شناسه خبر : 10841 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

گفت‌و‌گو با بهرام سبحانی، مدیر عامل فولاد مبارکه

رونق فولاد در راه است

برای رفع رکود حاکم بر بازار فولاد و جلوگیری از سیاست‌های اشتباه واردات فولاد با ارز مبادله‌ای یا واردات از چین و اوکراین، باید مانند همه کشورها در برابر صادرات چین و روسیه و اوکراین از طریق وضع تعرفه و قوانین ضد‌دامپینگ از تولید داخل حمایت کنیم.

بهرام سبحانی، مدیرعامل باسابقه شرکت ملی فولاد ایران معتقد است بازار فولاد ایران و جهان در آینده نزدیک رونق می‌گیرد. او امیدوار به صادرات 6 /1 میلیون تن فولاد به خارج در سال 1395 است. از سویی بزرگ‌ترین شرکت فولاد کشور همچنین قصد دارد سال آینده بیش از شش میلیون تن فولاد تولید کند. در گفت‌وگو با بهرام سبحانی مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان چالش‌های صنعت فولاد در سال 1394 و پیش‌بینی این صنعت را در سال پیش رو مورد بررسی قرار داده‌ایم.

‌ اهداف فولاد مبارکه تا چه اندازه تحقق یافته است؟
در نگاهی به دستاوردهای گروه فولاد مبارکه (فولاد مبارکه، ناحیه فولادسازی و نورد پیوسته سبا و فولاد هرمزگان) در سال 1394 باید گفت که با توجه به شرایط فولاد در بازارهای داخلی و جهانی گروه فولاد مبارکه در این سال تلاش کرد با تولید بیش از هفت میلیون تن فولاد خام و انواع محصولات فولادی ضمن پوشش مناسب نیاز بازارهای داخلی حضور موفقی در بازارهای صادراتی داشته باشد و همچنان بازیگر اصلی در تولید فولاد کشور باشد. همچنین افزایش شاخص کیفی محصول، تولید انبوه فولادهای مورد استفاده در بدنه خودرو (IF) و برآورده کردن بیش از 95 درصد نیاز خودروسازان داخلی یکی از دستاوردهای فولاد مبارکه در سال 1394 بوده است.

‌ اهداف استراتژیک فولاد مبارکه برای سال 1395 چیست؟
تولید محصولات رقابتی و لزوم توجه بیش از پیش به اهمیت توجه به کاهش هزینه‌ها ضروری است و باید اذعان داشت که در همین راستا در سال 1394 تلاش کردیم با کاهش هزینه‌های تولید امکان حضور در فضای رقابتی را فراهم کنیم که خوشبختانه با همت مدیریت و کارکنان شرکت به این مهم دست یافتیم. این در حالی است که به همین منظور تداوم تولید گریدهای جدید مورد نیاز بازار و کاهش هزینه‌ها را برای سال 1395 نیز در دستور کار قرار داده‌ایم. یکی دیگر از اهداف استراتژیک فولاد مبارکه برای سال 1395 چابک‌سازی ساختار و فرآیندهای سازمان است که این راهبرد، شرکت فولاد مبارکه را آماده می‌سازد تا در شرایط رکود یا رونق اقتصادی که پیش‌بینی شود، بتواند حضور مقتدرانه‌ای در بازارهای داخلی و جهانی داشته باشد.

‌ همچنین صادرات 6 /1 میلیون تن محصول به بازارهای جهانی در سال 1395 از اهداف است؟
فولاد مبارکه در سال 1394 مطابق برنامه‌ها و اهداف از پیش تعیین‌شده شرکت تلاش کرد ضمن حفظ سهم بیش از 50درصدی خود در تولید فولاد کشور، صادرات بیش از 5 /1 میلیون تن محصول به بازارهای هدف از جمله بازارهای اروپا، خاورمیانه، آفریقا و کشورهای حوزه خلیج فارس را در دستور کار قرار دهد که به‌رغم همه محدودیت‌ها خوشبختانه در این امر خوش درخشید و توانست عنوان صادرکننده نمونه ملی را به خود اختصاص دهد. همچنین فولاد مبارکه در برنامه‌های استراتژیک خود که چندی پیش در جلسه تدوین اهداف شرکت بررسی شد به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد تا برای سال 1395 نیز از کل فروش 1 /6میلیونی خود به میزان یک میلیون و 600 هزار تن محصول را به بازارهای هدف صادر کند و برای بازارهای داخلی نیز ارسال چهار میلیون و 500 هزار تن را برنامه‌ریزی کرده است، تا به امروز بیش از 85 میلیون تن فولاد در بازارهای ایران و جهان توسط فولاد مبارکه عرضه شده؛ به عبارت دیگر عرضه این میزان محصول از خروج 50 میلیارد دلار ارز از کشور جلوگیری کرده است. علاوه بر این باید در نظر داشته باشیم که در برنامه‌ریزی استراتژیک شرکت برای سال 1395، سناریوهای مختلف مربوط به بازار، قیمت جهانی فولاد و... در نظر گرفته شده و برای هر یک از گزینه‌ها راهکارهای مناسب پیش‌بینی شده است.

وضعیت قیمت محصولات فولادی در سال 1395 را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
بر اساس شرایط فعلی بازار جهانی فولاد خصوصاً قیمت‌های تمام‌شده محصول در چین و همچنین قیمت فروش محصولات این کشور می‌توان پیش‌بینی کرد که قیمت‌ها در سال آینده به تدریج روند صعودی در پیش خواهد گرفت. این امر به دلیل وضعیت قیمت تمام‌شده و قیمت فروش و همچنین کاهش تولید در این کشور است که فعلاً به نظر می‌رسد موجب زیان تولیدکنندگان در این کشور شده است. همچنین برخی موضوعات زیست‌محیطی و عوامل دیگر احتمالاً موجب کاهش در حجم تولید چین و افزایش قیمت در بازار فولاد خواهند شد. ضمن اینکه به این عوامل می‌توان تاثیر فضای پساتحریم و راه‌اندازی پروژه‌های نفت و گاز، پتروشیمی و فولاد را نیز اضافه کرد.

برنامه فولاد مبارکه برای اجرای طرح‌های توسعه چیست؟
طرح‌های توسعه یک زنجیره متوازن را در گروه فولاد مبارکه ایجاد خواهد کرد، ضمن اینکه قرارداد سه طرح توسعه نورد گرم شهید خرازی، توسعه فولاد هرمزگان و توسعه فولاد سفید‌دشت، به نحوی منعقد شده تا حداقل 50 تا 60 درصد پروژه‌ها در بخش‌های سیویل، اتوماسیون و... توسط پیمانکاران توانمند داخلی انجام گیرد. در این میان اگر انجام 100درصدی پروژه‌ها را به شرکت‌های داخلی واگذار می‌کردیم در خصوص تامین منابع مالی و دادن پیش‌پرداخت با مشکل مواجه می‌شدیم که این موضوع هم با استفاده از فاینانس حل شده است. در شرایط فعلی اتکا به فروش نفت با توجه به روند نزولی قیمت نفت، تنها می‌تواند در تامین حقوق کارمندان، بازنشستگان و یارانه کارساز باشد و برای عبور از این شرایط نیاز به سرمایه‌گذاری‌های جدید است. برای سرمایه‌گذاری نیز منابع مالی اولویت دارد که منابع خارجی ارزان‌قیمت می‌تواند این کاستی‌ها را جبران کند. همگرایی و کاهش هزینه‌ها با راه‌اندازی یک شرکت ادغامی 10 میلیون‌تنی فولاد در منطقه خلیج فارس یکی دیگر از راهکارهای دستیابی به اهداف افق چشم‌انداز است. چنانچه شش شرکت تولیدکننده فولاد در منطقه خلیج فارس با هم ادغام شوند هدف‌گذاری تولید 10 میلیون تن فولاد در این منطقه امکان‌پذیر خواهد شد و مزیت‌های همگرایی و کاهش هزینه‌ها را نیز در پی خواهد داشت. به خاطر داشته باشیم اگر بخواهیم ملی فکر کنیم این اتفاق باید رخ دهد، در حال حاضر شش شرکت در منطقه ویژه خلیج فارس به‌صورت جزیره‌ای مشغول کار هستند و سرمایه‌گذاری‌های آنها هم به صورت لکه‌ای است که این شکل از فعالیت، عواقبی جز تلف شدن وقت، انرژی و منابع را در پی نخواهد داشت..

برای مواجهه با رکود حاکم بر بازار چه اندیشیده‌اید و انتظار فولادسازان از دولت تدبیر و امید چیست؟
برای رفع رکود حاکم بر بازار فولاد و جلوگیری از سیاست‌های اشتباه واردات فولاد با ارز مبادله‌ای یا واردات از چین و اوکراین، باید مانند همه کشورها در برابر صادرات چین و روسیه و اوکراین از طریق وضع تعرفه و قوانین ضد دامپینگ از تولید داخل حمایت کنیم. ما کلاً توقع دیگری غیر از این از دولت نداریم و انتظار می‌رود دولت بیش از پیش از تولیدکنندگان داخلی حمایت کند. همان‌گونه که سیاست دولت چین صدور محصولات تحت هر شرایطی است؛ با دادن مشوق به تولیدکنندگان و بدون در نظر گرفتن قیمت.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها