲۶ میلیون درخت کریسمس خریداری شد که هر یک به طور متوسط قیمتی معادل 82 /50 دلار آمریکا داشت و گردش مالی زیادی برای این کشور صنعتی ایجاد کرد. البته با توجه به شرایط اقتصادی اخیر در آمریکا به نظر می‌رسد تقاضا برای درخت کریسمس در این کشور کم شود زیرا تنها ۳۴ درصد از افراد ۴۵ تا ۶۴‌ساله آمریکایی اعلام کردند در کریسمس سال ۲۰۱۶ میلادی درخت خریداری می‌کنند. در این مطالعه که بر مبنای رده‌بندی سنی افراد انجام شده است ۵۲ درصد از افراد ۱۸ تا ۲۹ سال اعلام کردند که امسال درخت کریسمس می‌خرند در حالی که تنها ۲۴ درصد از افراد بالای ۶۵ سال قصد خرید آن را دارند. در این مطالعه ۴۸ درصد از افراد ۲۹ تا ۴۴ سال اعلام کردند درخت کریسمس را خریداری می‌کنند.
در سال گذشته 32 /1 میلیارد دلار برای خرید درخت کریسمس هزینه شده بود که بالاترین میزان هزینه برای خرید درخت از سال ۲۰۰۵ میلادی تاکنون است. کمترین هزینه در سال ۲۰۱۰ میلادی برای خرید درخت کریسمس شد و در این سال 98 /0 میلیارد دلار در سراسر آمریکا به خرید درخت اختصاص یافت.

هدیه کریسمس
آمارها نشان می‌دهد با وجود اینکه در سال گذشته رکورد هزینه کردن ۸۳۰ دلار به ازای هر خانوار برای خرید هدیه‌های سال نو شکسته شد ولی تداوم مشکلات اقتصادی در بخش نفت و گاز این کشور و مشکلات موجود در بازار کار آمریکا و سطح پایین دستمزدها در این کشور باعث شد تا مردم در مورد هزینه کریسمس امسال احتیاط بیشتری بکنند. با این وجود بالغ بر ۳۰ درصد از آمریکایی‌ها اعلام کردند در سال جاری بیشتر از هزار دلار برای خرید هدیه‌های کریسمس هزینه می‌کنند در حالی که در سال ۲۰۱۴ میلادی ۲۵ درصد از مردم اعلام کرده بودند بیش از هزار دلار هدیه برای دوستان و نزدیکان خود خریداری می‌کنند. ۲۰ درصد از آمریکایی‌های شرکت‌کننده در نظرسنجی موسسه گالوپ اعلام کردند در کریسمس سال ۲۰۱۶ میلادی ۵۰۰ تا ۹۹۹ دلار برای خرید هدیه هزینه می‌کنند و ۱۴ درصد تاکید کردند که این هزینه را به ۲۵۰ تا ۴۹۹ دلار می‌رسانند تا بتوانند در هزینه‌های خانوار خود صرفه‌جویی کنند.
در میان تمامی افراد شرکت‌کننده در این گزارش بالغ بر هشت درصد از مردم ادعا کردند کریسمس را جشن نمی‌گیرند و هیچ هزینه‌ای برای خرید هدیه انجام نمی‌دهند در حالی که هفت درصد از مردم در مورد میزان هزینه‌ای که برای خرید هدیه‌های کریسمس خواهند داشت تصمیم‌گیری نکرده بودند. اما خرید هدیه تنها یک بخش از هزینه‌های سال نو میلادی است. خرید درخت کریسمس و تزیینات آن نیز هزینه زیادی را به خانوارها تحمیل می‌کند. به علاوه شمار زیادی از مردم در آستانه سال نو اقدام به خرید کالاهای مصرفی جدید، وسایل منزل، وسایل الکترونیکی و لباس و کفش تازه برای خود می‌کنند که مجموع آنها را می‌توان در گردش مالی خرده‌فروشی در آمریکا مطالعه کرد.
آمارها نشان می‌دهد در سال ۲۰۱۵ میلادی هر خانوار آمریکایی ۸۳۰ دلار برای خرید هدیه کریسمس هزینه کرده است ولی در کریسمس سال جاری هزینه آمریکایی‌ها برای خرید هدیه کمتر خواهد بود. در این سال به طور متوسط هر خانوار آمریکایی ۷۵۲ دلار آمریکا برای خرید هدیه کریسمس هزینه می‌کند که تقریباً معادل میزان هزینه‌ای است که در سال ۲۰۰۵ میلادی برای خرید هدیه کریسمس صرف شد. در جریان رکود اقتصادی آمریکا هزینه خانوارها برای خرید هدیه کریسمس کاهش یافت. در سال ۲۰۰۸ میلادی آمریکایی‌ها کمترین میزان را برای خرید هدیه کریسمس صرف کردند. در این سال هر خانوار به طور متوسط ۶۱۶ دلار برای خرید هدیه کریسمس هزینه کردند که کمترین سطح از سال ۱۹۹۹ میلادی تاکنون است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها